Bijlagen bij COM(2022)740 - COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EP, THE COUNCIL, THE EESC AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS on the Report on Migration and Asylum

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Agreement between the European Community and the Russian Federation on the facilitation of the issuance of visas to the citizens of the European Union and the Russian Federation” (C(2022) 6596 van 9 September 2022).

(72)

   Mededeling tot actualisering van de richtsnoeren voor de algemene afgifte van visa aan Russische aanvragers en met richtsnoeren voor de controles van Russische burgers aan de buitengrenzen (C(2022) 7111 final van 30.9.2022).

(73)

   België, Frankrijk, Spanje, Tsjechië en Zweden.

(74)

   Voorstel voor een verordening tot invoering van een screening van onderdanen van derde landen aan de buitengrenzen (COM(2020) 612 final van 23.9.2020), en gewijzigd voorstel voor een Verordening betreffende de instelling van “Eurodac” (COM/2020/614 final van 23.9.2020).

(75)

   Voorstel voor een verordening betreffende de aanpak van crisis- en overmachtsituaties op het gebied van migratie en asiel (COM(2020) 613 final van 23.9.2020), en Voorstel voor een verordening betreffende de aanpak van instrumentalisering op het gebied van migratie en asiel (COM(2021) 890 final van 14.12.2021).

(76)

   Voorstel voor een verordening tot vaststelling van een Uniekader voor hervestiging (COM(2016) 468 final van 13.7.2016).

(77)

   Voorstel voor een richtlijn tot vaststelling van normen voor de opvang van verzoekers om internationale bescherming (herschikking) (COM(2016) 465 final van 13.7.2016).

(78)

   Voorstel voor een verordening inzake normen voor de erkenning van onderdanen van derde landen of staatlozen als personen die internationale bescherming genieten, voor een uniforme status voor vluchtelingen of voor personen die in aanmerking komen voor subsidiaire bescherming, en voor de inhoud van de verleende bescherming (COM/2016/0466 final van 13.7.2016).

(79)

   Voorstel voor een verordening betreffende de aanpak van instrumentalisering op het gebied van migratie en asiel (COM(2021) 890 final van 14.7.2021).

(80)

    Mededeling “Aantrekken van vaardigheden en talent naar de EU” (COM/2022/657 final van 27.4.2022).

(81)

   Voorstel voor een richtlijn betreffende de status van langdurig ingezeten onderdanen van derde landen (herschikking) (COM(2022) 650 final van 27.4.2022). Bij de onderhandelingen over dit voorstel moet ook rekening worden gehouden met het voorstel van de Commissie tot wijziging van de richtlijn om personen die internationale bescherming genieten na drie jaar toe te laten langdurig in de EU te verblijven in het voorstel voor een verordening betreffende asiel- en migratiebeheer.

(82)

   Voorstel voor een richtlijn betreffende één enkele aanvraagprocedure voor een gecombineerde vergunning voor onderdanen van derde landen om te verblijven en te werken op het grondgebied van een lidstaat, alsmede inzake een gemeenschappelijk pakket rechten voor werknemers uit derde landen die legaal in een lidstaat verblijven (herschikking) (COM(2022) 655 final van 27.4.2022).

(83)

   Richtlijn 2014/36/EU van 26 februari 2014 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op tewerkstelling als seizoenarbeider.

(84)

   Richtlijn 2009/52/EG van 18 juni 2009 tot vaststelling van minimumnormen inzake sancties en maatregelen tegen werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

(85)

   Voorstel voor een verordening inzake een verbod op met dwangarbeid vervaardigde producten op de markt van de Unie (COM(2022) 453 final van 14.9.2022).

(86)

    2425-06-21-euco-conclusions-en.pdf (europa.eu)  

(87)

   Zie de gezamenlijke mededeling “Respons op door staten georganiseerde instrumentalisering van migranten aan de buitengrenzen van de EU” (JOIN(2021) 32 final van 23.11.2021).

(88)

   Volgens de Spaanse autoriteiten hebben de Marokkaanse autoriteiten van januari tot september 2022 ongeveer 25 % van de vertrekkende migranten onderschept.

