Bijlagen bij COM(2018)36 - Verslag over het stelsel van algemene preferenties voor de periode 2016-2017

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage bij dit verslag: Werkdocument van de diensten van de Commissie over het SAP+

Als het SAP-verslag van 2016 gaat dit tweede tweejaarlijkse verslag over het SAP vergezeld van een werkdocument van de diensten van de Commissie over het SAP+. Het werkdocument van de diensten van de Commissie biedt een uitgebreide beoordeling van de mate waarin individuele SAP+-begunstigde landen hun SAP+-verplichtingen nakomen per aandachtsgebied: mensenrechten, arbeidsrechten, milieu en goed bestuur. In het verslag worden de vooruitgang, tekortkomingen, toekomstige acties en prioriteiten voor een doeltreffende uitvoering van de 27 fundamentele verdragen beoordeeld.

4.5.Tussentijds evaluatieverslag

Overeenkomstig de SAP-verordening 14 dient de Commissie vijf jaar na de inwerkingtreding van de SAP-verordening bij het Europees Parlement en de Raad een tussentijds evaluatieverslag over de toepassing van de SAP-verordening in. In dat tussentijdse evaluatieverslag wordt beoordeeld of de SAP-verordening haar doelstellingen bereikt. De conclusies in het verslag worden in aanmerking worden genomen bij het opzetten van het volgende SAP. Het verslag zal naar verwachting in de eerste helft van 2018 worden aangenomen.

5.Conclusies

In het tweejaarlijkse verslag over het SAP wordt een overzicht gegeven van de tenuitvoerlegging van het huidige SAP sinds de tariefpreferenties ervan in januari 2014 van toepassing werden. Het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie bevat een beschrijving van de mensenrechten-, sociale en milieusituatie in de SAP+-begunstigde landen en biedt een platform voor de betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld bij de regeringen van de begunstigde landen.

Tijdens de huidige monitoringcyclus werd er bij de SAP+-begunstigde landen op aangedrongen steeds meer verantwoordelijkheid te nemen voor de tenuitvoerlegging van de 27 verdragen en proactiever te werk te gaan bij het aanpakken van de kwesties die in de scorekaarten zijn genoemd en tijdens de SAP+-monitoringmissies aan de orde zijn gesteld.

Kirgizië, dat in januari 2016 tot het SAP+ is toegetreden, is voor het eerst in dit verslag opgenomen. Sri Lanka is in mei 2017 opnieuw tot het SAP+ toegetreden, wat betekent dat de monitoringperiode minder dan zes maanden beslaat. In Armenië is de monitoringmissie een waardevolle manier gebleken om het lokale maatschappelijk middenveld erbij te betrekken. Bij gebrek aan recente verslagen aan de VN en de IAO was de monitoringmissie naar Kaapverdië van cruciaal belang om de informatie te verzamelen die de EU voor haar beoordeling nodig had. De monitoringmissie naar de Filippijnen was een gelegenheid voor de EU om uiting te geven aan haar bezorgdheid over de recente ontwikkelingen op het gebied van mensenrechten, waarbij ook de vooruitgang op het gebied van arbeidsrechten en sociaal-economisch beleid werd erkend. In Paraguay en Bolivia werd de kwestie van kinderarbeid openlijk besproken met deelname van alle relevante belanghebbenden, waaronder de IAO en UNICEF. Georgië wordt voor de laatste keer genoemd omdat het land het SAP+ geleidelijk heeft verlaten als gevolg van zijn diepe en brede vrijhandelsovereenkomst met de EU.

Over het geheel genomen bood de SAP+-monitoring een gestructureerde aanpak en een solide basis voor de beoordeling van elk SAP+-begunstigd land, voortbouwend op de bevindingen van toezichthoudende VN- en IAO-organen en op informatie die is verstrekt door derden, waaronder het maatschappelijk middenveld, de sociale partners, het Europees Parlement en de Raad. SAP+-monitoring is volledig geïntegreerd in het bilaterale kader en de dialogen van de EU, met inbegrip van de mensenrechtendialogen. Het SAP+ heeft met name landen als Bolivia, Mongolië, Pakistan en Sri Lanka gesteund om hun betrokkenheid bij de mensenrechtendialogen van de EU te intensiveren. Tegelijkertijd hebben de mensenrechtendialogen een platform geboden voor de bespreking van SAP+-gerelateerde mensenrechtenkwesties. Het SAP+ heeft de synergieën verbeterd en geleid tot een wederzijds versterkende hefboomwerking van de twee instrumenten.

Hoewel het SAP een belangrijk instrument is om bezorgdheid over mensenrechten- en arbeidskwesties in de begunstigde landen aan te pakken, is de EU vastbesloten elk relevant beleid en alle relevante instrumenten te gebruiken om hen te ondersteunen bij het bereiken van hun doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling en goed bestuur. Gezien de aard van dergelijke kwesties en de behoefte aan structurele en duurzame oplossingen vereist het SAP-engagement een gestage inzet op lange termijn van zowel de EU als de begunstigde landen.

De volgende verslagperiode, die 2018 en 2019 bestrijkt, zal worden gelanceerd met een nieuwe tweejaarlijkse cyclus van scorekaarten en monitoringmissies in de eerste helft van 2018. Tegen eind 2019 zal de Commissie haar derde tweejaarlijkse verslag over het SAP bij het Europees Parlement en de Raad indienen, met bijzondere aandacht voor de evaluatie van trends in alle SAP+-begunstigde landen.


