Bijlagen bij COM(2020)786 - COVID-19: Waakzaam de winter door

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2020)786 - COVID-19: Waakzaam de winter door.
document COM(2020)786 NLEN
datum 2 december 2020
Agreements) met Europese producenten. Elk vaccin moet, na een grondige analyse door de Europese Commissie, door het Europees Geneesmiddelenbureau worden goedgekeurd volgens de gebruikelijke veiligheids- en efficiëntienormen.

De Commissie heeft aangegeven dat er naast voldoende hoeveelheden veilige en doeltreffende vaccins in heel Europa, ook behoefte is aan een gecoördineerde aanpak van vaccinatiestrategieën. De lidstaten moeten de nodige vervoers- en logistieke diensten plannen voor een veilige distributie van de vaccins. Indien nodig staat de Commissie paraat om de lidstaten bij de uitrol van de vaccins te helpen via het Uniemechanisme voor civiele bescherming en andere regelingen. Op 15 oktober 34 heeft de Commissie de belangrijkste punten gepresenteerd waarmee de lidstaten bij hun COVID-19-vaccinatiestrategieën rekening moeten houden om te zorgen voor een ordelijke en tijdige uitrol; het betreft de vereiste capaciteit van vaccinatiediensten, voor de burgers gemakkelijke en betaalbare – bij voorkeur gratis – toegang tot vaccinatie, voldoende opslag- en vervoerscapaciteit, en communicatie met de burgers over de voordelen, risico’s en het belang van COVID-19-vaccins. Aangezien het aantal beschikbare dosissen aanvankelijk beperkt zal zijn totdat de productie kan worden opgevoerd, heeft de Commissie ook voorbeelden genoemd van prioritaire groepen die eerst gevaccineerd moeten worden.

Diverse lidstaten hebben kennis en ervaringen uitgewisseld en verslag uitgebracht over de ontwikkeling van hun nationale vaccinatiestrategieën, inclusief de selectie van bevolkingsgroepen en gemeenschappen die voorrang zullen krijgen. Tot de prioritaire doelgroepen die deze landen hebben gemeld, behoren ouderen, zorgpersoneel, werknemers van andere essentiële openbare diensten, vervoerspersoneel, mensen met een chronische ziekte, mensen met een beperking en maatschappelijk werkers. De grote meerderheid van deze landen wil de COVID-19-vaccinatie ook gratis aanbieden, en sommige willen overal in het land vaccinatiecentra in gebruik nemen om ook groepen te kunnen bedienen die afgelegen wonen of anders moeilijk een vaccinatiecentrum zouden kunnen bereiken.

Veel Europese landen herzien momenteel hun vaccinatie-infrastructuur, met name om extra koudeketencapaciteit te krijgen, en er wordt extra zorgpersoneel aangenomen en bijgeschoold om de bestaande diensten te versterken. Voor de vaccinatie zijn ook medische en persoonlijke beschermingsmiddelen nodig, en daarvoor melden de meeste landen dat zij de bestaande reserves zullen gebruiken. Maar veel landen zijn ook van plan om extra voorraden aan te leggen via nationale of gezamenlijke Europese aanbestedingen, met name voor artikelen die specifiek nodig zijn voor de COVID-19-vaccinering. Als de nationale voorraden van medische noodgoederen onvoldoende zouden zijn, kunnen de lidstaten via het Uniemechanisme voor civiele bescherming hulp vragen uit de EU-pool voor civiele bescherming en de rescEU-voorraad. Deze mededeling gaat gepaard met een “Overview of current EU/EEA and UK deployment and vaccination plans for COVID-19 vaccines” van het ECDC. Op basis van dit document, besprekingen in het Gezondheidsbeveiligingscomité en enquêtes van het ECDC zal de Commissie bepalen of er meer richtsnoeren voor de nationale COVID-19-vaccinatieprogramma’s nodig zijn.

