Bijlagen bij COM(2021)278 - Instelling en de werking van een evaluatiemechanisme voor de controle van en het toezicht op de toepassing van het Schengenacquis

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij het financieel memorandum (Bijlage V bij de interne voorschriften), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

miljoen EUR (tot op drie decimalen)

2021202220232024202520262027TOTAAL
DG: HOME
• Personele middelen
n.v.t.2,4882,4882,4882,4882,48812,440
• Overige administratieve uitgaven
n.v.t.
TOTAAL voor DG HOMEKredietenn.v.t.

TOTAAL kredieten 
onder RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader 
(totaal vastleggingen = totaal betalingen)n.v.t.2,4882,4882,4882,4882,48812,440

miljoen EUR (tot op drie decimalen)

TOTAAL kredieten 
onder RUBRIEKEN 1 t/m 7 
van het meerjarig financieel kader 
Vastleggingen4,4934,4934,4934,4934,49322,465
Betalingen4,4934,4934,4934,4934,49322,465


3.2.2.Geraamde output, gefinancierd met operationele kredieten 

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro's (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



2021202220232024202520262027TOTAAL
OUTPUTS
Soort 64

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 1 65 – Lacunes in de bevindingen van de evaluatie vermijden en de strategische focus vergroten
- Output
Jaarlijkse bespreking op ministerieel niveau van de bevindingen of de stand van zaken wat betreft de aanbevelingen1
- Output
Jaarlijkse verslaglegging over het mechanisme door de Commissie1
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 2 – De taken en de verdeling van verantwoordelijkheden rationaliseren en processen en procedures vereenvoudigen
- Output
Gemiddelde lengte van evaluatieproces – vaststelling van evaluatieverslag binnen vier maanden na evaluatiebezoekvier maanden
-OutputAantal thematische evaluaties per jaar0,142--10,14210,14210,14210,14210,14250,710
-OutputAantal deskundigen dat deelneemt aan aangekondigde bezoeken en nieuwe bezoeken0,005-3381,6013381,6013381,6013381,6013381,6011 687,58,005
-Output

Vervolgprocedure – binnen twee maanden na de goedkeuring van het evaluatieverslag dienen de lidstaten een actieplan in om de aanbevelingen uit te voerentwee maanden
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 21,7431,7431,7431,7431,7438,715
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 3 – Versterking van de tenuitvoerlegging van de waarborgen voor de grondrechten in het kader van het Schengenacquis
- Output
Aantal risicoanalyses of andere verslagen per jaar4
- Output
Aantal opleiding inzake grondrechten per jaar1
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 3
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 4 – De deelname van de deskundigen van de lidstaten en de samenwerking met de instellingen, organen en instanties van de Unie optimaliseren
- Output
Verhouding aantal aangewezen/vereiste deskundigen1 of meer
- Output
IT-instrument “Koel”0,11010,11010,11010,11010,11010,11010,550
- Output
Aantal opleidingen, onder meer inzake grondrechten, per jaar0,012--10,01210,01210,01210,01210,01250,060
- Output
Visumopleiding0,140--10,14010,14010,14010,14010,14050.700
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 40,2620,2620,2620,2620,2621,310
TOTAAL2,0052,0052,0052,0052,00510,025


3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten 

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–☑    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

miljoen EUR (tot op drie decimalen)

2021 66202220232024202520262027TOTAAL

RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader
2,4882,4882,4882,4882,48812,440
Personele middelen
Overige administratieve uitgaven
Subtotaal RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader
2,4882,4882,4882,4882,48812,440

Buiten RUBRIEK 7 67  
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen
Andere administratieve uitgaven
Subtotaal –
Buiten RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL2,4882,4882,4882,4882,48812,440

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.


3.2.3.1.Geraamde personeelsbehoeften

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.

–☑    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten

2021202220232024202520262027
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)14,714,714,714,714,7
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek door derden)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
•Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) 68
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)33333
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
XX 01 xx yy zz   69

- zetel

- delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden)
01 01 01 12 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL17,717,717,717,717,7

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeelAD-personeel: Vaststellen, uitvoeren en coördineren van de beleids-, wetgevende en operationele ontwikkelingen in verband met het Schengenevaluatiemechanisme, het beheer van de governance inzake de buitengrenzen en Schengen en de uitvoering van het Schengenacquis op de relevante beleidsterreinen

AST-personeel: Zorgen voor de operationele en administratieve ondersteuning en beheren van aangelegenheden en planning voor de Schengenevaluatie

SC-personeel: Voorzien in operationele en administratieve ondersteuning van de eenheid en bijstand verlenen aan het hoofd van de eenheid
Extern personeelVaststellen, uitvoeren en coördineren van de beleids-, wetgevende en operationele ontwikkelingen in verband met het Schengenevaluatiemechanisme, het beheer van de governance inzake de buitengrenzen en Schengen en de uitvoering van het Schengenacquis op de relevante beleidsterreinen

3.2.4.Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader 

Het voorstel/initiatief:

–☑ kan worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

Zet uiteen welke herprogrammering nodig is, onder vermelding van de betrokken begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen. Voeg een Excel-tabel toe als het gaat om een aanzienlijke herprogrammering.

