Bijlagen bij COM(2021)587 - Ondertekening en voorlopige toepassing van de partnerschapsovereenkomst inzake duurzame visserij met Mauritanië en van het bijbehorende uitvoeringsprotocol

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 2 bij het protocol worden gemonitord op basis van verslagen en bewijsstukken van het partnerland en op basis van evaluaties en verificaties door de visserijattaché.

2.2.3.Raming van de kosten en baten van de controles en evaluatie van het verwachte foutenrisico

De betalingen van de toegangskosten in het kader van PODV’s worden gecontroleerd op de conformiteit ervan met de internationale overeenkomsten. De controles van de sectorale steun zijn gericht op de besteding van deze steun. De monitoring wordt verricht door het personeel van de Commissie dat bij de delegaties van de Unie is gestationeerd, en tijdens de vergaderingen van de gemengde commissie. De vorderingen worden geëvalueerd aan de hand van een matrix voor de meerjarige programmering. Bij onvoldoende vooruitgang wordt de betaling van de volgende tranche opgeschort of eventueel verlaagd. De totale controlekosten voor alle PODV’s samen worden geraamd op circa 1,8 % (bijdragen 2018). De controleprocedures voor de PODV’s berusten grotendeels op essentiële regelgeving. De controles worden doeltreffend geacht indien geen zwakke punten worden ontdekt die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor de wettigheid en regelmatigheid van de financiële verrichtingen. Volgens de ramingen ligt het gemiddelde foutenpercentage onder de materialiteitsdrempel.

2.3.Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen.

De Commissie zal een politieke dialoog aangaan en geregeld overleg plegen met Mauritanië om het beheer van de overeenkomst en het protocol te verbeteren en de bijdrage van de Unie aan het duurzame beheer van de visbestanden te vergroten. Voor alle betalingen die de Commissie in het kader van een PODV verricht, gelden de normale voorschriften en begrotings- en financieringsprocedures van de Commissie. Met name moeten de bankrekeningen van het derde land waarop de bedragen van de financiële tegenprestatie worden overgemaakt, volledig worden geïdentificeerd. In artikel 5, lid 8, van het protocol, respectievelijk bijlage 2 bij het protocol is bepaald dat de financiële tegenprestatie voor de toegang en het voor de ontwikkeling van de sector bestemde deel moeten worden overgemaakt op een rekening van het ministerie van Financiën. Overigens mogen de Europese autoriteiten op grond van artikel 5, lid 17, van het protocol voortaan audits ter plaatse uitvoeren voor projecten die worden gefinancierd uit de sectorale steun die in het kader van het protocol aan het partnerland wordt betaald.

3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1.Rubriek(en) van het meerjarige financiële kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

·Bestaande begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarige financiële kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
Nummer [Omschrijving…………………...…………]GK/NGK ( 10 )van EVA-landen 11

van kandidaat-lidstaten 12

van derde landenin de zin van artikel 21, lid 2, punt b), van het Financieel Reglement
08.05.01

Vaststelling van een governancekader voor visserijactiviteiten die vissersvaartuigen van de Unie in de wateren van derde landen verrichten (DVO’s)

GKNEENEEJANEE

·Te creëren nieuwe begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarige financiële kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarige financiële kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
Nummer […] [Omschrijving…………………...…………]GK/NGKvan EVA-landenvan kandidaat-lidstatenvan derde landenin de zin van artikel 21, lid 2, punt b), van het Financieel Reglement
[…][XX.YY.YY.YY]

JA/NEEJA/NEEJA/NEEJA/NEE

3.2.Geraamde gevolgen voor de uitgaven

[Dit deel moet worden ingevuld op de  spreadsheet met administratieve begrotingsgegevens  (tweede document in de bijlage bij dit financieel memorandum), te uploaden in CISNET met het oog op overleg tussen de diensten.]

3.2.1.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de uitgaven

in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)

Rubriek van het meerjarige financiële kader:Nummer 2Duurzame groei: natuurlijke hulpbronnen

DG MAREJaar 2021 13Jaar 2022Jaar 2023Jaar 2024Jaar 2025Jaar 2026TOTAAL
• Beleidskredieten
(*)
Nummer begrotingsonderdeel 08.05.01Vastleggingen(1)57,50061,62561,62561,62561,625304,000
Betalingen(2)50,00069,12561,62561,62561,625p.m.304,000
Uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten 14  

Nummer begrotingsonderdeel(3)
TOTAAL kredieten voor DG MAREVastleggingen=1+1a +357,50061,62561,62561,62561,625304,000
Betalingen=2+2a

+3
50,00069,12561,62561,62561,625p.m.304,000

(*) NB herziening van de bedragen vanaf het derde jaar; p.m. een deel van de betalingskredieten zou in 2026 kunnen worden overgemaakt.


