Bijlagen bij COM(2022)745 - Vijfde voortgangsverslag over de uitvoering van de EU-strategie voor de veiligheidsunie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage biedt een overzicht van de wetgevings- en niet-wetgevingsmaatregelen sinds de invoering van de strategie voor de veiligheidsunie.

(5)

   Een actieplan tegen de illegale handel in cultuurgoederen (COM(2022) 800 en twee voorstellen inzake de herziening van de richtlijn vooraf te verstrekken passagiersgegevens (COM(2022) 729 en 731).

(6)

   Naar verwachting zullen een voorstel voor een herziene richtlijn tegen mensenhandel (COM(2022) 732) en het vierde voortgangsverslag over mensenhandel op 19 december 2022 worden vastgesteld.

(7)

   Voorstel tot herziening van Richtlijn (EU) 2016/1148.

(8)

   COM(2020) 823.

(9)

   COM(2020) 829.

(10)

   De volgende sectoren vallen binnen het toepassingsgebied van de NIS2- en de CER-richtlijn: energie, vervoer, bankwezen, financiëlemarktinfrastructuren, digitale infrastructuur, gezondheidszorg, drinkwater, afvalwater, openbaar bestuur, ruimtevaart en voedselproductie, -verwerking en -distributie.

(11)

   Momenteel is tussen nationale deskundigen in de NIS-samenwerkingsgroep overleg aan de gang in verband met ondersteuning aan de lidstaten bij de omzetting en uitvoering van de NIS2-richtlijn.

(12)

   COM (2020) 595. Politiek akkoord bereikt in mei 2022.

(13)

   De groep bestaat uit vertegenwoordigers van de lidstaten, de Commissie en het Agentschap van de Europese Unie voor cyberbeveiliging (Enisa), ter ondersteuning en facilitering van de strategische samenwerking tussen de lidstaten betreffende de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen.

(14)

   Conclusies van de Raad over de ontwikkeling van de cyberstrategie van de Europese Unie, 23 mei 2022.

(15)

   Overeenkomstig de oproep van Nevers om de EU-capaciteiten op het gebied van cyberbeveiliging te versterken , waarover een akkoord werd bereikt tijdens de informele    bijeenkomst van de EU-ministers voor telecommunicatie op 9 maart 2022.

(16)

   Voorstel COM(2022) 551 van de Commissie werd gevolgd door de goedkeuring van een aanbeveling van de Raad op 8 december 2022.

(17)

   Dit is vereist bij Verordening (EU) 2019/943, de elektriciteitsverordening.

(18)

   Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (doc. 10084 getiteld “Risk Assessment Manual for Civil Aircraft Operations Over or Near Conflict Zones” 2018). 

(19)

   Onder meer door de uitvoering van PESCO-vermogensprojecten en Horizon 2020-projecten.

(20)

   EU-CIP, voor een Europese kennishub en een proefbank voor beleid inzake de bescherming van kritieke infrastructuur, en ATLANTIS — The Atlantic Testing Platform for Maritime Robotics: New Frontiers for Inspection and Maintenance of Offshore Energy Infrastructures. 

(21)

   JOIN(2020) 18.

(22)

   EU-CyCLONe bestaat uit de vertegenwoordigers van de autoriteiten voor crisisbeheer van de lidstaten, met deelname van de Commissie wanneer een mogelijk of actueel grootschalig cyberbeveiligingsincident aanzienlijke effecten heeft of kan hebben op de in de richtlijn bepaalde diensten en activiteiten.

(23)

   COM (2021) 4520.

(24)

   Voorbeelden zijn onder meer de Blueprint Operational Level Exercise (Blue OLEx), georganiseerd door Litouwen en Enisa, en de EU Cyber Crisis Linking Exercise on Solidarity (EU CyCLES), georganiseerd door het Franse voorzitterschap.

(25)

   Een eerste fase werd gestart met een in november 2022 gepubliceerde oproep tot het indienen van voorstellen voor de capaciteitsopbouw van centra voor beveiligingsoperaties en een oproep tot indiening van blijken van belangstelling voor een gezamenlijke aanbesteding voor instrumenten en infrastructuren met het Europees Kenniscentrum voor cyberbeveiliging (ECCC), waarvoor in totaal 110 miljoen EUR aan EU-financiering uit het programma Digitaal Europa wordt gereserveerd.     

