Bijlagen bij COM(2019)352 - COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EP, THE COUNCIL, THE EESC AND THE COR Stepping up EU Action to Protect and Restore the World’s Forests

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 2. Er zullen ook aanzienlijke financiële middelen ter beschikking moeten worden gesteld.


De Commissie verzoekt het Europees Parlement en de Raad om hun goedkeuring aan deze mededeling te hechten en om zich actief in te zetten voor de uitvoering van de hierin vervatte maatregelen, in nauwe samenwerking met alle relevante belanghebbenden. De Commissie ziet toe op de uitvoering van de maatregelen en brengt hierover verslag uit, en beoordeelt of hiermee de oorzaken van ontbossing en bosdegradatie met succes worden aangepakt.


(I)

   Ontbossing is de conversie van bos in ander landgebruik, ongeacht of deze wordt veroorzaakt door de mens (FAO 2018, Global Forest Resources Assessment 2020. Terms and Definitions. http://www.fao.org/3/I8661EN/i8661en.pdf ).

(II)

   Bosdegradatie is een vermindering van het vermogen van een bos om producten en diensten te leveren, wat betekent dat een bos door menselijke activiteit de structuur, functie, soortensamenstelling of productiviteit heeft verloren die normaal gesproken wordt geassocieerd met het soort natuurlijk bos dat op die plek wordt verwacht. Een gedegradeerd bos levert dus minder goederen en diensten op de desbetreffende locatie op en behoudt zijn biologische diversiteit slechts in beperkte mate. De biologische diversiteit van gedegradeerde bossen omvat veel andere elementen dan bomen, die kunnen overheersen in de lagere vegetatie. (Bron: Verdrag inzake biologische diversiteit. https://www.cbd.int/forest/definitions.shtml en IPBES https://www.ipbes.net/glossary/forest-degradation )

(III)

   Five Forest Figures, de Wereldbank. Beschikbaar op: https://blogs.worldbank.org/opendata/five-forest-figures-international-day-forests

(IV)

   De noodzaak om het verlies van bossen te beperken wordt benadrukt in IPBES. 2019. Global assessment report on biodiversity and ecosystem services van het Intergouvernementeel platform voor wetenschap en beleid inzake biodiversiteit en ecosystemen. E. S. Brondizio, J. Settele, S. Díaz en H. T. Ngo (redacteuren). IPBES-secretariaat, Bonn, Duitsland. https://www.ipbes.net/global-assessment-report-biodiversity-ecosystem-services

(V)

   Smith P e.a. (2014) Agriculture, Forestry and Other Land Use (AFOLU). In: Climate Change 2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Edenhofer O e.a. (redacteuren.)]. Cambridge University Press, Cambridge, VK en New York, NY, VS.

(VI)

   FAO, 2018. The State of the World’s Forests 2018 – Forest pathways to sustainable development. Rome. http://www.fao.org/3/a-i9535en.pdf

(VII)

   Verenigde Naties, 2017. Sustainable Development Goals Report 2017. https://unstats.un.org/sdgs/files/report/2017/TheSustainableDevelopmentGoalsReport2017.pdf

(VIII)

    https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/forestry/forestry-explained_en

(IX)

   FOREST EUROPE, 2015: State of Europe’s Forests 2015. https://www.foresteurope.org/docs/fullsoef2015.pdf

(X)

   Mededeling van de Commissie. Een nieuwe EU-bosstrategie ten bate van de bossen en de houtsector. COM(2013) 659. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52013DC0659 Zie ook het verslag van de Commissie, Voortgang van de tenuitvoerlegging van de bosstrategie van de EU “Een nieuwe EU-bosstrategie ten bate van de bossen en de houtsector”. COM(2018) 811. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52018DC0811

(XI)

   Een oerbos is een bos dat nooit is gekapt en dat zich heeft ontwikkeld onder invloed van natuurlijke verstoringen en natuurlijke processen, ongeacht de leeftijd ervan –— https://www.cbd.int/forest/definitions.shtml

(XII)

