Bijlagen bij COM(2022)729 - Verzameling en de doorgifte van vooraf te verstrekken passagiersgegevens (API) met het oog op het versterken en vergemakkelijken van de controles aan de buitengrenzen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij het financieel memorandum (bijlage V bij de interne voorschriften), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar 
2024
Jaar 2025Jaar 
2026
Jaar 
2027
Totaal 
21-27
Jaar 
2028
Jaar 
2029
Jaar 
2030
Jaar 
2031
Jaar 
2032
Jaar 
2033
Jaar 
2034
Totaal 28-34TOTAAL
DG HOME
• Personele middelen
0,3140,4710,4710,4711,7270,4710,4710,4710,4710,4710,4710,4713,2975,024
• Andere administratieve uitgaven
0,1870,2730,2730,2731,0060,2730,2730,2730,1870,1870,1870,1871,4882,492
TOTAAL voor DG HOMEKredieten0,5010,7440,7440,7442,7320,7440,7440,6660,6580,6580,6580,6584,7857,516

TOTAAL kredieten 
onder RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader 
(totaal vastleggingen = totaal betalingen)0,5010,7440,7440,7442,7320,7440,7440,6660,6580,6580,6580,6584,7857,516

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar 
2024
Jaar 2025Jaar 
2026
Jaar 
2027
Totaal 
21-27
Jaar 
2028
Jaar 
2029
Jaar 
2030
Jaar 
2031
Jaar 
2032
Jaar 
2033
Jaar 
2034
Totaal 28-34TOTAAL
TOTAAL kredieten 
onder de RUBRIEKEN 1 t/m 7 
van het meerjarig financieel kader 
Vastleggingen0,8154,7378,70235,15947,85827,13122,61724,18617,24917,24917,24917,249142,928190,786
Betalingen0,8154,7378,70227,65140,35122,30918,86321,84720,56919,84718,89417,595139,925180,275


3.2.2.Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten 

Vastleggingskredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar 
2024
Jaar 
2025
Jaar 
2026
Jaar 
2027
Jaar 
2028
Jaar 
2029
Jaar 
2030
Jaar 
2031
Jaar 
2032
Jaar 
2033
Jaar 
2034
Soort 61

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
GEMEENSCHAPPELIJKE DOELSTELLING
- Router bouwen
44,4820,0040,1570,0582,5970,1797,9580,50722,5650,25211,205144,482
Router exploiteren9,0830,3004,2109,1689,0839,0839,0839,0839,08359,093
Subtotaal voor gemeenschappelijke doelstelling0,1572,5977,95822,86515,4159,1689,0839,0839,0839,0839,083103,575
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 1
- Verbinding lidstaten aanleggen
261,03188,25066,18866,18866,1882626,813
- Verbinding lidstaten onderhouden
260.20681,650142,888204,125265,363265,363265,363265,3632630,113
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 18,2507,8389,07510,3135,3635,3635,3635,36356,925
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 2
- Verbinding lidstaten
260,41383,30062,47562,47562,4752610,725
- Verbinding lidstaten onderhouden
260.08380,660141,155201,650262,145262,145262,145262,1452612,045
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 20,0000,0000,0003,3003,1353,6304,1252,1452,1452,1452,14522,770
TOTAAL0,1572,5977,95834,41526,38821,87323,52116,59116,59116,59116,591183,270

3.2.3.Geraamde gevolgen voor de personele middelen van eu-LISA 

3.2.3.1.Samenvatting 

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–⌧    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:


in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar 
2024
Jaar 2025Jaar 
2026
Jaar 
2027
Jaar 
2028
Jaar 
2029
Jaar 
2030
Jaar 
2031
Jaar 
2032
Jaar 2033Jaar 2034

Tijdelijke functionarissen (AD-rangen)0,1571,0992,1982,3554,7102,3552,3552,3552,3552,3552,355
Tijdelijke functionarissen (AST-rangen)
Arbeidscontractanten0,0000,2980,6800,8501,9551,1051,0201,0201,0201,0201,020
Gedetacheerde nationale deskundigen

TOTAAL0,1571,3972,8783,2056,6653,4603,3753,3753,3753,3753,375


Personeelsvereisten (vte):

Jaar 
2024
Jaar 2025Jaar 
2026
Jaar 
2027
Jaar 
2028
Jaar 
2029
Jaar 
2030
Jaar 
2031
Jaar 
2032
Jaar 2033Jaar 2034

