Bijlagen bij COM(2020)217 - Ontneming en confiscatie van vermogensbestanddelen: zorgen dat misdaad niet loont

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I bij dit verslag.
(16) Een zekere voorzichtigheid is geboden bij vergelijking van de formuleringen van de verschillende nationale normen, aangezien er binnen de landen zelf verschillende interpretaties bestaan.
(17) De inhoud van artikel 5, lid 2, is opgenomen in bijlage I bij dit verslag.
(18) Het is belangrijk om te benadrukken dat overweging 13 van Richtlijn 2011/36/EU inzake de voorkoming en bestrijding van mensenhandel en de bescherming van slachtoffers daarvan de lidstaten aanspoort gebruik te maken van de in beslag genomen en geconfisqueerde hulpmiddelen en opbrengsten van de in die richtlijn bedoelde misdrijven om slachtoffers te kunnen bijstaan en te beschermen, hetgeen ook schadevergoeding van slachtoffers inhoudt. Meer details zijn te vinden in het tweede voortgangsverslag van de Europese Commissie (COM(2018) 777 final) en (SWD(2018) 473 final).
(19) De lidstaten zijn momenteel alleen verplicht dergelijke gegevens bij de Commissie in te dienen indien deze op centraal niveau beschikbaar zijn. Artikel 11, lid 3, van de richtlijn moedigt de lidstaten aan deze centraal te verzamelen.
(20) Raadsdoc. 7329/1/14 REV 1 ADD 1.
(21) Twee vergaderingen in 2016, op 16 september en 17 november, en één vergadering in 2019 op 9 september.
(22) SWD(2019) 1050 final.
(23) Zakelijke procedures (acties tegen de vermogensbestanddelen, niet de persoon) worden ingesteld om door onrechtmatige gedragingen verkregen vermogensbestanddelen te confisqueren.
(24) Bij procedures tegen onverklaarbare rijkdom worden de voorwerpen die een persoon heeft verkregen, vergeleken met de aangegeven inkomsten van die persoon om een eventuele discrepantie tussen deze twee zaken op te sporen. Het is niet nodig een direct of indirect verband te leggen met een basisdelict.
(25) MORE - Modelling and mapping the risk of Serious and Organised Crime Infiltration in legitimate businesses across European territories and sectors (Modelleren en in kaart brengen van het risico van infiltratie door zware en georganiseerde criminaliteit in legitieme organisaties in Europese gebieden en sectoren), beschikbaar op https://www.swp-berlin.org/en/projects/completed-projects-compl/more/
(26) Werkdocument van de diensten van de Commissie “Comprehensive Assessment of EU Security Policy” (Uitgebreide beoordeling van het EU-veiligheidsbeleid), SWD(2017) 278 final, beschikbaar op: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:b43f3517-720a-11e7-b2f2-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF
(27) https://www.unodc.org/unodc/en/organized-crime/intro/UNTOC.html
(28) https://www.unodc.org/unodc/en/corruption/ratification-status.html
(29) Verdrag van de Raad van Europa inzake het witwassen, de opsporing, de inbeslagneming en confiscatie van opbrengsten van misdrijven en de financiering van terrorisme, CETS nr. 198.
(30) Financial Action Task Force, Best Practices Paper – Best practices on confiscation (recommendations 4 and 38) and a framework for ongoing work on asset recovery (Financiële-actiegroep, paper Beste praktijken – Beste praktijken inzake confiscatie (aanbevelingen 4 en 38) en een kader voor lopende werkzaamheden inzake ontneming van vermogensbestanddelen), oktober 2012, beschikbaar op: https://www.fatf-gafi.org/media/fatf/documents/reports/Best%20Practices%20on%20%20Confiscation%20and%20a%20Framework%20for%20Ongoing%20Work%20on%20Asset%20Recovery.pdf
(31) De regionale ARIN’s omvatten ARINSA (Zuid-Afrika), RRAG (Latijns-Amerika), ARIN-AP (Azië-Stille Oceaan), ARIN-EA (Oost-Afrika), ARIN-WA (West-Afrika) en ARIN-CARIB (Caribisch gebied).
(32) Kijk voor meer informatie over de wederzijdse beoordelingen van de FATF/Moneyval op http://www.fatf-gafi.org/