Bijlagen bij COM(2022)488 - Mededeling over het streven naar een toekomst zonder asbest: Europa pakt de gezondheidsrisico’s van asbest aan

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

annex_0.pdf">https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/annex_0.pdf  

(19)

 Specifieke SDG’s zijn onder meer een goede gezondheid en welzijn (SDG 3), eerlijk werk en economische groei (SDG 8), industrie, innovatie en infrastructuur (SDG 9) en verantwoorde productie en consumptie (SDG 12).

(20)

     Mesothelioom is een kankertype dat zich ontwikkelt vanuit de dunne weefsellaag die veel van de inwendige organen bedekt (ook wel mesotheel genoemd).

(21)

     Burgers JA, Damhuis RA. Prognostic factors in malignant mesothelioma. Lung Cancer. augustus 2004;45 Suppl 1:S49-54. doi: 10.1016/j.lungcan.2004.04.012. PMID: 15261434.

(22)

      Europese statistieken voor beroepsziekten (EODS) - Experimentele statistieken - Eurostat (europa.eu) .

(23)

      Health at a Glance: Europe 2020 - State of Health in the EU Cycle

(24)

     Zie voetnoot 10.

(25)

  Voorstel voor een aanbeveling van de Raad inzake betere preventie door vroegtijdige opsporing: een nieuwe aanpak van kankerscreening, ter vervanging van Aanbeveling 2003/878/EG van de Raad (europa.eu)  van 20 september 2022.

(26)

      WHO/ILO Joint Estimates of the Work-related Burden of Disease and Injury

(27)

     Mesothelioom (7 510 sterfgevallen), eierstokkanker (2 032), luchtpijp-, bronchus- en longkanker (61 035) en strottenhoofdkanker (1 173). Externe studie, RPA, 2021, zie voetnoot 3, gegevens van de database van de Global Burden of Diseases, Injuries, and Risk Factors Study (GBD) 2019.

(28)

     Aanbeveling 2003/670/EG van de Commissie van 19 september 2003 betreffende de Europese lijst van beroepsziekten (PB L 238 van 25.9.2003, blz. 28, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32003H0670&from=EN ). 

(29)

     In bijlage I bij de aanbeveling zijn momenteel de volgende beroepsziekten opgenomen: asbestose; mesothelioom, veroorzaakt door de inademing van asbeststof; complicatie van asbestose door bronchuscarcinoom, fibrotische aandoeningen van de pleura, met longfunctiestoornissen, veroorzaakt door asbest, en longkanker, veroorzaakt door de inademing van asbeststof.

(30)

     Met een aandeel van 52 % is beroepskanker de eerste oorzaak van werkgerelateerde sterfgevallen in de EU, vóór hart- en vaatziekten (24 %), letsels (2 %) en alle andere oorzaken (22 %) (gegevens over 2017, dus met betrekking tot de EU-27 en het Verenigd Koninkrijk, https://visualisation.osha.europa.eu/osh-costs#!/ ). 

(31)

      https://ec.europa.eu/eurostat/web/experimental-statistics/european-occupational-diseases-statistics  

(32)

     COM/2021/323 final ( https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52021DC0323 ). 

(33)

     De tweede bijzondere richtlijn in de zin van artikel 8 van Richtlijn 80/1107/EG betreffende de bescherming van de werknemers tegen de risico’s van blootstelling aan chemische, fysische en biologische agentia op het werk (PB L 263 van 24.9.1983, blz. 25).

(34)

     PB L 158 van 30.4.2004, blz. 50 ( https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02004L0037-20140325&from=EN ). 

(35)

     Zie de ex-postevaluatie van de EU-richtlijnen inzake veiligheid en gezondheid op het werk in 2017 ( https://eur-lex.europa.eu/legal-content/nl/TXT/?uri=CELEX:52017SC0010 ). 

