Bijlagen bij COM(2006)809 - Gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd (Kaderrichtlijn) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2006)809 - Gemeenschappelijk standpunt van de Raad met het oog op de aanneming van een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad ... |
---|---|
document | COM(2006)809 ![]() ![]() |
datum | 12 december 2006 |
De Commissie keurt al deze wijzigingen goed.
4. CONCLUSIE
Met haar aanvankelijk voorstel van 14 juli 2003 wil de Commissie de voordelen van de typegoedkeuring uitbreiden tot alle voertuigen, inclusief de bedrijfsvoertuigen, om de totstandbrenging van de interne markt in de automobielsector te voltooien. Behalve schaalvoordelen voor de fabrikanten biedt het voorstel ook de mogelijkheid om de veiligheid van de voertuigen aanzienlijk te verbeteren, omdat het de verplichting inhoudt tot naleving van alle richtlijnen voor technische harmonisatie die sinds de vaststelling van Richtlijn 70/156/EEG zijn uitgewerkt.
Voor de Europese burgers is, naast de voordelen van een open en concurrerende interne markt, de aanzienlijke verbetering van de verkeersveiligheid cruciaal op een ogenblik dat het internationale vrachtverkeer in volle expansie is.
De Raad heeft zijn steun betuigd aan het gewijzigde voorstel van de Commissie. Hij heeft niettemin een aantal wijzigingen aangebracht die een gunstig effect zullen hebben op de goedkeuringsprocedures. Ook zijn er talrijke artikelen toegevoegd om gevolg te geven aan de aanbevelingen in het CARS 21 -verslag en de communautaire wetgeving in de toekomst te vereenvoudigen.
De Raad heeft zijn standpunt met eenparigheid van stemmen vastgesteld.
De Commissie steunt het gemeenschappelijk standpunt van de Raad.
[1] Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan – PB L 42 van 23.2.1970, blz. 1.
[2] Richtlijn 92/53/EEG van de Raad van 18 juni 1992 tot wijziging van Richtlijn 70/156/EEG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan - PB L 225 van 10.8.1992, blz. 1.
[3] Richtlijn 2002/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 maart 2002 betreffende de goedkeuring van twee- of driewielige motorvoertuigen en de intrekking van Richtlijn 92/61/EEG van de Raad - PB L 124 van 9.5.2002, blz. 1.
[4] Richtl3[pic]n 2003/37/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 mei 2003 betreffende de typegoedkeuring van landbouw- of bosbouwtrekkichtlijn 2003/37/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 mei 2003 betreffende de typegoedkeuring van landbouw- of bosbouwtrekkers en aanhangwagens, verwisselbare getrokken machines, systemen, onderdelen en technische eenheden daarvan en tot intrekking van Richtlijn 74/150/EEG van de Raad - PB L 171 van 9.7.2003, blz. 1.
[5] Lichte bedrijfsvoertuigen (tot 3,5 ton), vrachtwagens, aanhangwagens, opleggers, bussen en touringcars.