Bijlagen bij COM(2017)94 - Onderzoek naar de manipulatie van statistieken in Oostenrijk als bedoeld in Verordening 1173/2011 (Besluit van de Commissie van 3 mei 2016)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage II bij het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit verslag.

(17)

Inleiding, punt 3, eerste streepje van het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit verslag.

(18)

De Finanzreferent is in de praktijk het equivalent van een minister van Financiën van een deelstaat.

(19)

 Vermӧgensrechnung.

(20)

De administratie van de Salzburgse deelstaatregering stuurde deze balansen op 18 oktober 2016 naar de Commissie (Eurostat).

(21)

In een op 4 november 2016 aan de Commissie (Eurostat) verzonden e-mail voerde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering aan dat een dergelijke achterwaartse herziening erg duur zou zijn en vanuit het oogpunt van middelentoewijzing inefficiënt zou zijn.

(22)

In 2013 wees de RH er in paragraaf 98.1, blz. 256, op dat "Het Stabiliteitsverslag van de deelstaat Salzburg werd opgesteld op basis van de in de schattingen en jaarrekeningen opgenomen cijfers. In dit stabiliteitsverslag was geen rekening gehouden met de verplichtingen, kasstromen en daaruit voortvloeiende kosten van de financiële transacties van de deelstaat Salzburg (zie noot 40), die reeds onvolledig waren in de rekeningen van de deelstaat. De voor de middellangetermijnprognose gebruikte initiële waarde was uitsluitend gebaseerd op de eind 2012 gerapporteerde leningen voor een bedrag van ca. 874 miljoen EUR, die tegen nominale waarde werden weergegeven". In de originele Duitstalige versie, "Der Stabilitätsbericht wurde auf Grundlage der in den Voranschlägen und Rechnungsabschlüssen dargestellten Zahlen erstellt. Die Verbindlichkeiten, Zahlungsflüsse und Folgekosten der Finanzgeschäfte des Landes Salzburg (siehe TZ 40), die schon in den Rechnungsabschlüssen des Landes nur unvollständig ausgewiesen waren, fanden auch im Stabilitätsbericht keine Berücksichtigung. Der für die mittelfristige Prognose verwendete Ausgangswert beruhte ausschließlich auf den mit Ende 2012 ausgewiesenen Darlehen in Höhe von rd. 874 Mio. EUR, die zum Nominalwert dargestellt wurden".

(23)

Er moet worden opgemerkt (rij (5)) dat de door STAT geschatte bijdrage van de schuld van de deelstaat Salzburg aan de Oostenrijkse Maastrichtschuld in de jaren 2002 tot en met 2005 in feite kleiner is dan de in de balansen van de deelstaat Salzburg gerapporteerde Finanzschulden. Dit komt door consolidatie-effecten van de zogenaamde Innere Anleihe, d.w.z. het feit dat de administratie van de Salzburgse deelstaatregering geld heeft geleend van een staatsfonds en dat geld in hetzelfde jaar of in het daaropvolgende jaar heeft terugbetaald, zoals STAT op 16 november 2016 toelichtte.

(24)

STAT heeft deze kwestie per e-mail besproken met het toenmalige hoofd van de afdeling Financiën, het hoofd van de dienst Begroting en een van diens werknemers. Een ambtenaar van de OeBFA ontving ook een kopie van deze e-mails die op 27 september 2012 werden uitgewisseld.

(25)

Het Landeswohnbaufonds is een openbaar fonds dat in de nationale rekeningen is ingedeeld in de sector overheid en dat tot doel heeft de bouw en verwerving van sociale woningen te financieren en ondersteunen.

(26)

In de Duitse versie: "Die Mitgliedstaaten sind gemäß VÜD-Verordnung verpflichtet, Daten für die Jahre n-4 bis n zu notifizieren. Im Rahmen der Notifikation vom April 2014 waren daher ausschließlich Daten für die Jahre 2010 bis 2014 mitzuteilen. Die Mitteilung von Änderungen von Daten über frühere Jahre ist nur aufgrund von anderen EU-Verordnungen verpflichtend.".

(27)

Tabel 1 van sectie 1.3 van de inleidende verklaringen van het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit verslag.

(28)

Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad van 25 mei 2009 betreffende de toepassing van het aan het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten, PB L 145 van 10.6.2009, blz. 1.

(29)

Het is de taak van de Interne Controle van de deelstaat Salzburg om de interne-controleprocedures en het risicobeheer te controleren en om na te gaan of de controlemechanismen in de administratie van de deelstaatregering adequaat zijn.

(30)

In dit verslag verwijst de term "dienst Boekhouding" naar zowel de dienst Boekhouding als de afdeling Boekhouding.

(31)

Originele Duitstalige versie: "Die Landesregierung ist ermächtigt, zur Deckung des laufenden Geldbedarfes zweckbestimmte Rücklagen in Anspruch zu nehmen, Kassenkredite aufzunehmen, Umschuldungen vorzunehmen sowie zur Erzielung von Zusatzerträgen abgeleitete Finanzgeschäfte durchzuführen, wenn diese Maßnahmen einen wirtschaftlichen Vorteil für das Land erwarten lassen; dies schließt die aktive Verwaltung des Finanzvermögens für den Landeswohnbaufonds mit ein.".

(32)

Paragraaf 15.1, blz. 84, van het door de RH in 2013 opgestelde verslag, Land Salzburg — Finanzielle Lage. De originele Duitse versie luidt als volgt: "Der Finanzreferent Wolfgang Eisl stellte mit 28. Februar 2002 eine „Vollmacht für Handelsgeschäfte mit Firmen und Institutionen“ für die Hausbank des Landes Salzburg, die Salzburger Landes-Hypothekenbank AG, aus. Jeweils einzelvertretungsbefugt waren der Leiter der Finanzabteilung, die Leiterin des Budgetreferats und ab 5. Juli 2002 auch ein Mitarbeiter des Budgetreferats. (…)".

(33)

De Salzburger Landes-Hypothekenbank AG is ingedeeld in de sector Financiële ondernemingen (S.12). De deelstaat Salzburg heeft een participatie van 10 % in SLH via Salzburg Beteiligungen GmbH, een houdstervennootschap van de deelstaat Salzburg die 100 % onder zeggenschap van de deelstaat Salzburg staat en ook in de sector Financiële ondernemingen (S.12) is ingedeeld.

(34)

In paragraaf 15.1 op bladzijde 86 van de originele Duitstalige versie van het door de RH in 2013 opgestelde verslag, Land Salzburg — Finanzielle Lage, staat te lezen: "Mit 6. Februar 2003 erteilte der Finanzreferent (…) eine weitere Vollmacht, die — im Gegensatz zur gegenüber der Salzburger Landes-Hypothekenbank AG geltenden Vollmacht — an einen unbestimmten Kreis von Kreditinstituten und anderen Institutionen gerichtet war. Diese Vollmacht war inhaltlich an die Vollmacht aus dem Jahr 2002 angelehnt und enthielt auch die Berechtigung zur Erteilung von Untervollmachten. Ebenso waren Konto — und Depotöffnungen bzw. — schließungen durch die drei Bevollmächtigten (Leiter der Finanzabteilung, Leiterin des Budgetreferats, Mitarbeiter des Budgetreferats) möglich, wobei jeweils zwei Bevollmächtigte gemeinsam vertretungsbefugt waren. In weiterer Folge wurde diese Vollmacht Kreditinstituten und Institutionen, mit denen das Land Salzburg Finanzgeschäfte vornahm, vorgelegt.".

