Bijlagen bij COM(2009)342 - Instelling van "Eurodac" voor de vergelijking van vingerafdrukken ten behoeve van een doeltreffende toepassing van Verordening (EG) nr. […/…] [tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat door een onderdaan van een derde land of een staatloze bij een van de lidstaten wordt ingediend] (Herschikking)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage I

Gegevensformaat voor de uitwisseling van vingerafdrukken

Het gegevensformaat voor de uitwisseling van vingerafdrukken is:

ANSI/NIST - CSL 1 1993 ð ANSI/NIST—ITL 1a-1997, Ver.3, juni 2001 (INT-1) ï en alle toekomstige aanpassingen van die norm.

Norm voor de kenletters van de lidstaten

De volgende ISO-norm is van toepassing: ISO 3166 — code met 2 letters.

BIJLAGE II

[pic]

é

BIJLAGE II Ingetrokken verordeningen (bedoeld in artikel 32)

Verordening (EG) nr. 2725/2000 van de Raad Verordening (EG) nr. 407/2002 van de Raad | (PB L 316 van 15.12.2000, blz. 1) (PB L 62 van 5.3.2002, blz. 1) |

BIJLAGE III Concordantietabel

Verordening (EG) nr. 2725/2000 | Deze verordening |

Artikel 1, lid 1 | Artikel 1, lid 1 |

Artikel 1, lid 2, eerste alinea | Artikel 4, lid 1 |

Artikel 1, lid 2, tweede alinea | Artikel 4, lid 4 |

Artikel 1, lid 3 | Artikel 1, lid 2 |

Artikel 3, lid 1 | Geschrapt |

Artikel 2 | Artikel 2 |

Artikel 3, lid 2 | Artikel 4, lid 3 |

Artikel 3, lid 3 | Artikel 6 |

Artikel 3, lid 4 | Geschrapt |

Artikel 4, lid 1 | Artikel 7, lid 1 |

Artikel 4, lid 2 | Geschrapt |

Artikel 4, lid 3 | Artikel 7, lid 3 |

Artikel 4, lid 4 | Artikel 7, lid 4 |

Artikel 4, lid 5 | Artikel 7, lid 5 |

Artikel 4, lid 6 | Artikel 19, lid 4 |

Artikel 5 | Artikel 9 |

Artikel 6 | Artikel 10 |

Artikel 7 | Artikel 11 |

Artikel 8 | Artikel 12 |

Artikel 9 | Artikel 13 |

Artikel 10 | Artikel 14 |

Artikel 11, leden 1 tot en met 4 | Artikel 15, leden 1 tot en met 4 |

Artikel 11, lid 5 | Geschrapt |

Artikel 12 | - Artikel 16 |

Artikel 13 | Artikel 17 |

Artikel 14 | - Artikel 21 |

Artikel 15 | Artikel 22 |

Artikel 16 | Artikel 23 |

Artikel 17 | Artikel 24 |

Artikel 18 | Artikel 25 |

Artikel 19 | Artikel 26 |

Artikel 20 | Artikel 27 |

Artikel 21 | Artikel 29 |

Artikel 22 | Geschrapt |

Artikel 23 | Geschrapt |

Artikel 24 | Artikel 30 |

Artikel 25 | Artikel 31 |

Artikel 26 | Artikel 32 |

Artikel 27 | Artikel 35 |

- | Bijlage II |

Verordening (EG) nr. 407/2002 | Deze verordening |

Artikel 2 | Artikel 16 |

Artikel 3 | Artikel 17 |

Artikel 4 | Artikel 18 |

Artikel 5, lid 1 | Artikel 3, lid 2 |

Bijlage I | Bijlage I |

Bijlage II | - |

BIJLAGE IV FINANCIEEL MEMORANDUM

1. BENAMING VAN HET VOORSTEL:

Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de instelling van "Eurodac" voor de vergelijking van vingerafdrukken ten behoeve van een doeltreffende toepassing van Verordening (EG) nr. […/…][28].