Tijdelijke functionarissen (AD-rangen)2,014,014,015,030,015,015,015,015,015,015,0
Tijdelijke functionarissen (AST-rangen)
Arbeidscontractanten0,07,08,010,023,013,012,012,012,012,012,0
Gedetacheerde nationale deskundigen

TOTAAL2,021,022,025,053,028,027,027,027,027,027,0


Het personeel van eu-LISA moet DG HOME ondersteunen bij het opstellen van de secundaire wetgeving begin 2024; daarom moet het personeel zo spoedig mogelijk operationeel zijn. De aanwervingsprocedures beginnen in januari 2024. Een factor van 50 % wordt toegepast voor de aanwerving van 2 vte’s in 2024 en 21 vte’s in 2025. Voor het inzetten van de overige personeelsleden worden andere projecten herschikt.

3.2.4.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten (voor DG HOME)

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–⌧    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar 
2024
Jaar 
2025
Jaar 
2026
Jaar 
2027
Totaal 
21-27
Jaar 
2028
Jaar 
2029
Jaar 
2030
Jaar 
2031
Jaar 
2032
Jaar 
2033
Jaar 
2034
Totaal 
28-34
TOTAAL

RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen0,3140,4710,4710,4711,7270,4710,4710,4710,4710,4710,4710,4713,2975,024
Andere administratieve uitgaven0,1870,2730,2730,2731,0060,2730,2730,2730,1870,1870,1870,1871,5672,573
Subtotaal voor RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader
0,5010,7440,7440,7442,7330,7440,7440,7440,6580,6580,6580,6584,8647, 597

Buiten RUBRIEK 7 62  
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen
Andere 
administratieve uitgaven
Subtotaal 
buiten RUBRIEK 7 
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL0,5010,7440,7440,7442,7330,7440,7440,7440,6580,6580,6580,6584,8647, 597

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.4.1.Geraamde behoefte aan personele middelen (voor DG HOME)

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.

–⌧    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten

Jaar 
2024
Jaar 
2025
Jaar 
2026
Jaar 
2027
Jaar 2028Jaar 
2029
Jaar 
2030
Jaar 2031Jaar 2032
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (Zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie)233333333
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek door derden)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Andere begrotingsonderdelen (specificeer)
Extern personeel (in voltijdequivalenten: vte)

20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
XX 01 xx yy zz   63

- zetel

- delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT - onderzoek door derden)
01 01 01 12 (AC, END, INT - eigen onderzoek)
Andere begrotingsonderdelen (specificeer)
TOTAAL233333333

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeelDrie ambtenaren voor de follow-up. Dit personeel vervult de taken van de Commissie met betrekking tot de uitvoering van het programma: controle van de conformiteit met het wetgevingsvoorstel, aanpak van nalevingskwesties, rapportage aan het Europees Parlement en de Raad, beoordeling van de vooruitgang van de lidstaten, actualisering van secundaire wetgeving, met inbegrip van eventuele ontwikkelingen op normatief gebied. Aangezien de taken in verband met het programma bovenop de gewone werklast komen, is extra personeel nodig (1 vte).
Extern personeel

3.2.5.Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader 

Het voorstel/initiatief:

–⌧    kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

Aangezien de kredieten voor de ontwikkeling van de API-router (2024/2028) en voor vaste kosten (vanaf 2029) niet zijn voorzien in de toewijzing voor eu-LISA uit het MFK 2021-2027, en dit evenmin het geval is voor extra personeel van DG HOME, zal de financiering voor de ontwikkeling en het onderhoud van de API-router (33,577 miljoen EUR binnen het MFK 2021-2027) en voor de follow-upwerkzaamheden van de Commissie (2,732 miljoen EUR) beschikbaar worden gesteld door budgettaire verrekening met het BMVI (11 02 01 – “Instrument voor grensbeheer en visabeleid”) voor de desbetreffende bedragen:

Kredieten VK=BK, in miljoenen euro’s: 2024: 0,157; 2025: 2,597, 2026: 7,958; 2027: 22,865

Totaal 2024-2027: 33,577

De ontwikkelingskosten en vaste kosten op nationaal niveau moeten worden gefinancierd in het kader van de opvolger van het BMVI voor het volgende MFK. 64

–◻    vereist een beroep op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

–◻    hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.6.Bijdragen van derden 

Het voorstel/initiatief:

–⌧    voorziet niet in medefinanciering door derden

–◻    voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten 

–◻    Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

–☑    Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

(1) voor de eigen middelen

(2) voor overige ontvangsten

(3) Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief 65
Jaar 
N
Jaar 
N+1
Jaar 
N+2
Jaar 
N+3
Geef zoveel jaren als nodig in om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ………….p.m.

