Bijlagen bij COM(2018)330 - Europa dat beschermt: schone lucht voor iedereen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2018)330 - Europa dat beschermt: schone lucht voor iedereen.
document COM(2018)330 NLEN
datum 17 mei 2018
bijlage 9).
(22) EER (2017). Air Quality in Europe – 2017 Report. Europees Milieuagentschap.
(23) Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen (COM(2017) 275).
(24) Voorstel voor een herziening van Richtlijn 2009/33/EG inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen - COM(2017) 653.
(25) COM(2017) 652.
(26) EER (2017). Air Quality in Europe – 2017 Report. Europees Milieuagentschap.
(27) Richtlijn 2010/75/EU.
(28) In haar mededeling betreffende toegang tot de rechter in milieuaangelegenheden (C(2017) 2616 final) zet de Commissie uiteen hoe nationale rechtbanken juridische procedures moeten behandelen die door personen en verenigingen zijn aangespannen, door te verwijzen naar belangrijke jurisprudentie van het Hof van Justitie betreffende eisen aan luchtkwaliteit in de EU (C-237/07, Janecek; C404/13 ClientEarth).
(29) https://ec.europa.eu/info/news/no-region-left-behind-launch-platform-coal-regions-transition-2017-dec-08_en
(30) C(2018) 10 - Besluit van de Commissie van 18.1.2018 tot oprichting van een groep van deskundigen op het gebied van de naleving van de milieuwetgeving en milieugovernance.
(31) Op het gebied van luchtkwaliteit was het desbetreffende actieplan voor luchtkwaliteit al aangenomen: https://ec.europa.eu/futurium/en/air-quality
(32) https://www.eugreenweek.eu/
(33) http://eiah.eib.org/about/initiative-urbis.htm
(34) COM(2018) 321.
(35) http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-1222_en.htm
(36) Circa 40 % van de emissies van stikstofoxiden in de EU wordt veroorzaakt door het wegverkeer. Van de totale uitstoot van stikstofoxiden in het verkeer is circa 80 % afkomstig van dieselvoertuigen.
(37) Door ten minste één meetstation.
(38) EER (2017). Air Quality in Europe – 2017 Report. Europees Milieuagentschap.
(39) Arrest van het Hof van Justitie van 5 april 2017, Commissie/Bulgarije, C-488/15, ECLI:EU:C:2017:267.
(40) Arrest van Hof van Justitie van 22 februari 2018, Commissie/Polen, C-336/16, ECLI:EU:C:2018:94.
(41) http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-488/15 en http://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-336/16
(42) Door ten minste één meetstation.
(43) EER (2017). Air Quality in Europe – 2017 Report. Europees Milieuagentschap.
(44) Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk voor NO2, en Italië, Hongarije en Roemenië voor PM10.
(45) Zie persbericht http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3450_nl.htm
(46) In december 2016 ingeleide procedures tegen Duitsland, Griekenland, Litouwen, Luxemburg, Spanje, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk ( http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-4214_en.htm ) . De procedure tegen Litouwen is in juli 2017 gesloten. Wat vijf lidstaten betreft, zijn deze procedures in juli 2017 voortgezet in de vorm van een aanvullende aanmaningsbrief ( http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-1935_NL.htm ).
(47) In mei 2017 heeft de Commissie een inbreukprocedure tegen Italië imgeleid ( http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1288_en.htm ).
(48) Tweede aanvullende aanmaningsbrieven gericht aan Duitsland, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. Zie persbericht ( http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3450_nl.htm ). Gezien de ontwikkelingen in Griekenland, Spanje en Tsjechië waarmee wordt beoogd de zorgen van de Commissie weg te nemen, hoeven in deze fase van de drie inbreukprocedures geen vervolgmaatregelen te worden genomen.
(49) Aanvullende aanmaningsbrief gericht aan Italië, zie persbericht ( http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-3450_nl.htm ).
(50) http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-5131_nl.htm