2. ABM/ABB-KADER

Betrokken beleidsterrein: Ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid (titel 18)

Activiteiten:

Migratiestromen - Gemeenschappelijk immigratie- en asielbeleid (hoofdstuk 18.03)

3. BEGROTINGSONDERDELEN

3.1. Begrotingsonderdelen (beleidsuitgaven en bijbehorende uitgaven voor technische en administratieve bijstand (vroegere BA-onderdelen)) inclusief omschrijving:

Financieel kader 2007-2013: Rubriek 3A

Begrotingsonderdeel: 18.03.11 - Eurodac

3.2. Duur van de actie en van de financiële gevolgen:

De inwerkingtreding van de Eurodac-verordening hangt samen met de inwerkingtreding van de Dublinverordening. Dat zal op zijn vroegst in 2011 zijn.

3.3. Begrotingskenmerken:

Begrotings-onderdeel | Soort uitgave | Nieuw | Bijdrage EVA | Bijdragen kandidaat-lidstaten | Rubriek financiële vooruitzichten |

18.03.11. | Niet-verplichte uitgaven | GK[29] | NEE | NEE | NEE | 3A |

4. OVERZICHT VAN DE MIDDELEN

4.1. Financiële middelen

4.1.1. Overzicht van de vastleggingskredieten (VK) en betalingskredieten (BK)

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Soort uitgave | Punt nr. | Jaar 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | n+4 | n + 5 e.v. | Totaal |

Beleidsuitgaven[30] |

VK | 8.1. | a | 0,000 | 2,415 | 0,000 | 0,000 | 2,415 |

BK | b | 0,000 | 2,415 | 0,000 | 0,000 | 2,415 |

Administratieve uitgaven binnen het referentiebedrag[31] |

Technische & administratieve bijstand (NGK) | 8.2.4. | c | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |

TOTAAL REFERENTIEBEDRAG |

VK | a+c | 0,000 | 2,415 | 0,000 | 0,000 | 2,415 |

BK | b+c | 0,000 | 2,415 | 0,000 | 0,000 | 2,415 |

Administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen[32] |

Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven (NGK) | 8.2.5. | d | 0,000 | 0,244 | 0,122 | 0,122 | 0,488 |

Andere niet in het referentiebedrag begrepen administratieve uitgaven (NGK) | 8.2.6. | e | 0,000 | 0,084 | 0,020 | 0,000 | 0,104 |

Totale indicatieve kosten van de maatregel |

TOTAAL VK inclusief personeelsuitgaven | a+c+d+e | 0,000 | 2,743 | 0,142 | 0,122 | 3,007 |

TOTAAL BK inclusief personeelsuitgaven | b+c+d+e | 0,000 | 2,743 | 0,142 | 0,122 | 3,007 |

Medefinanciering

Naar verwachting geen medefinanciering.

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Medefinancieringsbron | Jaar n | n + 1 | N + 2 | n + 3 | n + 4 | n + 5 e.v. | Totaal |

…………………… | f |

TOTAAL VK inclusief medefinanciering | a+c+d+e+f |

4.1.2. Verenigbaarheid met de financiële programmering

X Het voorstel is verenigbaar met de bestaande financiële programmering.

( Het voorstel vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van de financiële vooruitzichten.

( Het voorstel vergt wellicht toepassing van de bepalingen van het Interinstitutioneel Akkoord[33] (flexibiliteitsinstrument of herziening van de financiële vooruitzichten).

4.1.3. Financiële gevolgen voor de ontvangsten

X Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

( Het voorstel heeft de volgende financiële gevolgen voor de ontvangsten:

in miljoen euro (tot op een decimaal)

Vóór de actie [Jaar n-1] | Situatie na de actie |

Totale personele middelen in VTE | 0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 |

5. KENMERKEN EN DOELSTELLINGEN

5.1. Behoefte waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien

Om het voorkomen, opsporen en onderzoeken van terroristische misdrijven en andere ernstige strafbare feiten beter mogelijk te maken, wordt Eurodac toegankelijk voor rechtshandhavingsdoeleinden.

5.2. Meerwaarde van het communautaire optreden, samenhang van het voorstel met andere financiële instrumenten en mogelijke synergie

Dit voorstel biedt een oplossing voor de door de Raad en in rechtshandhavingskringen gesignaleerde tekortkoming dat binnenlandseveiligheidsinstanties geen toegang hebben tot Eurodac-gegevens, wat een ernstig beletsel vormt bij de identificatie van verdachten van ernstige strafbare feiten.