6.Begunstigde landen van de standaard-SAP-regeling en de EBA-regeling

Tabel 1 – Standaard-SAP-begunstigde landen 2016-2017

Standaard-SAP-begunstigde landen in de verslagperiode 2016-2017Veranderingen in de status van begunstigde in 2016-2017
1.Cookeilanden
2.FijiVerliet het stelsel op 1 januari 2017
3.Ghana
4.India
5.Indonesië
6.IrakVerliet het stelsel op 1 januari 2017
7.Ivoorkust
8.KameroenVerliet het stelsel op 1 januari 2017
9.Kenia
10.MarshalleilandenVerlieten het stelsel op 1 januari 2017
11.Micronesia (Federale Staten van)
12.Nauru
13.Nigeria
14.Niue
15.OekraïneVerlaat het stelsel op 1 januari 2018
16.Oezbekistan
17.Republiek Congo
18.Sri LankaVerliet het stelsel op 18 mei 2017 na de SAP+-status
19.Swaziland
20.Syrië
21.Tadzjikistan
22.Tonga
23.Vietnam

SAP+-begunstigde landen in de verslagperiode 2016-2017Veranderingen in de status van SAP+-begunstigde in 2016-2017
1.Armenië
2.Bolivia
3.Filipijnen
4.GeorgiëVerliet het stelsel op 1 januari 2017
5.Kaapverdië
6.KirgiziëTrad toe tot het stelsel op 27 januari 2016
7.Mongolië
8.Pakistan
9.Paraguay
10.Sri LankaTrad toe tot het stelsel op 18 mei 2017


Tabel 2 – SAP+-begunstigde landen 2016-2017

EBA-begunstigden in de verslagperiode 2016-2017
1.Afghanistan27.Mali
2.Angola28.Mauritanië
3.Bangladesh29.Mozambique
4.Benin30.Myanmar/Birma
5.Bhutan31.Nepal
6.Burkina Faso32.Niger
7.Burundi33.Oeganda
8.Cambodja34.Oost-Timor
9.Centraal-Afrikaanse Republiek35.Rwanda
10.Comoren36.Salomonseilanden
11.Democratische Republiek Congo37.Samoa
12.Djibouti38.Sao Tomé en Principe
13.Equatoriaal-Guinea39.Senegal
14.Eritrea40.Sierra Leone
15.Ethiopië41.Soedan
16.Gambia42.Somalië
17.Guinee43.Tanzania
18.Guinee-Bissau44.Togo
19.Haïti45.Tsjaad
20.Jemen46.Tuvalu
21.Kiribati47.Vanuatu
22.Laos (Democratische Volksrepubliek)48.Zambia
23.Lesotho49.Zuid-Soedan
24.Liberia
25.Madagaskar
26.Malawi

Tabel 3 – EBA-begunstigde landen 2016-2017


7.Tabellen met statistische informatie over landen die op 1 december 2016 een SAP-begunstigd land waren

Tabel 4 – Waarde van de preferentiële invoer uit alle SAP-begunstigde landen (in duizenden EUR)


Tabel 5 – Waarde van de preferentiële invoer in de EU per standaard-SAP-begunstigd land (in duizenden EUR)


Tabel 6 – Waarde van de preferentiële invoer in de EU per EBA-begunstigd land (in duizenden EUR)*


* "Totale invoer" omvat alle invoer, met inbegrip van producten die automatisch onder de nultarieven voor meest begunstigde naties ("MBN") vallen. "Voor EBA in aanmerking komende invoer" omvat alleen producten in het kader van de EBA-regeling die niet op andere wijze onder het MBN-nultarief vallen.


Tabel 6 (vervolg) – Waarde van de preferentiële invoer in de EU per EBA-begunstigd land (in duizenden EUR)*


Tabel 7 – Waarde van de preferentiële invoer in de EU per SAP+-begunstigd land (in duizenden EUR)*


(1) Het eerste tweejaarlijkse SAP-verslag voor de jaren 2014 en 2015 werd in januari 2016 gepubliceerd: http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/january/tradoc_154180.pdf .
(2) Verordening (EU) nr. 978/2012 houdende toepassing van een schema van algemene tariefpreferenties
(3) http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/january/tradoc_154137.pdf
(4) http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/january/tradoc_154180.pdf
(5) http://databank.worldbank.org/data/download/site-content/CLASS.xls
(6) Bron voor alle statistieken in dit verslag: Eurostat-gegevens per september 2017. De totale invoer uit derde landen kan kleiner zijn dan de werkelijke totale invoer als gevolg van de uitsluiting van: handel waarvoor geheimhouding geldt, GN-hoofdstuk 99, dat geen deel uitmaakt van SAP-overeenkomsten, en handel voor actieve en passieve veredeling.
(7) Preferentiële invoer is de in aanmerking komende invoer waarvoor daadwerkelijk gebruik is gemaakt van SAP-preferenties.
(8) Uitvoeringsverordening (EU) 2016/330 van de Commissie van 8 maart 2016 (PB L 62 van 9.3.2016, blz. 9)
(9) Preferentiële invoer is in aanmerking komende invoer waarvoor daadwerkelijk gebruik is gemaakt van SAP+-preferenties.
(10) Artikel 15, lid 2, van de SAP-verordening (Verordening (EU) nr. 978/2012)
(11) http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/august/tradoc_155993.07.17%20report%20for%20web%20page.pdf
(12) http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/july/tradoc_155843.pdf  
(13) http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/july/tradoc_155843.pdf
(14) Verordening (EU) nr. 978/2012 houdende toepassing van een schema van algemene tariefpreferenties