Bijlagen bij COM(2019)616 - Evaluatie van de roamingmarkt

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2019)616 - Evaluatie van de roamingmarkt.
document COM(2019)616 NLEN
datum 29 november 2019
bijlage XI bij de EER-overeenkomst “Elektronische communicatie, audiovisuele diensten en informatiemaatschappij”.

(5)

In dit verslag wordt Verordening (EU) nr. 531/2012, als gewijzigd bij Verordening (EU) 2015/2120 en Verordening (EU) 2017/920, de “roamingverordening” genoemd.

(6)

Verslag over de tenuitvoerlegging van Verordening (EU) nr. 531/2012 van het Europees Parlement en de Raad betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie, als gewijzigd bij Verordening (EU) 2015/2120 en Verordening (EU) 2017/920 - COM(2018) 822 final, hier te raadplegen.

(7)

Werkdocument van de diensten van de Commissie over de bevindingen van de regels betreffende het beleid inzake redelijk gebruik en de houdbaarheidsafwijking zoals vastgesteld in Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 van 15 december 2016 – SWD(2019) 288 final, hier in het Engels te raadplegen.

(8)

Werkdocument van de diensten van de Commissie over de bevindingen van de evaluatie van de werking van de roamingmarkt, SWD (2019) 416 final.

(9)

Een roamingdienst kan in het binnenland worden aangeboden (nationale roaming), dit wil zeggen dat de mobiele operator gebruikmaakt van het netwerk van een andere operator om zijn klanten mobiele diensten aan te bieden in het land zelf. Deze nationale roaming valt echter niet binnen het toepassingsgebied van de roamingverordening. Hierin wordt alleen internationale roaming in de EU/EER gereguleerd, d.w.z. roaming op een buitenlands netwerk binnen de EU/EER.

(10)

In Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 is bepaald dat een dergelijke volumebeperking voor roamingdata minstens tweemaal de retailprijs van de mobiele bundel gedeeld door het prijsplafond voor wholesaleroaming moet zijn. Dit betekent dat de gebruiker minstens twee keer zoveel data kan gebruiken als er zitten in het datavolume dat zijn exploitant op wholesaleniveau kan kopen van de bezochte exploitant (met de door de gebruiker betaalde prijs), indien deze laatste kosten in rekening brengt tot het niveau van het plafond.

(11)

Het overschrijden van een datavolumegrens kan alleen leiden tot het opleggen van roamingtoeslagen op retaildataroamingdiensten (zie de Berec-richtsnoeren inzake retailroaming, BoR (17) 56, punt 70).

(12)

Voor ontvangen oproepen wordt de maximale retailroamingtoeslag die van toepassing is bij overmatig gebruik, gedefinieerd als het gewogen gemiddelde van het tarief voor mobiele gespreksafgifte in de lidstaten. Deze wordt bijgevolg jaarlijks door de Commissie naar beneden bijgesteld. In 2019 bedraagt deze toeslag 0,0085 euro/min.

(13)

In Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 is bepaald dat de nationale regelgevende instantie kan oordelen dat het binnenlandse tariefmodel van de exploitant niet houdbaar zou zijn zonder een roamingtoeslag, indien de negatieve retailroaming-nettomarge van de exploitant (zonder roamingtoeslag) 3 % of meer van diens marge betreffende mobiele diensten bedraagt.

(14)

 In 2019 waren de volgende prijsplafonds voor wholesaleroaming van toepassing: 0,032 EUR/minuut voor geïnitieerde oproepen, 0,01 EUR/sms, 4,5 EUR/GB. Vanaf 1 januari 2020 is het nieuwe plafond voor data 3,5 EUR/GB. Daarna zal het dalen tot 3 EUR/GB in 2021 en 2,5 EUR/GB in 2022. Ter vergelijking, tot 15 juni 2017 bedroegen deze plafonds nog 0,05 EUR/minuut, 0,02 EUR/sms en 50 EUR/GB.

(15)

Noorwegen, IJsland, Liechtenstein. De roamingregels zijn sinds 15 juni 2017, dus op dezelfde dag als de inwerkingtreding ervan in de EU, opgenomen in de EER-overeenkomst.

(16)

Richtsnoeren van Berec over Verordening (EU) nr. 531/2012, als gewijzigd bij Verordening (EU) 2015/2120 en Verordening (EU) 2017/920 (richtsnoeren voor retailroaming) BoR(17)56, hier te raadplegen.

