Bijlagen bij COM(2020)129 - Uitvoering van Besluit (EU) 2016/344 tot oprichting van een Europees platform voor de intensivering van de samenwerking bij de aanpak van zwartwerk

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage)  24 . Bovendien biedt de oprichting van de ELA de mogelijkheid verdere veranderingen door te voeren en de uitdagingen als gevolg van de initiële configuratie van het platform aan te gaan.

De Europese Arbeidsautoriteit zal prioriteiten vaststellen en voorstellen hoe de bovenvermelde uitdagingen op lange termijn kunnen worden aangepakt. Mogelijk kan het platform als een permanente werkgroep van de ELA zich concentreren op zijn kerntaak (d.w.z. de bestrijding van zwartwerk), terwijl bepaalde meer horizontale taken (bijvoorbeeld steun voor operationele grensoverschrijdende samenwerking, de capaciteitsopbouw bij handhavingsautoriteiten en de ontwikkeling van instrumenten voor de hele EU) coherenter kunnen worden uitgevoerd in het kader van ruimere activiteiten van de ELA. Het platform zal profiteren van een uitgebreide operationele structuur binnen de ELA en van gespecialiseerde interne expertise op verschillende gebieden. Dankzij de synergie met andere activiteiten van de ELA en een krachtig mandaat om zwartwerk aan te pakken, kunnen de activiteiten van het platform opgeschaald, verfijnd, beter afgestemd en over een langere periode gepland worden. De deelname van de ELA aan de campagne van het platform over de voordelen van witwerk in 2020 25 is een goed voorbeeld van de synergie en de samenhang van initiatieven op EU-niveau ter bevordering van een faire Europese arbeidsmarkt.

De oprichting van de ELA versterkt de stimulans om zwartwerk doeltreffender aan te pakken en in witwerk om te zetten, wat bijdraagt tot faire arbeidsvoorwaarden, eerlijke concurrentie en eerlijke mobiliteit ten behoeve van de werknemers, de economie en de samenleving als geheel.


(1)

Mededeling van de Commissie “Intensievere bestrijding van zwartwerk”, COM(2007)628.

(2)

Williams, C.C., Horodnic, I.A., Bejakovic, P., Mikulic, D., Franic, J., Kedir, A. (2017) An evaluation of the scale of undeclared work in the European Union and its structural determinants: estimates using the Labour Input Method (LIM).

(3)

Special Eurobarometer survey 498, Undeclared Work in the EU, September 2019.

(4)

Besluit (EU) 2016/344 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 tot oprichting van een Europees platform voor de intensivering van de samenwerking bij de aanpak van zwartwerk.

(5)

  https://ela.europa.eu/index.html

(6)

Verordening (EU) 2019/1149 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot oprichting van een Europese Arbeidsautoriteit, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 883/2004, (EU) nr. 492/2011 en (EU) 2016/589, en tot intrekking van Besluit (EU) 2016/344.

(7)

Biennial report https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=20472&langId=en

(8)

Resolutie van de Raad over het omzetten van zwartwerk in reguliere arbeid (2003/C 260/01) en mededeling van de Europese Commissie “Intensievere bestrijding van zwartwerk” (COM(2007)628).

(9)

De werkprogramma’s 2017-2018 en 2019-2020 zijn te vinden op: https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=22305&langId=en , https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=16358&langId=en .

(10)

De cijfers hebben betrekking op de activiteiten tot eind 2019.

(11)

In totaal hebben 31 respondenten aan de enquête uit 2019 deelgenomen (27 leden van het platform die hun lidstaat vertegenwoordigen, 1 waarnemer en 3 vertegenwoordigers van de sociale partners).

(12)

https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1323&langId=en Te vinden op: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1323&langId=en  

(13)

In 2020 zal volgens plan steun aan België worden verleend.

(14)

Dit kan bijvoorbeeld door zwartwerkers een formele arbeidsovereenkomst aan te bieden.

(15)

  https://ec.europa.eu/social/undeclared-work-platform

(16)

  https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1322&langId=en

(17)

Williams, C.C., Horodnic, I.A., Bejakovic, P., Mikulic, D., Franic, J., Kedir, A. (2017) An evaluation of the scale of undeclared work in the European Union and its structural determinants: estimates using the Labour Input Method (LIM), beschikbaar op http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=18799&langId=en  

(18)

  https://ec.europa.eu/social/undeclared-work-platform

(19)

Dergelijke prikkels bestrijken een groot aantal maatregelen, waaronder bijvoorbeeld adviesinspecties, formalisatiediensten en gerichte btw-verlagingen in risicosectoren.

(20)

In het kader van het nationale proefproject met betrekking tot criminaliteit op het werk hebben de instanties voor gezondheid en veiligheid op het werk, de belastingautoriteiten en de politie op een meer strategische wijze samengewerkt bij gezamenlijke acties en samenwerkingsprojecten.

(21)

Stefanov R., Mineva D., Terziev P. (2019). Cross-border actions tackling undeclared work. European Platform tackling undeclared work. Brussel.

(22)

Information tools and approaches to reach out to employers and workers in the fight against undeclared work https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=20864&langId=en

(23)

Richtlijn 2011/16/EU van de Raad van 15 februari 2011 betreffende de administratieve samenwerking op het gebied van de belastingen.

(24)

Verordening (EU) 2019/1149 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot oprichting van een Europese Arbeidsautoriteit, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 883/2004, (EU) nr. 492/2011 en (EU) 2016/589, en tot intrekking van Besluit (EU) 2016/344.

(25)

European Labour Authority, Work Programme 2020, https://ela.europa.eu/documents/ELA_Work_Programme_2020.pdf