(36)

     De studie ter ondersteuning van de evaluatie is beschikbaar op: https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=17060&langId=en  

(37)

     Als er op EU-niveau geen maatregelen worden genomen, en alleen rekening houdend met de beroepen waar momenteel blootstelling aan asbest plaatsvindt, zullen zich de komende 40 jaar in de EU-27 naar schatting 884 gevallen van beroepskanker voordoen. Ook wordt voorspeld dat in dezelfde periode 707 werknemers zullen sterven aan kanker die te wijten is aan beroepsmatige blootstelling aan asbest. Wat de gezondheidskosten betreft, wordt geschat dat de gevallen van kanker tussen de 228 en 438 miljoen EUR zullen kosten.

(38)

     Zie voor meer informatie over meetmethoden het advies van het Comité risicobeoordeling van het Europees Agentschap voor chemische stoffen ( https://echa.europa.eu/documents/10162/30184854/OEL_asbestos_Final_Opinion_en.pdf/cc917e63-e0e6-e9cd-86d2-f75c81514277 ). 

(39)

     Zie  https://osha.europa.eu/nl/facts-and-figures/workers-exposure-survey-cancer-risk-factors-europe  voor meer informatie. De enquête zal van start gaan in een breed representatieve selectie van zes EU-lidstaten en zal betrekking hebben op 24 risicofactoren voor kanker, waaronder chemische en fysische risico’s. De eerste bevindingen worden in 2023 verwacht.

(40)

 De geanalyseerde kenmerken omvatten geslacht, leeftijd, geboorteland, beroep, activiteitensector, omvang van de onderneming, grootte van de werkplek, arbeidssituatie, soort contract en wekelijkse werktijden.

(41)

     Maduta, C., Kakoulaki, G., Zangheri, P., Bavetta, M., Towards energy efficient and asbestos-free dwellings through deep energy renovation, JRC129218 ( https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC129218 ). 

(42)

     Een renovatiegolf voor Europa, zie voetnoot 13.

(43)

41 Bv. platte dakpannen, grote en kleine gevelpanelen, plafond- en wandpanelen, hitte- en geluidsbeveiliging tegen brand en condensatie op balken, rookbestendige deuren en poorten, ovens, ketels en hogetemperatuurinstallaties enz.

(44)

     In figuur 1 is het asbestverbruik uitgesplitst naar de belangrijkste bouwperioden van gebouwen in de EU. De schatting is gebaseerd op het schijnbare asbestgebruik tussen 1920 en 2003 (Virta, 2006) en het in de literatuur vastgestelde percentage ruw asbest dat in bouwmaterialen is gebruikt; voor Malta werden geen cijfers met betrekking tot asbestgebruik gerapporteerd. Volledige methodologie in voetnoot 40.

(45)

     Zie voetnoot 41.

(46)

     Zie voetnoot 41.

(47)

     Richtlijn 2009/148/EG van het Europees Parlement en de Raad van 30 november 2009 betreffende de bescherming van werknemers tegen de risico’s van blootstelling aan asbest op het werk (PB L 330 van 16.12.2009, blz. 28,  https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009L0148&from=EN ). 

(48)

     Zie voetnoot 41.

(49)

      https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=LykGmH7vMb-yJKNXCJ9VQ3z9fiEK5Q9jlNDoaaUnwUM=  

(50)

      https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=uE3o2iaLz4ujX46N5eNQWUANnUy9niNepuHoD-nISzQ= , gewijzigd in 2020: https://www.legifrance.gouv.fr/download/pdf?id=TtFjMCu9CIzP1bhSZJIVTvpNRp6cu4pAD6cG41mJnZw=  

(51)

     Zie voetnoot 41.

(52)

      https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A52020DC0662  

(53)

      https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52021PC0802  

(54)

      https://ec.europa.eu/environment/topics/circular-economy/levels_en  

(55)

     Zie Eurostat, 2018.     https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Waste_statistics#Total_waste_generation

(56)

     Artikel 2, punt b), van Richtlijn 2008/98/EG betreffende afvalstoffen sluit “duurzaam met de bodem verbonden gebouwen” uit van het toepassingsgebied van de richtlijn, aangezien deze niet als afvalstoffen worden beschouwd.