(17)

Richtsnoeren van Berec over Verordening (EU) nr. 531/2012, als gewijzigd bij Verordening (EU) 2015/2120 en Verordening (EU) 2017/920 (richtsnoeren voor wholesaleroaming) BoR(17)114, hier te raadplegen.

(18)

Alle in dit deel gebruikte feiten en cijfers staan in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie.

(19)

Advies van Berec over de werking van de roamingmarkt, als input voor de evaluatie door de Commissie, BoR(19)101, hier te raadplegen ( hierna “het Berec-advies” genoemd).

(20)

Aanvullende analyse van Berec over wholesaleroamingkosten, BoR(19)168, 20 september 2019, hier te raadplegen.

(21)

Datadiensten tegen nultarief worden niet in mindering gebracht op het datavolume in het abonnement. Het gebruik van dergelijk diensten verlaagt dus niet het datavolume waarover de gebruiker in een bepaalde factureringsperiode beschikt. In de meeste gevallen kunnen nultariefdiensten onbeperkt worden gebruikt.

(22)

Zie de besluiten van de NRI’s BNetzA (Duitsland) en ANACOM (Portugal). Een korte samenvatting van deze interpretatie is te vinden in het werkdocument over het beleid inzake redelijk gebruik en de houdbaarheidsafwijking (blz. 12).

(23)

Verwaltungsgericht Köln op 20 november 2018 ( hier staat het vonnis) en Landgericht Düsseldorf op 19 juni 2019 ( hier staat het vonnis)

(24)

De toename van de totale dataroamingvolumes in de EER komt voort uit een gemiddeld hoger verbruik door roamende klanten maar wordt ook veroorzaakt door het feit dat meer reizende gebruikers hun dataroaming inschakelen.

(25)

Gezamenlijke enquête bij mobiele exploitanten door de Commissie en Berec, maart 2019

(26)

Tariefplannen die alleen mobiele diensten in het land van aankoop aanbieden.

(27)

Het 23e International Roaming BEREC Benchmark Data Report BoR(19)90. Roemenië, Estland, Letland en Bulgarije zijn de lidstaten met het hoogste aandeel abonnees van tariefplannen voor exclusief binnenlands gebruik (meer dan 10 %).

(28)

Volgens de gezamenlijke enquête van de Commissie en Berec van maart 2019 is het aantal klachten met betrekking tot roaming in de meeste lidstaten niet gestegen na de invoering van roaming tegen thuistarief. Ook staat ontevredenheid van eindgebruikers over de kwaliteit van roamingdiensten laag op de lijst van meest ontvangen klachten door NRI’s.

(29)

Zie voetnoot 10

(30)

Het 23e International Roaming BEREC Benchmark Data Report BoR(19)90.

(31)

Het 23e International Roaming BEREC Benchmark Data Report BoR(19)90.

(32)

Ibidem.

(33)

 Deze algemene ontwikkeling is een gemiddelde. Het is niet uitgesloten dat er zich voor bepaalde tariefplannen in bepaalde lidstaten punctuele verhogingen in roamingprijzen voor niet-EU/EER-landen voordoen. Dit kan met name het geval zijn voor minder bezochte bestemmingslanden buiten de EU/EER.

(34)

Het 23e International Roaming BEREC Benchmark Data Report BoR(19)90, oktober 2018.

(35)

Het wholesaleprijsplafond voor roaminggesprekken werd met ingang van 15 juni 2017 verlaagd tot 3,2 eurocent/minuut ten opzichte van 5 eurocent/minuut in 2016. Voor data werd het verlaagd van 50 EUR/GB in 2016 tot 7,7 EUR/GB vanaf 15 juni 2017, tot 6 EUR/GB vanaf 1 januari 2018, en tot 4,5 EUR/GB vanaf 1 januari 2019.

(36)

Studie SMART 2017/0091 “Beoordeling van de kosten van het aanbieden van mobiele telecomdiensten in de EU/EER” door AXON, juli 2019, hier beschikbaar. Luxemburg, IJsland en Liechtenstein hebben niet de gegevens verstrekt die nodig zijn om het model uit te werken voor deze drie landen. De studie werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met de NRI’s en Berec. Al het in het kader van deze studie gepubliceerde materiaal is hier te raadplegen.