Om in Eurodac voor rechtshandhavingsdoeleinden te kunnen zoeken op basis van latente afdrukken moet eerst worden overgeschakeld op een nieuw IT-systeem, het biometrische matchingsysteem (BMS). Het BMS zal als gemeenschappelijk platform dienen voor biometrische matchingdiensten voor het Schengeninformatiesysteem II (SIS II), het Visuminformatiesysteem (VIS) en Eurodac. De integratie van Eurodac in het BMS begint waarschijnlijk in 2011.

5.3. Doelstellingen, verwachte resultaten en bijbehorende indicatoren van het voorstel in de context van het ABM

Belangrijkste doel van het voorstel is Eurodac toegankelijk te maken voor rechtshandhavingsdoeleinden teneinde betere mogelijkheden te bieden voor het voorkomen, opsporen en onderzoeken van terroristische misdrijven en andere ernstige strafbare feiten.

De indicatoren zouden de statistieken over de werking van Eurodac zijn, bv. die over de voor rechtshandhavingsdoeleinden gevraagde vingerafdrukvergelijkingen.

5.4. Wijze van uitvoering (indicatief)

( Gecentraliseerd beheer

( rechtstreeks door de Commissie

( gedelegeerd aan:

( uitvoerende agentschappen

( door de Gemeenschappen opgerichte organen als bedoeld in artikel 185 van het Financieel Reglement

( nationale publiekrechtelijke organen of organen met een openbaredienstverleningstaak

( Gedeeld of gedecentraliseerd beheer

( met lidstaten

( met derde landen

( Gezamenlijk beheer met internationale organisaties (geef aan welke)

In de toekomst kan het operationele beheer van Eurodac worden overgedragen aan een agentschap dat verantwoordelijk zou zijn voor SIS II, VIS en andere IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en justitie. Wat de oprichting van dit agentschap betreft, zal de Commissie een afzonderlijk voorstel indienen, waarin de relevante kosten zullen worden beoordeeld.

6. TOEZICHT EN EVALUATIE

6.1. Toezicht

De doeltreffendheid van de door dit voorstel aangebrachte wijzigingen zal worden onderzocht in de jaarlijkse verslagen over de activiteiten van de centrale eenheid van Eurodac en in de evaluatie van de werkwijzen bij de toegang voor rechtshandhavingsdoeleinden.

De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming zal toezien op de inachtneming van de gegevensbeschermingsvoorschriften.

6.2. Evaluatie

6.2.1. Evaluatie vooraf

De evaluatie vooraf is opgenomen in de effectbeoordeling.

6.2.2. Naar aanleiding van een tussentijdse evaluatie of evaluatie achteraf genomen maatregelen (ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan)

De Commissie maakte in juni 2007 haar evaluatieverslag over het Dublinsysteem bekend, dat betrekking had op de eerste drie jaar waarin Eurodac operationeel was (2003-2005). Daarin werd erkend dat de verordening over het algemeen goed wordt toegepast, maar werd ook aangegeven dat er nog bepaalde problemen waren met betrekking tot de doeltreffendheid van de huidige wetsbepalingen. Opdat Eurodac de toepassing van de Dublinverordening nog beter zou kunnen ondersteunen, moet een aantal problemen worden aangepakt.

6.2.3. Vorm en frequentie van toekomstige evaluaties

Voorgesteld wordt dat de Commissie en ook - na de oprichting ervan - de beheersautoriteit regelmatig evaluaties uitvoeren.

7. FRAUDEBESTRIJDINGSMAATREGELEN

Ter bestrijding van fraude, corruptie en andere illegale handelingen zijn de bepalingen van Verordening (EG) nr. 1073/1999 zonder uitzondering van toepassing.

8. MIDDELEN

8.1. Financiële kosten van de doelstellingen van het voorstel

Vastleggingskredieten, in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Jaar 2010 | Jaar 2011 | Jaar 2012 | Jaar 2013 | Jaar n+4 | Jaar n+5 |

Ambtenaren of tijdelijk personeel[36] (XX 01 01) | A*/AD | 0 | 0 | 0.0 | 0.0 |

B*, C*/AST | 0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 |

Uit art. XX 01 02 gefinancierd personeel[37] |

Uit art. XX 01 04/05 gefinancierd ander personeel[38] |

TOTAAL | 0 | 2,0 | 1,0 | 1,0 |

8.2.2. Omschrijving van de taken die uit de actie voortvloeien

Uitvoering van administratieve en financiële taken in verband met het contract met de aanbieder van het systeem.

