Bijlagen bij COM(2016)628 - Jaarverslag over de in 2015 uitgevoerde interne controles (artikel 99, lid 5, van het Financieel Reglement) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2016)628 - Jaarverslag over de in 2015 uitgevoerde interne controles (artikel 99, lid 5, van het Financieel Reglement). |
---|---|
document | COM(2016)628 ![]() ![]() |
datum | 30 september 2016 |
Voorts moeten de beoordeling van prestatiegerelateerde elementen, de resultaatgerichtheid en het prestatiekader, alsook de beoordeling en monitoring van ex-antevoorwaarden en de rapportage daarover op diverse beleidsterreinen (DG's REGIO en EMPL) worden versterkt om ervoor te zorgen dat resultaten worden behaald en dat de gewenste beleidsuitkomsten worden gerealiseerd. (Zie SWD, deel 1, afdeling 3.1).
4.1.3.Doelmatigheid op begrotingsneutrale beleidsterreinen
Wat begrotingsneutrale beleidsterreinen betreft, heeft een audit in DG TRADE uitgewezen dat het DG heeft gezorgd voor een efficiënt en doeltreffend beheer van handelsbeschermingsinstrumenten om de Europese Unie tegen verstoring van de handel te beschermen. (Zie SWD, deel 1, afdeling 7.3).
In een andere audit ging de aandacht vooral uit naar de door Eurostat geboden ondersteuning bij de opstelling van indicatoren die worden gehanteerd om de vorderingen te monitoren die bij de verwezenlijking van de strategische EU-doelstellingen worden gemaakt. De IAS merkte op dat de operationele processen van Eurostat voor de opstelling van "Europese statistieken" en kernindicatoren algemeen genomen bevredigend zijn. Wat echter het gebruik van "andere statistieken" betreft, wees de IAS erop dat deze gegevens niet door dezelfde mate van onafhankelijkheid, deugdelijkheid en betrouwbaarheid worden gekenmerkt als de "Europese statistieken". De IAS heeft met name geen bewijs gevonden dat de door de DG's gebruikte "andere statistieken" om aan te tonen dat bij de verwezenlijking van Europa 2020-doelstellingen vorderingen zijn gemaakt, onderworpen worden aan een kwaliteitsbeoordeling die gelijkwaardig is aan het proces dat Eurostat op "Europese statistieken" toepast (zie SWD, deel 1, afdeling 8.1).
4.2.Beperkte IAS-conclusies betreffende de stand van zaken van de interne controle van elk DG
Na de centralisatie van de interne-auditfunctie heeft de IAS in februari 2016 voor het eerst voor elk DG en elke dienst een conclusie over de stand van zaken van de interne controle 15 verstrekt. Deze conclusies waren bedoeld als bijdrage aan de jaarlijkse activiteitenverslagen 2015 van de betrokken DG's en diensten en kwamen in de plaats van het oordeel van de voormalige IAF's over de stand van zaken van de controle. De conclusies van de stand van zaken van de interne controle zijn gebaseerd op de auditwerkzaamheden van de afgelopen drie jaar en hebben betrekking op alle onafgehandelde aanbevelingen van de IAS en de IAF's (voor zover deze door de IAS zijn overgenomen). Daarnaast wordt in de conclusies in het bijzonder de aandacht gevestigd op alle onafgehandelde aanbevelingen die als "cruciaal" worden aangemerkt en op het gecombineerde effect van verschillende als "erg belangrijk" aangemerkte onafgehandelde aanbevelingen, omdat die onafgehandelde aanbevelingen wellicht moeten leiden tot het maken van een voorbehoud in het jaarlijks activiteitenverslag van het betrokken DG/de betrokken dienst. De IAS-conclusie betreffende de stand van zaken van de interne controle heeft enkel betrekking op de aan een audit onderworpen beheer- en controlesystemen en niet op die welke tijdens de voorbije drie jaar niet door de IAS of de IAF zijn doorgelicht.
