Bijlagen bij COM(2020)784 - Europese media in het digitale decennium: Een actieplan ter ondersteuning van het herstel en de transformatie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE – INDICATIEF TIJDSCHEMA

ActieSubactieIndicatieve tijdlijn
ACTIE 1 – Gemakkelijker toegang tot EU-steun

ØEen nieuwe interactief hulpmiddel dat mediabedrijven door de verschillende ondersteuningsinstrumenten begeleidtØ1e kwartaal 2021

ACTIE 2 – MEDIA INVEST gericht op het stimuleren van investeringen in de audiovisuele sector

ØEen speciaal investeringsplatform om Europese audiovisuele producties en distributiestrategieën te stimuleren;

ØOntwikkeling van een investeringstraject door capaciteitsopbouw voor investeerders en investeringsbereidheid voor bedrijven.
Ø1e helft 2022


Ø2e helft 2021
ACTIE 3 - “NIEUWS”: een initiatief om acties en steun voor de nieuwsmediasector te bundelenØBetere toegang tot financiering door middel van leningen en een proefinitiatief inzake aandelenkapitaal

ØCapaciteitsopbouw bij investeerders en media

ØOndersteuning voor nieuwsmedia om te werken aan een gezamenlijke transformatie

ØEen Europees nieuwsmediaforum
Ø1e helft 2022


Ø2e helft 2021


Ø2e helft 2021


Ø1e helft 2021
ACTIE 4 – Innovatie ontketenen via een Europese ruimte voor mediagegevens en bevorderen van nieuwe bedrijfsmodellenØEen ruimte voor mediagegevens creëren om mediabedrijven te ondersteunen bij het delen van gegevens en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen

ØEuropese vooruitzichten voor de media
Ø1e helft 2022


Ø2e helft 2021
ACTIE 5 – Bevorderen van een Europese industriële coalitie voor Virtual Reality en Augmented Reality (VR/AR)ØEen VR/AR-sectorcoalitie om samenwerking tussen bedrijfstakken te stimuleren en Europees leiderschap te waarborgen

ØEen VR-medialab opzetten voor projecten met betrekking tot nieuwe manieren van storytelling en interactie
Ø2e helft 2021


Ø1e helft 2022
ACTIE 6 - Naar een klimaatneutrale mediasectorØEen forum voor gestructureerde samenwerking met de sector en (sub)nationale film- en audiovisuele fondsenØ1e helft 2021
ACTIE 7 – Naar een bredere beschikbaarheid van audiovisuele inhoud in de hele EUØEen dialoog aangaan met de audiovisuele sector om overeenstemming te bereiken over concrete stappen naar een betere toegang tot en beschikbaarheid van audiovisuele inhoud over de binnengrenzen van de EU heenØ1e helft 2021
ACTIE 8 – Stimuleren van Europese mediatalenten

ØNieuwe mentorprogramma’s voor de mediatalenten van Europa

ØMEDIA-bootcamps met praktische intensieve opleiding voor jonge mediaprofessionals

ØCampagne over diversiteit voor en achter de camera

ØMEDIA-marktgateway om Europa’s meest veelbelovende start-ups in de mediasector te scouten en te helpen floreren

ØCreatieve innovatielabs die openstaan voor start-ups en scale-ups
Ø2e helft 2021


Ø1e helft 2022


Ø2e helft 2021


Ø1e helft 2021


Ø2e helft 2021
ACTIE 9 – Meer zeggenschap geven aan burgersØPraktische toepassing van de nieuwe verplichtingen inzake mediageletterdheid van de AVMD-richtlijn (instrumentarium voor mediageletterdheid en richtsnoeren voor de lidstaten)

ØDe ontwikkeling van alternatieve diensten voor het verzamelen van media-inhoud ondersteunen
Ø4e kwartaal 2021


Ø2e helft 2022
ACTION 10 – Zorgen voor een goede werking van de Europese mediamarktØVersterking van het kader voor samenwerking tussen Europese regelgevende instanties voor de media binnen de Europese groep van regelgevende instanties voor audiovisuele mediadiensten (ERGA)