Follow-up van de uitvoering van de wijzigingen aan het IT-systeem van Eurodac.

Follow-up van de tests door de lidstaten.

Helpdesk voor de nieuwe gebruikers van de lidstaten.

8.2.3. Herkomst van het (statutaire) personeel

( Posten die momenteel zijn toegewezen aan het beheer van het te vervangen of te verlengen programma

( Posten die al zijn toegewezen in het kader van de JBS/VOB-procedure voor jaar n

( Posten waarom in het kader van de volgende JBS/VOB-procedure zal worden gevraagd

( Bestaande posten binnen de beherende dienst die worden heringedeeld (interne herindeling)

( Posten die voor jaar n nodig zijn maar die in het kader van de JBS/VOB-procedure voor dat jaar nog niet zijn toegewezen

8.2.4. Andere administratieve uitgaven binnen het referentiebedrag (XX 01 04/05 – Uitgaven voor administratief beheer)

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Begrotingsonderdeel (nummer en onderdeel) | Jaar n | Jaar n+1 | Jaar n+2 | Jaar n+3 | Jaar n+4 | Jaar n+5 e.v. | TOTAAL |

Andere technische en administratieve bijstand |

- intern |

- extern |

Totaal Technische en administratieve bijstand |

8.2.5. Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Soort personeel | Jaar 2010 | Jaar 2011 | Jaar 2012 | Jaar 2013 | Jaar n+4 | Jaar n+5 e.v. |

Ambtenaren en tijdelijk personeel (18 01 01) | 0,000 | 0,244 | 0,122 | 0,122 |

Uit art. XX 01 02 gefinancierd personeel (hulpfunctionarissen, gedetacheerde nationale deskundigen, personeel op contractbasis, enz.) (vermeld begrotingsonderdeel) |

Totaal Personeelsuitgaven en aanverwante uitgaven (die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen) | 0,000 | 0,244 | 0,122 | 0,122 |

Berekening– Uit art. 18 01 01 01 gefinancierde ambtenaren en tijdelijke functionarissen AD/AST – 122 000 euro per jaar x 2,0 personen = 244 000 euro (2011) AD/AST – 122 000 euro per jaar x 1,0 personen = 122 000 euro (2012-2013) |

8.2.6. Andere administratieve uitgaven die niet in het referentiebedrag zijn begrepen

in miljoen euro (tot op 3 decimalen)

Jaar 2010 | Jaar 2011 | Jaar 2012 | Jaar 2013 | Jaar n+5 | Jaar n+5 e.v. | TOTAAL |

18 01 02 11 01 – Dienstreizen | 0,000 | 0,004 | 0,000 | 0,000 | 0,004 |

XX 01 02 11 02 – Conferenties en vergaderingen | 0,000 | 0,080 | 0,020 | 0,000 | 1,000 |

XX 01 02 11 03 – Comités[40] |

XX 01 02 11 04 – Studies en adviezen |

XX 01 02 11 05 - Informatiesystemen |

2 Totaal Andere beheersuitgaven (XX 01 02 11) |

3 Andere uitgaven van administratieve aard (vermeld welke en verwijs naar het begrotingsonderdeel) |

Totale andere administratieve uitgaven (die NIET in het referentiebedrag zijn begrepen) | 0,000 | 0,084 | 0,020 | 0,000 | 0,104 |

[1] PB L 62 van 5.3.2002, blz. 1.

[2] Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de instelling van "Eurodac" voor de vergelijking van vingerafdrukken ten behoeve van een doeltreffende toepassing van Verordening (EG) nr. […/…] [tot vaststelling van de criteria en instrumenten om te bepalen welke lidstaat verantwoordelijk is voor de behandeling van een verzoek om internationale bescherming dat door een onderdaan van een derde land of een staatloze bij een van de lidstaten wordt ingediend], COM(2008) 825 definitief.

[3] Het voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een agentschap voor het operationele beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht [COM(2009) 293 definitief] is aangenomen op 24 juni 2009.

[4] Instellingen van het Eurodac-systeem voor het vergelijken van vingerafdrukken (herschikking), P6_TA(2009)0378.