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.

11.1002 (eu-LISA), 11.0201 (BMVI)

Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).

De begroting omvat een bijdrage van de landen die volgens de respectieve overeenkomsten betrokken zijn bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis en de maatregelen voor digitalisering van visa. De ramingen moeten berusten op berekeningen van de ontvangsten voor de uitvoering van het Schengenacquis van de staten (IJsland, Noorwegen en Zwitserland) die momenteel elk jaar voor het desbetreffende begrotingsjaar een bijdrage storten in de algemene begroting van de Europese Unie (verrichte betalingen), die wordt berekend op basis van het bruto binnenlands product uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product van alle deelnemende staten. De berekening wordt gebaseerd op Eurostat-cijfers, die sterk uiteenlopen naargelang van de economische situatie van de deelnemende staten.


(1) ICAO, The World of Air Transport in 2019, https://www.icao.int/annual-report-2019/Pages/the-world-of-air-transport-in-2019.aspx .
(2) Eurostat (online data code: avia_paoc). Deze cijfers slaan op het passagiersvervoer in de huidige 27 lidstaten.    
(3) Richtlijn 2004/82/EG van de Raad van 29 april 2004 betreffende de verplichting voor vervoerders om passagiersgegevens door te geven (PB L 261 van 6.8.2004, blz. 24).
(4) Bij dit verdrag uit 1944 werd de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) opgericht. Alle EU-lidstaten zijn partij bij het Verdrag van Chicago.
(5) Werkdocument van de diensten van de Commissie over de evaluatie van Richtlijn 2004/82/EG van de Raad betreffende de verplichting voor vervoerders om passagiersgegevens door te geven (API-richtlijn), SWD(2020) 174 final van 8.9.2020.
(6) Zie de effectbeoordeling.
(7) Artikel 8, lid 2, punt a), van de Schengengrenscode (Verordening (EU) 2016/399 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende een Uniecode voor de overschrijding van de grenzen door personen) verwijst naar het SIS, de Interpol-databank voor gestolen en verloren reisdocumenten (SLTD) en nationale databanken met informatie over gestolen, ontvreemde, verloren en ongeldig gemaakte reisdocumenten.
(8) In opdracht van het directoraat-generaal Migratie en Binnenlandse Zaken van de Europese Commissie uitgevoerde studie – Study on Advance Passenger Information (API): evaluation of Council Directive 2004/82/EC on the obligation of carriers to communicate passenger data, Publicatiebureau, 2020, https://data.europa.eu/doi/10.2837/882434 , blz. 149.
(9) WDO/IATA/ICAO Guidelines on Advanced Passenger Information (API), 2014. Zie bijlage 5 van de effectbeoordeling.
(10) Wat het Schengengebied betreft, zie het verslag van de Europese Commissie over de staat van Schengen 2022, COM(2022) 301 final/2 van 24.5.2022, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52022DC0301 .
(11) Het SIS (Verordening (EU) 2018/1861 van het Europees Parlement en de Raad van 28 november 2018 betreffende de instelling, de werking en het gebruik van het Schengeninformatiesysteem (SIS) op het gebied van grenscontroles, tot wijziging van de Overeenkomst ter uitvoering van het Akkoord van Schengen en tot wijziging en intrekking van Verordening (EG) nr. 1987/2006) helpt de bevoegde autoriteiten in de EU de interne veiligheid te waarborgen nu er geen controles aan de binnengrenzen meer plaatsvinden, en het VIS biedt Schengenstaten de mogelijkheid om visumgegevens uit te wisselen. Het Eurodac-systeem omvat een EU-vingerafdrukdatabank voor asielzaken, aan de hand waarvan de lidstaten de vingerafdrukken van asielzoekers kunnen vergelijken om na te gaan of de betrokkenen eerder asiel hebben aangevraagd of de EU op irreguliere wijze via een andere lidstaat zijn binnengekomen.
(12) Het EES en het Etias zullen de veiligheidscontroles van reizigers die in het bezit zijn van een visum voor kort verblijf en van niet-visumplichtige reizigers die naar het Schengengebied reizen, verscherpen doordat ze het mogelijk maken om deze reizigers vooraf te controleren op risico’s in verband met irreguliere migratie en veiligheid. Ecris-TCN zal de geconstateerde lacune in de informatie-uitwisseling tussen de lidstaten met betrekking tot veroordeelde onderdanen van derde landen aanpakken.
(13) Verordening (EU) 2019/817 en Verordening (EU) 2019/818.
(14) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens.