Ø1e helft 2021



(1) Ramingen van de Europese Commissie, gebaseerd op gegevens van Eurostat en andere bronnen, waaronder EAO, Statista.
(2) http://www.newsmediaeurope.eu/news/covid-19-and-the-news-media-journalism-always-comes-at-a-cost/  
(3) EAO, Ampere Analysis, oktober 2020.
(4) Voor een overzicht van de audiovisuele sector in het kader van COVID-19, zie: https://rm.coe.int/iris-plus-2020-2-the-european-audiovisual-industry-in-the-time-of-covi/16809f9a46  
(5) https://www.unic-cinemas.org/en/news/news-blog/detail/the-impact-of-the-coronavirus-outbreak-on-the-european-cinema-industry/  
(6) Het gebrek aan een toereikende verzekering is ook naar voren gekomen in de context van maatregelen die door nationale filmfondsen zijn genomen om de pandemie het hoofd te bieden: https://europeanfilmagencies.eu/news-publications/our-press-releases/241-measures-by-efad-members-to-mitigate-the-consequences-of-the-covid-19-outbreak
(7) Bijvoorbeeld: https://www.businessinsider.com/tiktok-app-2-billion-downloads-record-setting-q1-sensor-tower-2020-4?r=US&IR=T
(8) Europees Waarnemingscentrum voor de audiovisuele sector.
(9) Europees Waarnemingscentrum voor de audiovisuele sector.
(10) Zie COM(2020) 760 - Het innovatiepotentieel van de EU optimaal benutten – Een actieplan inzake intellectuele eigendom om het herstel en de veerkracht van de EU te ondersteunen https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_20_2187  
(11) https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/audiovisual-media-services-directive-avmsd  
(12) https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/eu-copyright-legislation  
(13) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=JOIN:2020:5:FIN  
(14) Hierbij wordt rekening gehouden met het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (CRPD): https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html  
(15)

Om de steun aan de pers te vergemakkelijken en de transparantie en voorspelbaarheid van het toezicht op staatssteun in deze sector te vergroten, heeft de Commissie voorts een onlineregister van relevante besluitvormingspraktijken opgezet, dat zij regelmatig zal bijwerken ( https://ec.europa.eu/competition/sectors/media/sa_decisions_to_media.pdf ). Regelmatig geactualiseerde informatie over door de lidstaten verleende steun is tevens beschikbaar in het transparantieregister. Om de lidstaten in staat te stellen bedrijven te ondersteunen in het kader van de COVID-19-uitbraak, heeft de Europese Commissie op 13 oktober 2020 besloten het toepassingsgebied van de tijdelijke kaderregeling inzake staatssteun, die op 19 maart 2020 is goedgekeurd, te verlengen en uit te breiden. Steun verleend op grond van de tijdelijke kaderregeling kan worden gecumuleerd met steun op grond van de-minimisverordeningen (Verordeningen (EU) nr. 1407/2013, nr. 1408/2013, nr. 717/2014 en nr. 360/2012 van de Commissie), die is vrijgesteld van de aanmeldingsverplichting op voorwaarde dat de bepalingen en cumuleringsregels van die verordeningen worden nageleefd. [SA.59106 (2020/N) Compensation scheme for the Danish media sector related to COVID-19 – Denmark; SA.57530 (2020/N) – COVID-19-Aid scheme for audio-visual production companies – Luxembourg; State Aid SA.58801 (2020/N) – Italy COVID-19: Aid to small book publishers and State Aid; SA.58847 (2020/N) – Italy COVID-19: Aid to music.]

