Bijlagen bij COM(2021)102 - Actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2021)102 - Actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten.
document COM(2021)102 NLEN
datum 4 maart 2021
bijlage 2 bij dit actieplan (de analytische onderbouwing wordt beschreven in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie). In de uitbreidingslanden zal het geactualiseerde sociale scorebord, afhankelijk van de beschikbaarheid van gegevens, worden gebruikt in het kader van het economisch hervormingsprogramma om de voortgang bij de uitvoering van de pijler te monitoren.

Het gezamenlijk verslag over de werkgelegenheid zal zich toespitsen op de relevante beginselen van de pijler, met een diepere analyse van de uitvoering ervan op nationaal en EU‑niveau, op basis van het herziene sociale scorebord. De lidstaten zal worden verzocht in hun nationale hervormingsprogramma’s regelmatig verslag uit te brengen over de uitvoering en de geplande beleidsinitiatieven om de lacunes te dichten.

Tot slotte zal de tijdigheid van sociale statistieken ook verder worden verbeterd, na de onlangs aangenomen verordening inzake geïntegreerde Europese sociale statistieken 91 samen met vroegtijdige schattingen van armoede en ongelijkheid. De Commissie zal de lidstaten blijven aanmoedigen om de verzameling van naar ras of etnische afstamming uitgesplitste gegevens te verbeteren in overeenstemming met het EU-actieplan tegen racisme. In samenwerking met de andere EU-instellingen zal de Commissie ook blijven werken aan het verbeteren en ontwikkelen van betrouwbare en internationaal vergelijkbare indicatoren voor het meten en monitoren van het welzijn van de mensen in de Unie, rekening houdend met de landenspecifieke context en het werk van andere relevante internationale actoren.

De Commissie zal:

·de nationale hervormingen en investeringen blijven sturen via het Europees Semester, onder meer bij de uitvoering van de plannen voor herstel en veerkracht, om de uitvoering van de beginselen van de pijler te bevorderen.

·in 2021 met de lidstaten overeenstemming bereiken over een herziene versie van het sociaal scorebord om de beleidsprioriteiten en maatregelen van dit actieplan beter weer te geven.

·de reikwijdte van het gezamenlijk verslag over de werkgelegenheid vergroten en de analyse verdiepen en specifieke evenementen organiseren om de voortgang bij de uitvoering van de pijler te presenteren.

Uitvoering, toepassing en handhaving van het sociaal acquis van de EU

De sociale regels van de EU zijn maar zo goed als de uitvoering ervan. Veel respondenten van de raadpleging ter ondersteuning van dit actieplan benadrukten het belang van een betere uitvoering, toepassing en handhaving van de bestaande arbeids- en sociale wetgeving van de EU. Een nauwere en regelmatiger dialoog met de lidstaten kan de tijdige omzetting van EU‑rechtsinstrumenten vergemakkelijken, de kwaliteit van de uitvoering ervan verbeteren en voorkomen dat later inbreukprocedures moeten worden ingeleid. Tegelijkertijd zal de Commissie haar optreden opvoeren als de lidstaten hun verplichtingen uit hoofde van het EU‑recht niet nakomen.

De Commissie zal:

·de samenwerking met de lidstaten op het gebied van arbeids- en sociale wetgeving van de EU versterken en daarbij de aandacht vestigen op omzetting en uitvoering en het uitwisselen van beste praktijken.


De Commissie moedigt de lidstaten ertoe aan om:

·de capaciteitsopbouw van arbeidsinspecties te ondersteunen en versterken bij hun activiteiten om toezicht te houden op de uitvoering van het acquis van de Unie.

De EU als verantwoordelijke wereldleider

Door het internationale optreden van de EU op sociaal gebied te sturen, helpt de pijler de rol van de EU als verantwoordelijke wereldleider te bevestigen. De Commissie werkt aan de totstandbrenging van een wereldwijd gelijk speelveld, waar concurrentievoordelen niet ten koste gaan van de meest kwetsbaren. Enerzijds treedt de EU op binnen een multilateraal systeem dat gebaseerd is op internationale normen die de EU en/of haar lidstaten onderschrijven. Anderzijds is de pijler een richtinggevend instrument voor onze bilaterale betrekkingen met externe partners, waaronder de nabuurschaps- en uitbreidingspartners, omdat daarin het hoge niveau van sociale normen is bepaald waar de EU voor staat.

