Bijlagen bij COM(2021)85 - Roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (herschikking)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage II bij het voorstel.
(3) Verordening (EG) nr. 717/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG (PB L 171 van 29.6.2007, blz. 32).
(4) Verordening (EG) nr. 544/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 717/2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten (PB L 167 van 29.6.2009, blz. 12).
(5) Verordening (EU) 2015/2120 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 tot vaststelling van maatregelen betreffende open-internettoegang en tot wijziging van Richtlijn 2002/22/EG inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en –diensten en Verordening (EU) nr. 531/2012 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (PB L 310 van 26.11.2015, blz. 1).
(6) Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad betreffende de evaluatie van de wholesaleroamingmarkt (COM(2016) 0398 final).
(7) Verordening (EU) 2017/920 van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2017 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 531/2012 wat betreft de voorschriften voor wholesaleroamingmarkten (PB L 147 van 9.6.2017, blz. 1).
(8) Verslag over de evaluatie van de wholesaleroamingmarkt, COM(2019) 616 final, hier beschikbaar.
(9) Zie afdeling “Artikelsgewijze toelichting”.
(10) Zie de afdeling over Refit.
(11) Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (herschikking), (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36).
(12)

   Mededeling “De digitale toekomst van Europa vormgeven”, COM(2020) 67 final.

(13) Mededeling “Jaarlijkse strategie voor duurzame groei”, COM(2020) 575 final.
(14) Verordening tot instelling van een faciliteit voor herstel en veerkracht, COM(2020) 408 final.
(15) In het verslag inzake de belemmeringen voor de eengemaakte markt, COM(2020) 93 final, werd bevestigd dat kleine en middelgrote ondernemingen en burgers het grootste nadeel ondervinden wanneer het potentieel van de eengemaakte markt niet volledig wordt benut.
(16) Zie https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_20_416
(17)

   Verordening (EU) 2017/1128 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2017 betreffende grensoverschrijdende portabiliteit van online-inhoudsdiensten in de interne markt (PB L 168 van 30.6.2017, blz. 1).

(18) Zie https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/digitalyou-digital-culture
(19)

   Zaak C-491/01 British American Tobacco (Investments) en Imperial Tobacco [2002] ECR I-11453, punten 60, en Zaak C-217/04 Verenigd Koninkrijk tegen Parlement en Raad [2006] ECR I-3771, punt 42.

(20)

   Zaak C-380/03 Duitsland tegen Parlement en Raad [2006] ECR I-11573, punten 37 en de aangehaalde rechtspraak.

(21)

   Zaak C-376/98 Duitsland tegen Parlement en Raad [2000] ECR I-8419, punten 84 en 106.

(22)

   Conclusie van advocaat-generaal Poiares Maduro van 1 oktober 2009, C-58/08, ECLI:EU:C:2009:596.

(23)

   Zie de brief van de Europese Groep van regelgevende instanties voor elektronische communicatienetwerken en -diensten aan DG Informatiemaatschappij van de Commissie in december 2005.

(24) Arrest van het Hof van Justitie van 8 juni 2010, Vodafone, C-58/08, ECLI:EU:C:2010:321, punt 40.
(25) Arrest van het Hof van Justitie van 8 juni 2010, Vodafone, C-58/08, ECLI:EU:C:2010:321, punt 77.
(26) Een nadere analyse van de eerbiediging van het subsidiariteitsbeginsel in de voorgestelde aanpak is opgenomen in het bijgevoegde subsidiariteitsbeoordelingsschema dat aan dit voorstel is gehecht.
(27)

   Arrest van het Hof van Justitie van 8 juni 2010, Vodafone, C-58/08, ECLI:EU:C:2010:321, punten 76 tot en met 78.

