Bijlagen bij COM(2019)349 - Gelijkwaardigheid op het gebied van financiële diensten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2019)349 - Gelijkwaardigheid op het gebied van financiële diensten.
document COM(2019)349 NLEN
datum 29 juli 2019
bijlage voor nadere bijzonderheden en de factoren die tot de vaststelling van dergelijke besluiten aanleiding hebben gegeven).

6.Monitoring en hertoetsing van gelijkwaardigheid

Monitoring van gelijkwaardigheidsbesluiten

Door een constante ontwikkeling van de regelgevings- en toezichtkaders van leidende financiële centra en een dynamische marktcontext kan het gebeuren dat feiten en aannamen waarop gelijkwaardigheidsbesluiten berusten, niet langer juist zijn. Vertrouwen op achterhaalde gelijkwaardigheidsbevindingen kan nieuwe risico’s voor het financiële stelsel van de EU met zich meebrengen.

De Commissie en de Europese toezichthoudende autoriteiten moeten voor adequate gelijkwaardigheidsmonitoring zorgen en daarbij samenwerken overeenkomstig hun respectieve mandaten. Zoals blijkt uit de recente wijzigingen van de gelijkwaardigheidsregelingen, verkeren de Europese toezichthoudende autoriteiten in een goede positie om het voortouw te nemen bij specifieke monitoringtaken (na ontwikkelingen in de regelgeving van een derde land en op grond van zijn toezichtreputatie, samenwerking tussen toezichthouders in de EU en in een derde land). De Europese Autoriteit voor verzekeringen en bedrijfspensioenen heeft bijvoorbeeld een beoordeling ter plaatse van de situatie in Bermuda verricht om de uitvoering van het gelijkwaardigheidsbesluit inzake verzekeringen te monitoren. Doeltreffende monitoring is alleen mogelijk wanneer er goede samenwerkingsregelingen bestaan tussen de Commissie en de Europese toezichthoudende autoriteiten enerzijds en de autoriteiten en toezichthouders van het derde land anderzijds 20 .  Regelgevingsdialogen en -fora zijn in dit verband heel belangrijk.

Gelijkwaardigheidsmonitoring bestaat uit technische werkzaamheden om de gevolgen van een bestaand gelijkwaardigheidsbesluit te onderzoeken. De Commissie moet onder meer nauwlettend volgen of een gelijkwaardigheidsbesluit:

·blijft voldoen aan de EU-doelstellingen waarvoor het is genomen, wat bijvoorbeeld afhankelijk kan zijn van veranderingen in het regelgevingskader van het derde land;

·nieuwe risico’s met zich meebrengt voor de financiële stabiliteit, de marktintegriteit of de beleggersbescherming en of de activiteiten van de bedrijven of diensten waarop het besluit betrekking heeft, de integriteit van de interne markt van de EU voor financiële diensten in acht nemen en het gelijke speelveld in de EU in stand houden;

·in voorkomend geval wordt beïnvloed door plaatsing van het derde land op de EU-lijst van op belastinggebied niet-coöperatieve rechtsgebieden 21 of de EU-lijst van derde landen met strategische tekortkomingen in hun regelgevingskader ter bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering 22 .

Monitoring geeft een beter inzicht in de markt- en regelgevingsontwikkelingen, in de wijze waarop financiële instellingen uit een derde land of de EU een gelijkwaardigheidsbesluit gebruiken, en in de toezichtpraktijken van derde landen. Monitoringresultaten worden dan ook meegenomen bij de eventuele hertoetsing van een gelijkwaardigheidsbesluit. Een belangrijke monitoringbevinding kan zelfs aanleiding geven tot een hertoetsing. Dankzij doeltreffende monitoring kunnen mogelijk ernstige afwijkingen vroegtijdig worden opgespoord en aangepakt, zodat het risico van een latere intrekking wordt geminimaliseerd. Monitoring moet dus worden beschouwd als nuttig middel om de stabiliteit in gelijkwaardigheidsregelingen te waarborgen, en niet als bron van onzekerheid in die regelingen.

