Bijlagen bij COM(2017)747 - Tenuitvoerlegging van Verordening 762/2008 betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage 6 bij de verordening. Deze verslagen bevatten gedetailleerde informatie over de kwaliteit van de gegevens en over de methoden die bij de verzameling ervan zijn gebruikt. De nationale kwaliteitsverslagen volgens de richtsnoeren van het ESS zijn verzameld in de Metadata Handler van het ESS.

De Europese referentiemetagegevens over aquacultuurstatistieken worden gepubliceerd in de openbare databank van de Commissie (Eurostat) met de bovenvermelde gegevenstabellen. De metagegevens worden jaarlijks herzien.

2.5.Vertrouwelijkheid van gegevens

Eén tekortkoming in verband met de in het kader van de verordening verzamelde aquacultuurstatistieken was het grote aantal cellen met vertrouwelijke gegevens. Hier waren twee belangrijke redenen voor. Ten eerste wordt in de verordening een zeer gedetailleerde gegevensstructuur voorgeschreven, wat op zijn beurt tot zeer gefragmenteerde gegevens leidt. Ten tweede is de structuur van de aquacultuursector zeer gespecialiseerd. Dit resulteert in een sector met een beperkt aantal ondernemingen die in zeer weinig soorten handelen met één voornaamste productiemethode. Bijgevolg is een groot aantal gegevens over individuele soorten en aggregaten vertrouwelijk geworden.

In 2015 werd bijna de helft van de lidstaten geconfronteerd met problemen die verband hielden met de vertrouwelijkheid van gegevens bij de belangrijkste dataset over de aquacultuurproductie. Dit betekende dat EU-aggregaten voor de meeste soorten vertrouwelijk bleven, vaak vanwege vertrouwelijke gegevens in een enkele lidstaat. Het volume en de waarde van de totale nationale productie in 2014 en 2015 zouden echter voor alle lidstaten kunnen worden gepubliceerd. Vertrouwelijke gegevens uit een bepaalde lidstaat verhinderden de publicatie van het EU-aggregaat voor op vangst gebaseerde input voor aquacultuur. De productie van viseieren voor menselijke consumptie in de hele EU bleef vertrouwelijk vanwege de nicheproductie in drie lidstaten. De gegevens over de productie van hatchery's en nursery's waren in verschillende lidstaten vertrouwelijk.

De Commissie (Eurostat) en de lidstaten hebben tijd geïnvesteerd en inspanningen geleverd om zoveel mogelijk cijfers beschikbaar te stellen voor gegevensgebruikers en tegelijk de statistische geheimhouding te waarborgen en het proces zo efficiënt mogelijk te houden.

3.Last en kosteneffectiviteit

De tijd en inspanningen die nodig waren om de gegevens jaarlijks op nationaal niveau te verzamelen, compileren en verwerken, varieerden sterk. De helft van de lidstaten had minder dan 10 weken nodig en de andere helft meer dan 10 weken om de datasets te compileren, zoals in de verordening voorgeschreven. Sinds de inwerkingtreding van de verordening is de tijd die nodig was voor het gehele gegevensverzamelingsproces in geen enkele lidstaat afgenomen, wat aangeeft dat het voor de lidstaten moeilijk was om de efficiëntie te verhogen.

Sommige lidstaten hebben echter gemeld dat zij erin geslaagd zijn de last voor de respondenten te verlichten. De vragenlijsten bleven ongewijzigd en de respondenten stelden vast dat de beantwoording ervan routine werd. Online vragenlijsten en ondersteuning op maat voor ondernemingen hebben de last ook helpen verlichten. Respondenten hadden gemiddeld drie uur nodig om de vragenlijst in te vullen. Het aantal respondenten varieerde van 4 000 in Duitsland tot minder dan 50 in Malta, België, Cyprus en Nederland.

Het ESS heeft een kostenanalyse van Europese statistische producten uitgevoerd. Van 20 lidstaten zijn kostenramingen voor aquacultuurstatistieken ontvangen. De kosten van de nationale gegevensverzameling bedroegen gemiddeld ongeveer 66 000 EUR per jaar, of gemiddeld 0,18 % van de totale waarde van de aquacultuurproductie. Sommige kostenramingen weerspiegelden niet de totale kosten voor het opstellen van aquacultuurstatistieken, maar alleen de directe kosten die het betrokken nationale instituut heeft gemaakt.

4.Conclusies

In de afgelopen jaren zijn aquacultuurstatistieken uitgegroeid tot een stabiele dataset met een redelijk tijdige, volledige en consistente output voor gebruikers van de gegevens, niet alleen op Europees en wereldniveau, maar ook op nationaal niveau. Zij bieden beleidsmakers, de industrie en het maatschappelijk middenveld een solide basis waarop de sector kan voortbouwen.

