Bijlagen bij COM(2020)741 - EU-strategie over de benutting van het potentieel van hernieuwbare offshore-energie met het oog op een klimaatneutrale toekomst

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij {SWD (2020) 953} ).

(4)

Hoewel ze duizenden kilometers van het Europees continent liggen, zijn de 9 ultraperifere gebieden een integrerend onderdeel van de Unie: Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique en Saint-Martin (Caribische Zee); Réunion en Mayotte (Indische Oceaan); de Canarische eilanden, de Azoren en Madeira (Atlantische Oceaan)

(5)

EU-biodiversiteitsstrategie voor 2030 – De natuur weer in ons leven brengen, COM/2020/380 final.

(6)

  https://ec.europa.eu/energy/topics/energy-system-integration/eu-strategy-energy-system-integration_nl

(7)

  https://ec.europa.eu/energy/topics/energy-system-integration/hydrogen_nl

(8)

 In de effectbeoordeling van het klimaatdoelstellingsplan 2030 wordt voorspeld dat tegen 2030 meer dan 80 % van de elektriciteit uit hernieuwbare bronnen moet worden opgewekt. https://ec.europa.eu/clima/policies/eu-climate-action/2030_ctp_nl

(9)

Referentie: European Commission (2020) — Progress of clean energy competitiveness (SWD (2020) 953 final).

(10)

Volgens het CTP-MIX-scenario van de effectbeoordeling bij het klimaatdoelstellingsplan 2030 – COM (2020) 562 final.

(11)

JRC (2019) Technology Market Report Ocean Energy, JRC117349.

(12)

 JRC (2020) Facts and figures on Offshore Renewable Energy Sources in Europe, JRC121366.

(13)

 Op basis van de door de lidstaten ingediende nationale energieklimaatplannen. https://ec.europa.eu/energy/topics/energy-strategy/national-energy-climate-plans_en#final-necps

(14)

Zie de richtsnoeren van de Commissie betreffende "Energietransmissie-infrastructuur en EU-natuurwetgeving". https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/pdf/guidance_on_energy_transmission_infrastructure_and_eu_nature_legislation_nl.pdf

(15)

Progress of clean energy competitiveness (SWD (2020) 953 final).

(16)

JRC 2019: Technology Market Report Wind Energy, JRC118314

(17)

Wind Europe.

(18)

European Commissie, the EU Blue Economy Report — 2020.

(19)

JRC 2019: Technology Market Report Wind Energy, JRC118314.

(20)

JRC (2019) Wind Energy Technology Market Report, JRC118314.

(21)

Opgericht in 2016.

(22)

  https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/themes/sparsely-populated-areas/eu2020_mou_split_en.pdf

(23)

JRC (2019) JRC ENSPRESO - WIND - ONSHORE and OFFSHORE. Europese Commissie, Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (JRC) [Dataset] PID: http://data.europa.eu/89h/6d0774ec-4fe5-4ca3-8564-626f4927744e

(24)

  www.ospar.org

(25)

93 GW volgens de studie over samenwerking op het gebied van windenergie in het Oostzeegebied in het kader van BEMIP https://op.europa.eu/fr/publication-detail/-/publication/9590cdee-cd30-11e9-992f-01aa75ed71a1

(26)

BEMIP is voornemens in het voorjaar van 2021 een werkprogramma vast te stellen voor de uitrol van offshore-windenergie.

(27)

  www.balticsea-region-strategy.eu

(28)

COM(2020) 329 final.

(29)

32-75 GW-potentieel volgens de studie over het offshore-netwerkpotentieel in het Middellandse-Zeegebied (Guidehouse, 2020-11) https://data.europa.eu/doi10.2833/742284 .

(30)

  www.westmed-initiative.eu

(31)

  www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/europe/news/article/ajaccio-declaration-after-the-7th-summit-of-the-southern-eu-countries-med7-10

(32)

  https://ec.europa.eu/newsroom/mare/document.cfm?doc_id=59314

(33)

  https://ec.europa.eu/newsroom/mare/document.cfm?doc_id=59317

(34)

  https://euislands.eu/

(35)

De meest relevante beleidsinstrumenten zijn: de habitat- en de vogelrichtlijn, de kaderrichtlijn mariene strategie, de richtlijn maritieme ruimtelijke planning, het gemeenschappelijk visserijbeleid, de SMEB, de MEB, de milieuaansprakelijkheidsrichtlijn, het Verdrag van Aarhus, alsmede de biodiversiteitsstrategie en het actieplan voor de circulaire economie.