(35)

 Richtlinien für das Finanzmanagement

(36)

In paragraaf 17.2 op bladzijde 90 van de originele Duitstalige versie van het door de RH in 2013 opgestelde verslag, Land Salzburg — Finanzielle Lage, staat te lezen: "Der RH wies — wie bereits 2009 — kritisch darauf hin, dass die Richtlinien für das Finanzmanagement des Landes Salzburg ausdrücklich auch die Erzielung von zusätzlichen Erträgen aus Derivaten als Ziel der Finanzgeschäfte definierten, und betonte das damit verbundene Risiko. Er verwies darauf, dass die zur Ertragsoptimierung abgeschlossenen Derivate mit der Aufgabenerfüllung einer Gebietskörperschaft nicht vereinbar waren.".

(37)

De administratie van de Salzburgse deelstaatregering verstrekte die nota aan de Commissie (Eurostat) tijdens de vergadering tussen de twee instellingen op 28 september 2016.

(38)

In de originele nota: "Für Aufträge, die unmittelbar von der Abteilung 8 veranlasst wurden, trägt die Abteilung 14 keine Verantwortung. (…) Für sämtliche von der Abteilung 8 in Anspruch genommenen Instrumente im Rahmen des Liquiditäts- und Portfoliomanagements besteht nur eine eingeschränkte Prüfpflicht der Abteilung 14.".

(39)

In de originele nota: "Darüber hinaus ist die Geschäftsführung des Versorgungs- und Unterstützungsfonds der Abteilung 8 (Referat 8/02) übertragen. Dieser unselbständige Verwaltungsfonds veranlagt auch Geldmittel des Landes. Diese Veranlagungen und Geldmittel stehen nicht zur Deckung des allgemeinen Liquiditätsbedarfes des Landes zur Verfügung, sondern sind zweckgebunden zu verwenden. Der· Abteilung 8 obliegt die gesamte Gestlonierung des Fondsvermögens und ihr gehen auch alle Kontoauszüge betreffend diesen Verwaltungsfonds zu." (Versorgungs- und Unterstützungsfonds is een pensioenfonds van de deelstaat Salzburg).

(40)

Op bladzijde 27 van de originele Duitstalige versie van het door de RH in 2013 opgestelde verslag, Land Salzburg — Finanzielle Lage, staat te lezen: "Entgegen den sonst üblichen Regelungen in der öffentlichen Verwaltung war die Interne Revision des Landes Salzburg per Erlass des Landesamtsdirektors ausdrücklich von der Prüfung der Gebarung und des Rechnungswesens ausgenommen. Die Interne Revision leitete daraus auch die Unzuständigkeit für die Kontrolle des Finanzmanagements ab. Dies führte zu Kontrolllücken in finanziell relevanten Bereichen, die dazu geeignet waren, fehlerhaftes, unwirtschaftliches Handeln bzw. in letzter Konsequenz strafrechtlich relevante Sachverhalte nicht zu entdecken.".

(41)

  http://www.salzburg.gv.at/pol/lt-rechnungshof/lrh-berichte/lrh-archiv.htm  

(42)

Originele Duitstalige versie: "Der LRH stellte fest, dass der Rechnungsabschluss ordnungsgemäß und vollständig erstellt wurde. Der Kassenabschluss war korrekt und der buchmäßig ausgewiesene Geldbestand wurde dem LRH durch Bankauszüge nachgewiesen.".

(43)

Zie eindnoot k.

(44)

Zie eindnoot g.

(45)

Zie de eindnoten r, s, t en u.

(46)

Bijvoorbeeld in de tweede paragraaf van bladzijde 24 van het door de RH in 2013 opgestelde verslag, Land Salzburg — Finanzielle Lage, wordt het volgende gesteld: "Bij financieel beheer is de scheiding van frontoffice (handel) en backoffice (afwikkeling en controle) een essentieel ICS-principe dat bijdraagt aan de kwaliteitsborging, wat het moeilijker maakt om verkeerd te handelen en wat ervoor zorgt dat de voorschriften worden nageleefd en dat transacties traceerbaar zijn." De originele Duitstalige versie: "Im Finanzmanagement ist die Trennung von Frontoffice (Handel) und Backoffice (Abwicklung und Kontrolle) ein wesentliches IKS-Prinzip, das zur Qualitätssicherung beiträgt, dolose Handlungen erschwert und die Einhaltung der Vorschriften sowie die Nachvollziehbarkeit der Geschäfte gewährleistet.".

Verder wordt in paragraaf 9.1 op blz. 72 van het door de RH in 2013 opgestelde verslag, Land Salzburg — Finanzielle Lage, het volgende gesteld: "Omdat het niet mogelijk was het vierogenprincipe na te leven, was er geen sprake van interne controle. Daarom konden mogelijke fouten niet worden ontdekt". In de Duitse versie: "Aufgrund der fehlenden Möglichkeit, das Vier-Augen-Prinzip einzuhalten, war eine interne Kontrolle nicht gegeben. Dadurch konnten mögliche Fehler nicht entdeckt werden.".

(47)

Zoals op blz. 203 van het door de RH in 2013 opgestelde verslag Land Salzburg — Finanzielle Lage 

(48)

Zoals in punt 2.2 vermeld, was dit niet het geval.

(49)

Zie eindnoot t.

(50)

Zoals in punt 2.1 uiteengezet, is deze post bedoeld voor de boeking van het aan een derde entiteit verschuldigde geld dat via de rekeningen van de deelstaat Salzburg loopt.

(51)

Zoals te zien is in tabel 1, die gebaseerd is op de balansen van de deelstaat Salzburg, en die voor 2012 deze passiva bevat onder de post Finanzschulden.

(52)

Zie voetnoot 50.

(53)

Dit volgt uit het e-mailverkeer van 27 september 2012 tussen STAT en de administratie van de Salzburgse deelstaatregering (namelijk het hoofd van de dienst Begroting en het hoofd van de afdeling Financiën, met een vertegenwoordiger van de OeBFA in kopie).

(54)

Dit betekent dat in het geval van discrepanties tussen de door de OeBFA gerapporteerde informatie en de door de deelstaat Salzburg gerapporteerde informatie met betrekking tot de doorlening van middelen, STAT de door de OeBFA gerapporteerde informatie gebruikte voor het bepalen van de Maastrichtschuld omdat deze als de meest betrouwbare informatie wordt beschouwd.

(55)

In de opmerkingen van Oostenrijk van 25 januari 2017 over de voorlopige bevindingen van het onderzoek voert STAT aan dat het de bevoegde entiteiten altijd in kennis heeft gesteld van de consolidatie en de aanpassingen die werden uitgevoerd voor het opstellen van ESR/BTP-gegevens.

(56)

In de opmerkingen van Oostenrijk van 25 januari 2017 over de voorlopige bevindingen van het onderzoek heeft de OeBFA herhaald dat het tot de verantwoordelijkheden van de LRH behoort om de boeking en het gebruik van de leningen van de OeBFA aan de deelstaten te controleren.

(57)

Verzonden op 2 oktober 2012.

(58)

 Landesfonds

(59)

Dergelijke in OeNB's database van individuele effecten opgenomen informatie kwam niet uit de rekeningen van de administratie van de Salzburgse deelstaatregering, maar van de tegenpartij (d.w.z. de kredietverstrekker).

(60)

Aan de Commissie (Eurostat) verstrekte e-mail van 21 september 2011.

(61)

E-mail van 31 augustus 2012.

(62)

Inleiding, punt 1.5 van het werkdocument van de diensten van de Commissie bij dit verslag.