Sommige lidstaten hebben het nog steeds moeilijk om de gegevens tijdig en punctueel te verzamelen en aan te leveren. De richtsnoeren van Eurostat voor gegevensverzameling hebben geholpen om de verzameling van aquacultuurgegevens consistenter te maken.

De belangrijkste tekortkoming in verband met aquacultuurstatistieken, is de hoeveelheid vertrouwelijke gegevens. Dit houdt verband met de gedetailleerde uitsplitsing van de in de verordening vastgestelde gegevensvereisten en met de gespecialiseerde en geconcentreerde structuur van de aquacultuursector.

De lidstaten hebben de last voor de respondenten verlicht, maar hebben geen duidelijke, meetbare efficiëntiewinsten geboekt. De jaarlijkse kosten voor het opstellen van aquacultuurstatistieken bedroegen gemiddeld 66 000 EUR per land. Het gemiddelde aandeel van de gegevensverzamelingskosten in de totale economische waarde van de aquacultuurproductie was echter vrij laag.

5.Aanbevelingen

De Commissie (Eurostat) blijft samen met de lidstaten werken aan goede praktijken, aanbevelingen en richtsnoeren om de hoeveelheid vertrouwelijke gegevens die op grond van de verordening aan Eurostat worden verstrekt te beperken.

Op nationaal niveau dient het gebruik van elektronische vragenlijsten verder te worden aangemoedigd, omdat zij de efficiëntie van de gegevensverzameling verhogen. Andere voorbeelden van goede praktijken zijn richtsnoeren voor nationale gegevensverzameling en helpdesks die respondenten ondersteuning op maat bieden.

De Commissie (Eurostat) streeft naar een constante verbetering van de kwaliteit en de beschikbaarheid van Europese statistieken. Zij zet zich ook in om de last voor de lidstaten en de respondenten te verlichten. Daartoe heeft zij in haar jaarlijks werkprogramma 2017 7 een project voor het stroomlijnen en vereenvoudigen van visserijstatistieken opgenomen. In het kader van dat project wordt de actuele gegevensverzameling onder de loep genomen en wordt een strategie opgesteld om de aquacultuurstatistieken geschikter te maken voor het beoogde doel. Het project zorgt voor coördinatie die aansluit bij de in het kader van Verordening (EU) 2017/1004 verzamelde statistieken en voor een betere harmonisatie met de standaardvragenlijst over aquacultuur die door de Coördinerende Werkgroep Visserijstatistiek 8 wordt aanbevolen.


(1)

   Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 788/96 van de Raad (PB L 218 van 13.8.2008, blz. 1).

(2)

   Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad inzake de tenuitvoerlegging van Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 788/96 van de Raad; COM(2015) 297 final.

(3)

   Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over de uitvoering van Verordening (EG) nr. 762/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende de indiening door de lidstaten van statistieken over aquacultuur en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 788/96 van de Raad; COM(2012) 422 final.

(4)

   Richtlijn (EU) 2017/1004 van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2017 betreffende de instelling van een Uniekader voor de verzameling, het beheer en het gebruik van gegevens in de visserijsector en voor de ondersteuning van wetenschappelijk advies over het gemeenschappelijk visserijbeleid en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 199/2008 van de Raad (PB L 157, 20.6.2017, p. 1).

(5)

   http://ec.europa.eu/eurostat/data/database

(6)

   Het recentste statistische boek is Landbouw-, bosbouw- en visserijstatistieken — editie 2016, ISBN 978-92-79-63351-5.

(7)

   http://ec.europa.eu/eurostat/web/ess/-/the-european-statistics-annual-work-programme-20-1

(8)

   De Coördinerende Werkgroep Visserijstatistiek werd in 1959 bij resolutie 23/59 van de FAO-conferentie opgericht om de visserijstatistiekprogramma's van regionale visserijorganen en andere intergouvernementele organisaties te coördineren. De doelstellingen van de werkgroep zijn: i) de eisen inzake visserijstatistieken (inclusief aquacultuur) voortdurend herzien; ii) standaardconcepten, definities, classificaties en methoden voor het verzamelen en sorteren van visserijstatistieken laten overeenstemmen; en iii) manieren voorstellen voor het coördineren en stroomlijnen van statistische activiteiten tussen relevante intergouvernementele organisaties (http://www.fao.org/fishery/cwp/en). De werkgroep heeft onlangs een ontwerp van een standaardvragenlijst over aquacultuur opgesteld als aanbeveling voor minimumeisen op het gebied van aquacultuurstatistieken.