   Bebossing is het creëren van bos door het planten en/of doelbewust zaaien op land dat tot dat moment voor een ander doel werd gebruikt en brengt met zich mee dat het landgebruik van niet-bos wordt omgezet naar bos (FAO 2018, Global Forest Resources Assessment 2020. Terms and Definitions. http://www.fao.org/3/I8661EN/i8661en.pdf ). Herbebossing is het opnieuw creëren van bos door het planten en/of doelbewust zaaien op land dat wordt aangemerkt als bos (ibid). Herstel wordt gedefinieerd als maatregelen voor het terugbrengen van ecologische processen die het herstel van de bosstructuur, het ecologisch functioneren en de biodiversiteit naar de betreffende waarden van een climaxbos versnellen (Elliott, S., D. Blakesley en K. Hardwick, ter perse. Restoring Tropical Forests: a Practical Guide. Kew Publications, Londen). Bebossings- en herbebossingsprojecten zouden moeten bijdragen aan het behoud en het verbeteren van de levering van ecosysteemgoederen en -diensten op landschapsniveau en zouden bevorderlijk moeten zijn voor beperking van klimaatverandering, biomassaproductie, behoud van biodiversiteit, bodem- en waterbescherming, beheersing van erosie en woestijnvorming, en voorkoming van de introductie van invasieve soorten (Pan-European Guidelines for Afforestation and Reforestation – Forest Europe 2008).

(XIII)

   Zie artikel 3.5 in Intergouvernementeel platform voor wetenschap en beleid inzake biodiversiteit en ecosysteemdiensten (2018). Het Assessment Report on Land Degradation and Restoration van IPBES. https://www.ipbes.net/system/tdf/2018_ldr_full_report_book_v4_pages.pdf?file=1&type=node&id=29395

(XIV)

   Doelstellingen 5, 7, 11, 14 en 15 hebben direct betrekking op bossen.

(XV)

     Het Strategisch plan voor bossen van de VN voor 2030 bevat doelstellingen om het wereldwijde verlies van bosvegetatie te stoppen en het bosgebied tegen 2030 met 3 % te laten stijgen.

(XVI)

   FAO, 2016. State of the World’s Forests 2016. Forests and agriculture: land-use challenges and opportunities. Rome. http://www.fao.org/3/a-i5588e.pdf

(XVII)

   Deze prognoses zijn gebaseerd op de ROADLESS-FOR-kaart en de extrapolatie van de verstoringsniveaus (ontbossing en degradatie) die de afgelopen tien jaar zijn waargenomen (2009-2018) — bron JRC, 2019.

(XVIII)

   Volgens Interpol is de handel in illegaal hout elk jaar bijvoorbeeld goed voor 51 miljard dollar. (The Rise of Environmental Crime – A Growing Threat to Natural Resources, Peace, Development And Security, A UNEP-INTERPOL Rapid Response Assessment).

(XIX)

   Household Energy Access for Cooking and Heating Lessons Learned and the Way Forward, Koffi Ekouevi en Voravate Tuntivate; 2012, Internationale Bank voor Herstel en Ontwikkeling/de Wereldbank.

(XX)

     Qua invoer bedraagt het aandeel van de EU in de verdisconteerde ontbossing (1990-2008) 4,45 miljoen ha (Mha) voor soja (39 %), 0,9 Mha voor palmolie, 0,6 Mha voor cacao (27 %), 0,3 Mha voor koffie (27 %) — Haalbaarheidsstudie 2018 — deel I — tabel 43.

(XXI)

   In het verslag over de stand van zaken omtrent de verhoging van de wereldwijde productie van relevante voedsel- en voedergewassen (COM(2019) 142 final) werd melding gemaakt van een belangrijke wereldwijde uitbreiding van palmolie naar land met hoge koolstofvoorraden, zoals bossen. Uit de gegevens bleek ook dat er voor sommige andere grondstoffen voor biobrandstoffen een uitbreiding kon worden waargenomen, maar beperkt tot specifieke landen.

(XXII)

   Andere producten, zoals katoen, koffie, suikerriet, koolzaad, garnalen (uit mangrovegebieden), kokos en mijnbouwproducten, waarvan de overmatige winning en productie ook aanzienlijke gevolgen voor het milieu en de samenleving kunnen hebben.

(XXIII)

     Het concept “verdisconteerde ontbossing” wordt gebruikt om een verband te leggen tussen ontbossing en consumptie. Het verwijst naar ontbossing die (als extern effect) is verdisconteerd in geproduceerde, verhandelde of geconsumeerde producten, goederen, grondstoffen of diensten.

(XXIV)

     Europese Commissie, 2013. The impact of EU consumption on deforestation: Comprehensive analysis of the impact of EU consumption on deforestation. Eindverslag. Studie gefinancierd door de Europese Commissie en uitgevoerd door VITO, het Internationaal Instituut voor toegepaste systeemanalyse, HIVA — Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving en International Union for the Conservation of Nature NL.