(28) Zie ook de beoordeling van de mogelijke gevolgen van de mogelijke gevolgen van technologische veranderingen op roamingdiensten, in de studie over technologische ontwikkelingen en roaming (SMART 2018/0012), die hier en in de effectbeoordeling bij dit voorstel te raadplegen is.
(29) Werkdocument van de diensten van de Commissie - effectbeoordeling bij het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (herschikking).
(30) Zie bijlage 1 (Bewijsbasis) en bijlage 6 (Evaluatiebevindingen) bij de effectbeoordeling bij dit voorstel voor nadere bijzonderheden.
(31) Zie ook bijlage 2 (Raadpleging van belanghebbenden) en bijlage 6 (Evaluatiebevindingen) bij de effectbeoordeling bij dit voorstel voor nadere bijzonderheden.
(32) De resultaten van de openbare raadpleging zijn hier te raadplegen.
(33) Zie de webpagina op Europa Geef uw mening, hier te raadplegen.
(34) Advies van Berec over de werking van de roamingmarkt, als input voor de evaluatie door de Commissie, BoR(19)101, 19 juni 2019, hier te raadplegen.
(35) Aanvullende analyse van Berec over wholesaleroamingkosten, BoR(19)168, 20 september 2019, hier te raadplegen.
(36) Input van Berec op verzoek van de Commissie voor de voorbereiding van het wetgevingsvoorstel voor de nieuwe roamingverordeningen, BoR (20) 131, 30 juni 2020, hier te raadplegen.
(37) De vijf meest recente benchmarkverslagen (voor de periode van april 2017 tot en met september 2019) zijn via de volgende links te raadplegen: 20e benchmarkverslag (april 2017 tot en met september 2017), 21e benchmarkverslag (oktober 2017 tot en met maart 2018), 22e benchmarkverslag (april 2018 tot en met september 2018), 23e benchmarkverslag (oktober 2018 tot en met maart 2019) en 24e benchmarkverslag (april 2019 tot en met september 2019).
(38) Berec-verslag over de transparantie en vergelijkbaarheid van roamingtarieven, via de volgende links te raadplegen: voor 2017 , voor 2018 en voor 2019 .
(39) Technologische ontwikkelingen en roaming (SMART 2018/0012); het eindverslag van de studie is hier te raadplegen.
(40) Flash Eurobarometer 468 “The end of roaming charges one year later”, juni 2018.
(41) Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad betreffende de evaluatie van de roamingmarkt (COM(2019) 616 final) en Werkdocument van de diensten van de Commissie bij het verslag van de Commissie betreffende de evaluatie van de roamingmarkt (SWD(2019) 416 final), hier te raadplegen.
(42) Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over de tenuitvoerlegging van Verordening (EU) nr. 531/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2012 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie, als gewijzigd bij Verordening (EU) 2015/2120 en Verordening (EU) 2017/920 - (COM(2018) 822 final), hier te raadplegen.
(43) Werkdocument van de diensten van de Commissie over de bevindingen van de regels betreffende het beleid inzake redelijk gebruik en de houdbaarheidsafwijking zoals vastgesteld in Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 van de Commissie (SWD(2019) 288 final), hier te raadplegen.
(44) Kostenmodel (SMART 2017/0091), Beoordeling van de kosten om mobiele telecomdiensten in de EU/EER te leveren, hier te raadplegen.
(45) Technologische ontwikkelingen en roaming (SMART 2018/0012), hier te raadplegen.
(46) De houdbaarheidsanalyse gebruikte gegevens van het 19e tot en met het 25e benchmarkverslag over internationale roaming van Berec. Zie bijlage 4 bij de effectbeoordeling bij dit voorstel voor nadere bijzonderheden.
(47) SMART 2018-011
(48) Zie de afdeling “Motivering en doel van het voorstel, belangrijkste wijzigingen en bepalingen die ongewijzigd blijven”.
(49) De invoering van roaming tegen thuistarief is aangevuld met maatregelen die ervoor moeten zorgen dat exploitanten gereguleerde retailroamingdiensten houdbaar kunnen aanbieden. In de huidige roamingregels wordt een negatieve roamingmarge van 3 % gebruikt als drempel voor een verzoek om een houdbaarheidsafwijking. Die afwijking, die op verzoek van de exploitant wordt toegestaan door de nationale regelgevende instanties, staat exploitanten toe een kleine, door de verordening gelimiteerde, toeslag toe te passen.
(50) Uitvoeringsverordening (EU) nr. 1203/2012 van de Commissie van 14 december 2012 met betrekking tot de afzonderlijke verkoop van gereguleerde retailroamingdiensten binnen de Unie (PB L 347 van 15.12.2012, blz. 1).
(51) Zie artikel 75 van Richtlijn (EU) 2018/1972.
(52) Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (kaderrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 33);
(53) PB C […] van […], blz. […].
(54) PB C […] van […], blz. […].
(55) Verordening (EU) nr. 531/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juni 2012 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (PB L 172 van 30.6.2012, blz. 10).
(56) Zie bijlage II.
(57) Verordening (EU) 2015/2120 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 tot vaststelling van maatregelen betreffende het open internet en tot wijziging van Richtlijn 2002/22/EG inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten en Verordening (EU) nr. 531/2012 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (PB L 310 van 26.11.2015, blz. 1).
(58) Verordening (EU) 2017/920 van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2017 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 531/2012 wat betreft de voorschriften voor wholesaleroamingmarkten (PB L 147 van 9.6.2017, blz. 1).