(57)

     Zie bijlage III bij Richtlijn 2008/98/EG betreffende afvalstoffen en Besluit 2000/532/EG houdende vaststelling van een lijst van afvalstoffen.

(58)

      https://ec.europa.eu/docsroom/documents/20509/?locale=nl  

(59)

      https://ec.europa.eu/growth/news/eu-construction-and-demolition-waste-protocol-2018-09-18_en  

(60)

     Verglazing, bijvoorbeeld, waarbij asbest wordt omgezet in inerte, potentieel recycleerbare minerale stoffen, is zeer beperkt beschikbaar op industriële schaal en is zeer energie-intensief. Zo maakt de fabriek van het bedrijf INERTAM in Frankrijk gebruik van technologie waarbij asbestafval wordt verglaasd en temperaturen van maximaal 1 600 °C worden bereikt, wat leidt tot een zeer hoog energieverbruik en daarmee verband houdende klimaateffecten.

(61)

     Besluit 2003/33/EG van de Raad bevat voorschriften voor de veilige verwijdering van asbest op stortplaatsen en Richtlijn 1999/31/EEG betreffende het storten van afvalstoffen voorziet in minimale controle- en toezichtprocedures die periodiek op de stortplaats moeten worden uitgevoerd.

(62)

     De afvalhiërarchie, zoals uiteengezet in artikel 4 van de kaderrichtlijn afvalstoffen, is een volgorde van prioriteiten voor afvalbeheer, die een algemene aanpak in het kader van de EU-wetgeving inzake afvalbeheer weerspiegelt. De hiërarchie noemt vijf mogelijke manieren om met afval om te gaan en geeft als volgt prioriteit aan deze maatregelen: 1) preventie; 2) voorbereiding voor hergebruik; 3) recycling; 4) andere nuttige toepassing, bv. energieterugwinning, en 5) verwijdering. Het hoofddoel ervan is de negatieve milieueffecten van afval tot een minimum te beperken en de hulpbronnenefficiëntie in afvalbeheer en -beleid te vergroten en te optimaliseren. (Overgenomen uit de Guidance on the interpretation of key provisions of Directive 2008/98/EC on waste van 2012,  https://ec.europa.eu/environment/pdf/waste/framework/guidance_doc.pdf) ).

(63)

      https://ec.europa.eu/european-social-fund-plus/en  

(64)

      https://ec.europa.eu/regional_policy/en/funding/erdf/  

(65)

     U.S. Geological Survey, Mineral Commodity Summaries, januari 2022.

(66)

      http://www.pic.int/TheConvention/Overview/TextoftheConvention/tabid/1048/language/en-US/Default.aspx  

(67)

 Veerkrachtige gezondheidsstelsels en leidende mondiale positie bij het vaststellen van normen, onder meer op het gebied van rechten op het werk, behoren tot de tien pijlers van de open strategische autonomie van Europa (zie COM(2021) 750 final).

(68)

 Zie voetnoot 3.

(69)

     COM(2022) 71 final ( https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0071&from=EN ). 

(70)

 De EU draagt bij aan het Vision Zero Fund (VZF) van de IAO door 1,8 miljoen EUR uit het EU-programma voor werkgelegenheid en sociale innovatie (EaSI) te financieren, een project ter verbetering van veiligheid en gezondheid op het werk in de mondiale toeleveringsketen. De EU financiert met 0,5 miljoen EUR ook het project “Filling data and knowledge gaps on OSH in GSCs to strengthen the model of shared responsibility”. Dit project heeft tot doel ervoor te zorgen dat er bruikbare kennis over gezondheid en veiligheid op het werk en mondiale toeleveringsketens beschikbaar is om de besluitvorming van de industrie en de publieke en private belanghebbenden te ondersteunen, en de ontwikkeling te ondersteunen van sectorale strategieën om de hardnekkigste uitdagingen op het gebied van gezondheid en veiligheid op het werk op duurzame wijze aan te pakken. Het project levert beschikbare, actuele en naar geslacht uitgesplitste gegevens over de incidentie van dodelijke en niet-dodelijke arbeidsongevallen, letsels en ziekten in VZF-projectlanden.