Bijlagen bij COM(2020)793 - Beoordeling van de EU in het kader van het beoordelingsmechanisme voor de tenuitvoerlegging van het Verdrag van de VN tegen corruptie (UNCAC)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage bij Besluit 2008/801/EG van de Raad.

(13)

     Artikel 67, lid 3, van het verdrag.

(14)

     In punt 4 van de bevoegdheidsverklaring staat het volgende: “De omvang en de uitoefening van de communautaire bevoegdheden zijn door hun aard voortdurend in ontwikkeling, en de Gemeenschap zal deze verklaring zo nodig aanvullen of wijzigen overeenkomstig artikel 67, lid 3, van het verdrag.”

(15)

     Zie het mandaat van het beoordelingsmechanisme voor de tenuitvoerlegging van het Verdrag van de Verenigde Naties tegen corruptie, https://www.unodc.org/documents/treaties/UNCAC/Publications/ReviewMechanism-BasicDocuments/Mechanism_for_the_Review_of_Implementation_-_Basic_Documents_-_E.pdf .

(16)

     Binnen één maand na de loting. Zie hoofdstuk II van de richtsnoeren ten behoeve van regeringsdeskundigen en het secretariaat voor het verrichten van de landenbeoordelingen, https://www.unodc.org/documents/treaties/UNCAC/Publications/ReviewMechanism-BasicDocuments/Mechanism_for_the_Review_of_Implementation_-_Basic_Documents_-_E.pdf .

(17)

     Het beoordelingsmechanisme voor de tenuitvoerlegging voorziet erin dat elke partij maximaal 15 regeringsdeskundigen aanwijst voor het beoordelingsproces. Deze deskundigen fungeren dan als beoordelaars namens hun partij.

(18)

     https://www.unodc.org/documents/treaties/UNCAC/Review-Mechanism/IRG_model_country_review_schedule.pdf. De ervaring heeft uitgewezen dat de beoordelingen voor de eerste cyclus ongeveer 12 tot 18 maanden in beslag nemen, en iets langer voor de tweede cyclus.

(19)

     Over het algemeen worden de partijen aangemoedigd om bij de zelfbeoordelingen gebruik te maken van de omvattende controlelijst voor zelfbeoordelingen die door het secretariaat is opgesteld en door de conferentie van verdragspartijen in november 2009 werd aangenomen. Deze controlelijst en het IT-hulpmiddel voor het gebruik ervan zijn echter niet goed aangepast aan de specifieke situatie van de EU. Door contacten met het secretariaat kon echter uiteindelijk totale flexibiliteit worden verkregen wat betreft het gebruik van een verschillend formaat dat wel geschikt is voor de EU.

(20)

     Voor cyclus 1 blijken haast alle aspecten aangelegenheden voor de EU op horizontaal niveau te betreffen. Voor cyclus 2 betreft hoofdstuk II alle instellingen; de hoofdstukken III en IV zijn meer specifiek en betreffen slechts een beperkt aantal instellingen, bureaus of organen (hoofdzakelijk de Commissie, het EOM, Europol, Eurojust); hoofdstuk V betreft voornamelijk de Commissie, het EOM, Europol, Eurojust, de Europese Centrale Bank, de toekomstige financiële onderzoekseenheid voor de euro.


(21)

     De coalitie van het Verdrag van de Verenigde Naties tegen corruptie is een mondiaal netwerk van meer dan 350 maatschappelijke organisaties in meer dan 100 landen die zich sterk maken om de ratificatie, tenuitvoerlegging en monitoring van het verdrag te bevorderen.

(22)

     https://uncaccoalition.org/uncac-review/transparency-pledge/#:~:text=The%20UNCAC%20Coalition%20is%20seeking,in%20the%20UNCAC%20review%20mechanism.

(23)

     België, Bulgarije, Cyprus, Duitsland, Estland, Frankrijk, Italië, Letland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje, Slovenië, Slowakije, Zweden.