(36)

In Duitsland en Denemarken

(37)

  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32014L0089

(38)

  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A01992L0043-20130701 .

(39)

  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32009L0147 .

(40)

Zie de richtsnoeren van de Commissie betreffende Energietransmissie-infrastructuur en EU-natuurwetgeving https://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/natura_2000_and_renewable_energy_developments_en.htm

(41)

  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32008L0056&qid=1605699011026

(42)

  https://ec.europa.eu/regional_policy/en/policy/cooperation/macro-regional-strategies/  

(43)

  https://ec.europa.eu/regional_policy/en/policy/cooperation/european-territorial/  

(44)

  https://ec.europa.eu/maritimeaffairs/policy/sea_basins_nl .

(45)

het Verdrag van Helsinki (HELCOM) voor de Oostzee, het OSPAR-Verdrag inzake de bescherming van het mariene milieu in het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan, het Verdrag van Barcelona inzake het Middellandse Zeegebied en het Verdrag van Boekarest voor de Zwarte Zee.

(46)

 e.g. OSPAR-richtsnoeren inzake de ontwikkeling van windmolenparken ( https://www.ospar.org/work-areas/eiha/offshore-renewables )

(47)

  https://www.msp-platform.eu/sector-information/tourism-and-offshore-wind

(48)

Artikel 14 van Richtlijn 2014/89/EU

(49)

Mededeling van de Commissie – Richtsnoeren betreffende windenergieprojecten en EU-natuurwetgeving; C (2020) 7730 final.

(50)

Een vermaasd offshore-net zou vergelijkbaar zijn met het gekoppelde transmissienetwerk op het land, waarin elektriciteit in vele richtingen kan stromen.

(51)

Roland Berger GmbH (2019), Hybrid projects: How to reduce costs and space of offshore developments, North Seas Offshore energy Clusters study
https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/59165f6d-802e-11e9-9f05-01aa75ed71a1

(52)

Figuur 2 — De stippellijn duidt de grens van de EEZ aan.

(53)

  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018R1999&from=NL

(54)

Dit kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren, zoals blijkt uit recente studies zoals The Baltic Wind Energy Cooperation in het kader van BEMIP (zie referentie hierboven), 

(55)

  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32018R1999&from=NL

(56)

Op grond van artikel 35, lid 2, van Verordening (EU) nr. 219/943.

(57)

Overweging (66) van Verordening (EU) 2019/943 betreffende de interne markt voor elektriciteit ondersteunt de ontwikkeling van hybride projecten, PB L 158 van 14.6.2019.

(58)

 Market Arrangements for Offshore Hybrid Projects in the North Sea (Thema Report 2020-11). https://data.europa.eu/doi10.2833/36426

(59)

  www.promotion-offshore.net/results/deliverables/

(60)

 Market Arrangements for Offshore Hybrid Projects in the North Sea (Thema Report 2020-11).

https://data.europa.eu/doi10.2833/36426

(61)

Richtlijn (EU) 2018/2001, PB L 328 van 21.12.2018.

(62)

Richtlijn (EU) 2018/2001, PB L 328 van 21.12.2018.

(63)

De artikelen 6, 7 en 11 van de herschikking van de richtlijn hernieuwbare energie. Zie ook https://ec.europa.eu/energy/topics/renewable-energy/renewable-energy-directive/cooperation-mechanisms_en .

(64)

Artikel 19 van de elektriciteitsverordening (EU) 2019/943, PB L 158 van 14.6.2019.