[5] COM(2005) 597.

[6] COM(2007) 301.

[7] Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en het Koninkrijk Denemarken betreffende de criteria en instrumenten om te bepalen welke staat verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat wordt ingediend in Denemarken of een andere lidstaat van de Europese Unie en "Eurodac" voor de vergelijking van vingerafdrukken ten behoeve van een doeltreffende toepassing van de Overeenkomst van Dublin (PB L 66 van 8.3.2006).

[8] Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap, de Republiek IJsland en het Koninkrijk Noorwegen betreffende de criteria en de mechanismen voor de vaststelling van de staat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat in een lidstaat, in IJsland of in Noorwegen wordt ingediend (PB L 93 van 3.4.2001, blz. 40).

[9] Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake de criteria en mechanismen voor de vaststelling van de staat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat in een lidstaat of in Zwitserland wordt ingediend (PB L 53 van 27.2.2008, blz.5).

[10] Protocol tussen de Europese Gemeenschap, de Zwitserse Bondsstaat en het Vorstendom Liechtenstein betreffende de toetreding van het Vorstendom Liechtenstein tot de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake de criteria en mechanismen voor de vaststelling van de staat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat in een lidstaat of in Zwitserland wordt ingediend - COM(2006)754, sluiting nog hangende.

[11] Protocol tussen de Europese Gemeenschap, de Zwitserse Bondsstaat en het Vorstendom Liechtenstein bij de Overeenkomst tussen de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake de criteria en mechanismen voor de vaststelling van de staat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat in een lidstaat of in Zwitserland wordt ingediend (2006/0257 CNS, gesloten op 24.10.2008, nog niet gepubliceerd in PB) en Protorzoek dat in een lidstaat of in Zwitserland wordt ingediend (2006/0257 CNS, gesloten op 24.10.2008, nog niet gepubliceerd in PB) en Protocol bij de Overeenkomst tussen de Gemeenschap, de Republiek IJsland en het Koninkrijk Noorwegen betreffende de criteria en de mechanismen voor de vaststelling van de staat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een asielverzoek dat in een lidstaat, in IJsland of in Noorwegen wordt ingediend (PB L 93 van 3.4.2001).

[12] SEC(2008) 2981.

[13] PB L 326 van 13.12.2005, blz. 13-34.

[14] PB L 16 van 23.1.2004, blz. 44-53.

[15] PB L 304 van 30.9.2004, blz. 12-23.

[16] Een latente vingerafdruk is de onopzettelijke weergave van de papillairlijnen op de oppervlakte van een voorwerp. Latente afdrukken zijn vaak onvolledig en kunnen soms alleen zichtbaar worden gemaakt met behulp van chemische middelen, poeder of spciale lichtbronnen.

[17] COM(2008) XXX.

[18] PB C […] van […], blz. […].

[19] PB L 316 van 15.12.2000, blz. 1.

[20] PB L 62 van 5.3.2002, blz. 1.

[21] COM(2005) 597 definitief van 24 november 2005

[22] PB L 210 van 6.8.2008, blz. 1.

[23] COM(2008) XXX.

[24] PB L 281 van 23.11.1995, blz. 31.

[25] PB L 8 van 12.1.2001, blz. 1.

[26] PB L 12 van 17.1.2004, blz. 47.

[27] PB L 210 van 6.8.2008, blz. 1.

[28] Dit financieel memorandum heeft alleen betrekking op de verwachte kosten van de voorgestelde wijzigingen, en dus niet op de kosten van het gewone beheer van Eurodac.

[29] Gesplitste kredieten.

[30] Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.

[31] Uitgaven in het kader van artikel xx 01 04 van titel xx.

[32] Uitgaven in het kader van hoofdstuk xx 01, met uitzondering van de artikelen xx 01 04 en xx 01 05.

[33] Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

[34] Voeg zo nodig extra kolommen toe (wanneer de duur van de actie langer is dan 6 jaar).

[35] Zoals beschreven in punt 5.3.

[36] Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

[37] Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

[38] Waarvan de kosten door het referentiebedrag worden gedekt.

[39] Verwijs naar het specifieke financieel memorandum voor de betrokken uitvoerende agentschappen.

[40] Vermeld het soort comité en de groep waartoe het behoort.