Bijlagen bij COM(2022)590 - Waarborgen van de beschikbaarheid en betaalbaarheid van meststoffen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2022)590 - Waarborgen van de beschikbaarheid en betaalbaarheid van meststoffen.
document COM(2022)590 NLEN
datum 9 november 2022
bijlage 1 bij deze mededeling voor een korte uitleg over de biologische en chemische processen die ten grondslag liggen aan de werking en het effect van meststoffen.
(2) Zie de mededeling van de Commissie van 23 maart 2022 “De voedselzekerheid waarborgen en de veerkracht van voedselsystemen versterken”, COM(2022) 133 final.
(3) Geografische aggregaten zijn aggregaten van FAOSTAT of op basis daarvan samengestelde aggregaten.
(4) De toestand en de mechanismen van de meststoffenmarkt in de EU en in de wereld worden kort uitgelegd in bijlage 2 bij deze mededeling.
(5) De belangrijkste macronutriënten die bij de productie van meststoffen worden gebruikt, zijn stikstof, fosfor en kalium.
(6) In dit verband zal het voorstel voor de bodemgezondheidswetgeving in 2023 verdere gerichte middellange- of langetermijnoplossingen bieden voor de kwestie van vruchtbare bodems voor voedselzekerheid in de EU.
(7) Bij de GLMC’s (goede landbouw- en milieucondities) en RBE’s (uit de regelgeving voortvloeiende beheerseisen) waarin nutriënten een rol spelen, gaat het om de naleving van de verplichtingen uit hoofde van de nitraatrichtlijn (RBE 2), om de aanleg van bufferstroken langs waterlopen (GLMC 4), om maatregelen ter voorkoming van bodemerosie en ter waarborging van minimale bodembedekking (GLMC’s 5 en 6) en om gewasrotatie (GLMC 7).
(8) Vanggewassen nemen overtollige stikstof op die overblijft bij de bemesting van het vorige gewas, zodat deze niet verloren gaat door uitspoeling.
(9) In 24 ontwerpplannen zijn expliciet investeringen met betrekking tot precisielandbouw opgenomen.
(10) Het landbouwbedrijfsduurzaamheidsinstrument voor nutriënten stelt landbouwers in staat hun gebruik van meststoffen te optimaliseren wat betreft timing, hoeveelheden en plaatsing.
(11) Mededeling van de Commissie over de tijdelijke kaderregeling voor crisissteun om de economie te ondersteunen tegen de achtergrond van de Russische invasie van Oekraïne, C(2022) 7945 final.
(12) Verordening (EU) 2022/1854 van de Raad van 6 oktober 2022 betreffende een noodinterventie in verband met de hoge energieprijzen.
(13) Mededeling van de Commissie van 12 februari 2021 “Technische richtsnoeren over de toepassing van het beginsel “geen ernstige afbreuk doen aan”” (2021/C58/01).
(14) Verordening (EU) 2021/695 van het Europees Parlement en de Raad van 28 april 2021 tot vaststelling van Horizon Europa — het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie, tot vaststelling van de regels voor deelname en verspreiding en tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr. 1290/2013 en (EU) nr. 1291/2013.
(15) In de biologische landbouw is het gebruik van synthetische meststoffen niet toegestaan.
(16) Verordening (EU) 2019/1009 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juni 2019 bevat voorschriften voor het op de markt aanbieden van EU-bemestingsproducten.
(17) Richtlijn 91/271/EEG van de Raad van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater.
(18) In “REcovered Nitrogen from manURE” - Technical proposals for the safe use of processed manure above the threshold established for Nitrate Vulnerable Zones by the Nitrates Directive (afgekort “Renure” — teruggewonnen stikstof uit mest), een verslag uit 2020 van het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (JRC), wordt geconcludeerd dat aanzienlijke vooruitgang is geboekt bij de ontwikkeling van technologieën die uitspoeling bij verwerkte mest verminderen. De beschikbare technologieën leveren echter waarschijnlijk producten met hogere ammoniakemissies op dan bepaalde minerale meststoffen als calciumammoniumnitraat (CAN) en ammoniumnitraat (AN), zij het minder dan mest en evenveel of minder dan ureum. Daarom zouden Renure-producten onderworpen moeten zijn aan strenge eisen met betrekking tot het gebruik ervan, volledig in overeenstemming met de criteria van de nitratenrichtlijn.
(19) Richtlijn van de Raad van 12 december 1991 inzake de bescherming van water tegen verontreiniging door nitraten uit agrarische bronnen. In nitraatgevoelige zones mag mest, maar ook verwerkte mest alleen worden gebruikt om minerale meststoffen te vervangen tot de grenswaarden die in de nitratenrichtlijn zijn vastgesteld (170 kg/ha/jaar) om verdere verontreiniging te voorkomen.
(20) Een aantal landen die meststoffen exporteren, zoals Marokko, Egypte, Algerije, Tunesië, Trinidad en Tobago, hebben op grond van vrijhandelsovereenkomsten rechtenvrije toegang tot de EU.
(21) Voorstel van 19 juli 2022 voor een verordening van de Raad tot wijziging van bijlage I bij Verordening (EEG) nr. 2658/87 met betrekking tot de tarief- en statistieknomenclatuur en het gemeenschappelijk douanetarief, COM(2022) 359.
(22) Uitvoeringsbesluit (EU) 2022/2070 van de Commissie van 26 oktober 2022, C/2022/7826.
(23) Mededeling van de Commissie van 13 oktober 2021 “De stijgende energieprijzen aanpakken: een toolbox met initiatieven en steunmaatregelen”, COM(2021) 660 final.
(24) Mededeling van de Commissie van 17 juli 2022 “Gas besparen voor een veilige winter”, COM(2022) 360 final.
(25) Voorstel voor een verordening van de Raad inzake de bevordering van solidariteit via een betere coördinatie van de aankoop van gas, de uitwisseling van gas over de grenzen heen en betrouwbare prijsbenchmarks, COM(2022) 549 final.
(26) “Richtsnoeren staatssteun ten behoeve van klimaat, milieubescherming en energie”, 18 februari 2022, C/2022/481. “Kaderregeling betreffende staatssteun voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie”, 19 oktober 2022, C(2022) 7388 final.
(27) IFPRI food trade policy tracker, https://www.ifpri.org/project/covid-19-food-trade-policy-tracker
(28) Van 20 kg/ha in de sub-Saharische regio, tot 77 kg in Noord-Afrika, 125 kg/ha in Noord-Amerika, 155 kg/ha in Europa, 171 kg/ha in Latijns-Amerika tot 294 kg/ha in Oost-Azië (Wereldbank, 2018).
(29) Instrument voor nabuurschapsbeleid, ontwikkeling en internationale samenwerking.
(30) DeSIRA: Development of Smart Innovation through Research in Agriculture. GCCA+: Global Climate Change Alliance+.
(31) Consultative Group for International Agricultural Research.
(32) De enige beperking die momenteel voor Rusland geldt, heeft betrekking op de invoer in de EU van bepaalde kalimeststoffen, waarvoor echter een groot contingent bestaat op basis van het verbruik in het verleden. Sancties met betrekking tot met name genoemde personen zijn eveneens relevant.
(33) Dit doet geen afbreuk aan het vermogen van de lidstaten om de nodige maatregelen te treffen om hun nationale veiligheidsbelangen te beschermen.