Bijlagen bij COM(2016)791 - Achtste verslag over herplaatsing en hervestiging

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2016)791 - Achtste verslag over herplaatsing en hervestiging.
document COM(2016)791 NLEN
datum 8 december 2016
bijlage over minderjarigen bij de operationele standaardprocedures voor de hotspots werd uitgesteld, aangezien het ministerie van Binnenlandse Zaken opheldering geeft over de vraag of de juridische situatie een overdracht van (niet-begeleide) minderjarigen in de hotspots toestaat. In elk geval wordt alleen tot wijzigingen van de operationele standaardprocedures voor de hotspots besloten indien de toepasselijkheid van de huidige operationele standaardprocedures voor de hotspots formeel is uitgebreid tot alle aankomsthavens in Zuid-Italië. Om beter te kunnen bepalen wat de mogelijke sterke en zwakke punten in de hotspots en de aankomstplaatsen zijn, zullen de groepen die toezicht houden op de activiteiten groter worden gemaakt. Daartoe zal een door het team van de Commissie in Italië voorgestelde vorm, die al door de IOM en de UNHCR wordt gebruikt in hun werk, als uitgangspunt dienen. Er is nog geen besluit genomen over verdere opleidingsactiviteiten in verband met de operationele standaardprocedures voor de hotspots, met inbegrip van een specifieke opleiding waarbij het Bureau voor de grondrechten wordt betrokken. Het is de bedoeling dat de groep vóór het einde van het jaar twee keer bijeenkomt.


Wat betreft de herplaatsing is er tijdens de bijeenkomst van de lokale verbindingsofficieren op 25 november 2016 een nieuwe start gemaakt met het proces van regelmatige multilaterale coördinatievergaderingen in Italië en zijn de regelingen besproken die tussen de Italiaanse autoriteiten en Europol zijn overeengekomen over de extra, buitengewone veiligheidscontroles. Deze zijn ook opgenomen in het herplaatsingsprotocol voor Italië dat moet worden toegezonden aan de EU-lidstaten, de geassocieerde landen en andere partners, teneinde het proces te verduidelijken en volledig transparant te maken voor alle belanghebbenden.


Maatregelen om de verwerkingscapaciteit in Italië te vergroten: Italië moet zijn capaciteit om asielaanvragen te verwerken in het algemeen vergroten door gegronde verzoeken sneller te identificeren en de verzoeken die dat niet zijn af te wijzen. Bespoediging van de algehele hervorming van het asielkader zou bijdragen tot een algemene verbetering van de verwerking van asielaanvragen in Italië.


Meer specifiek voor wat betreft de herplaatsing en in overeenstemming met de recente toename van het aantal toezeggingen dat door de lidstaten en de geassocieerde landen is gedaan, moet de capaciteit van de Italiaanse autoriteiten en dus van de Dublineenheid om verzoeken te registreren en te verwerken zoals eerder vermeld worden verhoogd ter bespoediging van de registratie van personen met een nationaliteit die in aanmerking komt voor herplaatsing en om nieuwe toegezegde plaatsen in te vullen. Dit moet tevens het risico op onderduiken verminderen, aangezien verzoeken tot herplaatsing sneller zullen worden verwerkt. In dit kader moeten de teams die de aanvragen registreren, worden versterkt en moet de aanwezigheid van het EASO in de nieuwe registratiehubs worden gegarandeerd. De activiteiten van de rondreizende registratieteams van het EASO dragen bij tot een snelle registratie van verzoekers die buiten de registratiehubs zijn ondergebracht, waardoor het aantal kandidaten voor herplaatsing toeneemt (op 5 december 2016 hadden de rondreizende teams 24 verschillende locaties in heel Italië bezocht).


Maatregelen om de reactietijd op verzoeken tot herplaatsing te verkorten: Ingevolge de overeenkomst betreffende de extra, buitengewone veiligheidscontroles die met de steun van de Commissie zijn geformaliseerd door het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken en Europol, zijn de regelingen sinds 1 december 2016 van kracht voor de lidstaten van herplaatsing die Europol om deze controles kunnen verzoeken, op voorwaarde dat zij naar behoren gemotiveerd en in overeenstemming met het mandaat van Europol zijn.