(26)

   Enisa Threat landscape 2022.

(27)

   COM(2022) 454.

(28)

   Inmiddels heeft de Commissie in oktober 2021 in het kader van de richtlijn radioapparatuur een gedelegeerde verordening vastgesteld waarbij de fabrikanten van radioapparatuur verplicht zijn hun cyberbeveiliging, de bescherming van de privacy van gebruikers en de bescherming tegen fraude op te drijven.    

(29)

   Overeenkomstig de conclusies van de Raad inzake de beveiliging van ICT-toeleveringsketens, 17 oktober 2022.

(30)

   Bij Verordening 2018/881 werd een EU-breed cyberbeveiligingscertificeringskader voor ICT-producten, ‑diensten en -processen ingevoerd.


(31)

   De lidstaten hebben eerder dit jaar, met de steun van de Commissie en Enisa, een verslag gepubliceerd over de cyberbeveiliging van open radiotoegangsnetwerken die, wanneer zij rijper zullen zijn, een andere manier zullen bieden om het onderdeel radiotoegang van 5G-netwerken uit te rollen op basis van open interfaces.

(32)

   De raad van bestuur van het ECCC is samengesteld en heeft op 20 oktober 2022 zijn vierde vergadering gehouden.

(33)

   COM(2022) 122.

(34)

   CERT-EU heeft bovendien aanzienlijk geïnvesteerd in de verdere verbetering van zijn bestaande dienstverlening aan instellingen, organen en instanties van de EU en in de toevoeging van nieuwe diensten voor een betere preventie en opsporing van en respons op cyberaanvallen.     

(35)

   COM(2022) 119. 

(36)

   SWD(2022) 21.

(37)

   Hybrid threats: a comprehensive resilience ecosystem, JRC130097.

(38)

   Momenteel wordt gewerkt aan de in het strategisch kompas genoemde taken om een dataruimte te creëren voor het systematisch vergaren van gegevens over incidenten in verband met buitenlandse desinformatie en inmenging en de GVDB-missies en -operaties te voorzien van vermogens en middelen om de betreffende instrumenten van deze toolbox in te zetten. De EDEO blijft het open-source situationeel bewustzijn verbeteren via het systeem voor snelle waarschuwingen van de EU, zorgt voor een grotere bewustwording, met name aan de hand van de campagne EUvsDisinfo, en heeft zijn samenwerking met belanghebbenden zoals de NAVO en het snellereactiemechanisme van de G7 verder verbeterd.     

(39)

   JOIN(2022) 49.

(40)

   COM (2020) 795.

(41)

   Afghanistan: Counter-Terrorism Action Plan, 29 september 2021.

(42)

   COM (2021) 701. De lidstaten moesten deze uiterlijk op 8 september 2018 in nationaal recht hebben omgezet.

(43)

   COM(2015) 750.

(44)

   SWD(2022) 398.

(45)

   Guideline — Building Perimeter Protection, EUR 30346 EN.

(46)

    http://counterterrorism.jrc.ec.europa.eu

(47)

   Zie met name: EU Digital Autumn School (JRC127168) en Terrorism and Extremism Database — User Guide (JRC130461).

(48)

   In deze handeling wordt aan de lidstaten de aanbeveling gegeven om aan de EU-prestatie-eisen te voldoen in aanbestedingen voor röntgenapparatuur die in openbare ruimten wordt gebruikt om dreigingen op te sporen (C(2022) 4179).

(49)

   COM(2022) 652.

(50)

    https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/IP_16_1937  

(51)

   Verordening (EU) 2021/784 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2021 inzake het tegengaan van de verspreiding van terroristische online-inhoud, PB L 172 van 17.5.2021, blz. 79.

(52)

   Andere resultaten zijn onder meer: een actualisering van het EU-crisisprotocol; handboeken met richtsnoeren betreffende het kwaadwillige gebruik van “borderline” inhoud en videospellen (die dus op het randje van de illegaliteit zitten) en die leiden tot radicalisering; en een onderzoek naar de effecten van algoritmische versterking op het traject van de gebruiker naar radicalisering.