(63)

Finanzierungsinstrumente der Gebietskörperschaften mit Schwerpunkt Land Salzburg, http://www.rechnungshof.gv.at/fileadmin/downloads/2009/berichte/teilberichte/salzburg/sbg_2009_03/Sbg_2009_3_2.pdf  

(64)

Gemeenten.

(65)

Originele Duitstalige versie: Das Land Salzburg führte Derivativgeschäfte mit hohem Volumen und Risiko durch, ohne über den gesamten Zeitraum über die damit verbundenen Risiken und die Gesamtrisiken seiner Finanzierungen ausreichend informiert gewesen zu sein. Ausführliche schriftliche Richtlinien sowie laufende Risikoanalysen und umfassende Bewertungen des gesamten Portfolios wurden erst rd. fünf Jahre nach Aufnahme der Geschäfte eingeführt. Das erzielte Bruttoergebnis aus Derivativgeschäften von 210,38 Mill. EUR wurde in Höhe von 65,04 Mill. EUR dem Landeshaushalt zugeführt.

(66)

Zie eindnoot t.

(67)

Namelijk dat het hoofd van de dienst Begroting had gehandeld in strijd met het beleid en de dienstaanwijzingen van de administratie van de deelstaatregering, dat de volmachten van het hoofd van de dienst Begroting waren ingetrokken en dat een aantal transacties vroegtijdig waren beëindigd.

(68)

Die werknemer was een voormalige werknemer van Deutsche Bank die sinds 2002 financiële transacties tussen Deutsche Bank en deelstaat Salzburg had geregeld.

(69)

Bladzijde 34 van de originele Duitstalige versie van het door de RH in 2013 opgestelde verslag, Land Salzburg — Finanzielle Lage: "Der zuständige Finanzreferent Mag. David Brenner und der Leiter der Finanzabteilung vereinbarten am 15. Oktober 2012 die Auflösung der meisten Fremdwährungsgeschäfte und eines großen Teils der übrigen Geschäfte ohne Nachteil für den Rechnungsabschluss. Protokolle über diese Vereinbarung sowie über Gespräche mit dem Finanzbeirat konnten nicht vorgelegt werden. Der Vereinbarung lag keine schriftliche Strategie zugrunde. Von Oktober bis Dezember 2012 beendete das Land rd. 300 Finanzgeschäfte (davon 245 Derivate) vor Ablauf ihrer Fälligkeit. Die Abwicklung und Entscheidung über die Auflösung der Einzelgeschäfte lag im Ermessen eines einzelnen Mitarbeiters.".

(70)

Blz. 166-167 van het door de RH in 2013 opgestelde verslag Land Salzburg — Finanzielle Lage.

(71)

Blz. 67 van het door de RH in 2013 opgestelde verslag Land Salzburg — Finanzielle Lage

(72)

  http://www.salzburg.com/nachrichten/salzburg/politik/sn/artikel/finanzskandal-in-salzburg-340-mill-verlust-durch-spekulationen-38965/  

(73)

 Finanzierungsinstrumente der Gebietskörperschaften in den Ländern Burgenland und Salzburg; Follow-up-Überprüfung, http://www.rechnungshof.gv.at/berichte/ansicht/detail/finanzierungsinstrumente-der-gebietskoerperschaften-in-den-laendern-burgenland-und-salzburg-follow-up-ueberpruefung-1.html

(74)

In dit follow-upverslag werd de volgende conclusie getrokken: "De deelstaat Salzburg voerde bijna alle aanbevelingen van de RH uit. De deelstaat bleef echter complexe, risicovolle derivatentransacties sluiten om extra inkomsten te genereren. De risicoposities werden echter aanzienlijk beperkt door het sluiten van aanvullende afdekkingstransacties." In de Duitse versie: "Das Land Salzburg setzte fast alle Empfehlungen des RH um. Es schloss jedoch weiterhin komplexe — mit Risiko behaftete — Derivativgeschäfte ab, um dadurch zusätzliche Erträge zu erwirtschaften. Allerdings wurden durch den Abschluss zusätzlicher Sicherungsgeschäfte die Risikopositionen stark reduziert.".

(75)

Op bladzijde 34 van de originele Duitstalige versie van het door de RH in 2013 opgestelde verslag, Land Salzburg — Finanzielle Lage, staat te lezen: "Von Oktober bis Dezember 2012 beendete das Land Salzburg rd. 300 Finanzgeschäfte (davon 245 Derivate) vor Ablauf der Fälligkeit ohne konkrete schriftliche Strategie.".

(76)

In de originele Duitstalige versie: "Wir unsererseits waren sehr interessiert an den Zwischenberichten über die Finanzen des Landes Salzburg, um uns ein Bild zu machen von den Änderungen/Revisionen die auf uns zukommen, bzw. welchen Machinationen und Manipulationen wir da aufgesessen sind.".

(77)

Vier dagen vóór de BTP-kennisgeving van april 2013.

(78)

"Eurostat maakt een voorbehoud ten aanzien van de kwaliteit van de door Oostenrijk meegedeelde gegevens, vanwege onzekerheid over het statistische effect van de conclusies van het verslag van de financiële controledienst over de deelstaat Salzburg, dat op 9 oktober 2013 is gepubliceerd. In het verslag worden tekortkomingen aan het licht gebracht ten aanzien van het financiële beheer en de volledigheid van de overheidsrekeningen van de deelstaat Salzburg. De statistische implicaties van de audit van de PBT-gegevens worden door het Oostenrijkse bureau voor de statistiek in samenwerking met Eurostat onderzocht, om de exacte effecten op 2012 en voorgaande jaren te verduidelijken. Het is mogelijk dat dit een opwaartse herziening van de overheidsschuld van bijna een half procent van het bbp tot gevolg heeft, met meer kleine herzieningen van het overheidstekort, op basis van de op dat moment beschikbare informatie.".

(79)

Paragraaf B.18 van de opmerkingen van STAT, bijlage II bij het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie.

(80)

 Finanzierungsinstrumente der Gebietskörperschaften in den Ländern Burgenland und Salzburg; Follow-up-Überprüfung, http://www.rechnungshof.gv.at/berichte/ansicht/detail/finanzierungsinstrumente-der-gebietskoerperschaften-in-den-laendern-burgenland-und-salzburg-follow-up-ueberpruefung-1.html  

(81)

In de opmerkingen van Oostenrijk van 25 januari 2017 over de voorlopige bevindingen van het onderzoek stelt de OeNB dat Europese of nationale wetgevingen de OeNB niet wettelijk verplichten om gegevens aan Eurostat te rapporteren. Toch was het de facto de OeNB die tot september 2014 de Oostenrijkse ESR-tabel 27 aan Eurostat rapporteerde. Bovendien was het de OeNB die alle vragen in het kader van de controle van ESR-tabel 27 door Eurostat beantwoordde, waaruit blijkt dat de OeNB een effectieve en operationele verantwoordelijkheid voor die tabel had.

(82)

Zie punt 2.3.4.

(83)

Met name het totale aantal verslagjaren voor de rapportage in 2012 (voor de jaren 2008 tot en met 2011) en in 2013 (voor de jaren 2009 tot en met 2012), volgens de formule dat in jaar n verstrekte gegevens betrekking hebben op de jaren n-1, n-2, n-3 en n-4.

(84)

Voor zover de Commissie weet, hebben de statistische instanties nooit onderzocht of die inconsistenties op puur conceptuele kwesties waren gebaseerd. De Commissie heeft vastgesteld dat een aanzienlijk deel van die inconsistenties in feite geen verband hield met dergelijke verschillen in concepten tussen de definities van Maastrichtschuld en nationale schuld.