4.3.Algemeen oordeel over het financiële beheer van de Commissie
Zoals voorgeschreven in zijn taakomschrijving geeft de IAS ook een jaarlijks algemeen oordeel 16 over de stand van het financieel beheer in de Commissie. Dit oordeel is gebaseerd op de auditwerkzaamheden die zowel de IAS als de inmiddels opgeheven interne-auditfuncties (IAF's) tijdens de afgelopen drie jaar (2013-2015) met betrekking tot het financieel beheer in de Commissie hebben verricht. In het oordeel wordt ook rekening gehouden met informatie uit andere bronnen, namelijk de verslagen van de Europese Rekenkamer (ERK). Het algemeen oordeel wordt gelijktijdig met dit verslag verstrekt en heeft betrekking op hetzelfde begrotingsjaar.
Net als de vorige bevat het algemeen oordeel voor 2015 een voorbehoud met betrekking tot de voorbehouden die de gedelegeerde ordonnateurs in hun betrouwbaarheidsverklaringen hebben gemaakt. Bij de totstandkoming van dit oordeel heeft de IAS het gecombineerde effect van de geraamde risicobedragen, zoals vermeld in de JAV's, in aanmerking genomen, in het licht van het corrigerend vermogen dat blijkt uit de financiële correcties en terugvorderingen uit het verleden. Gezien de omvang van de financiële correcties en terugvorderingen uit het verleden en ervan uitgaande dat correcties op de betalingen van 2015 op een vergelijkbaar niveau zullen worden verricht, wordt de EU-begroting als geheel (maar niet noodzakelijkerwijze de afzonderlijke beleidsgebieden) en in de loop van de tijd (soms wel verscheidene jaren later) afdoende beschermd.
De intern controleur maakte geen andere voorbehouden, maar voegde aan zijn verklaring wel drie "toelichtende paragrafen" toe. Deze hebben betrekking op het volgende:
– controlestrategieën op het beleidsterrein "Onderzoek" voor de programma's voor de periode 2014-2020,
– strategieën voor het toezicht op derden die beleid en programma's uitvoeren, en
– het JRC-programma voor de ontmanteling van nucleaire installaties en het beheer van kernafval.
5. Overleg met de instantie voor financiële onregelmatigheden van de Commissie
In 2015 werden geen systeemproblemen vastgesteld door de op grond van artikel 73, lid 6, van het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen opgerichte instantie voor financiële onregelmatigheden.
6. Conclusies
De IAS is van oordeel dat de uitvoering van de actieplannen die naar aanleiding van zijn audits dit jaar en de voorgaande jaren zijn opgesteld, bijdraagt aan een gestage verbetering van het internecontrolekader van de Commissie.
De IAS zal follow-upcontroles verrichten ten aanzien van de uitvoering van de actieplannen; die controles zullen worden onderzocht door het Comité follow-up audit, dat het college op passende wijze zal informeren.
De IAS zal zich blijven toespitsen op financiële, nalevings- en resultaatcontroles.
7. Lijst van gebruikte afkortingen
Afkorting | Betekenis |
CF | Cohesiefonds |
CFA | Comité follow-up audit |
CONT | Begrotingscontrole |
DG's | Directoraten-generaal |
ERK | Europese Rekenkamer |
ESIF | Europese structuur- en investeringsfondsen |
FR | Financieel Reglement |
GLB | Gemeenschappelijk landbouwbeleid |
GO | Gedelegeerd ordonnateur |
GO's | Gemeenschappelijke ondernemingen |
GOC | Gemeenschappelijk ondersteuningscentrum |
GTI | Gezamenlijke technologie-initiatieven |
HRM | Human Resources Management |
IAS | Dienst Interne audit |
ITSC | IT-stuurgroep |
JAV | Jaarlijks activiteitenverslag |
KP7 | Zevende kaderprogramma op het gebied van onderzoek, technologische ontwikkeling en demonstratie |
KPI | Kernprestatie-indicator |
LS | Lidstaten |
RFP | Restfoutenpercentage |
SG | Secretariaat-generaal |
SWD | Werkdocument van de diensten van de Commissie |
VWEU | Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie |
(1) Het verslag heeft geen betrekking op controles uitgevoerd in gedecentraliseerde Europese agentschappen, de Europese Dienst voor extern optreden of andere door de IAS gecontroleerde organen, waarvoor afzonderlijke jaarverslagen worden opgesteld.