Hertoetsing van gelijkwaardigheidsbesluiten

Een gelijkwaardigheidshertoetsing behelst een gestructureerdere en strikter omschreven analyse. Een dergelijke hertoetsing houdt verband met de in het EU-recht aan de Commissie verleende bevoegdheidsdelegatie inzake gelijkwaardigheid of met een specifiek mandaat voor de Commissie in een gelijkwaardigheidsbesluit zelf. Bij een hertoetsing worden in wezen alle in een gelijkwaardigheidsbesluit opgenomen gelijkwaardigheidscriteria en specifieke voorwaarden onderzocht om na te gaan of ze nog in acht worden genomen (bijv. nadat het EU-kader in een bepaalde sector is gewijzigd). Hertoetsingen kunnen op ad-hocbasis of regelmatig worden ondernomen, en kunnen ertoe leiden dat de Commissie de gelijkwaardigheid eenzijdig intrekt. Hierbij vindt een zorgvuldige dialoog plaats met de betrokken autoriteiten van het derde land, die eventueel alsnog kunnen aantonen dat hun regeling de in het desbetreffende EU-kader vastgelegde resultaten oplevert.

De komende maanden zal de Commissie nauw samenwerken met de Europese toezichthoudende autoriteiten om de samenwerking inzake monitoring op te voeren, in overeenstemming met hun respectieve mandaten en de wijzigingen die de inwerkingtreding van de hierboven genoemde recente wetgevingsverbeteringen met zich meebrengen.

7.Overzicht van de prioriteiten voor 2019-2020

De Commissie werkt aan gelijkwaardigheidsbeoordelingen of voorstellen voor een besluit op een aantal gebieden. Het verst gevorderd is het werk op het gebied van wettelijke controles (adequaatheid) 23 en benchmarks. Op dit laatste gebied is een aantal rechtsgebieden van derde landen bezig met de voorbereiding of vaststelling van nieuwe regelgevingskaders voor het beheer en gebruik van benchmarks, die in sommige gevallen grotendeels geënt zijn op de benchmarkverordening van de EU.

Voorts moet de monitoring gericht zijn op de volgende prioriteiten:

·Veranderingen in het wetgevingskader van de EU: gebieden waar het wetgevingskader van de EU waarop eerdere gelijkwaardigheidsbeoordelingen berusten, is herzien – dit leidt tot intrekking van bestaande besluiten wanneer het kader van het derde land niet langer de resultaten oplevert die in het nieuwe EU-kader zijn vastgelegd 24 ;

·Gebieden of derde landen met een grote impact: door een gelijkwaardigheidsbesluit bestreken gebieden en landen die qua financiële stabiliteit, marktactiviteit en beleggersbescherming een grote impact op de EU hebben 25 ;

·Op handen zijnde hertoetsing of verstrijken van een gelijkwaardigheidsbesluit: gebieden waar gelijkwaardigheidsbesluiten een hertoetsingtermijn omvatten of wanneer een tijdslimiet nadert 26 ;

·Marktontwikkelingen: marktsegmenten die dynamische of structurele veranderingen ondergaan, of ontwikkelingen in het gebruik van een gelijkwaardigheidsbesluit door financiëlemarktdeelnemers uit de EU 27 .

De komende maanden moet de Commissie wellicht op meer gelijkwaardigheids- of monitoringgebieden specifieke actie ondernemen, waar nodig in samenwerking met de betrokken Europese toezichthoudende autoriteiten.

8.Conclusie

Het gelijkwaardigheidsbeleid van de EU is momenteel een flexibel regelgevingsinstrument waarmee breuklijnen tussen rechtsgebieden kunnen worden overbrugd. De gelijkwaardigheidsaanpak van de EU, en dit geldt voor zowel de initiële beoordelingsmechanismen als de monitoring achteraf, zal een echte meerwaarde blijven hebben voor de regelgevings- en toezichtsarchitectuur en voor veilige en efficiënte financiële markten in de EU en de rest van de wereld.