(15) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(16) ICAO, document 9303, Machine Readable Travel Documents, achtste editie, 2021, https://www.icao.int/publications/documents/9303_p1_cons_en.pdf .
(17) Verordening (EU) 2016/399 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende een Uniecode voor de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode).    
(18) Verordening (EU) 2019/817 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2019 tot vaststelling van een kader voor interoperabiliteit tussen de Unie-informatiesystemen op het gebied van grenzen en visa.
(19) Werkdocument van de diensten van de Commissie over de evaluatie van Richtlijn 2004/82/EG van de Raad betreffende de verplichting voor vervoerders om passagiersgegevens door te geven (API-richtlijn), SWD(2020) 174 final van 8.9.2020.
(20) Zie artikel 6, laatste alinea, van de API-richtlijn.
(21) Evaluatie van de API-richtlijn, SWD(2020) 174.
(22) https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12434-Border-law-enforcement-advance-air-passenger-information-API-revised-rules_nl .
(23) SWD(2022) 422 final van 13.12.2022.
(24) Artikel 2, lid 1, van Verordening (EU) 2021/1119 van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader voor de verwezenlijking van klimaatneutraliteit.
(25) HvJ-EU, arrest van 9 november 2010, gevoegde zaken C-92/09 en C-93/09, Volker und Markus Schecke en Eifert, Jurispr. 2010, blz. I-0000.
(26) Artikel 52, lid 1, van het Handvest van de grondrechten bepaalt dat beperkingen op de uitoefening van het recht op gegevensbescherming bij wet moeten worden gesteld en de wezenlijke inhoud van die rechten en vrijheden moeten eerbiedigen, en dat, met inachtneming van het evenredigheidsbeginsel slechts beperkingen kunnen worden gesteld, indien zij noodzakelijk zijn en daadwerkelijk beantwoorden aan door de Europese Unie erkende doelstellingen van algemeen belang of aan de eisen van de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
(27) Verordening (EU) 2021/1148 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting, in het kader van het Fonds voor geïntegreerd grensbeheer, van het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid.
(28) PB L 64 van 7.3.2002, blz. 20.
(29) Verordening (EU) 2018/1726 van het Europees Parlement en de Raad van 14 november 2018 betreffende het Agentschap van de Europese Unie voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (eu-LISA), tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1987/2006 en Besluit 2007/533/JBZ van de Raad en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1077/2011 (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 99).
(30) Verordening (EU) 2019/817 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2019 tot vaststelling van een kader voor interoperabiliteit tussen de Unie-informatiesystemen op het gebied van grenzen en visa en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 767/2008, (EU) 2016/399, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240, (EU) 2018/1726 en (EU) 2018/1861 van het Europees Parlement en de Raad, Beschikking 2004/512/EG van de Raad en Besluit 2008/633/JBZ van de Raad (PB L 135 van 22.5.2019, blz. 27).
(31) [PB C van , blz. .]
(32) Verordening (EU) 2016/399 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende een Uniecode voor de overschrijding van de grenzen door personen (Schengengrenscode) (PB L 77 van 23.3.2016, blz. 1).
(33) Richtlijn 2004/82/EG van de Raad van 29 april 2004 betreffende de verplichting voor vervoerders om passagiersgegevens door te geven (PB L 261 van 6.8.2004, blz. 24).
(34) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).
(35) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(36) Verordening (EU) 2018/1726 van het Europees Parlement en de Raad van 14 november 2018 betreffende het Agentschap van de Europese Unie voor het operationeel beheer van grootschalige IT-systemen op het gebied van vrijheid, veiligheid en recht (eu-LISA), tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1987/2006 en Besluit 2007/533/JBZ van de Raad en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1077/2011 (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 99).