Zodra de COVID-19-vaccins op de markt komen en de kenmerken en vereisten daarvan bekend worden, zal de Commissie extra aanbevelingen publiceren over hoe dergelijke vaccins het best gebruikt en ingezet kunnen worden. Tegelijkertijd zullen de Commissie en de EDEO zich samen met de WHO en internationale partners blijven inzetten voor een wereldwijde beschikbaarheid en uitrol van COVID-19-vaccins, het voortouw nemen in de wereldwijde respons om partnerlanden te helpen, en goede werkwijzen om de pandemie te bedwingen, blijven verspreiden.

In de meeste landen bestaat al een vaccinatieregister, hetzij op papier of in de vorm van inentingsinformatiesystemen (IIS), of zo'n systeem wordt momenteel geactualiseerd; zulke systemen zijn essentieel om de data over de vaccinatie tegen COVID-19 te kunnen verwerken. Die registers zijn een belangrijk instrument voor vaccinatieprogramma’s. Ze bevatten zowel persoonlijke data, als data op bevolkingsniveau, en zijn daardoor een belangrijke informatiebron voor elke burger en de gemeenschap. Iedere burger wordt hierdoor geholpen om zelf met kennis van zaken een beslissing te nemen over vaccinatie, en tegelijk kunnen met de data patronen in de vaccinatie op bevolkingsniveau worden opgespoord, waardoor vaccinatieprogramma's kunnen worden bijgestuurd en de volksgezondheid verbeterd wordt.

Alle rapporterende lidstaten onderzoeken actief hoe ze over de COVID-19-vaccinatie kunnen communiceren en vele zijn speciale communicatieplannen aan het voorbereiden. De Commissie zal nauw samenwerken met de lidstaten om hun communicatie over COVID-19 ten aanzien van de burgers te ondersteunen, zodat dezen met kennis van zaken een besluit kunnen nemen.

Nu de vaccins eraan komen, wordt er internationaal gewerkt aan elektronische vaccinatie-informatiesystemen en inentingsbewijzen, inclusief digitale formulieren, om ervoor te zorgen dat de vaccinatie nauwlettend wordt gemonitord, eventuele negatieve bijwerkingen worden opgespoord, en burgers betrouwbare instrumenten hebben om de vaccinatiestatus te volgen. Een gemeenschappelijke aanpak met erkende, betrouwbare en controleerbare vaccinatiebewijzen voor de hele EU zou gunstig zijn voor de volksgezondheidsrespons in de lidstaten en het vertrouwen in de vaccinaties onder de burgers.

AANBEVOLEN MAATREGELEN VOOR DE LIDSTATEN


·De COVID-19-vaccinatiestrategieën moeten verder worden uitgewerkt, rekening houdend met de elementen uit de Mededeling van de Commissie van 15 oktober 2020 en het advies van het ECDC.

·De lidstaten moeten het ECDC informeren over hun COVID-19-vaccinatiestrategieën, en hun kennis en ervaring delen, ook in fora zoals het Gezondheidsbeveiligingscomité en de samenwerkende nationale technische adviesgroepen inzake vaccinatie (NITAG).

·De lidstaten meten hun inspanningen tegen desinformatie over COVID-19-vaccins coördineren en daarbij samenwerken met internationale instanties en onlineplatforms. De Commissie zal deze inspanningen ondersteunen.



8.Een andere eindejaarsperiode

Europa heeft in de loop van 2020 veel geleerd over de aanpak van de coronapandemie. De veelbelovende vaccins zouden een einde kunnen maken aan de pandemie. Maar de realiteit is ook dat de EU nog heel wat moeilijke maanden voor de boeg heeft voordat ons leven, door grootschalige vaccinatie, merkbaar beter zal worden. Tot die tijd moeten we maatregelen altijd geleidelijk versoepelen. We moeten vermijden dat we de beschermende maatregelen te snel afbouwen, want anders zullen we na nieuwjaar opnieuw strengere maatregelen moeten invoeren, wellicht ook voor een langere periode. De steun en het engagement van de bevolking zijn van doorslaggevend belang om deze moeilijke periode door te komen. Hulp voor wie door de pandemie met mentale problemen kampt, is van cruciaal belang om de EU-burgers te helpen de beperkingen in hun dagelijks leven nog een tijd samen vol te houden. Net zo essentieel is het dat we ondernemers en werknemers die zwaar lijden onder de noodzakelijke beperkingen, blijven steunen.

