Bijlagen bij COM(2017)610 - Actieplan ter verbetering van de paraatheid bij veiligheidsrisico's op chemisch, biologisch, radiologisch en nucleair gebied

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Agreements; nagaan op welke CBRN-gebieden opdrachten aan het CEN kunnen worden toegekend en nieuwe oproepen lanceren ter ondersteuning van CBRN-normalisatie in het kader van Horizon 2020.
De capaciteit in de lidstaten voor het testen van de prestaties van CBRN-detectie-uitrusting bevorderen en nagaan op welke gebieden normalisatie nodig is en daartoe aan het CEN een mandaat zou kunnen worden gegeven, tegen eind 2018.


Oproepen voor onderzoeken met betrekking tot normalisatie in het 2e kwartaal van 2018 en 2e kwartaal van 2019


CONCLUSIES

In het licht van de evoluerende dreigingen moet Europa de middelen en expertise bundelen om tot innovatieve, duurzame en doeltreffende oplossingen te komen. Samenwerking in de EU volgens de in dit actieplan uitgezette lijnen kan tot aanzienlijke veiligheidswinst en concrete resultaten leiden.

De voorgestelde maatregelen zullen het pad effenen voor meer doeltreffende en gerichte EU-samenwerking op het gebied van bescherming, paraatheid en respons met betrekking tot chemische, biologische, radiologische en nucleaire dreigingen. De Commissie moedigt de lidstaten aan gebruik te maken van de verschillende mogelijkheden die in deze mededeling worden uiteengezet en roept het Europees Parlement en de Raad ertoe op dit actieplan te onderschrijven en zich actief in te zetten voor de uitvoering ervan, in nauwe samenwerking met alle relevante belanghebbenden. De Commissie zal na uiterlijk twee jaar de vorderingen evalueren.

(1) Europol, Terrorism Situation and Trend report 2017 (TE-SAT, verslag over de stand van zaken en de tendensen in verband met terrorisme ), blz. 16, beschikbaar op: www.europol.europa.eu/sites/default/files/documents/tesat2017.pdf . Zie ook de verklaringen van de directeur-generaal van de OPCW: www.globaltimes.cn/content/1044644.shtml .
(2) Interpol – Assessment of ISIL chemical weapons threats outside of Iraq and Syria, 7 februari 2017.
(3) In 2016 is in Marokko een terreurcel tegengehouden die een aanval met een rudimentair biologisch wapen voorbereidde. Interpol - Biological Threats and Incidents Pose Increasing Threat to Critical Infrastructure and Public Health; 24 oktober 2016. Voorts bleek een ervaren functionaris uit de nucleaire sector in de gaten te worden gehouden door terroristen die in verband worden gebracht met de aanslagen in Parijs en Brussel. Europol, TE-SAT 2016; blz. 14. Secrétariat général de la défense et de la sécurité nationale (Frankrijk), Chocs futurs - Etude prospective à l'horizon 2030, mei 2017, blz. 88: http://www.sgdsn.gouv.fr/
(4) De dreiging van terreuraanslagen met gebruik van onbemande luchtvaartuigen wordt behandeld in het actieplan ter ondersteuning van de bescherming van openbare ruimten (COM(2017) xxx).
(5) Europol, TE-SAT 2017; blz. 16.
(6) Veiligheidsraad van de Verenigde Naties, resolutie S/RES/2325 (2016), 14 december 2016.
(7) Zie bijvoorbeeld von Winterfeldt, Detlof en Rosoff, Heather, A Risk and Economic Analysis of Dirty Bomb Attacks on the Ports of Los Angeles and Long Beach (2007). Published Articles & Papers. Paper 39. http://research.create.usc.edu/published_papers/39 . De auteurs onderzochten wat de gevolgen zouden zijn van aanslag met een vuile bom in de haven van Los Angeles. Nog afgezien van de decontaminatiekosten zouden de kosten die bijvoorbeeld gepaard gaan met de sluiting van de haven en van aan de haven verbonden bedrijven, tot 100 miljard EUR kunnen oplopen. https://pdfs.semanticscholar.org/5cc0/3b4436d06165aac72041315c824fbef44d5b.pd f.
(8) COM(2017) 407, SWD(2017) 278 final. 26.7.2017.
(9) PB L88 van 31.3.2017, blz. 6.
(10) Raad van de Europese Unie, document 15505/1/09 REV 1, door de Raad goedgekeurd in december 2009 met als doel de CBRN-beveiliging in de hele EU te verhogen.
(11) De lidstaten werden ook specifieke vragen gesteld met betrekking tot toekomstige prioritaire samenwerkingsgebieden.
(12) Het Europese datasysteem inzake bommen (EBDS) is een IT-platform aan de hand waarvan de lidstaten tijdige en relevante informatie en inlichtingen inzake explosieven en CBRN-materiaal en daarmee verband houdende incidenten, kunnen delen. Omdat het systeem een verbinding met een hoger beveiligingsniveau vereist, heeft Europol een complementair online Europol-platform voor experts gecreëerd, waarop gebruikers in virtuele gemeenschappen met elkaar kunnen communiceren en samenwerken.
(13) De database van incidenten en smokkel (ITDB) is een informatiesysteem van de Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IAEA) inzake illegale handel en andere onwettige activiteiten en handelingen die verband houden met nucleair en ander radioactief materiaal dat niet onder regelgevingscontrole valt.
(14) Internationale Organisatie voor Atoomenergie (IAEA).
(15) DUeS is een beveiligd elektronisch systeem dat door de Commissie wordt beheerd en voor de uitwisseling van informatie tussen lidstaten wordt gebruikt. Het systeem is sinds 2012 volledig operationeel en heeft als doel de uitwisseling van informatie over weigeringen voor producten voor tweeërlei gebruik tussen de lidstaten, te bevorderen. De belangrijkste informatie die wordt gedeeld, betreft de beschrijving van de geweigerde goederen en de bij de weigering betrokken partijen, zoals de lidstaten, de exporteur, de makelaar, de geadresseerde en de eindgebruiker. 
(16) Het Europees opleidingscentrum voor nucleaire veiligheid werd opgericht om tegemoet te komen aan bezorgdheden over diefstal van radioactieve stoffen voor criminele en terroristische doeleinden. Het centrum voorziet in praktische opleiding waarbij functionarissen in de eerste lijn, trainers en andere deskundigen met echt nucleair materiaal werken. Het centrum is gevestigd in het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie in Karlsruhe en Ispra.
(17) Als gedefinieerd in artikel 2 van Besluit 1082/2013/EU over ernstige grensoverschrijdende bedreigingen van de gezondheid: 1. Bedreigingen van biologische oorsprong (overdraagbare ziekten; antimicrobiële resistentie en zorginfecties die gerelateerd zijn aan overdraagbare ziekten (hierna “de gerelateerde bijzondere gezondheidsvraagstukken” genoemd); biotoxinen en andere schadelijke biologische agentia die niet gerelateerd zijn aan overdraagbare ziekten; 2. bedreigingen van chemische oorsprong; 3. bedreigingen van ecologische oorsprong; 4. bedreigingen van onbekende oorsprong; 5. gebeurtenissen die noodsituaties op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang kunnen vormen uit hoofde van de IHR, mits zij onder een van de categorieën van bedreigingen in de punten a) tot en met d) vallen.
(18) http://www.emerge.rki.eu/Emerge/EN/Home/Homepage_node.html .
(19) Met commercieel beschikbare “doe-het-zelf”-biokits kunnen gebruikers zelf genetisch gemodificeerde micro-organismen kweken. Ontwikkelingen op dit gebied zouden kunnen uitmonden in doelbewuste aanvallen of onopzettelijke besmetting met gemodificeerde virussen en bacteriën. Zie ook: Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding, snelle risicobeoordeling: Risk related to the use of ‘do-it-yourself’ CRISPR-associated gene engineering kit contaminated with pathogenic bacteria (risico in verband met het gebruik van de CRISPR “doe-het-zelf”-kit voor gentechnieken, die besmet is met pathogene bacteriën, https://ecdc.europa.eu/en/publications-data/rapid-risk-assessment-risk-related-use-do-it-yourself-crispr-associated-gene .
(20) De groep is in 2015 opgericht in het kader van het actieplan van de EU ter bestrijding van de illegale handel in en het gebruik van vuurwapens en explosieven (COM(2015) 624) met als doel de lidstaten operationele steun te bieden bij de detectie van explosieven.
(21)