(16) https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/cross-sector/guarantee-facility_en  
(17) https://ec.europa.eu/regional_policy/nl/funding/  
(18) https://ec.europa.eu/regional_policy/en/newsroom/coronavirus-response/  
(19) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/IP_20_2140
(20) https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/financial-assistance-eu/funding-mechanisms-and-facilities/sure_nl  
(21) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/nl/TXT/?qid=1600708827568&uri=CELEX:52020DC0575  
(22) https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/home  
(23) https://een.ec.europa.eu/  
(24) https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/cross-sector/guarantee-facility_en  
(25) Evaluatie vooraf van nieuwe financiële instrumenten voor kmo’s, midcapondernemingen en organisaties uit de culturele en creatieve sector, SQW, 2019
(26) Het tekort aan financiering met eigen vermogen voor audiovisuele en andere creatieve sectoren wordt geraamd op 399-648 miljoen euro per jaar. Bron: Evaluatie vooraf van nieuwe financiële instrumenten voor kmo’s, midcapondernemingen en organisaties uit de culturele en creatieve sector, SQW, 2019
(27) In overeenstemming met het voorstel van de Commissie voor een verordening tot instelling van een faciliteit voor herstel en veerkracht, COM(2020) 408 final. In artikel 8 is bepaald dat steun in het kader van de faciliteit voor herstel en veerkracht een aanvulling moet vormen op de steun die wordt verleend in het kader van andere fondsen en programma’s van de Unie. In artikel 22 is bepaald dat de Commissie en de lidstaten moeten zorgen voor een doeltreffende coördinatie tussen de faciliteit voor herstel en veerkracht en andere programma’s van de Unie.
(28)

https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instruments/STANDARD/surveyKy/2262  

(29) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0066&from=EN  
(30) https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf .
(31) Europees Waarnemingscentrum voor de audiovisuele sector.
(32) https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/data-protection-eu_nl  
(33) https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_nl  
(34) https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-data-strategy_nl  
(35) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_20_2102  
(36) https://www.pwccn.com/en/tmt/economic-impact-of-vr-ar.pdf  
(37) https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/vr_ecosystem_eu_report_0.pdf  
(38) Greening the European Audiovisual Industry – The Best Strategies and their costs (Vergroening van de Europese audiovisuele sector – De beste strategieën en bijbehorende kosten) (verschijnt in 2021)
(39) Een van de relevante bronnen van goede praktijken en een platform voor samenwerking is het Europees klimaatpact dat in december 2020 door de Europese Commissie wordt gelanceerd.
(40) https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/content/european-digital-strategy
(41) Volgens het verslag “Global Entertainment & Media Outlook 2020-2024” van PricewaterhouseCooper wordt verwacht dat de inkomsten uit abonneediensten voor video-op-aanvraag als gevolg van de COVID-19-crisis in 2020 het aantal bioscoopkaartjes zal overtreffen en de komende vijf jaar verder zal stijgen tot meer dan twee keer het aantal bioscoopkaartjes in 2024. Tegelijkertijd is de wereldwijde omzet van streamingdiensten in 2020 met 26 % gestegen.
(42) Verordening (EU) 2017/1128 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2017 betreffende grensoverschrijdende portabiliteit van online-inhoudsdiensten in de interne markt.
(43) Europeanen die geregeld reizen bevestigen vaak het belang van de regels voor hun mobiliteit. Bijna de helft (49 %) van de Europeanen met een gratis of betaald abonnement op online-inhoudsdiensten die binnen de EU hebben gereisd, heeft geprobeerd toegang te krijgen tot deze diensten tijdens een bezoek aan een ander EU-land. Eurobarometer 477a van 2019 “Accessing content online and cross-border portability of online content services - survey on cross-border portability”.
(44) Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s over de eerste herziening op korte termijn van de verordening inzake geoblocking. Beschikbaar op: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/commission-publishes-its-short-term-review-geo-blocking-regulation
(45) De verschillen tussen lidstaten zijn aanzienlijk, aangezien kijkers in Griekenland bijvoorbeeld slechts toegang hebben tot 1,3 % van de films die online beschikbaar zijn in de EU terwijl kijkers in Duitsland toegang hebben tot 43,1 %. Bron: Werkdocument van de diensten van de Commissie over de eerste kortetermijnevaluatie van de verordening inzake geoblocking.
(46) Flash Eurobarometer 477b, 2019.
(47)

 Europees Waarnemingscentrum voor de audiovisuele sector, verslag “Film and TV content in VOD catalogues 2020 Edition”.