Maatregelen voor de aanpak van problemen in verband met de herplaatsing van kwetsbare verzoekers en niet-begeleide minderjarigen: Er zijn nog geen alleen reizende niet-begeleide minderjarigen vanuit Italië herplaatst (slechts één van zijn familie gescheiden kind is herplaatst naar Nederland). Het inleiden van de herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen blijft een prioriteit, aangezien ongeveer 4 300 niet-begeleide minderjarigen die mogelijk in aanmerking komen voor herplaatsing (vooral vanuit Eritrea) sinds het begin van 2016 aan de kust van Italië zijn aangekomen. Met het oog op de beschikbaarheid van de lidstaten om aanvragen voor de herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen te ontvangen, werkt de Commissie samen met de Italiaanse autoriteiten om helderheid te verschaffen over de procedures, met name wat betreft de rol van voogden en de gerechtelijke autoriteiten in Italië, en om de herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen mogelijk te maken. De Italiaanse autoriteiten zullen tevens een speciaal daarvoor bedoeld herplaatsingscentrum voor niet-begeleide minderjarigen opzetten teneinde deze procedures te versnellen en te stroomlijnen. De Commissie verwacht naar aanleiding van deze verduidelijkingen dat de herplaatsingen weldra van start zullen gaan.


Maatregelen ter beperking van secundaire bewegingen: Als onderdeel van de maatregelen die de Italiaanse autoriteiten hebben genomen om secundaire bewegingen te beperken, blijft de Italiaanse politie regelmatig migranten die irregulier van het zuiden naar het noorden van het land zijn getrokken, terugbrengen naar de opvangfaciliteiten in Zuid-Italië. Zoals hierboven aangegeven, heeft het EASO de werkzaamheden opgevoerd van het rondreizende team dat kandidaten voor herplaatsing registreert op hun verschillende verblijfplaatsen (op basis van de behoeften zoals aangegeven door de Italiaanse autoriteiten) buiten de registratiehubs. De aanwezigheid en de bewegingen van irreguliere migranten op het Italiaanse grondgebied zouden nauwlettend moeten worden gemonitord en irreguliere secundaire bewegingen zouden moeten worden voorkomen.

Belangrijkste aanbevelingen aan Italië en Griekenland


• In december 2016 moet Italië de procedures hebben afgerond die de herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen mogelijk maken en de capaciteit van de hotspots verder verhogen.

• Vóór januari 2017:

omoet Griekenland in de regio Attica een geschikt herplaatsingscentrum aanwijzen waar 3 000 personen kunnen worden ondergebracht;

omoet Italië meer personeel voor de Dublineenheid aanwerven zodat er 1 000 verzoeken tot herplaatsing per maand kunnen worden geregistreerd, de eerste herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen kan worden uitgevoerd en het herplaatsingscentrum voor niet-begeleide minderjarigen kan worden opgezet.

• Italië moet vóór april 2017 meer personeel voor de Dublineenheid aanwerven om 1 500 verzoeken tot herplaatsing per maand te kunnen registreren.


2.4Maatregelen van de Commissie en de EU-agentschappen


• Europese Commissie


In het hele verslag is de nadruk gelegd op de belangrijkste activiteiten van de Commissie, met inbegrip van de follow-upbesprekingen in Griekenland en Italië tijdens de door de Commissie georganiseerde regelmatige bijeenkomsten van de verbindingsofficieren. De Commissie heeft onverminderd dagelijkse ondersteuning op het terrein geboden aan Italië en Griekenland door de coördinatie tussen de verschillende belanghebbenden te bevorderen en de Griekse en Italiaanse autoriteiten bij te staan met het in kaart brengen van knelpunten, het vinden van oplossingen voor problemen in nauwe samenwerking met alle belanghebbenden, en het ontwikkelen van specifieke procedures. In het kader van deze ondersteuning heeft de Commissie de totstandkoming van de bovengenoemde regelingen voor extra, buitengewone veiligheidscontroles tussen Italië en Europol vergemakkelijkt, wat een van de belangrijkste knelpunten was waardoor herplaatsingen vanuit Italië werden vertraagd. Daarnaast is de Commissie nu goede praktijken in kaart aan het brengen voor het verbeteren van de informatievoorziening tijdens de herplaatsingsprocedure, met inbegrip van de verstrekking van informatie voorafgaand aan het vertrek en culturele oriëntatie, met als doel de verwachtingen beter te beheersen en aldus secundaire bewegingen te voorkomen, ervoor te zorgen dat migranten niet uit de procedure stappen, en het vertrouwen van verzoekers ten aanzien van de herplaatsingsregeling te vergroten. Deze kwestie moet verder worden besproken in speciale zittingen van de aanstaande bijeenkomst van de verbindingsofficieren in Griekenland (december 2016) en Italië (januari 2017).


