Bijlagen bij COM(2014)107 - Mededeling aan het EP over het Raadsstandpunt inzake een Verordening betreffende het geluidsniveau van motorvoertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlagen (voorstel van de Commissie), noch een stilzwijgende verlenging van de machtiging (voorstel van het Europees Parlement) steunen. Ook heeft de Raad ten opzichte van het voorstel van het Europees Parlement het aantal bijlagen dat door de Commissie kan worden gewijzigd, beperkt. De Commissie betreurt dit besluit vanuit praktisch oogpunt (gewone wetgevingsprocedure nodig na vijf jaar, ook voor kleine wijzigingen in de bijlagen), maar kan het als onderdeel van het uiteindelijke compromis tussen de medewetgevers aanvaarden.

3.3.        Nieuwe door de Raad ingevoerde bepalingen en het standpunt van de Commissie

De Raad heeft een aantal technische amendementen ingevoerd, met name om het verband te verduidelijken tussen deze nieuwe verordening en Richtlijn 2007/46/EG tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd (kaderrichtlijn)[3]. Dit kan eveneens worden gesteund.

De Raad heeft ook aanvullende vereisten ingevoerd om technische controles en controles langs de weg van hybride voertuigen makkelijker te maken. Ook dit kan worden gesteund.

4. CONCLUSIE

Hoewel de Commissie om praktische redenen betreurt dat het besluit van de Raad de delegatie van bevoegdheden aan de Commissie tot een beperkt aantal bijlagen en een vaste periode van vijf jaar beperkt, erkent zij dat vooruitgang bij de procedure alleen mogelijk is als zij van verzet afziet.

De Raad heeft met gekwalificeerde meerderheid van stemmen besloten.

De Commissie steunt in een geest van compromis het standpunt van de Raad.

[1]               PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30.

[2]               PB L 189 van 18.7.2002, blz. 12.

[3]               PB L 263 van 9.10.2007, blz. 1.