–◻ hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

–◻ hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.5.Bijdragen van derden 

Het voorstel/initiatief:

–☑ voorziet niet in medefinanciering door derden

–◻ voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Jaar 
N 70
Jaar 
N+1
Jaar 
N+2
Jaar 
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron 
TOTAAL medegefinancierde kredieten

3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten 

–☑    Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

–◻ Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

voor de eigen middelen

voor overige ontvangsten

(2) Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven

miljoen EUR (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief 71
Jaar 
N
Jaar 
N+1
Jaar 
N+2
Jaar 
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ………….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.


Andere opmerkingen (bijv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).


(1) Naast lidstaten behoren ook IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein (de zogenoemde “geassocieerde Schengenlanden”) tot het Schengengebied. Ierland maakt geen deel uit van het Schengengebied, maar past het Schengenacquis vanaf 1 januari 2021 gedeeltelijk toe. Bulgarije, Kroatië, Cyprus en Roemenië zijn door het Schengenacquis gebonden. Voor deze lidstaten zijn de controles aan de binnengrenzen evenwel nog niet opgeheven.
(2) Toespraak over de Staat van de Unie door voorzitter Von der Leyen tijdens de plenaire vergadering van het Europees Parlement op 16 september 2020.
(3) COM(2020) 609 final van 23.9.2020, blz. 15.
(4) Besluit van het Uitvoerend Comité van 16 september 1998 tot oprichting van de Permanente Schengenbeoordelings- en toepassingscommissie (SCH/Com-ex (98) 26 def.) (PB L 239 van 22.9.2000, blz. 138).
(5) Verordening (EU) nr. 1053/2013 van de Raad van 7 oktober 2013 betreffende de instelling van een evaluatiemechanisme voor de controle van en het toezicht op de toepassing van het Schengenacquis en houdende intrekking van het besluit van 16 september 1998 tot oprichting van de Permanente Schengenbeoordelings- en toepassingscommissie (PB L 295 van 6.11.2013, blz. 27).
(6) Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de werking van het Schengenevaluatie- en toezichtmechanisme ingevolge artikel 22 van Verordening (EU) nr. 1053/2013 van de Raad (2015-2019). COM(2020) 779 final.
(7) COM(2020) 327 final.
(8) Zoals vermeld in de vijfjaarlijkse evaluatie, heeft het mechanisme bij tien evaluaties op drie gebieden ernstige tekortkomingen vastgesteld: buitengrensbeheer (Griekenland, IJsland, Spanje en Zweden), gemeenschappelijk visumbeleid (Finland en Nederland), Schengeninformatiesysteem (België, Frankrijk, Spanje en VK).
(9) Verslag over het jaarverslag over de werking van het Schengengebied (2017/2256(INI)).
(10) Raadsdocument 13244/2019.
(11) Raadsdocument 7939/21.
(12) Het Europees Parlement en de ngo’s pleitten ervoor de evaluatieverslagen toegankelijker te maken.
(13) Met name met betrekking tot de toepassing van Verordening (EG) nr. 1049/2001 inzake de toegang van het publiek tot documenten van het Europees parlement, de Raad en de Commissie.
(14) PB L 295 van 14.11.2019, blz. 1.
(15) SWD(2021) 119 final.
(16) COM(2021) 277 final.
(17) Verordening (EU) 2017/2226 (PB L 327 van 9.12.2017, blz. 20).
(18) Verordening (EU) 2018/1240 (PB L 236 van 19.9.2018, blz. 1).
(19) Verordening (EU) 2019/817 (PB L 135 van 22.5.2019, blz. 27).
(20) COM(2020) 605 final van 24.7.2020.
(21) Verordening (EU) 2016/399 (PB L 77 van 23.3.2016, blz. 1).
(22) COM(2020) 796 final.
(23) COM(2020) 612 final. Zie artikel 7.
(24) Besluit 2008/615/JBZ van de Raad inzake de intensivering van de grensoverschrijdende samenwerking, in het bijzonder ter bestrijding van terrorisme en grensoverschrijdende criminaliteit en Beschikking 2008/616/JBZ van de Raad betreffende de uitvoering van Besluit 2008/615/JBZ.
(25) SWD(2021) 74 final van 14.4.2021.
(26) COM(2020) 605 final.
(27) In 2016 is berekend dat de volledige herinvoering van controles aan de binnengrenzen jaarlijks rechtstreeks naar schatting 5 tot 18 miljard EUR zou kosten (COM(2016) 120 final, blz. 3).
(28) PB L 295 van 6.11.2013, blz. 37.
(29) Zie de voetnoten 6 en 7.
(30) Zie met name bijlage 2 bij de effectbeoordeling.
(31) De samenvatting van de effectbeoordeling en het positieve advies van de Raad voor regelgevingstoetsing zijn beschikbaar op: https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/?lang=nl .
(32) COM(2020) 796 final van 9.12.2020.
(33) PB L 135 van 24.5.2016, blz. 53.
(34) PB C , , blz. .