Als onderdeel van haar toezicht op de uitvoering van de besluiten van de Raad inzake herplaatsing heeft de Commissie haar bezorgdheid kenbaar gemaakt aan de lidstaten die bij die uitvoering onvoldoende vorderingen maken, en zij zal dit blijven doen. De Commissie heeft onlangs brieven aan de lidstaten gezonden om hen te herinneren aan hun verplichtingen uit hoofde van de besluiten van de Raad betreffende herplaatsing. Als er de komende maanden geen tastbare vooruitgang wordt geboekt, zal de Commissie niet aarzelen haar bevoegdheden uit hoofde van de Verdragen te doen gelden.


De financiering voor herplaatsing die beschikbaar gesteld is voor Italië en Griekenland in het kader van hun nationale programma's voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF), met name het vaste extra bedrag van 500 EUR per daadwerkelijk herplaatste persoon, kan ook worden gebruikt voor personen die herplaatst zijn naar de geassocieerde landen, indien deze herplaatsingen worden uitgevoerd overeenkomstig Besluit (EU) 2015/1523 of Besluit (EU) 2015/1601 van de Raad.


Aangezien de huidige delegatieovereenkomst op 31 december 2016 afloopt, is de Commissie besprekingen met de UNHCR begonnen met als doel de regeling in 2017 te verlengen op basis van een geactualiseerde beoordeling van de opvangbehoeften van Griekenland.


• Europees Ondersteuningsbureau voor asielzaken


Maatregelen om in Griekenland en Italië het herplaatsingsproces te versnellen en de registratiecapaciteit te vergroten: Deskundigen worden ingezet in een aantal functies.


In Griekenland wordt het registratieproces momenteel ondersteund door 11 deskundigen, die de registraties gezamenlijk uitvoeren in Thessaloniki en Alexandroupoli. Voorts heeft het EASO 3 deskundigen ingezet voor de verstrekking van informatie in Athene en 2 in Thessaloniki. Het EASO beheert tevens de escalatiedesk ter ondersteuning van de registratieprocedure met 4 deskundigen in Athene en nog eens 2 deskundigen ter ondersteuning van de Dublineenheid. Zoals hierboven vermeld en volgend op de preregistratie heeft het EASO zijn steun voor de herplaatsingsprocedure gediversifieerd en gezorgd voor een grotere beschikbaarheid van deskundigen op het gebied van uitsluitingsindicatoren, de Dublinverordening, de eerbiediging van het familie- en gezinsleven, documentenfraude, en van leidinggevende registratieambtenaren. Het EASO heeft op 21 november 2016 in Athene een startbijeenkomst met de Griekse asieldienst en de Griekse politie gehouden voor de tenuitvoerlegging van het matchingsinstrument. Naar verwachting zal begin februari 2017 een eerste bruikbare interface van het matchingsinstrument gereed zijn.


In Italië zijn momenteel 50 van de 74 deskundigen uit de lidstaten en geassocieerde landen ingezet waarom het EASO heeft verzocht: 13 in de hotspots, 10 in twee mobiele teams (met als standplaatsen Rome en Catania), 10 in registratiehubs, 6 in het rondreizende registratieteam en 11 in de Dublineenheid in Rome. Het EASO zet ook 48 culturele bemiddelaars in (voor Arabisch, Tigrinya en Koerdisch) om het herplaatsingsproces te ondersteunen (sinds 5 december zijn er 42 culturele bemiddelaars op het terrein actief). Het EASO heeft tijdens de verslagperiode de werkzaamheden opgevoerd van het rondreizende team dat kandidaten voor herplaatsing registreert op hun verschillende verblijfplaatsen (op basis van de behoeften zoals aangegeven door de Italiaanse autoriteiten) buiten de registratiehubs 26 . Het rondreizende team biedt ook ondersteuning aan de lokale questura's door het opbouwen van de capaciteit van politieagenten om zelf registraties uit te voeren.