• TOTAAL beleidskredieten
Vastleggingen(4)57,50061,62561,62561,62561,625304,000
Betalingen(5)50,00069,12561,62561,62561,625304,000
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten
(6)
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 2 van het meerjarig financieel kaderVastleggingen=4+ 657,50061,62561,62561,62561,625304,000
Betalingen=5+ 650,00069,12561,62561,62561,625304,000

Wanneer het voorstel/initiatief gevolgen heeft voor meerdere rubrieken:

• TOTAAL beleidskredieten
Vastleggingen(4)57,50061,62561,62561,62561,625304,000
Betalingen(5)50,00069,12561,62561,62561,625304,000
• TOTAAL uit het budget van specifieke programma’s gefinancierde administratieve kredieten
(6)
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 4 van het meerjarige financiële kader (referentiebedrag)Vastleggingen=4+ 657,50061,62561,62561,62561,625304,000
Betalingen=5+ 650,00069,12561,62561,62561,625304,000


Rubriek van het meerjarige financiële kader:
5“Administratieve uitgaven”

in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)

Jaar NJaar N+1Jaar N+2Jaar N+3Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
DG: <…….>
• Personele middelen
• Andere administratieve uitgaven
TOTAAL DG <….>Kredieten

TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader (totaal vastleggingen = totaal betalingen)

in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)

Jaar 2021 15Jaar 2022Jaar 2023Jaar 2024Jaar 2025TOTAAL
TOTAAL kredieten onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 5 van het meerjarige financiële kader Vastleggingen57,50061,62561,62561,62561,625304,000
Betalingen50,00069,12561,62561,62561,625304,000

3.2.2.Geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

–☑    Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar 2021Jaar 2022Jaar 2023Jaar 2024Jaar 2025TOTAAL
OUTPUTS
Soort 16

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 17
- Toegang vloot
57,50057,50057,50057,50057,50057,500287,500
- Sectorale steun
3,3004,1254,1254,1254,12516,500
- Output
Subtotaal specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2…
- Output
Subtotaal specifieke doelstelling nr. 2
TOTALE KOSTEN57,50061,62561,62561,62561,625304,000

3.2.3.Geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

3.2.3.1.Samenvatting

–☑    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)

Jaar N 18Jaar N+1Jaar N+2Jaar N+3Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL

RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader
Personele middelen
Andere administratieve uitgaven
Subtotaal RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader

Buiten RUBRIEK 5 19 van het meerjarige financiële kader

Personele middelen
Andere administratieve uitgaven
Subtotaal buiten RUBRIEK 5 van het meerjarige financiële kader

TOTAAL

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.    

3.2.3.2. Geraamde personeelsbehoeften

–☑    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten

Jaar NJaar N+1Jaar N+2Jaar N+3Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
XX 01 01 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)
XX 01 01 02 (delegaties)
XX 01 05 01 (onderzoek door derden)
10 01 05 01 (eigen onderzoek)
• Extern personeel (in voltijdequivalenten – VTE) 20

XX 01 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)
XX 01 02 02 (AC, AL, END, INT en JED in de delegaties)
XX 01 04 jj 21

- zetel

- delegaties
XX 01 05 02 (AC, END, INT – onderzoek door derden)
10 01 05 02 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijke functionarissen
Extern personeel

3.2.4.Verenigbaarheid met het huidige meerjarige financiële kader

–☑    Het voorstel/initiatief is verenigbaar met het huidige meerjarige financiële kader

–◻    Het voorstel/initiatief vergt herprogrammering van de betrokken rubriek van het meerjarige financiële kader

Gebruik van de reservelijn (hoofdstuk 40).

–◻    Het voorstel/initiatief vergt toepassing van het flexibiliteitsinstrument of herziening van het meerjarige financiële kader.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

[…]

3.2.5.Bijdragen van derden

–☑    Het voorstel/initiatief voorziet niet in medefinanciering door derden

–Het voorstel/initiatief voorziet in medefinanciering, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)

Jaar NJaar N+1Jaar N+2Jaar N+3Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron 
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

–☑    Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

–◻    Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

–◻    voor de eigen middelen

–◻    voor de diverse ontvangsten

in miljoenen euro’s (tot op 3 decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief 22
Jaar NJaar N+1Jaar N+2Jaar N+3Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ….

Voor de diverse ontvangsten die worden “toegewezen”, vermeld het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.

[…]

Vermeld de wijze van berekening van de gevolgen voor de ontvangsten.

[…]

(1) PB L 404 van 2.12.2020, blz.1.
(2) Goedgekeurd tijdens de 3418e vergadering van de Raad Landbouw en Visserij van 22 oktober 2015.
(3) Overeenkomstig het Interinstitutioneel Akkoord betreffende samenwerking in begrotingszaken, punt 20 (PB L 433I van 22.12.2020).
(4) Verordening (EG) nr. 1801/2006 van de Raad van 30 november 2006 betreffende de sluiting van de Partnerschapsovereenkomst inzake visserij tussen de Europese Gemeenschap en de Islamitische Republiek Mauritanië (PB L 343 van 8.12.2006, blz. 1).
(5) Besluit van de Raad van 8 juli 2019 houdende machtiging om onderhandelingen met de Islamitische Republiek Mauritanië te openen met het oog op het sluiten van een partnerschapsovereenkomst inzake duurzame visserij en een protocol tot uitvoering van die overeenkomst (ST 10231 2019 INIT).
(6) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(7) ABM: activity-based management – ABB: activity-based budgeting.
(8) In de zin van artikel 54, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(9) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
(10) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(11) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(12) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
(13) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(14) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(15) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(16) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bijvoorbeeld: aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(17) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en)…”.
(18) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(19) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(20) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JED = Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties).
(21) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(22) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25 % aan inningskosten.