(I)

De video van die persconferentie is hier te bekijken: http://www.salzburg.com/nachrichten/salzburg/politik/sn/artikel/finanzskandal-in-salzburg-340-mill-verlust-durch-spekulationen-38965/


(II)

In de bijeenkomst tussen de Commissie en STAT op 26 september 2016,

Commissie: "In april 2014 meldde u een toename van de schuld met circa 1,2 miljard EUR, wat betekent dat STAT de schuld van de deelstaat Salzburg op circa 2,3 miljard EUR schatte. In zijn balans rapporteerde de deelstaat Salzburg echter slechts een schuld van ongeveer 1,4 miljard EUR. Hoe kon STAT dit schatten zonder de cijfers te kennen?".

STAT: "We hadden de informatie over de "Rechtsträgerfinanzierung" van de OeBFA en we weten dat het Wohnbaufonds een deel van de via de "Rechtsträgerfinanzierung" verstrekte bedragen ontving. We gebruikten de door de OeBFA verstrekte informatie en niet de informatie die rechtstreeks door de deelstaat Salzburg werd verstrekt.".

Commissie: "Omvatten deze cijfers alleen de schuld van de deelstaat Salzburg als een institutionele eenheid of ook de schuld van andere eenheden die samen de "Deelstaat Salzburg" vormen in de nationale rekeningen?".

STAT: "De 2,3 miljard EUR omvatte ook de schuld van het Wohnbaufonds.".

Commissie: "Waar is het Wohnbaufonds ingedeeld in de nationale rekeningen? Hoe worden de door de OeBFA verstrekte en via de administratie van de Salzburgse deelstaatregering (kernbudget) lopende leningen aan het Wohnbaufonds (extrabudgettaire eenheid) in de nationale rekeningen ingedeeld?".

STAT: "Het Wohnbaufonds is ingedeeld in de sector overheid en de via de "Rechtsträgerfinanzierung" verstrekte bedragen worden direct aan het Wohnbaufonds toegewezen.".

STAT: "De door de rapporterende eenheden verstrekte gegevens worden vergeleken met de gegevens afkomstig van OeBFA, en indien deze gegevens niet overeenkomen, passen we ze aan zodat ze de gegevens van de OeBFA weerspiegelen.".

Commissie: "Heeft STAT voor de betrokken jaren, 2002-2012, ooit relevante discrepanties opgemerkt tussen de door OeBFA gerapporteerde gegevens en de door de deelstaat Salzburg gerapporteerde gegevens?".

STAT: "Ja, altijd.".


(III)

Op de bijeenkomst tussen de Commissie en STAT op 26 september 2016 werd STAT gevraagd wat zijn bevoegdheden zijn met betrekking tot de juistheid en volledigheid van de door de entiteiten gerapporteerde gegevens, waarop STAT antwoordde: "STAT is wettelijk verplicht om de gevraagde gegevens te verstrekken en stelt onder meer op basis van die gegevens de gegevens van de nationale rekeningen op. De deadline voor indiening van de gegevens bij STAT is eind mei, en tot midden juli is het mogelijk om open vragen te stellen aan de gegevensverstrekkers of om de doorgestuurde gegevens bij te werken. Als er over de doorgestuurde gegevens twijfel bestaat, is het mogelijk om de entiteiten te raadplegen en gegevens van voorgaande jaren te gebruiken. Tot 16 september kunnen de rapporterende eenheden bijgewerkte gegevens en nadere toelichting verstrekken. STAT heeft ook de mogelijkheid om de gegevens te wijzigen, maar is niet gemachtigd om de entiteiten gegevenswijzigingen op te leggen. (…) De Gebarungsstatistik (d.w.z. de statistieken van de overheidsfinanciën) worden als input bij de opstelling van de gegevens van de nationale rekeningen gebruikt. De deelstaatoverheden kunnen gegevens opstellen op basis van hun regels/procedures, maar dit heeft geen gevolgen voor de nationale rekeningen omdat die op basis van het ESR worden opgesteld en onder de verantwoordelijkheid van STAT vallen. De deelstaten kunnen hun twijfels uiten over bepaalde resultaten van de opstelling die ook in de besprekingen van het nationale stabiliteitspact worden weerspiegeld, maar dit heeft geen invloed op de opstelling door STAT.".


(IV)

Tijdens de bijeenkomsten met de administratie van de Salzburgse deelstaatregering informeerde de Commissie of het mogelijk was dat de onderrapportage zelfs vóór 2010 begon. De administratie van de Salzburgse deelstaatregering antwoordde: "We beschikken niet over die informatie omdat we niet in staat waren de rekeningen van voorgaande jaren opnieuw te controleren. De Federale Rekenkamer heeft ons gevraagd om de vorige rekeningen te corrigeren. Vanuit praktisch oogpunt is dit echter niet mogelijk (…)" en daarom, "(…) kunnen we niet uitsluiten dat in de jaren voorafgaand aan 2010 verplichtingen niet werden gerapporteerd.".


Op de vraag vanaf wanneer de geheime bankrekeningen van de deelstaat Salzburg werden geopend, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "Vanaf 2003.".


Op de vraag of de RH informatie over deze geheime bankrekeningen had verkregen, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering tot slot: "Terwijl [het hoofd van de dienst Begroting] voor de in 2009 afgesloten controle [door de RH] waarschijnlijk alle gevraagde informatie met betrekking tot de jaren 2007 en 2008 verstrekte, was dit bij de opvolgingscontrole in 2011 niet het geval. Voor die laatste controle verstrekte [het hoofd van de dienst Begroting] niet alle gevraagde informatie. Bijgevolg kan worden geconcludeerd dat er vóór 2007 geen geheime boekhouding was.".


(V)

Toen tijdens de bijeenkomst met de LRH gevraagd werd commentaar te geven bij de opname van deze wettelijke bepaling in de begrotingswet van de deelstaat, voerde het hoofd van de LRH aan: "Voor de deelstaatregering van Salzburg is het speculatieve deel van de portefeuille nu gesloten. [Het hoofd van de dienst Begroting] was verantwoordelijk (...) voor de opname van artikel IV in de begrotingswet van de deelstaat van 2006. [Het hoofd van de dienst Begroting] wenste dit en destijds deed de Landtag alles wat [het hoofd van de dienst Begroting] wilde doen. Ook de administratie van de Salzburgse deelstaatregering stemde hiermee in. Als gevolg van deze wijziging was het mogelijk om de financiële activa van het Landeswohnbaufonds te gebruiken voor het uitvoeren van derivatentransacties. [De toenmalige Finanzreferent] richtte het Versorgungs- und Unterstützungsfonds (VuF) op, in de eerste plaats voor fiscale doeleinden. Het was mogelijk om in dit fonds geld te verzamelen en om inkomsten te genereren zonder daar belastingen op te betalen. Niettemin waren dergelijke transacties de facto al in 2002 begonnen.".


(VI)

Toen werd gevraagd commentaar te geven bij de omvang van de volmachten die tijdens het jaar aan het hoofd van de dienst Begroting werden verleend, verklaarde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "[Het hoofd van de dienst Begroting] genoot een uitstekende reputatie in Oostenrijk. [Het hoofd van de dienst Begroting] was lid van de VR-commissie en werd zeer gewaardeerd. Daarom werden nooit vragen gesteld bij het feit dat ze zoveel macht had gekregen.".