Het EASO werkt aan de bewerkstelliging van passende en efficiënte arbeidsomstandigheden in de hotspots voor zijn teams. Er zijn 5 mobiele kantoren (containers) in een aantal hotspots en hubs geplaatst (1 in de hotspot in Trapani, 2 in de hubs in respectievelijk Villa Sikania en Bari) en er zal er nog 1 worden geplaatst in de haven van Augusta, waar veel mensen aan de kust arriveren. Tevens is technische uitrusting (computers) ter beschikking van de Italiaanse autoriteiten gesteld ter ondersteuning van de werkzaamheden in verband met herplaatsing (er zijn 5 werkstations beschikbaar gesteld in elke registratiehub en in de questura's in Rome, en er zullen er 20 in de Dublineenheid worden geplaatst zodra een interne veiligheidsmachtiging is verkregen om ze op het bestaande systeem aan te sluiten).


Het EASO heeft in overeenstemming met de conclusies van de Europese Raad van 20 oktober 2016 een actieplan opgesteld om de asielinterventiepool volledig operationeel te maken en de aanstelling van deskundigen door de lidstaten te vergemakkelijken, onder meer door het aanbieden van een proefprogramma voor de introductieopleiding van beginnende deskundigen die in Griekenland moeten worden ingezet en door de uitzending mogelijk te maken van deskundigen die niet permanent in dienst zijn bij de overheidsdiensten van de deelnemende landen.

Belangrijkste aanbevelingen voor EU-agentschappen en uitvoerende partners


• Het EASO moet blijven werken aan het operationeel maken van de asielinterventiepool en nauw blijven samenwerken met de Commissie aan de verbetering van de informatieverstrekking (waaronder het maken van speciale filmpjes voor de betrokken lidstaten uiterlijk vóór januari 2017). Het EASO moet er vóór februari 2017 voor zorgen dat de eerste bruikbare interface van het matchingsinstrument gereed is.

• De UNHCR moet in januari 2017 blijven werken aan de geleidelijke verwezenlijking van een bezettingsgraad van bijna 100 %.

• De IOM moet vóór februari 2017 zijn capaciteit verhogen om het streefdoel van 1 500 vanuit Italië herplaatste personen per maand en 3 000 personen vanuit Griekenland te behalen.

3Hervestiging

Op basis van de informatie die is ontvangen van de deelnemende landen is meer dan de helft van de 22 504 hervestigingen die in het kader van de conclusies van 20 juli 2015 zijn overeengekomen halverwege de uitvoering van de hervestigingsregeling voltooid. Op 5 december 2016 waren 13 887 personen hervestigd naar 21 landen van hervestiging (België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland). Finland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden, alsook de geassocieerde landen IJsland, Liechtenstein en Zwitserland hebben hun toezeggingen reeds volledig gestand gedaan.


De meeste landen die aan de regeling deelnemen, hebben aangegeven dat hun inspanningen op het gebied van hervestiging voornamelijk, maar niet uitsluitend, waren gericht op Syriërs die in Jordanië, Libanon en Turkije verblijven. Daartoe behoren onder meer de inspanningen van de lidstaten om Syriërs vanuit Turkije te hervestigen in het kader van de verklaring EU-Turkije van 18 maart.


Naarmate de lidstaten de dossiers beoordelen die zij via de UNHCR van Turkije hebben ontvangen, blijft het aantal hervestigingen vanuit Turkije toenemen. De lidstaten zijn ook verdere hervestigingsoperaties en missies naar Turkije aan het voorbereiden om hervestigingskandidaten te ondervragen. De Turkse autoriteiten werken aan de volgende lijsten van verwijzingen van 3 000 personen die in december moeten worden ingediend.


