Bijlagen bij COM(2022)219 - Machtiging van Finland een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die wordt geleverd aan warmtepompen, elektrische ketels en recirculerende waterpompen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage I.C bij de richtlijn.

4In dit verband benadrukten de Finse autoriteiten bijvoorbeeld dat een woningcoöperatie zelf een warmtepomp kan beheren, maar dat diezelfde woningcoöperatie de warmtepompdienst ook van een energiebedrijf kan kopen; wat het doel van de maatregel betreft, zou het niet gerechtvaardigd zijn dat de fiscale behandeling in die situaties verschillend zou zijn op basis van de vraag of de marktdeelnemer een woningcoöperatie of een energiebedrijf is. Bovendien zijn de fysieke toeleveringsketens van elektriciteit binnen een onroerend goed vaak zeer complex, aangezien er verschillende actoren in hetzelfde gebouw zijn (met één elektriciteitsverbinding): hetzelfde gebouw heeft vaak zowel woonappartementen als bedrijfsruimten. Daarom zou het in sommige situaties onmogelijk zijn om bedrijven en woningen binnen het vastgoednetwerk te scheiden om een belastingvermindering in te voeren. Tot slot benadrukten de Finse autoriteiten dat een woningcoöperatie de door haar gegenereerde warmte terug kan verkopen aan het stadsverwarmingsnet, en dat een woningcoöperatie in dit geval ook een zakelijk karakter kan hebben.

5Artikel 10, lid 1, van en bijlage I.C bij de richtlijn.

6Dezelfde autoriteiten merkten op dat in hun land ongeveer de helft van de elektriciteit wordt verbruikt in de hoogste categorie, categorie I, en dat huishoudens goed zijn voor iets meer dan de helft van de elektriciteit in die belastingcategorie. De voorgestelde belastingwijziging zou daarentegen betrekking hebben op ongeveer 1 % van de totale belastinggrondslag van de elektriciteitsbelasting in het land.

7Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot herstructurering van de Unieregeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit (herschikking), 14.7.2021, COM(2021) 563 final 2021/0213 (CNS). In het kader van het Fit for 55-pakket heeft het voorstel onder meer tot doel de elektrificatie en het gebruik van duurzamere energiebronnen te bevorderen. Bovendien kunnen de lidstaten nog altijd derogaties aanvragen.

8Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PB L 187 van 26.6.2014, blz. 1).

9Richtlijn 2008/50/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008 betreffende de luchtkwaliteit en schonere lucht voor Europa (PB L 152 van 11.6.2008, blz. 1).

10Europese Commissie: informatiebladen per land met energiestatistieken.

11Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s: Energie voor een klimaatneutrale economie: een EU-strategie voor een geïntegreerd energiesysteem (COM(2020) 299 final van 8.7.2020).

12Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s: een EU-strategie betreffende verwarming en koeling (COM(2016) 051 final van 16.2.2016).

13Aanbeveling (EU) 2019/1659 van de Commissie van 25 september 2019 over de inhoud van de uitgebreide beoordeling van het efficiëntiepotentieel bij verwarming en koeling overeenkomstig artikel 14 van Richtlijn 2012/27/EU.

14PB L 283 van 31.10.2003, blz. 51.

NL NL