(VII)

Gevraagd naar de beslissing om de dienst Begroting niet te laten rapporteren aan de dienst Boekhouding, verklaarde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "In 2003 en 2004 waren er problemen tussen de diensten 8/02 en 8/04 in verband met de door dienst 8/02 te verstrekken gegevens die dienst 8/04 nodig had om een correcte boekhouding te voeren. De achtergrond van deze problemen was de oprichting van een nieuw extrabudgettair fonds, het zogenaamde "VuF" (een pensioenfonds) in 2003. Dienst 8/04 vroeg specifieke informatie over dit nieuwe fonds om de gerelateerde transacties correct in het boekhoudsysteem te kunnen boeken. De Finanzreferent nam toen de beslissing dat de verantwoordelijkheid voor dit fonds volledig bij dienst 8/02 zou liggen en dat dienst 8/04 zich niet moest bemoeien met en geen informatie moest vragen over het VuF. Alle boekhoudkundige kwesties moesten worden uitgevoerd door dienst 8/02 of zoals voorgeschreven door dienst 8/02. In een interne nota (Aktenvermerk) van 14 februari 2008 is vermeld dat het vierogenprincipe hier niet werd gerespecteerd. In die nota werd verduidelijkt dat het vierogenprincipe in de toekomst moest worden gerespecteerd en dat dienst 8/04 — voorheen afdeling 14 — verantwoordelijk is voor het toezicht op de uitvoering van betalingen. Interne uitgaven en ontvangsten, d.w.z. betalingen tussen het kernbudget en het fonds (Innenumsätze) waren nog steeds vrijgesteld van de toepassing van het vierogenprincipe. Met deze nota werd de vorige nota van 2 februari 2004 gecorrigeerd. In 2002 was de dienst Boekhouding van de deelstaat Salzburg een zelfstandige afdeling. In de loop van een organisatorische herstructurering werd afdeling 14 toegewezen aan afdeling 8 en kreeg ze de status van een dienst (8/04) binnen afdeling 8. Tussen 2004 en 2008 werden de rekeningen van het VuF niet door de boekhoudkundige dienst geboekt of gecontroleerd.".


(VIII)

Tijdens de bijeenkomst met de Commissie op 28 september 2016 verklaarde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "Het succes van het VuF was zeer gewenst. De resultaten van dit fonds maakten het mogelijk om jaarlijks een aanzienlijk bedrag over te dragen aan de begroting.".


(IX)

Tijdens de bijeenkomst met de Commissie op 28 september 2016 verklaarde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "De voornoemde nota van 2004 was nodig omdat de transacties een zekere dynamiek hadden bereikt; ze werden op korte termijn en snel afgewikkeld. Bij dit type transacties was het nodig snelle beslissingen te treffen, wat het noodzakelijk maakte een dergelijk besluit te nemen (de nota van 2004).".


(X)

Toen het voormalige hoofd van de dienst Boekhouding van de administratie van de Salzburgse deelstaatregering (en het hoofd van de LRH in de periode 2007-2012) tijdens de bijeenkomst met de Commissie op 28 september 2016 werd gevraagd naar zijn algemene bezorgdheid over de swaptransacties, antwoordde hij: "De eerste swaptransacties werden waarschijnlijk in 2003 uitgevoerd. De dienst 8/04 wilde de gerelateerde kasstromen reconstrueren. Dat was echter onmogelijk vanwege de complexiteit van deze transacties en omdat het personeel van dienst 8/04 niet voldoende gekwalificeerd was — het was erg moeilijk en uitermate tijdrovend om deze activiteiten te controleren. De dienst 8/02 klaagde bij hogere entiteiten dat de door dienst 8/04 gestelde vragen de bedrijfsprocessen blokkeerden. Er waren hevige discussies met de Finanzreferent en het hoofd van de afdeling Financiën. De Finanzreferent — (…) — besloot dat het succes van het VuF een prioriteit was en daarom werd het van vitaal belang geacht dat de dienst 8/02 efficiënt kon werken. Bijgevolg werd besloten dat dienst 8/04 de activiteiten van dienst 8/02 niet mocht blokkeren met vragen. Dit besluit en de nieuwe verdeling van taken tussen dienst 8/02 en dienst 8/04 werden schriftelijk vastgelegd in de voornoemde nota van 2 februari 2004."


Het voormalige hoofd van de afdeling Boekhouding verklaarde ook: "Dienst 8/04 trachtte zich tegen deze situatie te verzetten, maar moest noodgedwongen aanvaarden dat er een afzonderlijke boekhoudkundige entiteit, namelijk het VuF, bestond die van de toezichtstaken van dienst 8/04 was uitgesloten. In deze afzonderlijke boekhoudkundige entiteit werden beleggingstransacties uitgevoerd en werden vragen over die transacties als ongewenst beschouwd. Er werd gezegd dat de verduidelijking van deze transacties door dienst 8/02 te tijdrovend was. Ik begrijp dat er een aantal transacties waren die als interne transacties werden beschouwd. Dienst 8/02 voerde ook beleggingstransacties uit. Toen echter in 2004 werd besloten dat dienst 8/04 deze transacties niet mocht controleren, mochten we er niet langer informatie over vragen.".


(XI)

Volgens de administratie van de Salzburgse deelstaatregering werden de essentiële boekhoudkundige activiteiten effectief geleid door het hoofd van de dienst Begroting en voerde het personeel in de dienst Boekhouding altijd haar orders uit, ook al was ze formeel niet het hoofd van de Dienst boekhouding. Verder werd verklaard dat het hoofd van de dienst Begroting zelf in het boekhoudsysteem kon werken.


(XII)

Op de vraag of er een interne richtlijn was geweest om de dienst Begroting uit te sluiten van controles door de Interne Controle, antwoordde de administratie van de deelstaatregering dat er naar haar weten "(...) geen specifieke richtlijn was op grond waarvan dienst 8/02 niet hoefde te worden gecontroleerd. In feite had de Interne Controle vanaf 1999 niet de taak om de hele administratie van de Salzburgse deelstaatregering te controleren."


(XIII)

Fragment uit de inleidende verklaring van het hoofd van de LRH tijdens de bijeenkomst met de Commissie op 27 september 2016:


"Met de implementatie van het "Landesrechnungshofgesetz" fungeert de LRH sinds 1993 als onafhankelijke, hoogste controle-instantie. De LRH houdt zich aan de voorschriften van de wet, hoewel de Landtag zich ook het recht voorbehoudt om specifieke controles te vragen. Ook lokale overheidsinstellingen kunnen de LRH tips over specifieke zaken geven voor controledoeleinden. Wat de LRH precies kan controleren, is vastgesteld in hoofdstuk 6 van het "Landesrechnungshofgesetz". De belangrijkste gebieden die kunnen worden gecontroleerd zijn onder meer: het financieel beheer van en de naleving van de wet ("Gebarung") door de deelstaatregering van Salzburg en haar middelen, stichtingen, vennootschappen of andere entiteiten; de ontvangers van financiële overheidssteun en het financiële beheer van, en de naleving door, de lokale overheden met minder dan 10 000 inwoners. De verantwoordelijkheid voor lokale overheden met 10 000 en meer inwoners ligt bij de RH. Wat de "Gebarung" betreft, zijn de controles door de LRH gericht op de vraag of de naleving van de wet is verzekerd en de cijfers juist zijn berekend en/of op de economische efficiëntie en effectiviteit. Entiteiten waarin de deelstaatregering van Salzburg meer dan 25 procent van het eigen vermogen bezit, kunnen worden gecontroleerd. Ook elke instelling of persoon die financiële overheidssteun ontvangt, kan worden gecontroleerd. De LRH kan echter vrij beslissen over de vraag of een entiteit dient te worden gecontroleerd. De LRH vermeldt in zijn verslagen de belangrijkste bevindingen alsook zijn suggesties en aanbevelingen. Er kan een vervolgonderzoek worden uitgevoerd om na te gaan of de suggesties en aanbevelingen door de desbetreffende dienst zijn geïmplementeerd. Het is niet mogelijk om de uitvoering van suggesties en aanbevelingen af te dwingen. De kracht van de LRH ligt in de openbaarheid van zijn verslagen. De LRH is onafhankelijk en er is geen wederzijdse controle tussen de RH en de LRH (zie ook artikel 127, lid 1, van de Oostenrijkse grondwet waarin gesteld wordt dat de LRH niet ondergeschikt is aan de RH). De jaarrekeningen van de deelstaatregering van Salzburg waren tot 1 april 2012 niet het voorwerp van een duidelijke controlebevoegdheid. Dat betekent dat de LRH niet verplicht was om te controleren, maar kon besluiten om onder bepaalde omstandigheden controles te verrichten. Tussen 2005 en 2008 was er een initiatief voor het uitvoeren van vrijwillige controles aangezien er geen duidelijke regels voor een dergelijke procedure waren. In 2009 startte de LRH met de eerste zelf geïnitieerde controle van de jaarrekening van de deelstaatregering van Salzburg over het verslagjaar 2008. Er was echter geen duidelijke controleprocedure en [er was] een gebrek aan wettelijke voorschriften voor deze [soort] controle, en bovendien was de beschikbare kennis voor het uitvoeren van de controle van een jaarrekening beperkt. De jaarrekeningen over 2009 en 2010 werden binnen hetzelfde beperkte kader gecontroleerd. In de periode 2002-2012 werd de afdeling Financiën zelf nooit aan een gedetailleerde controle door de LRH onderworpen. Dat was ook een gevolg van de coördinatie tussen de RH en LRH. De RH heeft het recht om de deelstaatregering van Salzburg te controleren en heeft ook het recht om de jaarrekening te ontvangen en te controleren (zie de artikelen 18 en 20 van het "Landesrechnungsgesetz" van 1930, laatst gewijzigd op 30 augustus 2010). Gedurende al die jaren dreef [het hoofd van de dienst Begroting] in wezen niet alleen handel maar voerde ze ook de boekhouding, en was er niemand die echt controleerde wat ze precies deed. In 2010 ontwikkelde de LRH een controleprocedure en werden gesprekken gestart met het parlement om een rechtsgrondslag voor een verplichte controle te creëren. De Rechnungsabschluss van 2011 was de eerste verplichte controle door de LRH van de rekeningen van de deelstaat Salzburg. De RH en LRH coördineerden de controle. Omdat de LRH wist dat de RH de controles van de deelstaat Salzburg uitvoerde, voerde hij ze niet zelf uit.".


(XIV)

Op de vraag wat op het moment van de gebeurtenissen in kwestie door de LRH werd gecontroleerd, antwoordde het voormalige hoofd van de LRH: "De LRH had slechts een beperkt aantal personeelsleden en middelen. Voor de periode 2008-2011 werd de "Rechnungsabschluss" door de LRH geanalyseerd. De gegevens worden eind maart of begin april naar de LRH verzonden. De LRH was verplicht om binnen 4 weken een verslag in te dienen bij het parlement. We hadden twee controleurs die de gegevens controleerden, en daarna moesten we wachten op het commentaar van de afdeling Financiën. Deze twee controleurs hebben slechts vier of vijf weken om hun controles uit te voeren. Dat betekent dat we alleen steekproefsgewijze controles tussen de jaren kunnen uitvoeren en dat we ons moeten concentreren op trendbreuken. Het parlement wist dat de door de LRH uitgevoerde analyse niet te vergelijken was met het werk van accountantskantoren en dat deze analyse niet gelijkstaat aan een certificering. De rechtsgrondslag op basis waarvan de LRH werkt, laat alleen toe audits uit te voeren, en daarom moesten we deze economische analyses "audits" noemen. We waren niet in staat de gehele portefeuille van de deelstaatregering van Salzburg te analyseren. Dat was ook een deel van de overeenkomst met de RH in verband met de coördinatie van de controleprojecten.".


(XV)

Het huidige hoofd van de LRH verklaarde: "Het punt is dat er destijds bij de LRH een gebrek aan kennis was over hoe dergelijke transacties moesten worden gecontroleerd.".


(XVI)

 Tijdens de bijeenkomst met de administratie van de Salzburgse deelstaatregering vroeg de Commissie het voormalige hoofd van de LRH of de conclusie in de verslagen van de LRH voor de jaren 2008 tot en met 2011, "Uit de door de LRH uitgevoerde controles bleek dat de boekhouding en de jaarrekening naar behoren werden opgesteld en volledig waren. Het kassaldo is correct en wordt onderbouwd door bankafschriften" betekende dat daadwerkelijk een kruiscontrole met bankafschriften werd uitgevoerd, waarbij de Commissie beklemtoonde dat dergelijke slotopmerking doorgaans pas wordt toegevoegd als een interne of externe controle is uitgevoerd. Op deze vraag antwoordde het voormalige hoofd van de LRH: "We hebben die kruiscontrole niet uitgevoerd.".


(XVII)

Tijdens de bijeenkomst met de administratie van de deelstaat stelde de Commissie het voormalige hoofd van de LRH ook vragen met betrekking tot zijn vroegere hoedanigheid als hoofd van de afdeling Boekhouding van de administratie van de Salzburgse deelstaatregering. De Commissie vroeg meer bepaald waarom hij — gezien zijn ervaring met het financieel beheer van de deelstaat Salzburg en zijn algemene bezorgdheid — besloot om een economische analyse uit te voeren in plaats van een controle in het kader van LRH's controles van het financieel beheer van de deelstaat Salzburg voor de jaren 2008 tot en met 2011. Het voormalige hoofd van de LRH verklaarde: (…) in overleg met de voorzitter van de Landtag van Salzburg werd besloten om de discussie over minder belangrijke details te vermijden en analyses voor te leggen die de belangrijkste ontwikkelingen rond de jaarrekeningen weergeven.".


(XVIII)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd wie voor de financiële aangelegenheden van het Landeswohnbaufonds verantwoordelijk was, d.w.z. welke persoon daadwerkelijk de transacties verrichtte en de boekhouding voerde namens het Landeswohnbaufonds, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering. "[het hoofd van de dienst Begroting]".


(XIX)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd hoe het in de praktijk mogelijk was om het vierogenprincipe na te leven in een dienst met slechts drie werknemers, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "(…) het hoofd van afdeling 8 [afdeling Financiën] was ook bevoegd om te tekenen" en "Natuurlijk kon het vierogenprincipe niet worden gewaarborgd. Bovendien werden handtekeningen vaak vervalst.".


(XX)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd of in 2002 en 2003 al geheime rekeningen bestonden, antwoordde de vertegenwoordiger van de RH: "Er was geen informatie over geheime bankrekeningen bekend tijdens de twee controles van de "Regionale Financieringsinstrumenten" in 2009 en 2012. Het was pas tijdens de controle die uitmondde in het verslag van oktober 2013 dat bankrekeningen onder de loep werden genomen.".

