Bijlagen bij COM(2018)283 - Op weg naar geautomatiseerde mobiliteit: een EU-strategie voor de mobiliteit van de toekomst

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 3 bij het verslag.

(38)

  http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29resolutions/ECE-TRANS-WP29-1140e.pdf

(39)

Het Verdrag inzake het wegverkeer van 1968 wordt door de meeste EU-lidstaten toegepast. Het Verdrag van Genève van 1949 (voorganger van het Verdrag van Wenen) wordt door sommige EU-lidstaten toegepast.

(40)

Richtlijn 2010/40/EU betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen.

(41)

Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens .

(42)

Richtlijn 2009/103/EG betreffende de verzekering tegen de wettelijke aansprakelijkheid waartoe de deelneming aan het verkeer van motorrijtuigen aanleiding kan geven.

(43)

Richtlijn 85/374/EEG van de Raad inzake de aansprakelijkheid voor producten met gebreken.

(44)

Aansprakelijkheid in ruimere zin gekoppeld aan het internet der dingen en kunstmatige intelligentie komt aan bod in de mededeling van de Commissie over kunstmatige intelligentie (COM(2018) 237) en het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie inzake aansprakelijkheid voor nieuwe digitale technologieën (SWD(2018) 137).

(45)

  https://ec.europa.eu/info/consultations/finance-2017-motor-insurance_en . De volledige conclusies van de beoordeling worden weldra verwacht.

(46)

  http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=COM%3A2016%3A766%3AFIN  

(47)

  http://www.acea.be/uploads/publications/Platooning_roadmap.pdf  

(48)

 Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens .

(49)

  https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/cyber-security  

(50)

Documenten inzake het certificerings- en beveiligingsbeleid zijn beschikbaar op https://ec.europa.eu/transport/themes/its/c-its_en

(51)

Document van het Europees Parlement A8-0036/18 - P8_TA -PROV(2018)0063.

(52)

Moet nog worden gepubliceerd: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-2018-0179+0+DOC+PDF+V0//NL

(53)

COM(2018) 232.

(54)

COM(2017) 9.

(55)

Eindverslag van januari 2016: https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/its/doc/c-its-platform-final-report-january-2016.pdf

(56)

Voorstel voor een verordening inzake een kader voor het vrije verkeer van niet-persoonsgebonden gegevens, COM (2017) 495.

(57)

  https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/2017-05-access-to-in-vehicle-data-and-resources.pdf

(58)

Richtlijn 2010/40/EG.

(59)

Voorstel van de Commissie COM(2017) 676, CO2-doelstellingen voor nieuwe auto's en bestelwagens tot 2030.

(60)

De studie "Managing the Transition to Driverless Road Freight Transport" van het International Transport Forum van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling stelt bijvoorbeeld voor om een tijdelijk vergunningssysteem tot stand te brengen. De vergoeding die door de wagenparkbeheerders wordt betaald om een vergunning te krijgen, zou het mogelijk maken om de snelheid van de automatisering te beheren en middelen te genereren om de werknemers om te scholen en ontslagen mensen te helpen.

(61)

Studie van de Commissie (2018): https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/analysis-possible-socio-economic-effects-connected-cooperative-and-automated-mobility-ccam-europe  

(62)

De studie "Managing the Transition to Driverless Road Freight Transport" van het International Transport Forum van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling raamde dat de vraag naar bestuurders in Europa zou kunnen dalen van 3,2 miljoen vandaag naar 1 miljoen tegen 2030.

(63)

  http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=COM%3A2017%3A228%3AFIN . Ze richt zich op digitale vaardigheden voor iedereen (ontwikkeling van digitale vaardigheden om alle burgers in staat te stellen actief te zijn in onze digitale maatschappij).

(64)

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1223

(65)

http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1415&langId=en

(66)

De Europese KI-alliantie is een breed multi-stakeholderforum dat in 2018 tot stand zal worden gebracht door de Commissie om de toekomst van KI in Europa te bespreken. De Europese KI-alliantie zal samenwerken met de Europese Groep ethiek van de exacte wetenschappen en de nieuwe technologieën.

(67)

Tweede gestructureerde dialoog op hoog niveau, georganiseerd in september 2017 als follow-up van de Verklaring van Amsterdam van 2016.

(68)

De Europese Groep ethiek van de exacte wetenschappen en de nieuwe technologieën is een adviesgroep van de Europese Commissie die is opgericht bij Besluit (EU) 2016/835 van de Commissie.