(48) Volgens de EU-strategie voor gendergelijkheid 2020-2025 zal de Commissie projecten die gendergelijkheid bevorderen blijven steunen in het kader van Creatief Europa, onder meer via Music Moves Europe, en zal zij een strategie voor gendergelijkheid in de audiovisuele sector voorstellen als onderdeel van het volgende subprogramma MEDIA, met inbegrip van financiële ondersteuning, gestructureerde dialoog en begeleiding en opleiding voor vrouwelijke filmmakers, producenten en scenarioschrijvers.
(49) https://eacea.ec.europa.eu/creative-europe/actions/media/training_en  
(50) https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/racism-and-xenophobia/eu-anti-racism-action-plan-2020-2025_en  
(51) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_20_2068
(52) https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/combatting-discrimination/roma-eu/roma-equality-inclusion-and-participation-eu_nl
(53) https://www.innoradar.eu/  
(54) https://startupeuropeclub.eu/  
(55) https://cordis.europa.eu/project/id/871552  
(56) Zie EIC-proefproject: https://ec.europa.eu/research/eic/index.cfm
(57) https://eit.europa.eu/  
(58) https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_nl  
(59)

Het belang van mediageletterdheid werd ook onderstreept in de vaardighedenagenda voor Europa 2020, waarin werd voorzien dat de Commissie samen met de lidstaten zal werken aan nieuwe prioriteiten voor de Europese agenda voor volwassenenonderwijs. Hiermee wordt beoogd het vernieuwde Europese samenwerkingskader op het gebied van onderwijs en opleiding aan te vullen en de verwezenlijking van de doelstelling voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties te ondersteunen.

(60) Naast de nieuwe regels is Richtlijn 2005/29/EG betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt (“de richtlijn oneerlijke handelspraktijken”) van toepassing op oneerlijke handelspraktijken in audiovisuele mediadiensten, zoals misleidende en agressieve praktijken, voor zover deze niet onder de bepalingen van de AVMD-richtlijn vallen. Het netwerk voor samenwerking op het gebied van consumentenbescherming uit hoofde van Verordening (EU) 2017/2394 zorgt voor de handhaving van het EU-consumentenrecht in het geval van Uniebrede inbreuken.
(61)

Richtsnoeren op grond van artikel 13, lid 7, van de richtlijn audiovisuele mediadiensten voor het berekenen van het aandeel Europese producties in catalogi voor video op aanvraag en het definiëren van de begrippen “klein publiek” en “lage omzet”; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020XC0707(03)&from=NL  

(62) In artikel 7 bis van de herziene AVMD-richtlijn wordt erkend dat de lidstaten maatregelen kunnen nemen om ervoor te zorgen dat audiovisuele mediadiensten van algemeen belang een passende plaats krijgen, teneinde doelstellingen als pluralisme van de media, vrijheid van meningsuiting en culturele diversiteit te verwezenlijken. Met betrekking tot deze bepaling is in 2020 een specifieke subgroep van ERGA opgericht om een gemeenschappelijke interpretatie van het toepassingsgebied en mogelijke regelgevingsbenaderingen van de lidstaten op dit gebied te bevorderen.
(63)

 Tussen 2017 en 2018 is de algemene toegang tot illegaal gekopieerde inhoud afgenomen met 32 % voor muziek, 19 % voor films en 8 % voor tv-inhoud. Bron: Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO), “Online copyright infringement in the EU. Music, films and TV (2017-2018), trends and drivers”. November 2019.

(64) In de Europese Unie (EU28) kijkt naar schatting 3,6 % van de bevolking – 13,7 miljoen personen – via internet gestreamde tv via niet-toegelaten onlinebronnen. De markt voor ongeoorloofde IPTV-abonnementen genereerde in 2018 naar schatting 941,7 miljoen euro per jaar in de Europese Unie. Bron: “Illegal IPTV in the EU”, EUIPO, november 2019. Een betere handhaving van intellectuele-eigendomsrechten zal ook bijdragen tot het aanpakken van de specifieke uitdagingen die voortvloeien uit de piraterij van audiovisuele sportinhoud. Zie de verklaring van de Commissie over de organisatoren van sportevenementen, die is gehecht aan de wetgevingsresolutie van het Europees Parlement over de richtlijn inzake auteursrechten in de digitale eengemaakte markt:https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0231_NL.html
(65) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_20_2187