De administratie van de Salzburgse deelstaatregering vulde de verklaring van de RH aan met de volgende toelichting: "Alles werd weergegeven in de "Voranschlagsunwirksamen Gebarung" en de RH ging ervan uit dat de swap- en derivatentransacties aan onderliggende transacties waren gelinkt. Daarnaast legde [het hoofd van de dienst Begroting] vervalste notulen voor aan de RH.".


(XXI)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie naar de taken van de Finanzbeirat werd geïnformeerd, verklaarde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "De Finanzbeirat had de taak om te rapporteren aan de persoon in de deelstaatregering die verantwoordelijk was voor financiële zaken (d.w.z. de Finanzreferent)." En ook: "De richtlijnen werden begin 2006 door de "Finanzreferent" ondertekend. Daarna stelde [het hoofd van de dienst Begroting] de verslagen voor de Finanzbeirat op. De door [het hoofd van de dienst Begroting] verstrekte verslagen omvatten echter niet alle transacties; deze onjuiste rapportage aan de Finanzbeirat begon rond 2005/06.".

Op de vraag hoe het mogelijk was geweest dat bij de in 2011/2012 door de RH uitgevoerde controle geen inconsistenties in de jaarrekening werden gevonden, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering bovendien: "De indicatoren die [het hoofd van de dienst Begroting] naar de RH had gestuurd, waren allemaal verkeerd.".


(XXII)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd vanaf wanneer de niet-gerapporteerde bankrekeningen werden geopend, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "Vanaf 2003".


(XXIII)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd wat de "Voranschlagsunwirksame Gebarung" bevatte en waarom dat deel van de "Gebarung" niet werd gecontroleerd, verklaarde de LRH: " In dat deel van de begroting worden normaal transitorische posten geboekt. Niemand vermoedde dat in dat deel ook saldi werden geboekt. Vandaag wordt de "Voranschlagsunwirksame Gebarung" grondig gecontroleerd.".


(XXIV)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd wat in de geheime bankrekeningen werd geboekt, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "(…) In sommige gevallen werden voor de afwikkeling van financiële transacties tussenrekeningen gebruikt die zowel uitstromen als instromen bevatten (…). Voor deze bankrekeningen was geen informatie over de schuld beschikbaar. Deze informatie werd gegenereerd met de steun van de betrokken banken. Wij vroegen de banken schriftelijk om opheldering over de rekeningen. Op basis van de antwoorden op onze brieven konden we de schuldstand bepalen. (…).".


(XXV)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd waarom de aanzienlijke mutaties in de "Voranschlagsunwirksamen Gebarung" nooit werden gecontroleerd, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "De samenvoeging van taken en de beschikbaarheid van personeel om al die informatie te controleren resulteerden in [een toestand van] "ondoorgrondelijkheid".

Het voormalige hoofd van de dienst boekhouding en van de LRH verklaarde: "De dienst Boekhouding en de Rekenkamer van de deelstaat, destijds onder leiding van mezelf, hebben inderdaad vragen gesteld over de enorme bedragen die in de "Voranschlagsunwirksamen Gebarung" werden geboekt. [Het hoofd van de dienst Begroting] verklaarde echter dat de bedragen verband hielden met afgesloten renteswaps. Als ze bijvoorbeeld een renteswap voor een bedrag van 10 miljoen EUR (vast naar variabel) afsloten, bedroeg het totaal van de in de "Voranschlagsunwirksamen Gebarung" gepresenteerde bedragen 20 miljoen EUR (10 miljoen EUR voor vast en 10 miljoen EUR voor variabel) zonder enig effect op de inkomsten en uitgaven (kasstromen).".


(XXVI)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd of de RH geen aanwijzingen voor het bestaan van geheime bankrekeningen vond, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "Terwijl [het hoofd van de dienst Begroting] voor de in 2009 afgesloten controle [door de RH] waarschijnlijk alle gevraagde informatie met betrekking tot de jaren 2007 en 2008 verstrekte, was dit bij de opvolgingscontrole in 2011 niet het geval. Voor die laatste controle verstrekte [het hoofd van de dienst Begroting] niet alle gevraagde informatie. (…).".

(XXVII)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd of zelfs de rente met betrekking tot niet-gerapporteerde leningen niet werd gerapporteerd, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "De rente werd niet gerapporteerd omdat voor die leningen nettoboekingen werden gedaan.".


(XXVIII)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd of de OeNB tijdens de consolidatieprocessen één bron van ruwe gegevens en één output van dezelfde bron van ruwe gegevens gebruikte, hoewel twee bronnen van ruwe gegevens beschikbaar waren, antwoordde de OeNB: "Ja".


(XXIX)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd welke acties worden ondernomen en welke informatie wordt uitgewisseld met de LRH als de informatie met betrekking tot door de OeBFA verstrekte leningen niet identiek is aan de door de deelstaten gerapporteerde informatie, antwoordde de OeBFA: "De verzending van deze informatie naar de LRH maakt deel uit van het werk voor de sluiting van rekeningen door de LRH. In die zin zijn de kruiscontroles de taak van de LRH, en niet die van de OeBFA, wat betekent dat we geen kruiscontroles uitvoeren op deze gegevens. Ook hebben we van de LRH nooit enige feedback ontvangen waarin stond dat er discrepanties waren tussen de gegevens.".


(XXX)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd welk type informatie de LRH van de OeBFA ontving en hoe die informatie werd gebruikt, antwoordde de vertegenwoordiger van de LRH: "De OeBFA ontving de jaarrekeningen van de deelstaat Salzburg, dus had de OeBFA kruiscontroles moeten uitvoeren. (…).".


(XXXI)

Op de vraag of [het hoofd van de dienst Begroting] renteswaps had verricht, antwoordde het voormalige hoofd van de LRH en voormalig hoofd van de afdeling Boekhouding: "Iedereen wist dat deze complexe swaptransacties werden verricht, ook de rekenkamers en het deelstaatparlement.".


(XXXII)

Tijdens het onderzoek van de Commissie op 28 september 2016 verklaarde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "In juli 2012 onderzocht het hoofd van afdeling 8 [de afdeling Financiën] een aantal financiële posities en werden een aantal transacties geannuleerd.".


(XXXIII)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd of de RH STAT informatie kon verstrekken over lopende controles, verklaarde de RH: "De RH voert zijn controles uit volgens nationale en internationale normen. De procedure is dat elk opgesteld verslag eerst intern wordt besproken. Vervolgens krijgen de gecontroleerde instellingen de gelegenheid om binnen 3 maanden opmerkingen in te dienen over de voorstellen die de RH in zijn verslag heeft geformuleerd. De ontvangst van deze opmerkingen wordt bevestigd en de opmerkingen worden in de eindverslagen weergegeven en op hun beurt door de RH becommentarieerd. Dit was ook het geval met het follow-upverslag van de RH met betrekking tot de deelstaat Salzburg. Het op 6 december 2012 gepubliceerde eindverslag omvatte de antwoorden en opmerkingen van de deelstaat Salzburg. De opmerkingen van de deelstaat Salzburg omvatten niets dat wees op de problemen die later op de persconferentie van de administratie van de Salzburgse deelstaatregering op 6 december 2012 werden bekendgemaakt. Na de onthulling van deze problemen startte de RH een nieuwe controle die resulteerde in het verslag van de RH van oktober 2013.".


(XXXIV)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd geïnformeerd naar de procedures die door de RH werden gevolgd tussen het finaliseren van een verslag en de publicatie ervan, verklaarde de RH: "De onderzochte instelling krijgt het verslag op de dag dat het wordt gepubliceerd. De belangrijkste belanghebbenden krijgen het verslag een paar dagen eerder.".