(XXV)

   Mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement - Wetshandhaving, governance en handel in de bosbouw (Flegt) — Voorstel voor een EU-actieplan (COM(2003) 251 definitief).

(XXVI)

   Verordening (EU) nr. 995/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 20 oktober 2010 tot vaststelling van de verplichtingen van marktdeelnemers die hout en houtproducten op de markt brengen.

(XXVII)

    http://ec.europa.eu/environment/forests/eu_comm_2019.htm

(XXVIII)

   Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — De uitdagingen van ontbossing en aantasting van bossen aangaan om de klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit aan te pakken (COM(2008) 645 definitief).

(XXIX)

   Mededeling van de Commissie. Een schone planeet voor iedereen. Een Europese strategische langetermijnvisie voor een bloeiende, moderne, concurrerende en klimaatneutrale economie, COM(2018) 773 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=COM%3A2018%3A773%3AFIN

(XXX)

     Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad.

(XXXI)

      https://ec.europa.eu/europeaid/new-european-consensus-development-our-world-our-dignity-our-future_en

(XXXII)

   De afname van het bosareaal dat in de periode 20102015 jaarlijks verloren ging ten opzichte van 20052010 bedroeg circa 17 % (van 6,6 tot 5,5 Mha/jaar); uit FAO (2015) Global Forest Resources Assessment 2015 en Keenan e.a. (2015) Forest Ecology and Management 352, 920.

(XXXIII)

   The global tree restoration potential; Science 5 juli 2019: Vol. 365, Editie 6448, blz. 7679; https://science.sciencemag.org/content/365/6448/76

(XXXIV)

   Intergouvernementele Werkgroep inzake klimaatverandering (IPCC), An IPCC Special Report on the Impacts of Global Warming of 1.5 °C Above Pre-Industrial Levels and Related Global Greenhouse Gas Emission Pathways (IPCC, 2018).

(XXXV)

   ‘Creating forestry jobs to boost the economy and build a green future’, C.T.S. Nair en R. Rut. Achtergronddocument voor het speciale evenement “Impacts of Global Economic Turbulence on the Forest Sector” tijdens de 19e bijeenkomst van het FAO-comité voor de bosbouw, Rome, 20 maart 2009.

(XXXVI)

   Het Europees Parlement heeft een aantal resoluties in verband met bossen en ontbossing aangenomen, bijvoorbeeld Resolutie van het Europees Parlement van 11 september 2018 over transparant en verantwoord beheer van natuurlijke hulpbronnen in ontwikkelingslanden: bossen (2018/2003(INI)) http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2018-0333_NL.html

(XXXVII)

   Zie de Conclusies van de Raad uit 2019 over de voortgang van de uitvoering van de EU-bosstrategie en een nieuw strategisch kader voor bossen (https://www.consilium.europa.eu/media/39173/ccs-on-forestry-st08609-en19.pdf); de verklaring van New York inzake bossen van 2014, de verklaring van Amsterdam van 2015, de ministeriële verklaring van Katowice inzake bossen voor het klimaat van 2018; honderden bedrijven zijn verbintenissen aangegaan om ontbossing uit hun toeleveringsketen te elimineren (http://www.supply-change.org/); en het recente Initiatief voor cacao en bossen is ook relevant.

(XXXVIII)

   Mededeling van de Commissie. Onze levensverzekering, ons natuurlijk kapitaal: een EU-biodiversiteitsstrategie voor 2020 (COM(2011) 244) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A52011DC0244

(XXXIX)

   Besluit nr. 1386/2013/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 november 2013 inzake een nieuw algemeen milieuactieprogramma voor de Europese Unie voor de periode tot en met 2020, “Goed leven, binnen de grenzen van onze planeet”. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:32013D1386

(XL)

    https://ec.europa.eu/commission/publications/reflection-paper-towards-sustainable-europe-2030_nl

(XLI)

   Bepaalde natuurlijke ecosystemen, zoals veengebied en savanne, met een hoge koolstofvoorraad en biodiversiteit, voldoen niet aan de definitie van bossen, maar worden getroffen door de landbouwproductie en worden ernstig bedreigd.

(XLII)

   Meer informatie over de conferenties in 2014 en 2017, de studies en de openbare raadpleging is te vinden op http://ec.europa.eu/environment/forests/deforestation.htm

(XLIII)

   Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen.