Sinds 4 april 2016 zijn er in het kader van de 1:1-regeling van de verklaring EU-Turkije 2 761 27 Syriërs vanuit Turkije hervestigd. Nog eens 340 personen zijn goedgekeurd en wachten nog op hervestiging. In totaal zijn er sinds het vorige verslag 544 personen hervestigd in het kader van dit mechanisme, waarmee de hervestiging in hetzelfde tempo verloopt als in de voorgaande maanden (506 in oktober, 431 in september en 418 in augustus), en het resterende aantal toezeggingen komt uit op 10 889.


Tot dusver hebben hervestigingen in het kader van de 1:1-regeling plaatsgevonden naar België, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje en Zweden.


Zoals eerder vermeld is Besluit (EU) 2016/1754 van de Raad 28 tot wijziging van het tweede besluit van de Raad betreffende herplaatsing goedgekeurd. De wijziging staat de lidstaten toe hun respectieve verplichtingen op grond van de 54 000 toegewezen plaatsen na te komen door in Turkije verblijvende Syrische onderdanen ofwel te herplaatsen ofwel legale toegang te verschaffen. De wijziging vereist een aanpassing van de nationale programma's in het kader van het AMIF. De Commissie heeft bij wijze van onmiddellijke follow-up naar aanleiding van de goedkeuring van Besluit (EU) 2016/1754 en in het kader van de wijziging van de nationale programma's in het kader van het AMIF de eerste bekendmakingen van de lidstaten ontvangen over het aantal in Turkije verblijvende Syriërs aan wie de lidstaten voornemens zijn legale toegang te verschaffen op grond van dit besluit. Op basis van deze bekendmakingen zijn de lidstaten voornemens ongeveer 33 000 Syriërs vanuit Turkije legaal toe te laten.


Het op 13 juli 2016 aangenomen voorstel van de Commissie voor een verordening tot vaststelling van een Uniekader voor hervestiging 29 wordt momenteel door de medewetgevers bestudeerd.

4Toekomstige stappen

De staatshoofden en regeringsleiders hebben herhaaldelijk de dringende noodzaak om de migratiesituatie in Europa aan te pakken onderkend en hebben erop aangedrongen dat meer werk zou worden gemaakt van een versnelde uitvoering van de herplaatsingsregeling als essentiële blijk van solidariteit ten aanzien van de lidstaten in de frontlinie. In oktober heeft de Europese Raad nogmaals herhaald dat de lidstaten meer moeten doen om de herplaatsing in een sneller tempo te laten verlopen.


Om de herplaatsingsprocedure op het terrein te ondersteunen en te verbeteren werkt de Commissie voortdurend samen met de Italiaanse en de Griekse autoriteiten, de lidstaten en het EASO, Frontex en Europol, alsook met de UNHCR en de IOM. De regelingen met Europol zijn nu van kracht. Het EASO, Frontex, Europol, de UNHCR en de IOM voeren hun steun aan Italië en Griekenland op om de herplaatsingsprocedure te versnellen en efficiënter te maken. Italië en Griekenland zijn hun capaciteit blijven verhogen. Bepaalde lidstaten hebben ernstig werk gemaakt van de herplaatsingen en hebben in aanzienlijke mate bijgedragen tot de positieve ontwikkelingen in de laatste maanden wat betreft toezeggingen en daadwerkelijk uitgevoerde herplaatsingen.


Als gevolg van deze gezamenlijke inspanning is veel vooruitgang geboekt. De herplaatsingen vanuit Italië laten een positieve trend zien (na maanden te hebben stilgestaan) en de herplaatsingen vanuit Griekenland hebben zich gestabiliseerd op 1 000 overdrachten per maand. Op basis van de beschikbare informatie over het aantal personen dat in aanmerking komt voor herplaatsing in Italië en Griekenland, zou het haalbaar moeten zijn om alle verzoekers die aan de voorwaarden voldoen vóór september 2017 over te dragen. Teneinde dit streefdoel te behalen en een vlot en duurzaam herplaatsingsproces te waarborgen, is de Commissie van mening dat er vanaf december 2016 ten minste 2 000 herplaatsingsoverdrachten per maand vanuit Griekenland en ten minste 1 000 herplaatsingsoverdrachten per maand vanuit Italië zouden moeten plaatsvinden, en dat het aantal herplaatsingsoverdrachten vanaf april 2017 op ten minste 3 000 per maand vanuit Griekenland en ten minste 1 500 vanuit Italië zou moeten liggen.