Verder verklaarde de LRH: "De hele procedure is strak geregeld. Zo krijgt de gecontroleerde entiteit drie maanden om opmerkingen in te dienen. Het voorlopige verslag werd naar de administratie van de Salzburgse deelstaatregering verstuurd, die tot eind juli 2012 de tijd kreeg om opmerkingen in te dienen. De administratie van de Salzburgse deelstaatregering diende geen opmerkingen in, hoewel ze wist dat er een probleem was. Sommige personen waren op de hoogte van het probleem, maar besloten om de RH niet in kennis te stellen.".


(XXXV)

Tijdens het onderzoek van de Commissie op 28 september 2016 verklaarde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "Pas in oktober 2012 deelde [het hoofd van de afdeling Financiën] ons op een vergadering van de "Finanzbeirat" mee dat de door ons onderzochte portefeuille in feite slechts een deel van de totale portefeuille van de deelstaat Salzburg was" en "De indicatoren die [het hoofd van de dienst Begroting] naar de Finanzbeirat had verzonden, waren allemaal verkeerd.".


(XXXVI)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd waarom het probleem van de onjuiste rapportage voor de administratie van de Salzburgse deelstaatregering een intern probleem bleef tussen mei 2012 en 6 december 2012 en meer in het bijzonder waarom de RH, de LRH en het Oostenrijks bureau voor de statistiek niet op de hoogte werden gebracht, antwoordde de administratie van de Salzburgse deelstaatregering: "[Het hoofd van de afdeling Financiën] mengde zich niet in de door [het hoofd van de dienst Begroting] verrichte transacties. In plaats daarvan wierf [het hoofd van de afdeling Financiën] [een voormalige werknemer van Deutsche Bank] aan die de nodige ervaring had. Pas toen [de voormalige werknemer van Deutsche Bank] in de tweede helft van oktober 2012 een overzicht van de transacties kreeg, werden bepaalde problemen duidelijk. Er werd besloten om voor deze problemen een oplossing te vinden.".


(XXXVII)

Toen aan de administratie van de Salzburgse deelstaatregering dezelfde vraag werd gesteld, namelijk waarom het probleem van onjuiste rapportage voor de administratie van de Salzburgse deelstaatregering een intern probleem bleef tussen mei 2012 en 6 december 2012, antwoordde het voormalige hoofd van de LRH: "Als hoofd van de LRH heb ik wel een paar geruchten opgevangen maar geen officiële informatie ontvangen. Vanaf september was [het hoofd van de dienst Begroting] ziek en de administratie van de deelstaatregering was op zoek naar een nieuwe werknemer. Op 1 september kon de administratie van de deelstaatregering een nieuwe werknemer aanstellen. In november 2012 werd [het hoofd van de dienst Begroting] [door de Finanzreferent en het hoofd van de afdeling Financiën, in mijn bijzijn] gevraagd of de deelstaat Salzburg risicovolle transacties was aangegaan, een vraag die [het hoofd van de dienst Begroting] negatief beantwoordde. [Het hoofd van de dienst Begroting] herhaalde dit antwoord in het deelstaatparlement tijdens de begrotingsbesprekingen.".


(XXXVIII)

In een inleidende verklaring bij de bijeenkomst met de Commissie op 26 september 2016 zei STAT onder meer: " (…) dat het, nadat STAT zich bewust werd van mogelijke problemen met de gegevens in de deelstaat Salzburg (persconferentie van 6 december 2012), zeer moeilijk was om de bevoegde personen in de deelstaat Salzburg te ontmoeten om opheldering te vragen over de situatie en om de vereiste gegevens te krijgen van de deelstaat Salzburg".


(XXXIX)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd of STAT de persconferentie van 6 december 2012 ter sprake bracht in de e-mails die in het kader van de BTP-kennisgeving van april 2013 met de deelstaat Salzburg werden uitgewisseld, verklaarde STAT: "We hebben in de eerste maanden van 2013 niets hierover vermeld in de e-mails. Pas na de kennisgeving van april 2013 hebben we contact opgenomen met de deelstaat Salzburg (…).".


(XL)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd wanneer STAT weet kreeg van het feit dat de door de deelstaat Salzburg verstrekte gegevens onregelmatigheden bevatten en hoe STAT hiervan in kennis werd gesteld, verklaarde STAT: "We vernamen dit in de pers op 6 december 2012. In dit verband kwamen we in mei 2013 voor het eerst bijeen met vertegenwoordigers van de deelstaat Salzburg. Deze bijeenkomst deed ons inzien dat er mogelijk problemen met de rapportage van derivaten en BTP-schulden (rapportage van leningen) waren geweest. In oktober 2013 stelden we tot slot vast dat de deelstaat Salzburg in het verleden ongeveer 2,1 miljard EUR aan schulden buiten zijn balans had gehouden. In verband hiermee kwamen we — zoals u weet — ook bijeen met Eurostat. Vóór oktober 2013 had de deelstaat Salzburg STAT niet officieel op de hoogte gebracht en hadden we geen geactualiseerde gegevens (correcties) van de deelstaat ontvangen. De deelstaat Salzburg verstrekte alleen de driemaandelijkse schuldgegevens overeenkomstig de bestaande rapportageverplichtingen, zonder verdere opmerkingen. Ook de RH heeft nooit iets aan STAT gerapporteerd.".


(XLI)

In de inleidende verklaring bij de bijeenkomst met de Commissie op 26 september 2016 verklaarde STAT onder meer: "(…) de eerste bijeenkomst [met de deelstaat Salzburg] vond pas op 7 mei 2013 plaats. (…) Tijdens die bijeenkomst verzekerde [het hoofd van de afdeling Financiën] aan STAT dat tegen augustus 2013 de nodige gegevens naar STAT zouden worden doorgestuurd.".


(XLII)

In de inleidende verklaring bij de bijeenkomst met de Commissie op 26 september 2016 zei STAT onder meer: "(…), de deelstaat Salzburg stuurde in augustus 2013 alleen stromen (geen bestanden) naar STAT. STAT gebruikte deze informatie voor het opstellen van de transitietabellen voor rapportage in het kader van het nationale stabiliteitspact (6/7 september 2013). Op dat moment had de deelstaat Salzburg het recht om opmerkingen te maken over de "schattingen" die voor de Salzburgse gegevens werden uitgevoerd. Hiertoe werden de transitietabellen over tekorten en schulden op 17 september 2013 doorgestuurd naar Salzburg.".


(XLIII)

Tijdens de bijeenkomst met STAT op 26 september 2016 verklaarde de vertegenwoordiger van de RH, die in juli 2013 een werknemer van STAT was. "Omdat definitieve gegevens over de gesloten rekeningen van de deelstaat Salzburg voor het jaar 2012 niet beschikbaar waren, gebruikte STAT kwartaalgegevens om de nationale rekeningen op te stellen (…).".


(XLIV)

Toen tijdens het onderzoek van de Commissie werd gevraagd of er tussen STAT en de RH of LRH contact was voordat het verslag over de deelstaat Salzburg door de RH werd gepubliceerd, antwoordde STAT: "Er was geen contact met de RH. Er was destijds nog geen principeakkoord tussen STAT en de RH.".

Verder verklaarde de RH: "Er wordt niet met derden gecommuniceerd over kwesties die verband houden met lopende controles, en verslagen die verband houden met lopende controles worden niet aan derden verstrekt. Het is voor de RH wettelijk niet mogelijk om andere personen of instellingen te informeren in geval van een lopende controle.".