(XLIV)

   Gedelegeerde Verordening (EU) van de Commissie van 13.3.2019 tot aanvulling van Richtlijn (EU) 2018/2001 wat betreft het bepalen van de grondstoffen met een hoog risico van indirecte veranderingen in landgebruik waarbij een belangrijke uitbreiding van het productiegebied naar land met grote koolstofvoorraden waar te nemen valt, en de certificering van biobrandstoffen, vloeibare biomassa en biomassabrandstoffen met een laag risico op indirecte veranderingen in landgebruik (PB L 133 van 21.5.2019, blz. 1).

(XLV)

    http://ec.europa.eu/environment/forests/pdf/eutr_guidance.zip

(XLVI)

    http://ec.europa.eu/environment/forests/studies_EUaction_deforestation_palm_oil.htm

(XLVII)

   Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems. https://www.thelancet.com/commissions/EAT

(XLVIII)

   Actieplan van de Commissie voor de financiering van duurzame groei.

(XLIX)

   Value-Chain Analysis for Development Initiative (VCA4D). https://europa.eu/capacity4dev/value-chain-analysis-for-development-vca4d-

(L)

   Lia et al. (2019). The economic contribution of the world's forest sector, Forest Policy and Economics Volume 100, maart 2019. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1389934118300753?via%3Dihub

(LI)

      https://europa.eu/capacity4dev/public-environment-climate/documents/scp-evaluation-final-report-full-package-publications

(LII)

   In Bolivia, Brazilië en Colombia is aangetoond dat de ontbossing is verminderd dankzij het beheer door gemeenschappen (Stevens e.a. 2014; Blackman en Veit 2018).

(LIII)

   Hoewel 86 % van de bossen wereldwijd openbaar bezit is, wordt in de praktijk 60 % van de grond en bronnen beheerd op basis van gewoonterecht, waarvan minder dan een vijfde formeel is erkend.

(LIV)

   De Voluntary Guidelines on the Responsible Governance of Tenure of Land, Fisheries and Forests in the Context of National Food Security omvatten beginselen en internationaal aanvaarde normen voor verantwoord beheer van pachtgoed. Zij verschaffen een kader dat landen kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van hun eigen strategieën, beleid, wetgeving, programma’s en activiteiten. Op basis hiervan kunnen overheden, het maatschappelijk middenveld, de particuliere sector en burgers beoordelen of hun voorgestelde maatregelen en die van anderen aanvaardbare praktijken vormen.

(LV)

   Mededeling van de Commissie. Actieplan van de EU tegen illegale handel in wilde dieren en planten (COM(2016) 87 final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=COM:2016:87:FIN

(LVI)

   In samenwerking met bestaande initiatieven, zoals de Bonn Challenge: http://www.bonnchallenge.org/ , de verklaring van New York inzake bossen en het Global Partnership for Forest and Landscape Restoration: http://www.forestlandscaperestoration.org/

(LVII)

   Een gebied dat is aangewezen op basis van hoge instandhoudingswaarden: biologische, ecologische, sociale of culturele waarden die op nationaal, regionaal of mondiaal niveau als uitermate belangrijk worden beschouwd: https://hcvnetwork.org/

(LVIII)

   De benadering op basis van hoge koolstofvoorraden is een methode waarin onderscheid wordt gemaakt tussen bosgebieden die moeten worden beschermd en aangetast land met lage koolstof- en biodiversiteitswaarden dat kan worden ontwikkeld: http://highcarbonstock.org/

(LIX)

   Zie https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/farming/documents/report-tfra_mar2019_en.pdf Andere voorbeelden van relevante initiatieven zijn de Tropical Forest Alliance, het Initiatief Duurzame Handel, de Verklaring van Marquez inzake palmolie, het Initiatief voor cacao en bossen, het Initiatief inzake transparantie van winningsindustrieën en het Tire Industry Project van de World Business Council on Sustainable Development on natural rubber .

(LX)

   In overeenstemming met de mededeling van de Commissie “Handel voor iedereen: Naar een meer verantwoord handels- en investeringsbeleid”, COM(2015) 497 final.

(LXI)

   Zie bijvoorbeeld het principeakkoord tussen de EU en Mexico van 21 april 2018.

(LXII)

   Zoals de Internationale Organisatie voor Tropisch Hout, de Internationale Cacao-organisatie en de Internationale Koffieorganisatie.