(53)

   Europol (2021), European Union serious and organised crime threat assessment, a corrupting influence: the infiltration and undermining of Europe's economy and society by organised crime, Bureau voor publicaties van deEuropese Unie, Luxemburg.    

(54)

   Internet Organised Crime Threat Assessment (IOCTA), 2021.

(55)

   COM(2021) 170.

(56)

   In juli 2022 heeft de Commissie via het Fonds voor interne veiligheid 15,7 miljoen EUR toegewezen aan de lidstaten voor de ondersteuning van langetermijnprojecten en -activiteiten in het kader van het Europees multidisciplinair platform tegen criminaliteitsdreiging (Empact), dat de tien EU-prioriteiten inzake misdaad aanpakt die de Raad voor de periode 2022-2025 heeft vastgesteld.

(57)

   Internet Organised Crime Threat Assessment Report (IOCTA).

(58)

   International Counter Ransomware Initiative 2022, Washington DC, 1 november 2022.

(59)

   Het decryptieplatform van Europol wordt gehost door het Gemeenschappelijk Centrum voor onderzoek van de Europese Commissie in Ispra.

(60)

   COM(2020) 607.

(61)

   COM(2021) 142.

(62)

   COM(2022) 209.

(63)

   COM(2020) 568.

(64)

   Richtlijn 2011/93/EU van 13 december 2011 ter bestrijding van seksueel misbruik en seksuele uitbuiting van kinderen en kinderpornografie, PB L 335 van 17.12.2011, blz. 1.    

(65)

   Onderzoeksdienst van het Europees Parlement (EPRS), Combating gender-based violence: Cyberviolence, European added value assessment, 2021.

(66)

   COM(2022) 105.

(67)

   Het voorstel omvat de strafbaarstelling op EU-niveau van het zonder instemming delen van intiem materiaal, cyberstalking, cyberintimidatie en het online aanzetten tot haat of geweld. Dit zou worden aangevuld met een nieuw kader voor samenwerking tussen internetplatformen om de veiligheid van vrouwen online beter te beschermen.

(68)

   Dreigingsevaluatie van de ernstige en georganiseerde criminaliteit (SOCTA) 2021.

(69)

    Plan ter bestrijding van mensenhandel om mensen te beschermen die de oorlog in Oekraïne ontvluchten (alleen in het Engels beschikbaar). 

(70)

   COM(2021) 171.

(71)

   Het vierde voortgangsverslag inzake mensenhandel dat naast dit voorstel zal worden vastgesteld, bevat uitgebreide informatie over de uitvoering van de EU-strategie van 2019 tot en met 2022 evenals kerngegevens en statistieken.

(72)

    20 countries spin a web to catch human traffickers during a hackathon

(73)

   COM(2020) 609.

(74)

   COM(2021) 591.

(75)

   Jaarverslag van Eurojust over 2021.

(76)

   COM(2020) 606.

(77)

   COM(2022) 18.

(78)

   Europol, Does crime still pay? Criminal Asset Recovery in the EU — Survey of statistical information 2010-2014, 2016.


(79)

   COM(2021) 421, COM(2021) 420, COM(2021) 423, COM(2021) 422. In juni 2022 is politieke overeenstemming bereikt over de verordening betreffende overmakingen van geld en in juni 2022 werd ook een gedeeltelijke algemene aanpak bereikt inzake de verordening tot oprichting van de Autoriteit voor de bestrijding van witwassen en terrorismefinanciering (met uitzondering van de bepalingen inzake middelen en zetel).    

(80)

   COM(2022) 245 final.

(81)

   Eerste jaarverslag van het EOM, 2022.

(82)

   COM(2020) 760.

(83)

   De recentste editie van het verslag werd op 13 juli 2022 vastgesteld (COM (2022) 500).

(84)

   COM(2020) 608 final.

(85)

   COM(2022) 480.