Om de dialoog met de Westelijke Balkan te versterken, om de uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten te bevorderen 92 en om de sociale kloof tussen de lidstaten en de Westelijke Balkan aan te pakken, zullen kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten zo nodig worden opgenomen in relevante acties, platforms, werkgroepen en bijeenkomsten. Het instrument voor pretoetredingssteun (IPA) III zal voorzien in meer financiering voor de ontwikkeling van menselijk kapitaal en een vlaggenschipinitiatief voor de uitvoering van jongerengarantieregelingen om de hoge NEET-percentages in de regio aan te pakken 93 .

De EU zal wereldwijd fatsoenlijk werk en sociale inclusie blijven bevorderen door samen te werken met partnerlanden, in het bijzonder binnen de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) en via haar handels- en ontwikkelingsbeleid, duurzame inkoop en financiering, transparantie van bedrijven en duurzame corporate governance. In overeenstemming met de oproep in de Conclusies van de Raad over mensenrechten en fatsoenlijk werk in mondiale toeleveringsketens 94 zal de Commissie zich buigen over de sociale dimensie van internationale maatregelen in reactie op de pandemie, de klimaatverandering, nieuwe technologieën en de Agenda 2030 van de VN 95 . Als lid van de G7- en G20-fora bevordert de EU een duurzaam en inclusief economisch herstel dat alle mensen in alle landen ten goede komt.

De Commissie zal:

·in het tweede kwartaal van 2021 een mededeling over waardig werk wereldwijdaannemen en een uitgebreid overzicht geven van het relevante EU-instrumentarium en een blauwdruk voor een EU‑strategie voor het bevorderen van de sociale dimensie in internationaal optreden.

·in het tweede kwartaal van 2021 een initiatief aannemen over duurzame corporate governance.


De Commissie:

·moedigt de lidstaten ertoe aan om internationale arbeidsnormen, waardig werk en sociale inclusie wereldwijd te bevorderen en te werken aan de verwezenlijking van de Agenda 2030 en de duurzameontwikkelingsdoelstellingen van de VN, met nauwe betrokkenheid van de sociale partners en het maatschappelijk middenveld.

·moedigt uitbreidingslanden ertoe aan zich te blijven aanpassen aan de sociale normen en beleidsmaatregelen van de EU, met name via het proces van het economisch en hervormingsprogramma op hun weg van convergentie naar de EU.

5.Volgende stappen

Dit actieplan bevat maatregelen op EU‑niveau voor de verdere uitvoering van de Europese pijler van sociale rechten om een sterker sociaal Europa voor rechtvaardige transities en een rechtvaardig herstel tot stand te brengen. Om ervoor te zorgen dat de EU-burgers ten volle van de rechten en beginselen van de pijler kunnen genieten, zijn voornamelijk maatregelen op nationaal, regionaal en lokaal niveau vereist. De Commissie roept de lidstaten, sociale partners en andere relevante actoren zoals regionale en lokale autoriteiten en maatschappelijke organisaties op om de hoge sociale normen die in de pijler tot uiting komen, centraal te stellen in hun investeringen en hervormingen voor het herstel na de COVID‑19-pandemie. Ons gezamenlijke doel is investeren in de huidige en toekomstige generaties Europeanen en hen en Europa als geheel laten floreren door sociale innovatie en diversiteit, ondanks veranderingen en tegenslagen.

De sociale top in Porto op 7‑8 mei 2021, die door het Portugese voorzitterschap van de Raad wordt georganiseerd, zal de gelegenheid bieden om op het hoogste politieke niveau de inzet en ambitie te bevestigen om mensen op de eerste plaats te zetten in het herstel van Europa en daarbuiten. 

Om de uitvoering van dit actieplan te ondersteunen, roept de Commissie de Europese instellingen, de nationale parlementen, de sociale partners en het maatschappelijk middenveld op om regelmatig gezamenlijke politieke debatten te organiseren om de balans op te maken van de vorderingen op weg naar een sterk sociaal Europa tegen 2030.