(37)

Het kostenmodel en de outputs ervan, alsmede ramingen van de transitprijzen, worden gepresenteerd in het begeleidend werkdocument van de Commissie.

(38)

Aanvullende analyse van Berec over wholesaleroamingkosten, BoR(19)168, september 2019.

(39)

Meestal sluiten MVNO’s indirect wholesaleroamingovereenkomsten af (via de MNO’s die hun diensten hosten in het land waar zij actief zijn, of via een andere MNO of een hub), maar in sommige gevallen gebeurt dit ook rechtstreeks (directe bilaterale wholesaleroamingonderhandelingen met MNO’s).

(40)

Gesponsorde roaming is een wholesaleoplossing waarbij de MVNO een dubbele IMSI-oplossing gebruikt, waarbij één IMSI-bereik tot het gesponsorde netwerk behoort. International Mobile Subscriber Identity (IMSI) is een internationale ITU-norm. Het is een uniek nummer aan de hand waarvan een mobiele abonnee, zijn mobiele operator en land worden geïdentificeerd. Deze tweeledige IMSI-oplossing heeft tot gevolg dat de MVNO-eindgebruikers een tweede identiteit hebben tijdens het roamen en dat zij gebruik kunnen maken van alle roamingovereenkomsten die deel uitmaken van het gesponsorde netwerk. De verkeersprijzen worden door het gesponsorde netwerk vastgesteld.

(41)

Artikel 4 van Verordening (EU) nr. 531/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2012 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie.

(42)

Studie SMART 2018/0012 “Technological developments and roaming” door WIK Consult, juli 2019, hier te raadplegen.

(43)

In 2016 werd in het Berec International Roaming Benchmark Report slechts één exploitant geïdentificeerd die LBO-diensten aanbood in de EU. Deze exploitant uit Litouwen (Cheap Data Communications) lijkt echter niet meer te bestaan, althans niet in de oorspronkelijke vorm. Volgens de informatie waarover de Commissie beschikt, is er sindsdien geen gebruik meer gemaakt van de LBO-oplossing.

(44)

Aanvullende analyse van Berec over wholesaleroamingkosten, BoR(2019)168, september 2019.

(45)

De opmerkingen van Berec over de retailroamingregels zijn geanalyseerd in het werkdocument over het beleid inzake redelijk gebruik en de houdbaarheidsafwijking dat in juni 2019 werd gepubliceerd. Het grondbeginsel van deze regels en de toepassing ervan in de komende jaren worden in die opmerkingen niet in twijfel getrokken.

(46)

Studie SMART 018/0012 “Technological developments and roaming” door WIK Consult, juli 2019, hier te raadplegen.

(47)

In de studie werd een analyse gemaakt van de mogelijke gevolgen voor de roamingmarkt van wifidiensten, wifi-aggragatiediensten, over-the-topdiensten, “Rich Communication Services” (RCS), ingebedde simkaarten die met OTA-technologie (“over-the-air”) kunnen worden aangevuld, 5G en 5G-netwerkslices, het internet van de dingen (IoT), lokale breakout, nieuwe bedrijfsmodellen en spelers die toetreden tot de roamingmarkt (zoals multi-MVNO-overeenkomsten en grensoverschrijdende MVNO’s, de komst van nieuwe apparatuur, inhoud en dienstverleners op de roamingmarkt).

(48)

Met uitzondering van specifieke bepalingen in artikel 15 van de roamingverordening (transparantieverplichtingen).

(49)

De maatregelen op wholesaleniveau die in artikel 3 van de roamingverordening zijn vastgesteld om de bezochte exploitant in staat te stellen permanente roaming te voorkomen, zijn weliswaar bedoeld voor persoonlijke communicatie van reizigers, maar kunnen ook worden gebruikt in het geval van communicatie tussen machines. Er wordt echter verwacht dat de bezochte exploitanten over het algemeen geen belang hebben bij het voorkomen van permanente roaming in het geval van communicatie tussen machines.

(50)

Artikel 93, lid 4, van het Europees wetboek voor elektronische communicatie, Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36). Het wetboek moet door de lidstaten uiterlijk op 21 december 2020 in nationaal recht zijn omgezet en vanaf die datum worden toegepast.