(LXIII)

   Climate Focus. (2017). Progress on the New York Declaration on Forests: Finance for Forests - Goals 8 and 9 Assessment Report. Opgesteld door Climate Focus in samenwerking met New York Declaration de beoordelingspartners van de verklaring van New York inzake bossen met steun van de Climate and Land Use Alliance.

(LXIV)

   B. Singer “Financing Sustainable Forest Management in Developing Countries: The Case for a Holistic Approach”, International Forestry Review 18(1), 96-109, (1 maart 2016). https://doi.org/10.1505/146554816818206159

(LXV)

   Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het InvestEU-programma (COM(2018) 439 final).

(LXVI)

   COM(2018) 97 final.

(LXVII)

   Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU) 2016/1011 inzake koolstofarme benchmarks en benchmarks met een positieve koolstofbalans (COM(2018) 355 final).

(LXVIII)

   Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende informatieverschaffing in verband met duurzame beleggingen en duurzaamheidsrisico's en tot wijziging van Richtlijn (EU) 2016/2341 (COM(2018) 354 final).

(LXIX)

   Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de totstandbrenging van een raamwerk om duurzame beleggingen te bevorderen (COM(2018) 353 final).

(LXX)

   Zie de herziene richtlijn betreffende de rechten van aandeelhouders (EU) 2017/828 en voorstel van de Commissie COM(2018) 354 final betreffende informatieverschaffing inzake duurzaamheid door beleggers die ernaar streven om de transparantie te vergroten.

(LXXI)

   Richtlijn 2014/95/EU met betrekking tot de bekendmaking van niet-financiële informatie en informatie inzake diversiteit. In dit kader zal de Commissie de niet-bindende richtsnoeren (C/2017/4234) voor het eind van het tweede kwartaal van 2019 bijwerken, in het bijzonder met betrekking tot de verslaglegging inzake klimaatgerelateerde informatie, waarbij zij de nadruk legt op verbanden met ontbossing.

(LXXII)

   Zie bijvoorbeeld de opkomende zakelijke verslagleggingsmethode voor natuurlijk kapitaal van de World Business Council on Sustainable Development, het Natural Capital Protocol, en de daaraan gerelateerde publiek-private samenwerkingsverbanden.

(LXXIII)

   Richtlijn 2014/95/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 tot wijziging van Richtlijn 2013/34/EU met betrekking tot de bekendmaking van niet-financiële informatie en informatie inzake diversiteit door bepaalde grote ondernemingen en groepen. Voor de EER relevante tekst.

(LXXIV)

   Zoals de ondersteuning van: de Global Forest Resources Assessment van de FAO (www.fao.org/forest-resources-assessment/en/), het ROADLESS-FOR-project ( https://forobs.jrc.ec.europa.eu/roadless/ ), het Observatory for Central Africa (http://www.observatoire-comifac.net), prototypen voor Zuidoost-Azië ( www.rfo-sea.org/ ), prototypen voor Oost-Afrika ( http://apps.rcmrd.org/ofesa ) en de monitoring, rapportage en verificatie van REDD+.

(LXXV)

   Mededeling van de Commissie. “Een duurzame bio-economie voor Europa: versterking van de verbinding tussen economie, samenleving en milieu” (COM(2018) 673 final) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A52018DC0673

(LXXVI)

   Bv. het TRASE-initiatief (Transparante toeleveringsketens voor duurzame economieën) en het Global Forest Watch Commodities-platform van het World Resources Institute.

(LXXVII)

   Bijvoorbeeld het onderzoeks- en innovatiepartnerschap tussen de EU en Afrika op het gebied van voedsel- en voedingsveiligheid en duurzame landbouw (FNSSA), het in 2016 door ERA-NET gecofinancierde LEAP-Agri, en het lopende thema LC-SFS-34-2019: voedselsystemen Afrika.

(LXXVIII)

   Onder op de natuur zelf gebaseerde oplossingen worden oplossingen verstaan die zijn geïnspireerd op en worden ondersteund door de natuur, en die kostenefficiënt zijn; tegelijkertijd sociale, economische en milieuvoordelen bieden; en helpen om de veerkracht te vergroten.

(LXXIX)

   Global Wildfire Information System (http://gwis.jrc.ec.europa.eu).

(LXXX)

   Europees bosbrandinformatiesysteem (http://effis.jrc.ec.europa.eu).

(LXXXI)

   FAO (2015) Global Forest Resources Assessment 2015 en van Lierop e.a. (2015) Forest Ecology and Management 352, blz. 7888.