De Commissie zal het actieplan in 2025 evalueren. De evaluatie zal de basis vormen voor verdere maatregelen op EU-niveau met het oog op de verwezenlijking van de EU‑doelstellingen voor 2030.

(1) Zoals aangegeven in de jaarlijkse strategie voor duurzame groei 2021 (COM (2020) 575 final).
(2) COM(2020) 493 final van 9 september 2020.
(3) Speciale Eurobarometer 509 over sociale kwesties, maart 2021
(4) Verdrag betreffende de Europese Unie en Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, 2016/2020‑03‑01, zie artikel 3 en artikel 9.
(5) Europese Raad, 20 juni 2019, Een nieuwe strategische agenda voor de EU 2019‑2024.
(6) COM(2020) 14 final van 14 januari 2020
(7) De resultaten van de raadpleging worden gepresenteerd in het werkdocument van de diensten van de Commissie dat bij deze mededeling is gevoegd (SWD (2021) 46).
(8) Deze maatregelen worden beschreven in het bijgevoegde werkdocument van de diensten van de Commissie (SWD (2021) 46) en in bijlage 1 bij deze mededeling.
(9) http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/what-is-the-impact-of-the-covid-19-pandemic-onimmigrants-and-their-children-e7cbb7de
(10) Volgens PISA 2018  heeft een op vijf jonge Europeanen nog steeds onvoldoende competenties op het gebied van lezen, wiskunde of wetenschappen.
(11) Verenigde Naties, 21 oktober 2015; A/RES/70/1 - Onze wereld transformeren: Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling.
(12) https://ec.europa.eu/info/publications/adopted-mff-legal-acts_en  
(13) https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe_en#nextgenerationeu  
(14) Verordening (EU) 2021/241 van 12 februari 2021.
(15) COM(2020) 274 final van 1 juli 2020.
(16) Aanbeveling van de Raad 2020/C 417/01 van 24 november 2020.
(17) Resolutie van de Raad 2021/C 66/01 van 22 februari 2021
(18) Voor meer bijzonderheden over de voorspellingen, zie het werkdocument van de diensten van de Commissie (SWD (2021) 46) bij deze mededeling voor een overzicht.
(19) https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=20980&langId=en .
(20) Zie het werkdocument van de diensten van de Commissie (SWD(2021) 46) bij deze mededeling voor een overzicht en bijlage 1 bij de mededeling.
(21) Verordening (EU) 2020/672 van de Raad van 19 mei 2020.
(22) C(2021) 1372 van 4 maart 2021.
(23) https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=782&langId=en
(24) Richtlijnen 98/59/EG, 2001/23/EG, 2002/14/EG, 2009/38/EG, 2001/86/EG.
(25) Aanbeveling van de Raad 2020/C 372/01 van 30 oktober 2020.
(26) COM(2020) 276 final van 1 juli 2020.
(27) COM(2020) 102 final van 10 maart 2020.
(28) COM(2020) 98 final van 11 maart 2020.
(29) COM(2020) 103 final van 10 maart 2020.
(30) https://ec.europa.eu/growth/industry/policy/dialogue-expert-advice_en
(31) COM(2020) 682 van 28 oktober 2020.
(32) C(2021) 1127 final van 24 februari 2021.
(33) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_1237 en https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/mex_21_23  
(34) https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=521&langId=en&agreementId=5665
(35) https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0021_EN.pdf .  
(36) Richtlijn 2003/88/EG van 18 november 2003.
(37) Na de raadpleging van de sociale partners die op 17 december 2020 van start is gegaan (C(2020) 8944 final).
(38) Eures-portaal  
(39) Richtlijn (EU) 2018/957 van 28 juni 2018.
(40) COM(2016) 815 final van 14 december 2016.
(41) COM(2020) 789 van 9 december 2020
(42) Verordening (EU) 2020/1054 van 15 juli 2020