(86)

   Zie bijvoorbeeld de resoluties 2199 (2015), 2253 (2015), 2322 (2016), 2347 (2017), 2462 (2019) en 2617 (2021) van de VN-Veiligheidsraad; de Verklaring van Rome van de ministers van Cultuur van de G20 van 30 juli 2021.

(87)

   COM(2022) 800.

(88)

   COM(2021) 851.

(89)

   COM(2021) 709.

(90)

   COM(2021) 706.

(91)

   COM(2022) 581.

(92)

   COM(2021) 277.  

(93)

   COM(2022) 301.

(94)

   COM(2021) 891.  

(95)

   COM(2022) 636.

(96)

   Vanaf 1 januari 2023 worden controles op personen aan de land- en zeebinnengrenzen tussen Kroatië en de andere landen in het Schengengebied opgeheven. Controles aan de luchtbinnengrenzen worden opgeheven vanaf 26 maart 2023.

(97)

   COM(2021) 782, COM (2021) 780.

(98)

   COM (2021) 784.

(99)

   COM (2021) 756, COM (2021) 757, COM (2021) 759.

(100)

   COM (2018) 225, COM (2018) 226.

(101)

   Het ICS2 (invoercontrolesysteem 2) zal operationeel zijn in drie releases (maart 2021, maart 2022 en maart 2023). Elke release heeft betrekking op andere marktdeelnemers en vervoerswijzen. 

(102)

   Verordening (EU) 2021/1077 van 24 juni 2021 tot oprichting, in het kader van het Fonds voor geïntegreerd grensbeheer, van het Instrument voor financiële steun voor douanecontroleapparatuur.

(103)

   COM(2022) 729 en 731.

(104)

   Op basis van Verordening (EU) 2019/1157 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 betreffende de versterking van de beveiliging van identiteitskaarten van burgers van de Unie en van verblijfsdocumenten afgegeven aan burgers van de Unie en hun familieleden die hun recht van vrij verkeer uitoefenen (PB L 188 van 12.7.2019, blz. 67).

(105)

   Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 767/2008, (EG) nr. 810/2009 en (EU) 2017/2226 van het Europees Parlement en de Raad, Verordeningen (EG) nr. 1683/95, (EG) nr. 333/2002, (EG) nr. 693/2003 en (EG) nr. 694/2003 van de Raad en de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen wat betreft de digitalisering van de visumprocedure (COM(2022) 658 final).

(106)

   COM(2021) 206.

(107)

   COM(2021) 205.

(108)

   In het kader van Horizon Europa worden ook substantiële middelen geïnvesteerd in innovatieve technologieën die rechtshandhavingsinstanties kunnen benutten in de strijd tegen radicalisering, evenals projecten voor het opsporen van drugs en explosieven, de illegale handel in cultuurgoederen, migrantensmokkel, de beveiliging van openbare ruimten en identiteitsdiefstal.

(109)

   In 2022 vonden dialogen over terrorismebestrijding plaats met de VN, Israël en India; dialogen met Turkije, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten (VAR) gaan binnenkort van start. In 2023 zullen naar verwachting belangrijke dialogen plaatsvinden met Marokko, Tunesië, Egypte, Kenia, de VS, Saudi-Arabië en mogelijk ook met Algerije.


(110)

   Besluit (EU) 2022/2271 van de Raad — Albanië; Besluit (EU) 2022/2272 van de Raad — Bosnië en Herzegovina; Besluit (EU) 2022/2273 van de Raad — Montenegro; Besluit (EU) 2022/2274 van de Raad — Servië.

(111)

   Zie de zesde gezamenlijke evaluatie van de uitvoering van de TFTP-overeenkomst, COM(2022) 585.

(112)

   Verordening (EU) 2019/452.

(113)

   Verordening (EU) 2021/821 (herschikking).

(114)

   De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) beschreef het akkoord in positieve bewoordingen als een model voor toekomstige akkoorden inzake de uitwisseling van persoonsgegevens voor rechtshandhavingsdoeleinden.


(115)

   Zie het zevende voortgangsverslag inzake de uitvoering van de gemeenschappelijke reeks voorstellen die door de Raad van de EU en de Noord-Atlantische Raad op 6 december 2016 en 5 december 2017 werden bekrachtigd, 20 juni 2022.