In de context van bilaterale betrekkingen zal gelijkwaardigheid voor de EU en voor derde landen tastbare voordelen opleveren qua vermindering van grensoverschrijdende verschillen en onverenigbaarheden, en bijdragen tot het terugdringen van de wereldwijde marktfragmentatie. Gelijkwaardigheidsbesluiten kunnen dit het best bewerkstelligen door te zorgen voor sterke normen inzake financiële stabiliteit, marktintegriteit en beleggersbescherming, door de samenwerking inzake regelgeving en toezicht tussen de EU en autoriteiten van derde landen op zinvolle wijze te ondersteunen en te bevorderen, en door tegelijkertijd open en mondiaal geïntegreerde financiële markten in de EU in stand te houden.

(1)

17 wetgevingshandelingen van de EU bevatten bepalingen inzake derde landen die de Commissie de bevoegdheid geven om te beslissen over de gelijkwaardigheid van buitenlandse regels en toezicht voor EU-regelgevingsdoeleinden. De EU-wetgeving heeft diverse soorten gelijkwaardigheid ingesteld, met verschillen in het EU-besluitvormingsproces of in de gevolgen van een besluit (bv. “audittoereikendheid”, “auditgelijkwaardigheid”, enz.). Een overzicht van die bepalingen inzake derde landen is te vinden in: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/overview-table-equivalence-decisions_en.pdf .

(2)

Tot nu toe zijn niet al die bepalingen gebruikt.

(3)

COM(2018)0646. Akkoord van 16 april 2019 tussen het Parlement en de Raad over het voorstel betreffende Europese toezichthoudende autoriteiten en financiële markten [2017/0230(COD)].

(4)

COM(2017)0331. Akkoord van 18 april 2019 tussen het Parlement en de Raad over de vergunningverlening aan CTP’s en de erkenning van CTP’s uit derde landen [2017/0136(COD)].

(5)

COM(2017)0791. Akkoord van 16 april 2019 tussen het Parlement en de Raad over het prudentieel toezicht op beleggingsondernemingen (richtlijn) [2017/0358(COD)].

(6)

Commission Staff Working Document of February 2017 on EU equivalence decisions in financial services policy: an assessment. (SWD(2017) 102 final).

(7)

Zie ook het werkdocument van de diensten van de Commissie van 2017 over gelijkwaardigheid, blz. 10.

(8)

Zie het verslag van 18 juli 2018 over betrekkingen tussen de EU en derde landen met betrekking tot de regulering van en het toezicht op financiële diensten (2017/2253(INI)), rapporteur B. Hayes, Commissie economische en monetaire zaken, Europees Parlement.

(9)

Verordening (EU) nr. 600/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012 (PB L 173 van 12.6.2014, blz. 84).

(10)

COM(2018)0355. Akkoord van 26 maart 2019 tussen het Parlement en de Raad inzake koolstofarme benchmarks en benchmarks met een positieve koolstofbalans [2018/0180(COD)].

(11)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/684 van de Commissie van 25 april 2019 (PB L 115 van 2.5.2019, blz. 11).

(12)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/536 van de Commissie van 29 maart 2019 (PB L 92 van 1.4.2019, blz. 3).

(13)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2019/541 van de Commissie van 1 april 2019 (PB L 93 van 2.4.2019, blz. 18).

(14)

Twee uitvoeringsbesluiten van de Commissie die samen met deze mededeling worden vastgesteld (Uitvoeringsbesluit C(2019)5476 van de Commissie en Uitvoeringsbesluit C(2019)5477 van de Commissie). Er zijn ontwerpen gepubliceerd voor feedback van het publiek tussen 19 maart 2019 en 16 april 2019.