Deze streefdoelen kunnen worden verwezenlijkt als alle lidstaten zo spoedig mogelijk maandelijks plaatsen toezeggen en herplaatsingen uitvoeren in overeenstemming met de bovengenoemde streefdoelen. Enkele lidstaten en geassocieerde landen geven het goede voorbeeld. De andere lidstaten zouden nu moeten volgen, aangezien het alleen door middel van onze gemeenschappelijke inspanningen mogelijk is om de druk op Italië en Griekenland te verlichten. Tevens zouden de lidstaten regelmatig deskundigen moeten blijven aanstellen om op regelmatige basis op de verschillende oproepen van het EASO te reageren en voor langere uitzendingstermijnen en meer leidinggevende en gespecialiseerde profielen te zorgen.


Bovendien vereist de verwezenlijking van deze streefdoelen ook dat Italië zijn capaciteit voor het registreren van herplaatsingskandidaten geleidelijk verhoogt om uit te komen op ongeveer 1 000 geregistreerde herplaatsingskandidaten per maand vóór januari 2017 en 1 500 vóór april 2017. Gezien het grote aantal niet-begeleide minderjarigen in Italië, moet Italië bovendien een speciaal herplaatsingscentrum voor niet-begeleide minderjarigen opzetten en de eerste herplaatsing van deze categorie kwetsbare verzoekers vóór januari 2017 uitvoeren. Griekenland moet in de regio Attica het aangewezen herplaatsingscentrum opzetten waar tegen januari 2017 3 000 personen kunnen worden ondergebracht, zodat de laatste fasen van de herplaatsingsprocedure verder kunnen worden versneld en de maandelijkse streefdoelen voor het aantal herplaatsingen kunnen worden gehaald.


De herhaalde oproepen van de staatshoofden en regeringsleiders moeten gepaard gaan met vastberaden optreden van de bevoegde nationale diensten. De lidstaten van herplaatsing moeten voortbouwen op wat tot dusver is bereikt door deze oproepen ten volle te beantwoorden en te reageren op de aanbevelingen van de Commissie en zo hun wettelijke verplichtingen na te komen en solidariteit in de praktijk te brengen.


De Commissie zal de situatie nauwlettend in de gaten blijven houden en zo nodig de streefdoelen aanpassen. De Commissie zal tevens regelmatig verslag uitbrengen over de tenuitvoerlegging van de twee besluiten van de Raad betreffende herplaatsing en in februari 2017 haar negende verslag presenteren. De Commissie behoudt zich het recht voor om maatregelen te treffen tegen lidstaten die hun verplichtingen niet nakomen.


Tegelijkertijd moeten de lidstaten hun verbintenissen inzake hervestiging blijven nakomen, ook in het kader van de uitvoering van de verklaring EU-Turkije 30 .

(1)

     COM(2016) 720 definitief.

(2)

     Conclusies van de Europese Raad van 20 oktober 2016 http://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2016/10/21-european-council-conclusions/ .

(3)

     Het door Griekenland gemelde aantal vastgestelde illegale grensoverschrijdingen tussen de grensdoorlaatposten vanuit Turkije via zee- en landgrenzen tussen 7 november en 4 december, zoals meegedeeld in de Joint Operations Reporting Application.

(4)

     Bron: Griekse autoriteiten.

(5)

     Bron: Het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken tussen 7 november en 4 december.

(6)

     Conclusies van de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, betreffende het hervestigen middels multilaterale en nationale regelingen van 20 000 personen die duidelijk internationale bescherming behoeven (11130/15).

(7)

     SN 38/16 van 18.3.2016.

(8)

     In artikel 2, onder l), van de kwalificatierichtlijn (Richtlijn 2011/95/EU) wordt een "niet-begeleide minderjarige" gedefinieerd als een minderjarige (jonger dan 18 jaar) die zonder begeleiding van een "voor hem hetzij wettelijk, hetzij volgens de praktijk van de betrokken lidstaat verantwoordelijke volwassene op het grondgebied van de lidstaten aankomt" [onderstreping toegevoegd]. Als gevolg van de verschillen in wetgeving en praktijken tussen de lidstaten, varieert de definitie van niet-begeleide minderjarigen van lidstaat tot lidstaat, waardoor van hun familie gescheiden kinderen, met inbegrip van met volwassenen getrouwde minderjarigen, in sommige lidstaten wel als niet-begeleid worden beschouwd en in andere lidstaten niet. Dit brengt ook inconsistenties teweeg in de verslaglegging over het totale aantal herplaatste niet-begeleide minderjarigen, aangezien sommige lidstaten enkel kinderen die er alleen voor staan als zodanig beschouwen en herplaatste, van hun familie gescheiden kinderen uitsluiten van de verslaglegging.