(43) Verordening (EU) 2019/1149 van 20 juni 2019.
(44) COM(2020) 94 final van 3 maart 2020.
(45) 2020/C 102 I/03 van 30 maart 2020.
(46) C(2020) 4813 final van 16 juli 2020.
(47) Richtlijn 2008/104/EG van 19 november 2008.
(48) COM(2020) 625 final van 30 september 2020.
(49) Actieplan voor digitaal onderwijs 2021–2027.
(50) COM(2020) 274 final van 1 juli 2020.
(51) Aanbeveling van de Raad 2020C 417/01 van 24 november 2020.
(52) COM(2020) 628 final van 30 september 2020.
(53) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/IP_21_225  
(54) in prijzen van 2018.
(55) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/IP_20_2317  
(56) Bestaande uit 24,5 miljard EUR in lopende prijzen en een extra verhoging van 1,7 miljard EUR in prijzen van 2018.
(57) Verordening (EU) 2021/240 van 10 februari 2021.
(58) https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1517&langId=en  
(59) COM(2020) 609 final van 23 september 2020.
(60) COM(2020) 758 final van 24 november 2020.
(61) Aanbeveling van de Raad ST/9010/2018/INIT van 22 mei 2018; Aanbeveling van de Raad ST/9009/2018/INIT van 22 mei 2018; Aanbeveling van de Raad ST/9015/2019/EEG van 22 mei 2019.
(62) Richtlijn 2000/78/EG van de Raad van 27 november 2000.
(63) Richtlijn 2000/43/EG van de Raad van 29 juni 2000.
(64) EU-actieplan tegen racisme 2020‑2025, (COM(2020) 565 final) van 18 september 2020. Het strategisch EU‑kader voor gelijkheid, integratie en participatie van de Roma voor 2020‑2030 (COM(2020) 620 final) van 7 oktober 2020. Het actieplan voor integratie en inclusie (COM(2020) 758 final) van 24 november 2020. De strategie voor gelijkheid van lhbtiq’ers (COM(2020) 698 final) van 12 november 2020.
(65) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/mex_20_2491  
(66) COM(2020) 152 final van 5 maart 2020.
(67) COM(2012) 614 final van 14 november 2012.
(68) COM (2021) 93 van 4 maart 2021.
(69) Richtlijn (EU) 2019/1158 van 20 juni 2019.
(70) SWD(2020) 289 final van 20 november 2020.
(71) COM (2021) 101 van 3 maart 2021.
(72) COM(2008) 426 definitief van 2 juli 2008.
(73) COM(2020) 621 final van 7 juli 2020.
(74) Aanbeveling van de Raad 2019/C 189/02 van 22 mei 2019.
(75) COM(2020) 625 final van 6 mei 2020.
(76) Resolutie 2020/2802 (RSP) van het Europees Parlement van 24 november 2020 over de aanpak van dakloosheid in de EU.
(77) COM(2020) 662 final van 17 september 2020.
(78) Aanbeveling (EU) 2020/1563 van de Commissie van 14 oktober 2020. 
(79) Richtlijn 2012/27/EU van 25 oktober 2012.
(80) https://www.energypoverty.eu/  
(81) Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014. 
(82) COM(2020) 724 final van 11 november 2020.
(83) COM(2020) 761 final van 25 november 2020.
(84) COM(2021) 44 final van 3 februari 2021.
(85) COM(2021) 50 final van 27 januari 2021.
(86) Aanbeveling van de Raad 2019/C 387/01 van 8 november 2019.
(87) https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility_nl#documents  
(88) Verordening (EU) 2020/852 van 18 juni 2020.
(89) Richtlijn 2014/95/EU van 22 oktober 2014.
(90) Zie ook het verslag van Andrea Nahles, bijzonder adviseur van de commissaris voor Werkgelegenheid en Sociale Rechten: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=89&newsId=9916&furtherNews=yes&preview=cHJldkVtcGxQb3J0YWwhMjAxMjAyMTVwcmV2aWV3  
(91) Verordening (EU) 2019/1700 van 10 oktober 2019.
(92) COM(2020) 14 final van 14 januari 2020.
(93) COM(2020) 641 final van 6 oktober 2020.
(94) 13512/20 van 1 december 2020.
(95) COM(2006) 249 final van 25 mei 2006.