(15)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/2030 van de Commissie van 19 december 2018 (PB L 325 van 20.12.2018, blz. 47, met wijzigingen); Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/2031 van de Commissie van 19 december 2018 (PB L 325 van 20.12.2018, blz. 50, met wijzigingen).

(16)

Ontwerp gepubliceerd voor feedback van het publiek tussen 4 juni 2019 en 2 juli 2019 - Ares(2019)3590761.

(17)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/2047 van de Commissie van 20 december 2018 (PB L 327 van 21.12.2018, blz. 77).

(18)

PB L 146 van 31.5.2013, blz. 1.

(19)

Negen uitvoeringsbesluiten van de Commissie die samen met deze mededeling worden vastgesteld, waaronder vier verlengingen: Hongkong (Uitvoeringsbesluit C(2019)5808 van de Commissie), Japan (Uitvoeringsbesluit C(2019)5807 van de Commissie), Mexico (Uitvoeringsbesluit C(2019)5804 van de Commissie) en de Verenigde Staten (Uitvoeringsbesluit C(2019)5803 van de Commissie), en vijf intrekkingen: Argentinië (Uitvoeringsbesluit C(2019)5806 van de Commissie), Australië (Uitvoeringsbesluit C(2019)5800 van de Commissie), Brazilië (Uitvoeringsbesluit C(2019)5805 van de Commissie), Canada (Uitvoeringsbesluit C(2019)5801 van de Commissie) en Singapore (Uitvoeringsbesluit C(2019)5802 van de Commissie). Er zijn ontwerpen gepubliceerd voor feedback van het publiek tussen 11 juni 2019 en 9 juli 2019.

(20)

Gebrek aan medewerking door autoriteiten van derde landen bij het tijdig verstrekken van informatie over ontwikkelingen op wetgevingsgebied, toezichtspraktijken of uitvoeringsbeleid, kan aanleiding geven tot ad-hochertoetsing van een gelijkwaardigheidsbesluit.

(21)

EU-lijst van op belastinggebied niet-coöperatieve rechtsgebieden, zoals opgenomen in de conclusies van de Raad van 5 december 2017, met latere wijzigingen.

(22)

Richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering (PB L 141 van 5.6.2015, blz. 73).

(23)

Krachtens Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2006 betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen (PB L 157 van 9.6.2006, blz. 87).

(24)

Zie bijvoorbeeld de verlenging of intrekking van gelijkwaardigheidsbesluiten nadat het nieuwe EU-kader voor ratingbureaus van toepassing is geworden.

(25)

Zie bijvoorbeeld de gelijkwaardigheidsbesluiten inzake centrale tegenpartijen (artikel 25 van Verordening (EU) nr. 648/2012), waarbij de Europese Autoriteit voor effecten en markten regelgevings- en toezichtontwikkelingen in derde landen moet monitoren.

(26)

In het kader van Verordening (EU) nr. 575/2013 is het eerste gelijkwaardigheidsbesluit voor een aantal rechtsgebieden bijvoorbeeld in december 2014 vastgesteld, en daarbij is bepaald dat de lijst van landen om de 5 jaar zou worden herzien. Sindsdien zijn bij een aantal besluiten landen toegevoegd aan de lijst van gelijkwaardige rechtsgebieden. Dit werk moet doorgaan, ook wat betreft monitoring van de derde landen op de lijst.

(27)

In het kader van Verordening (EU) nr. 600/2014 – artikelen 23 en 28 (handelsverplichting voor aandelen en derivaten) rechtvaardigt de dynamische situatie in het segment handelsplatformen bijvoorbeeld een voortdurende monitoring van de ontwikkelingen die relevant zijn voor emittenten en beleggers uit de EU die gebruikmaken van de door de EU als gelijkwaardig beschouwde infrastructuren. Bij de monitoring met betrekking tot derivaten moet ook worden nagegaan of EU-platformen door de derde landen op gelijkwaardige wijze worden behandeld.