Bijlagen bij COM(2021)773 - Individuele leerrekeningen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2021)773 - Individuele leerrekeningen.
document COM(2021)773 EN
datum 16 juni 2022
bijlage 6.3 van de effectbeoordeling voor meer informatie over ongelijkheden bij de deelname aan volwasseneneducatie en bijlage 6.4 voor een overzicht van de landspecifieke aanbevelingen inzake vaardigheden.
(18) Zie deel 2 van de effectbeoordeling.
(19) Zie deel 2.3 van de effectbeoordeling.
(20) De term “arbeidssituatie” omvat alle werkenden, werklozen en personen die niet tot de beroepsbevolking behoren. De term “beroepsstatus” omvat alle werknemers ongeacht hun contractuele status, d.w.z. met inbegrip van zelfstandigen en andere personen met een atypische vorm van werk.
(21) Zie deel 6.1 van de effectbeoordeling.
(22) Besluit (EU) 2021/1868 van de Raad betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten (PB L 379 van 26.10.2018, blz. 1).
(23) Besluit (EU) 2020/1512 van de Raad van 13 oktober 2020 betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten , blz. 22.
(24) Aanbeveling van de Raad van 19 december 2016 tot invoering van bijscholingstrajecten : nieuwe mogelijkheden voor volwassenen (PB C 484 van 24.12.2016, blz. 1).
(25) Arbeidskrachtenenquête 2020, variabele edat_lfs_9901 .
(26) Actieplan voor de Europese pijler van sociale rechten, ( COM(2021) 102 final ).
(27) Mededeling van de Commissie: De Europese onderwijsruimte tegen 2025 tot stand brengen ( COM(2020)625 final ).
(28) Pact voor vaardigheden.
(29) Het gaat om partnerschappen in de volgende industriële ecosystemen: motorvoertuigen; micro-elektronica; ruimtevaart en defensie; scheepsbouw; en offshore hernieuwbare energie.
(30) Aanbeveling van de Commissie van 4 maart 2021 over doeltreffende actieve steun voor werkgelegenheid na de COVID‑19-crisis (EASE) ( COM(2021) 1372 final ).
(31) Variërend van 69 % voor bedrijven tot 93 % voor ngo’s en anderen. Onder respondenten uit lidstaten met een laag deelnamepercentage was de instemming met de stelling 12 procentpunten hoger dan onder respondenten uit lidstaten met een laag deelnamepercentage (respectievelijk 89 % en 77 %).
(32) Zie Europese Commissie (2020), Annual report on intra-EU labour mobility , voor trends op het gebied van arbeidsmobiliteit in de EU en Dorn and Zweigmüller (2021), Migration and Labor Market Integration in Europe (Journal of Economic Perspectives) voor een bewijsvoering dat een gebrek aan vaardigheden de arbeidsmobiliteit binnen de EU beperkt.
(33) Besluit (EU) 2020/1512 van de Raad van 13 oktober 2020 betreffende de richtsnoeren voor het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten (PB L 344/22) en Besluit (EU) 2021/1868 van de Raad van 15 oktober 2021 (PB L 379/1).
(34) Variërend van 49 % voor bedrijven tot 83 % voor ngo’s en andere respondenten.
(35)

   Onder meer een speciale hoorzitting met de sociale partners op hoog politiek niveau, een raadpleging van het Comité voor de werkgelegenheid, een gedachtewisseling met leden van het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s, een gedachtewisseling met het Raadgevend Comité voor de beroepsopleiding en de directeuren-generaal voor beroepsopleiding, en gericht overleg met andere groepen belanghebbenden (waaronder de adviesgroep voor het Europees kwalificatiekader, de Europass-adviesgroep, beleidsnetwerken en het Europees netwerk van openbare diensten voor arbeidsvoorziening).