(35) Verordening (EU) nr. 1053/2013 van de Raad van 7 oktober 2013 betreffende de instelling van een evaluatiemechanisme voor de controle van en het toezicht op de toepassing van het Schengenacquis en houdende intrekking van het besluit van 16 september 1998 tot oprichting van de Permanente Schengenbeoordelings- en toepassingscommissie (PB L 295 van 6.11.2013, blz. 27).
(36) PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13 .
(37) Verordening (EU) 2016/399 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende een Uniecode voor de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode) (PB L 77 van 23.3.2016, blz. 1).
(38) Besluit (EU, Euratom) 2015/444 van de Commissie van 13 maart 2015 betreffende de veiligheidsvoorschriften voor de bescherming van gerubriceerde EU-informatie (PB L 72 van 17.3.2015, blz. 53).
(39) Besluit 2009/937/EU van de Raad van 1 december 2009 houdende vaststelling van zijn reglement van orde (PB L 325 van 11.12.2009, blz. 35).
(40) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).
(41) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(42) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(43) Besluit 2002/192/EG van de Raad van 28 februari 2002 betreffende het verzoek van Ierland deel te mogen nemen aan bepalingen van het Schengenacquis ( PB L 64 van 7.3.2002, blz. 20 ).
(44) Besluit 1999/437/EG van de Raad van 17 mei 1999 inzake bepaalde toepassingsbepalingen van de door de Raad van de Europese Unie, de Republiek IJsland en het Koninkrijk Noorwegen gesloten overeenkomst inzake de wijze waarop deze twee staten worden betrokken bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis (PB L 176 van 10.7.1999, blz. 31).
(45) Besluit 2008/146/EG van de Raad van 28 januari 2008 betreffende de sluiting namens de Europese Gemeenschap van de Overeenkomst tussen de Europese Unie, de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake de wijze waarop Zwitserland wordt betrokken bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis (PB L 53 van 27.2.2008, blz. 1).
(46) Besluit 2011/350/EU van de Raad van 7 maart 2011 betreffende de sluiting namens de Europese Unie van het Protocol tussen de Europese Unie, de Europese Gemeenschap, de Zwitserse Bondsstaat en het Vorstendom Liechtenstein betreffende de toetreding van het Vorstendom Liechtenstein tot de Overeenkomst tussen de Europese Unie, de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake de wijze waarop Zwitserland wordt betrokken bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis betreffende de afschaffing van controles aan de binnengrenzen en het verkeer van personen (PB L 160 van 18.6.2011, blz. 19).
(47) Richtlijn 2008/115/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 over gemeenschappelijke normen en procedures in de lidstaten voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die illegaal op hun grondgebied verblijven (PB L 348 van 24.12.2008, blz. 98).
(48) Verordening (EU) 2016/794 van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2016 betreffende het Agentschap van de Europese Unie voor samenwerking op het gebied van rechtshandhaving (Europol) en tot vervanging en intrekking van de Besluiten 2009/371/JBZ, 2009/934/JBZ, 2009/935/JBZ, 2009/936/JBZ en 2009/968/JBZ van de Raad (PB L 135 van 24.5.2016, blz. 53).
(49) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(50) Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de werking van het Schengenevaluatie- en toezichtmechanisme ingevolge artikel 22 van Verordening (EU) nr. 1053/2013 van de Raad. COM(2020) 779 final.
(51) COM(2020) 327 final.
(52) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/SPEECH_20_1655 .
(53) COM(2020) 690 final.
(54) Verordening (EU) No 1053/2012 van de Raad.
(55) COM(2020) 779 final.
(56) COM(2020) 779 final.
(57) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-7939-2021-INIT/nl/pdf  
(58) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx .
(59) GK = gesplitste kredieten / NGK = niet-gesplitste kredieten.
(60) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(61) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(62) Volgens de officiële begrotingsnomenclatuur.
(63) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(64) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(65) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”
(66) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(67) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(68) AC= Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL= Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).
(69) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(70) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(71) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.