(65)

  https://www.acer.europa.eu/en/Electricity/FG_and_network_codes/Pages/European-Stakeholder-Committees.aspx

(66)

Financing of offshore hybrid assets in the North Sea (Guidehouse, 2020-11)

https://data.europa.eu/doi10.2833/269908

(67)

 Effectbeoordeling van het klimaatdoelstellingsplan https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:749e04bb-f8c5-11ea-991b-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF

(68)

Als een niet aan zee grenzende lidstaat bijvoorbeeld een financiële bijdrage levert aan het mechanisme, en het mechanisme vervolgens een offshore-windmolenpark in een andere lidstaat ondersteunt, dan telt de bijdragende lidstaat de door het project in de gastheerlidstaat geproduceerde hernieuwbare energie mee alsof die energie in de bijdragende lidstaat werd geproduceerd. In de praktijk zal de bijdragende niet aan zee grenzende lidstaat zijn percentage hernieuwbare energie in het energieverbruik statistisch verhogen (vandaar de naam “statistisch voordeel”), ook al werd die energie geproduceerd of verbruikt in een andere lidstaat. Dit zal de bijdragende lidstaat helpen om zijn aandeel hernieuwbare energie te halen via projecten in een andere lidstaat.

(69)

Zie punt 4.5.

(70)

Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Roemenië en Slowakije.

(71)

SETIS Research & Innovation data, according to JRC methodology: Fiorini A., Georgakaki A., Pasimeni F., Tzimas E. (2017) Monitoring R&I in Low-Carbon Energy Technologies, JRC105642 en Pasimeni F., Fiorini A., Georgakaki A. (2019) Assessing private R&D spending in Europe for climate change mitigation technologies via patent data, World Patent Information. Beschikbaar op: https://setis.ec.europa.eu/publications/setis-research-innovation-data

(72)

JRC, Low Carbon Energy Observatory, Wind Energy Technology Market Report, Europese Commissie, 2019, JRC118314.

(73)

JRC, Low Carbon Energy Observatory, Wind Energy Technology Market Report, European Commission, 2019, JRC118314.

(74)

ICF, in opdracht van DG Grow – Climate neutral market opportunities and EU competitiveness study (ontwerp, 2020).

(75)

Horizon 2020 en zijn voorganger KP7, voor de periode 2009-2019.

(76)

JRC Wind Energy Technology Development Report (2020).

(77)

SET-Plan, Offshore Wind Implementation Plan (2018).

(78)

Drijvende offshore-windmolenparken zijn geschikt voor diepten tussen 50 en 1 000 meter.

(79)

UNEP & Bloomberg NEF, Global trends in renewable energy investment, 2019.

(80)

Start van het SET-plan-initiatief.

(81)

De private investeringen worden geraamd op basis van de octrooigegevens die beschikbaar zijn via Patstat. Bronnen: Fiorini, A., Georgakaki, A., Pasimeni, F. en Tzimas, E., (2017) Monitoring R&I in Low-Carbon Energy Technologies , JRC105642, EUR 28446 EN en Pasimeni, F., Fiorini, A., en Georgakaki, A. (2019). Assessing private R&D spending in Europe for climate change mitigation technologies via patent data.  World Patent Information, 59, 101927.

(82)

Met inbegrip van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), dat ook medefinanciering heeft verstrekt voor Interreg-projecten.

(83)

  https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_20_416

(84)

Zie COM(2020) 953.

(85)

Slechts 5 % van de beschikbare onderwijs- en opleidingsprogramma’s heeft rechtstreeks betrekking op hernieuwbare offshore-energie. Er zijn belangrijke hiaten op de domeinen elektromechanica, assemblage, duiken, metaalbewerking en veiligheid & gezondheid.

(86)

Bron: project MATES (Maritime Alliance for fostering the European Blue Economy through a Marine Technology Skilling Strategy), “Baseline report on present skills gaps in shipbuilding and offshore renewables value chains” www.projectmates.eu

(87)

De Europese productie van windgeneratoren is afhankelijk van de invoer van grafiet (voor 48 % afkomstig uit China), kobalt (voor 68 % afkomstig uit de Democratische Republiek Congo), lithium (voor 78 % afkomstig uit Chili) en zeldzame aardmetalen (voor bijna 100 % afkomstig uit China). Bron: Strategisch prognoseverslag van de Europese Commissie voor 2020( https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/new-push-european-democracy/strategic-foresight/2020-strategic-foresight-report_nl ).

(88)

  COM(2020) 474 final.

(89)

GWEC 2020, Global Offshore Wind Report, 2020.

(90)

IRENA, Future of wind (2019, blz. 52).

(91)

Verordening (EU) 2017/1601 van het Europees Parlement en de Raad van 26 september 2017 tot instelling van het Europees Fonds voor duurzame ontwikkeling (EFDO), de EFDO-garantie en het EFDO-garantiefonds