(89)

    https://www.consilium.europa.eu/media/54412/final_declaration-en.pdf

(90)

   Het optreden van de EU vindt plaats in overeenstemming met de mededeling “Waardig leven” (COM(2016) 234 final van 26.4.2016) en het mondiaal pact inzake vluchtelingen.

(91)

    http://unscr.com/en/resolutions/doc/2254  

(92)

   In overeenstemming met de beschermingsdrempels en -parameters van de UNHCR voor de terugkeer van vluchtelingen naar Syrië.

(93)

   Intergouvernementele Ontwikkelingsautoriteit in de Hoorn van Afrika; Comprehensive Regional Protection and Solutions Framework in Centraal-Amerika; en Solutions Strategy for Afghan Refugees.

(94)

    https://ssar-platform.org/support-platform  

(95)

   Gezamenlijke mededeling – De Global Gateway (JOIN(2021) 30 final van 1.12.2021).

(96)

   Voorbeelden zijn het economisch en investeringsplan voor de landen van het zuidelijk nabuurschap (zie SWD(2021) 23 final van 9.2.2021) in het ruimere kader van de nieuwe agenda voor het Middellandse Zeegebied (zie JOIN(2021) 2 final van 9.2.2021), het Global Gateway-investeringspakket van de EU en de Afrikaanse Unie en het toekomstige investeringspakket van de EU en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied.

(97)

   Krachtens deze werkregelingen heeft Frontex uitvoeringsbevoegdheden, maar opereert het onder leiding van de autoriteiten van de partnerlanden.

(98)

   Op 29 juli 2022 werd Besluit (EU) 2022/1350 van de Raad houdende machtiging tot het openen van onderhandelingen over een statusovereenkomst inzake operationele activiteiten van Frontex in Noord-Macedonië aangenomen.

(99)

   Besluit (EU) 2022/1169 van de Raad van 4 juli 2022 houdende machtiging tot het openen van onderhandelingen over een statusovereenkomst met de Republiek Senegal en Besluit (EU) 2022/1168 van de Raad van 4 juli 2022 houdende machtiging tot het openen van onderhandelingen over een statusovereenkomst met de Islamitische Republiek Mauritanië.

* Deze benaming laat de standpunten over de status onverlet, en is in overeenstemming met Resolutie 1244/1999 van de VN-Veiligheidsraad en het advies van het Internationaal Gerechtshof over de onafhankelijkheidsverklaring van Kosovo.

(100)

   Voorstellen voor uitvoeringsbesluiten van de Raad ten aanzien van Bangladesh (COM(2021) 412 final van 15.7.2021); Gambia (COM(2021) 413 final van 15.7.2021); en Irak (COM(2021) 414 final van 15.7.2021).

(101)

   Voorstel tot vaststelling van de lijst van derde landen waarvan de onderdanen bij overschrijding van de buitengrenzen in het bezit moeten zijn van een visum en de lijst van derde landen waarvan de onderdanen van die plicht zijn vrijgesteld (Koeweit, Qatar) (COM/2022/189 final van 27.4.2022).

(102)

   Bijlagen bij het verslag “Stand van zaken van de tenuitvoerlegging van de resterende voorwaarden van het stappenplan voor visumliberalisering door Kosovo*” (COM(2018) 543 final van 18.7.2018).

(103)

   Besluit (EU) 2022/366 van de Raad van 3 maart 2022 betreffende de gedeeltelijke opschorting van de toepassing van de Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Republiek Vanuatu inzake de vrijstelling van de visumplicht voor kort verblijf.

(104)

   Mededeling “Nieuw EU-actieplan tegen migrantensmokkel (2021-2025)” (COM(2021) 591 final van 29.9.2021).

(105)

   ‘Towards a Holistic Approach to Labour Migration Governance and Labour Mobility in North Africa (THAMM III)’.

(106)

   Zie bijlage 2.

(107)

    2425-06-21-euco-conclusions-en.pdf (europa.eu)

(108)

    Gezamenlijk actieplan van Valletta (europa.eu)