Alle maatregelen en de motivering daarachter moeten proportioneel en duidelijk zijn, waarbij heldere communicatie de komende maanden van het grootste belang blijft. Het gebrek aan samenhang tussen de lidstaten heeft in deze periode bij veel EU-burgers tot veel verwarring geleid. Daarom is het van belang dat de lidstaten hun aanpak met de Europese Commissie blijven coördineren en elkaar duidelijk blijven informeren over hun maatregelen en hun besluitvorming.

Samenwerking en coördinatie op EU-niveau blijven essentieel om te komen tot een coherent en wetenschappelijk onderbouwd kader waarmee we de pandemie doeltreffend en duurzaam kunnen overwinnen. De EU-strategie voor COVID-19-vaccins, waardoor de EU al snel aankoopovereenkomsten voor vaccins kon sluiten, laat zien dat een gezamenlijke aanpak betere resultaten oplevert. Naar dat voorbeeld moeten we de coronapandemie gestructureerd en gemeenschappelijk blijven aanpakken.

Met de maatregelen in deze mededeling zal de EU zich blijven inzetten om de pandemie te boven te komen. Al zullen de feestdagen dit jaar anders zijn. Het worden feestdagen met beperkingen, mondkapjes en afstand houden. Maar ook een gelegenheid om uit te rusten en weer op krachten te komen voor het vervolg van de strijd tegen de pandemie. Ieders inzet telt. 

(1)

https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-announce-vaccine-candidate-against

(2)

https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/modernas-covid-19-vaccine-candidate-meets-its-primary-efficacy

(3)

https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2020/azd1222hlr.html

(4)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A52020JC0011

(5)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52020DC0318

(6)

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-additional-covid-19-response-measures.pdf

(7)

  https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/covid-19-guidelines-non-pharmaceutical-interventions-september-2020.pdf . Zie de infografiek in de bijlage.

(8)

https://ec.europa.eu/jrc/en/news/coronavirus-mobility-data-provides-insights-virus-spread-and-containment-help-inform-future

(9)

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/covid-19-guidelines-non-pharmaceutical-interventions-september-2020.pdf

(10)

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/covid-forecasts-modelling-november-2020.pdf

(11)

Het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie heeft een opensource-toolbox met wiskundige modellen gemaakt voor zulke, op scenario's gebaseerde modellering: https://github.com/ec-jrc/COVID-19

(12)

https://osha.europa.eu/en/publications/covid-19-back-workplace-adapting-workplaces-and-protecting-workers/view

(13)

  https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/latest-evidence

(14)

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-additional-covid-19-response-measures.pdf

(15)

https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/preparedness_response/docs/sarscov2_rapidantigentests_recommendation_en.pdf

(16)

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/Options-use-of-rapid-antigen-tests-for-COVID-19.pdf

(17)

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_670

(18)

https://data.consilium.europa.eu/do/document/ST-11689-2020-REV-1/en/pdf

(19)

  https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/situation-updates/weekly-maps-coordinated-restriction-free-movement  

(20)

Bijvoorbeeld: https://reopen.europa.eu/

(21)

https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/expert_panel/docs/026_health_socialcare_covid19_en.pdf

(22)

https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/2020_healthatglance_rep_en.pdf

(23)

De Rosa, Spaccarotella et al. 2020

(24)

https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/state/docs/2020_healthatglance_rep_en.pdf

(25)

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352302620301861

(26)

https://europepmc.org/article/pmc/pmc7248450

(27)

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/IP_20_1864

(28)

https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/statements/statement-rising-covid-19-fatigue-and-a-pan-regional-response

(29)

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/335820/WHO-EURO-2020-1160-40906-55390-eng.pdf

(30)

https://ec.europa.eu/jrc/en/news/covid-19-and-counter-measures-both-detrimental-mental-health

(31)

https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/publications-and-technical-guidance/noncommunicable-diseases/mental-health-and-covid-19

(32)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1597339415327&uri=CELEX:52020DC0245

(33)

https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/vaccination/docs/2020_strategies_deployment_en.pdf