(37) Verordening (EU) 2019/817 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2019 tot vaststelling van een kader voor interoperabiliteit tussen de Unie-informatiesystemen op het gebied van grenzen en visa en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 767/2008, (EU) 2016/399, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240, (EU) 2018/1726 en (EU) 2018/1861 van het Europees Parlement en de Raad, Beschikking 2004/512/EG van de Raad en Besluit 2008/633/JBZ van de Raad (PB L 135 van 22.5.2019, blz. 27).
(38) PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1.
(39) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(40) Besluit 2002/192/EG van de Raad van 28 februari 2002 betreffende het verzoek van Ierland deel te mogen nemen aan bepalingen van het Schengenacquis (PB L 64 van 7.3.2002, blz. 20).
(41) PB L 176 van 10.7.1999, blz. 36.
(42) Besluit 1999/437/EG van de Raad van 17 mei 1999 inzake bepaalde toepassingsbepalingen van de door de Raad van de Europese Unie, de Republiek IJsland en het Koninkrijk Noorwegen gesloten overeenkomst inzake de wijze waarop deze twee staten worden betrokken bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis (PB L 176 van 10.7.1999, blz. 31).
(43) PB L 53 van 27.2.2008, blz. 52.
(44) Besluit 2008/146/EG van de Raad van 28 januari 2008 betreffende de sluiting namens de Europese Gemeenschap van de Overeenkomst tussen de Europese Unie, de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake de wijze waarop Zwitserland wordt betrokken bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis (PB L 53 van 27.2.2008, blz. 1).
(45) PB L 160 van 18.6.2011, blz. 21 .
(46) Besluit 2011/350/EU van de Raad van 7 maart 2011 betreffende de sluiting namens de Europese Unie van het Protocol tussen de Europese Unie, de Europese Gemeenschap, de Zwitserse Bondsstaat en het Vorstendom Liechtenstein betreffende de toetreding van het Vorstendom Liechtenstein tot de Overeenkomst tussen de Europese Unie, de Europese Gemeenschap en de Zwitserse Bondsstaat inzake de wijze waarop Zwitserland wordt betrokken bij de uitvoering, de toepassing en de ontwikkeling van het Schengenacquis betreffende de afschaffing van controles aan de binnengrenzen en het verkeer van personen ( PB L 160 van 18.6.2011, blz. 19 ).
(47) [PB C …]
(48) Verordening (EU) 2017/2226 van het Europees Parlement en de Raad van 30 november 2017 tot instelling van een inreis-uitreissysteem (EES) voor de registratie van inreis- en uitreisgegevens en van gegevens over weigering van toegang ten aanzien van onderdanen van derde landen die de buitengrenzen van de lidstaten overschrijden en tot vaststelling van de voorwaarden voor toegang tot het EES voor rechtshandhavingsdoeleinden en tot wijziging van de overeenkomst ter uitvoering van het akkoord van Schengen en Verordeningen (EG) nr. 767/2008 en (EU) nr. 1077/2011 (PB L 327 van 9.12.2017, blz. 20).
(49) Verordening (EG) nr. 767/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 betreffende het visuminformatiesysteem (VIS) en de uitwisseling tussen de lidstaten van gegevens op het gebied van visa voor kort verblijf (VIS-verordening) (PB L 218 van 13.8.2008, blz. 60).
(50) Verordening (EEG, Euratom, EGKS) nr. 259/68 van de Raad van 29 februari 1968 tot vaststelling van het Statuut van de ambtenaren van de Europese Gemeenschappen en de Regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van deze Gemeenschappen, alsmede van bijzondere maatregelen welke tijdelijk op de ambtenaren van de Commissie van toepassing zijn (PB L 56 van 4.3.1968, blz. 1).
(51) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a), of b), van het Financieel Reglement.
(52) Zie de effectbeoordeling.
(53) COM(2021) 277 final van 2.6.2021.
(54) Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: https://myintracomm.ec.europa.eu/budgweb/EN/man/budgmanag/Pages/budgmanag.aspx  
(55) Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid.
(56) GK = Gesplitste kredieten / NGK = Niet-gesplitste kredieten.
(57) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(58) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(59) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(60) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(61) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(62) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek door derden, eigen onderzoek.
(63) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(64) Het overzicht van de budgettaire gevolgen na het huidige MFK is indicatief en heeft geen invloed op het toekomstige akkoord over het MFK.
(65) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.