(36) Hoorzitting met de sociale partners op 15 april 2021.
(37) ACVT opinion on Individual Learning Accounts
(38) Resolutie van het Europees Parlement van 11 februari 2021 betreffende de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s over de Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht ( 2020/2818(RSP) )
(39) Conclusies van de Raad van 8 juni 2020 over omscholing en bijscholing als basis voor meer duurzaamheid en inzetbaarheid ter ondersteuning van economisch herstel en sociale cohesie
(40) Advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité van 7 juli 2021 over volwassenenonderwijs .
(41) Pact voor vaardigheden .
(42) Met inbegrip van de directoraten-generaal CNECT, EAC, ECFIN, ESTAT, GROW, JRC, JUST, LS en REFORM en het SG.
(43) Zie bijlage 1 van de effectbeoordeling.
(44) Zie de delen 2.2 en 7 van de effectbeoordeling voor een meer gedetailleerde bespreking van de wijze waarop de in dit voorstel aanbevolen beleidsmaatregelen de obstakels voor deelname uit de weg willen ruimen.
(45) Deze schattingen zijn ontleend aan de scenarioanalysen in punt 6.1 van de effectbeoordeling. Ze zijn gebaseerd op opleidingsrechten voor 30 uur opleiding voor alle volwassenen in de werkende leeftijd en 50 uur opleiding voor personen die het meest behoefte aan bij- en omscholing hebben. De financiële kosten per begunstigde zijn afhankelijk van de opleidingskosten in de lidstaten, met een EU-gemiddelde van naar schatting 381 EUR voor 30 uur opleiding en 631 EUR voor 50 uur opleiding.
(46) Verordening (EU) nr. 492/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 5 april 2011 betreffende het vrije verkeer van werknemers binnen de Unie (PB L 141 van 27.5.2011, blz. 1).
(47) Opleidingsrechten vallen buiten het toepassingsgebied van Verordening (EG) nr. 883/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels (PB   L  166 van 30 . 4 . 2004 , blz.  1 ) .
(48) Europese Commissie (2020), Study supporting the evaluation of the Council Recommendation of 20 December 2012 on the validation of non-formal and informal learning.
(49) Bijvoorbeeld DigiComp (digitale competenties), LifeComp (persoonlijke en sociale competenties en competenties op het gebied van leren leren), EntreComp (ondernemerschapscompetenties) en GreenComp (duurzaamheidscompetenties).
(50) Op 1 februari 2020 volgens een voorlopige versie van de geüpdatete databank “Financing Adult Learning” van Cedefop (de update verschijnt binnenkort) (zie bijlage 8.2.). Het Verdrag betreffende betaald scholings- en vormingsverlof van de IAO is voor het laatst door een lidstaat geratificeerd in 1993.
(51) Cedefop (2012), Training leave. Policies and practice in Europe .
(52) Verordening (EU) 2021/1057 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 tot oprichting van het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+) en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1296/2013 (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 21).
(53) Verordening (EU) 2021/1058 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling en het Cohesiefonds (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 60).
(54) Verordening (EU) 2021/1056 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 tot oprichting van het Fonds voor een rechtvaardige transitie (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 1).
(55) Verordening (EU) 2021/241 van het Europees Parlement en de Raad van 12 februari 2021 tot instelling van de herstel- en veerkrachtfaciliteit (PB L 57 van 18.2.2021, blz. 17).
(56)

    Europese pijler van sociale rechten .

(57) Conclusies van de Europese Raad , 24‑25 juni 2021. De conclusies sluiten aan bij de Verklaring van Porto van 8 mei 2021.
(58) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — Europese vaardighedenagenda voor duurzaam concurrentievermogen, sociale rechtvaardigheid en veerkracht ( COM(2021)274 final ).
(59) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Europese Raad, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — De Europese Green Deal ( COM/2019/640 final ).
(60) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — “Fit for 55”: het EU-klimaatstreefdoel voor 2030 bereiken op weg naar klimaatneutraliteit ( COM(2021) 550 final ).
(61) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — Digitaal kompas 2030: de Europese aanpak voor het digitale decennium ( COM/2021/118 final ).
(62) Voorstel voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van het beleidsprogramma 2030 “Traject naar het digitale decennium” ( COM(2021)574 ).
(63) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s over het actieplan voor digitaal onderwijs (COM/2018/022 final).
(64) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — Actualisering van de nieuwe industriestrategie van 2020: een sterkere eengemaakte markt tot stand brengen voor het herstel van Europa ( COM(2021) 350 final ).
(65) Conclusies van de Raad van 8 juni 2020 over omscholing en bijscholing als basis voor meer duurzaamheid en inzetbaarheid ter ondersteuning van economisch herstel en sociale cohesie.
(66) ACVT opinion on Individual Learning Accounts .
(67) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s — Actualisering van de nieuwe industriestrategie van 2020: een sterkere eengemaakte markt tot stand brengen voor het herstel van Europa ( COM(2021) 350 final ). In deze mededeling worden 14 industriële ecosystemen vermeld die voor specifieke steun in aanmerking komen, onder meer om de vaardigheden van hun huidige en toekomstige arbeidskrachten te ontwikkelen.
(68) Europese Commissie (2020), Study supporting the evaluation of the Council Recommendation of 20 December 2012 on the validation of non-formal and informal learning.
(69) Op 1 februari 2020 volgens een voorlopige versie van de geüpdatete databank “Financing Adult Learning” van Cedefop (de update verschijnt binnenkort) (zie bijlage 8.2.). Het Verdrag betreffende betaald scholings- en vormingsverlof van de IAO is voor het laatst door een lidstaat geratificeerd in 1993.
(70) Verordening (EU) 2021/1057 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 tot oprichting van het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+) en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1296/2013 (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 21).
(71) Next Generation EU wil het volledige potentieel van de begroting van de Unie benutten om het herstel van een groener, digitaler en veerkrachtiger Europa te ondersteunen.
(72) Overeenkomstig de Aanbeveling van de Raad van 20 december 2012 betreffende de validatie van niet-formeel en informeel leren (PB C 398 van 22.12.2012, blz. 5).
(73) In overeenstemming met de aanbeveling van de Raad inzake microcredentials voor een leven lang leren en inzetbaarheid.
(74) Overeenkomstig de toegankelijkheidsvoorschriften van Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PB L 151 van 7.6.2019, blz. 70).
(75) Portalen moeten worden opgezet overeenkomstig de beginselen van de mededeling van de Commissie over een Europees interoperabiliteitskader, COM(2017) 134 final .