(2) Overeenkomstig prestatienorm 2060 van de internationale normen voor professionele interne audit (de normen), uitgevaardigd door het Institute of Internal Auditors (IIA).
(3) Artikel 100 van het Financieel Reglement.
(4) C(2015)2451 (20 april 2015), Communication to the Commission, Mission Charter of the Internal Audit Service of the European Commission.
(5) Het werkdocument van de diensten van de Commissie (SWD) bevat een overzicht van alle voltooide audit- en follow-upauditverbintenissen.
(6) Sommige audits, en met name audits die meerdere DG's betreffen, kunnen tot de opstelling van meer dan 1 auditverslag aanleiding geven.
(7) De "kloofanalyse van nieuwe wetgeving/opzet van de programmeringsperiode 2014-20 van de Europese structuur- en investeringsfondsen – fase 2" met betrekking tot DG REGIO en DG EMPL wordt als twee verbintenissen geteld.
(8) De "audit van de controlestrategie - implementatie in DG AGRI" wordt geteld als twee verbintenissen die door twee verschillende controleteams zijn uitgevoerd en die in één enkel auditverslag hebben geresulteerd.
(9) Naar aanleiding van de centralisatie van de interne-auditfunctie begin 2015 heeft de IAS 908 aanbevelingen van voormalige IAF's overgenomen waarvoor follow-upacties moesten worden ondernomen. Bij de start van de follow-upacties in 2015 heeft de IAS aanbevelingen samengevoegd die uit een aantal eerder door een IAF uitgevoerde audits voortvloeiden. Over de resultaten werden in één enkel verslag of in één enkele afsluitende notitie gerapporteerd. Aangezien niet voor alle audits waarvoor een follow-upactie heeft plaatsgevonden, afzonderlijke verslagen of afsluitende notities zijn opgesteld, zijn in de tabel geen gegevens over het aantal verslagen vermeld.
(10) Gemeenschappelijk stelsel van ziektekostenverzekering (GSVZ).
(11) Aanbevelingen waaraan na de afsluitdatum van 31 januari 2016 gevolg is gegeven, worden niet in aanmerking genomen.
(12)
(13) In totaal heeft de IAS 35 uitgebreide en doelmatigheidsaudits uitgevoerd. Zie het SWD voor meer informatie hierover.
(14) Zie de resolutie van het Europees Parlement van 28 april 2016 met de opmerkingen die een integrerend deel uitmaken van de besluiten tot het verlenen van kwijting voor de uitvoering van de algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2014, Afdeling III – Commissie en uitvoerende agentschappen (2015/2154(DEC)) (ref. P8_TA-PROV(2016)0147), punt 18: "de overgang naar het uitvoeren van meer doelmatigheidscontroles [kan] niet in een keer (...) plaatsvinden, omdat doelmatigheidscontroles alleen mogelijk zijn zodra de basisrechtshandelingen en de begroting zijn opgesteld, met als doel om de beleidsdoelstellingen overeen te stemmen met de kwalitatieve indicatoren of om meetbare resultaten te verwezenlijken;".
(15) Voor nadere bijzonderheden over de beperkte IAS-conclusies betreffende de stand van zaken van de interne controle, zie afdeling 2.3 van het verslag van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad en de Europese Rekenkamer "Jaarlijks beheers- en prestatieverslag over de EU-begroting 2015" (COM(2016)446).
(16) Voor nadere bijzonderheden over het algemeen oordeel voor 2015, zie bijlage 3 bij het verslag van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad en de Europese Rekenkamer "Jaarlijks beheers- en prestatieverslag over de EU-begroting 2015" (COM(2016)446).