(9)

     Alleen nationaliteiten die mogelijk in aanmerking komen voor herplaatsing zijn vermeld.

(10)

      http://asylo.gov.gr/en/wp-content/uploads/2016/08/Preregistration-data_template_5_EN_EXTERNAL.pdf .

(11)

     De grootste groep niet-begeleide minderjarigen in Griekenland zijn Afghanen en zij komen niet in aanmerking voor herplaatsing. De Griekse regering heeft echter met meerdere lidstaten contact opgenomen om te onderhandelen over een mogelijke vrijwillige overdracht van deze minderjarigen met een andere status dan die van verzoekers om internationale bescherming.

(12)

     Op moet worden opgemerkt dat de Griekse autoriteiten en de IOM niet dezelfde definitie van niet-begeleide minderjarigen hanteren; dientengevolge verschillen de door de Griekse autoriteiten en de IOM gemelde cijfers van elkaar. Volgens de gegevens van de IOM zijn er tijdens de verslagperiode in totaal 23 minderjarigen herplaatst. De cijfers in dit verslag zijn de cijfers van de Griekse autoriteiten.

(13)

     212 naar Duitsland, 2 naar Finland, 167 naar Frankrijk, 38 naar Litouwen, 32 naar Luxemburg, 10 naar Malta, 138 naar Nederland, 20 naar Noorwegen, 14 naar Portugal, 156 naar Roemenië, 41 naar Slovenië en 6 naar Slowakije. Er moet worden opgemerkt dat 2 mensen die als herplaatst naar Roemenië waren opgegeven, Dublinoverdrachten waren.

(14)

     187 naar Duitsland, 37 naar Finland, 51 naar Frankrijk, 45 naar Nederland, 60 naar Noorwegen, en 21 naar Zwitserland.

(15)

     Een van de redenen voor het lagere aantal lidstaten dat actief is in Italië is het strikte beleid van Italië om de lidstaten van herplaatsing niet toe te staan extra, buitengewone veiligheidsgesprekken te voeren in Italië. Estland en Ierland hebben bijvoorbeeld eenmaal toezeggingen gedaan, maar omdat ze geen veiligheidsgesprekken mochten voeren, hebben ze tot op heden geen nieuwe toezeggingen gedaan. Bovendien heeft Tsjechië twee toezeggingen gedaan aan Italië. Aangezien Tsjechië de 10 aanvragen van Italië heeft afgewezen, heeft Italië geen nieuwe verzoeken gestuurd toen Tsjechië weer toezeggingen deed. Ook Litouwen heeft de eerste verzoeken van Italië geweigerd; hoewel Litouwen vrijwel elke maand toezeggingen doet, heeft Italië geen herplaatsingsverzoeken ingediend. De nieuwe regelingen met Europol zouden moeten helpen enkele van deze tekortkomingen aan te pakken.

(16)

     236 naar Duitsland, 323 naar Frankrijk, 131 naar Ierland, 20 naar Letland, 67 naar Nederland, 31 naar Portugal en 19 naar Roemenië.

(17)

     251 naar Duitsland, 20 naar Luxemburg, 151 naar Noorwegen en 195 naar Zwitserland.

(18)

     Malta en Finland liggen op schema met het nakomen van hun verplichtingen ten aanzien van zowel Griekenland als Italië; Estland, Letland en Litouwen liggen op schema met het nakomen van hun verplichtingen ten aanzien van Griekenland.

(19)

     Duitsland 500 aan Italië en 500 aan Griekenland, Estland 20 aan Griekenland, Frankrijk 400 aan Griekenland, Ierland 81 aan Griekenland, Letland 10 aan Griekenland, Nederland 50 aan Italië en 100 aan Griekenland, Portugal 100 aan Griekenland, en Slowakije 10 aan Griekenland.