(59) Een “outbounder” is een exploitant met een klantenbestand dat meer mobiele diensten in het buitenland verbruikt (dat wil zeggen op de netwerken van partnerexploitanten in andere EU-landen) dan die welke worden verbruikt door de klantenbasis van de partnerexploitanten op zijn eigen netwerk.
(60) PB L 171 van 29.6.2007, blz. 32.
(61) Zie bijlage I.
(62) Besluit nr. 243/2012/EU van het Europees Parlement en de Raad van 14 maart 2012 tot vaststelling van een meerjarenprogramma voor het radiospectrumbeleid (PB L 81 van 21.3.2012, blz. 7).
(63) Richtlijn 2002/19/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake de toegang tot en interconnectie van elektronische-communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten (Toegangsrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 7).
(64) Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 betreffende de machtiging voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Machtigingsrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 21).
(65) Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (kaderrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 33).
(66) Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten (universeledienstrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 51).
(67) Richtlijn 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 juli 2002 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische communicatie (richtlijn betreffende privacy en elektronische communicatie) (PB L 201 van 31.7.2002, blz. 37).
(68) Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36).
(69) PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13.
(70) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(71) Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 van de Commissie van 15 december 2016 tot vaststelling van gedetailleerde voorschriften betreffende de toepassing van het beleid inzake redelijk gebruik, betreffende de methodologie voor de beoordeling van de houdbaarheid van de afschaffing van retailroamingtoeslagen en betreffende de ten behoeve van die beoordeling door een roamingaanbieder in te dienen aanvraag (PB L 344 van 17.12.2016, blz. 46). 
(72) Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PB L 151 van 7.6.2019, blz. 70).
(73) Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (kaderrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 33).
(74) Richtlijn 2002/19/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake de toegang tot en interconnectie van elektronische-communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten (Toegangsrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 7).
(75) Richtlijn 2002/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 betreffende de machtiging voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (Machtigingsrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 21).
(76) Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten (universeledienstrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 51).
(77) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1.
(78) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(79) Verordening (EG) nr. 45/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 18 december 2000 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de communautaire instellingen en organen en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (PB L 8 van 12.1.2001, blz. 1).
(80) PB L 114 van 8.5.2003, blz. 45.
(81) PB C 165 van 11.7.2002, blz. 6.
(82) Verordening (EG) nr. 1211/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot oprichting van het Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie (Berec) en het Bureau (PB L 337 van 18.12.2009, blz. 1).
(83) Aanbeveling van de Commissie van 17 december 2007 betreffende relevante producten- en dienstenmarkten in de elektronischecommunicatiesector die overeenkomstig Richtlijn 2002/21/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten aan regelgeving ex ante kunnen worden onderworpen (PB L 344 van 28.12.2007, blz. 65).
(84) PB C 285 E van 22.11.2006, blz. 143.
(85) Verordening (EG) nr. 544/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 717/2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten (PB L 167 van 29.6.2009, blz. 12).
(86) PB L 149 van 11.6.2005, blz. 22.
(87) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(88) Conclusie van advocaat-generaal Poiares Maduro van 1 oktober 2009, C-58/08, ECLI:EU:C:2009:596.
(89)

   Zie de brief van de Europese Groep van regelgevende instanties aan de directeur-generaal van DG Informatiemaatschappij van de Commissie van december 2005.

(90) Arrest van het Hof van Justitie van 8 juni 2010, Vodafone, C-58/08, ECLI:EU:C:2010:321, punt 40.
(91) Arrest van het Hof van Justitie van 8 juni 2010, Vodafone, C-58/08, ECLI:EU:C:2010:321, punten 76-78.
(92) Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (herschikking) (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36).
(93) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx  
(94) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(95) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(96) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(97) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(98) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(99) AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL= Agent Local (plaatselijk functionaris); END= Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).
(100)    Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(101)    Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.