22    Gedeelde visie, gemeenschappelijke actie: Een sterker Europa – Een mondiale strategie voor de Europese Unie op het gebied van het buitenlands en veiligheidsbeleid. http://eeas.europa.eu/archives/docs/top_stories/pdf/eugs_review_web.pdf

(22) Organisatie voor het verbod van chemische wapens (OPCW).
(23) Verdrag inzake biologische wapens – ondersteunende eenheid voor de uitvoering van het verdrag.
(24) Bureau van de Verenigde Naties voor ontwapeningszaken.
(25) De oproep tot het indienen van voorstellen dient ter ondersteuning van de uitvoering van dit actieplan en van het EU-actieplan inzake de bescherming van openbare ruimten en de aanbeveling van de Commissie inzake de uitvoering van Verordening (EU) nr. 98/2013. De oproep kan onder meer bijdragen tot de ontwikkeling van een EU-structuur voor de ondersteuning van deskundigen of de ontwikkeling van regionale netwerken, die later deel zullen uitmaken van het ondersteuningsnetwerk.
(26) Het European Explosive Ordnance Disposal Network (EEODN, het Europees netwerk voor explosievenopruiming) is een netwerk van technische explosievendeskundigen en CBRN-deskundigen dat door Europol wordt beheerd. Via het netwerk kunnen leden beste praktijken en ervaring delen en gemeenschappelijke opleidingen organiseren. Het EEODN organiseert jaarlijkse conferenties in combinatie met opleidingen.
(27) Het Europees referentienetwerk voor de bescherming van vitale infrastructuur is een project dat door het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek wordt gecoördineerd en door de Commissie wordt medegefinancierd. Het project heeft ten doel experimentele faciliteiten en laboratoria een kader te bieden voor het delen van kennis en expertise met het oog op geharmoniseerde testprotocollen in Europa, zodat kritieke infrastructuur beter beschermd wordt tegen alle verschillende soorten dreigingen en gevaren en een eengemaakte markt voor beveiligingsoplossingen tot stand wordt gebracht. Drie werkgroepen houden zich bezig met CBRN-dreigingen: de werkgroep chemische en biologische risico’s voor drinkwater, de werkgroep detectie van via de lucht verspreide chemische en biologische agentia en de werkgroep radiologische en nucleaire dreigingen voor kritieke infrastructuur.
(28) European Committee for Standardisation (Europees Comité voor Normalisatie).