(20)

     Noorwegen 135 aan Italië en 80 aan Griekenland en Zwitserland 200 aan Italië (er moet worden opgemerkt dat Noorwegen in de voorgaande verslagperiode 70 plaatsen heeft toegezegd die niet in aanmerking zijn genomen).

(21)

     Overeenkomstig Besluit 2016/408 van de Raad van 10 maart 2016 geldt voor Oostenrijk een tijdelijke opschorting van de herplaatsing van 30 % van de verzoekers die aan het land zijn toegewezen op grond van Besluit (EU) 2015/1601 van de Raad. Als gevolg daarvan is de herplaatsing naar Oostenrijk van 1 065 verzoekers opgeschort tot 11 maart 2017. Wat betreft de herplaatsingen in het kader van de overige toewijzingen blijven voor Oostenrijk echter de verplichtingen in het kader van Besluit 2015/1601 gelden; derhalve zijn nog steeds toezeggingen en herplaatsingen vereist.

(22)

     Begin april heeft Polen de verwerking opgeschort van 73 herplaatsingsverzoeken die de Griekse asielautoriteiten naar het land hadden gestuurd op basis van de toezegging die Polen op 16 december 2015 had ingediend; drie en een halve maand nadat het zijn toezegging heeft ingediend, heeft Polen de herplaatsingsprocedure dus de facto bevroren. Hetzelfde geldt voor verzoeken uit Italië.

(23)

     In dit cijfer zijn de plaatsen die door de UNHCR worden verschaft via de huurregeling en de door de Griekse autoriteiten verschafte georganiseerde opvangplaatsen op het Griekse vasteland en in de hotspots opgenomen. http://www.media.gov.gr/images/prosfygiko/REFUGEE_FLOWS-27-10-2016.pdf  

http://data.unhcr.org/mediterranean/documents.php?page=1&view=grid&Country[]=83

Deze tijdelijke en permanente faciliteiten zijn opgericht in de hotspots op de eilanden in de Egeïsche Zee en op het vasteland. Op 17 november 2016, en volgens de informatie waarover de Commissie beschikt, waren er 1 191 plaatsen beschikbaar in opvangcentra voor niet-begeleide minderjarigen, onafhankelijk van het feit of zij wel of niet asielzoekers zijn. Tegen eind 2016 zullen er nog eens 130 plaatsen voor niet-begeleide minderjarigen zijn bijgekomen.

(24)

     De delegatieovereenkomst van januari 2016 met de UNHCR inzake de huurregeling voor 20 000 plaatsen is met name bedoeld voor asielzoekers die in aanmerking komen voor herplaatsing. De overeenkomst is in juli 2016 herzien om te verduidelijken dat in het kader van de opvangregeling ook plaatsen kunnen worden gecreëerd in door de UNHCR beheerde herplaatsingscentra en dat de opvangregeling niet alleen bedoeld is voor herplaatsingskandidaten maar ook voor andere asielzoekers. De UNHCR heeft zich bereid getoond om 6 000 plaatsen in het kader van de huurregeling beschikbaar te stellen voor herplaatsingscentra, zodat alle volledig geregistreerde herplaatsingskandidaten daar kunnen worden ondergebracht.

(25)

      http://www.libertaciviliimmigrazione.dlci.interno.gov.it/sites/default/files/allegati/hotspots_sops_-_english_version.pdf .

(26)

     Tot op heden heeft het team de volgende locaties bezocht: Bologna, Cagliari, Chieti, Cosenza, Florence, Foggia, Genua, Grosseto, Latina, Milaan, Modena, Napels, Parma, Pisa, Potenza, Salerno, Teramo, Turijn, Treviso, Venetië, Verona en Vicenza.

(27)

     Dit aantal is inclusief hervestigingen in het kader van het 1:1-mechanisme naar de EU en Noorwegen.

(28)

     PB L 268 van 1.10.2016, blz. 82–84.

(29)

     COM(2016) 468 definitief.

(30)

     Vierde verslag over de vooruitgang bij de tenuitvoerlegging van de verklaring EU-Turkije (COM(2016) 792 definitief).