Bijlagen bij COM(2022)724 - Effectiviteit van de invoering van het uniforme Europese alarmnummer “112” - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2022)724 - Effectiviteit van de invoering van het uniforme Europese alarmnummer “112”. |
---|---|
document | COM(2022)724 |
datum | 16 december 2022 |
10.Conclusies
Al meer dan dertig jaar 38 hebben de burgers van de Unie toegang tot noodhulpdiensten via het uniforme Europese alarmnummer “112”. Dat moet in het digitale tijdperk zo blijven. Burgers moeten profiteren van een tijdige aanlevering van de uitgebreide contextuele informatie die nodig is om een noodsituatie aan te pakken. De hoge mate van connectiviteit die met de digitale transformatie van Europa wordt beoogd, zoals blijkt uit het besluit van het Europees Parlement en de Raad van [… — nog bijwerken] tot vaststelling van het beleidsprogramma voor het digitale decennium 2030, brengt een technologische migratie van de door burgers gebruikte elektronische-communicatiediensten naar geheel op IP gebaseerde technologieën met zich mee, met name voor personen met een handicap. De migratie van circuit- naar pakketgeschakelde technologieën in elektronische-communicatienetwerken leidt tot de uitrol van spraakdiensten via op het IP-multimedia-subsysteem gebaseerde vaste en mobiele beheerde Voice over IP-technologieën zoals Voice over Long Term Evolution (VoLTE), Voice over New Radio (VoNR in 5G) en Voice over Wi-Fi (VoWiFi). Pakketgeschakelde technologieën maken ook tekst- en videogebaseerde diensten mogelijk, zoals realtimetekst en totale conversatie. Deze op IP gebaseerde communicatiediensten kunnen niet worden ondersteund door de oude circuitgeschakelde netwerken, zoals de 2G- en 3G-netwerken die geleidelijk buiten gebruik worden gesteld. Daarom moet ook noodcommunicatie worden gemigreerd naar pakketgeschakelde technologieën. Uit dit verslag blijkt dat de afhandeling van noodcommunicatie, de beschikbaarheid van nauwkeurige informatie over de locatie van de beller, de beschikbaarheid van gelijkwaardige toegangsmiddelen voor eindgebruikers met een handicap en de toegang voor roamende eindgebruikers een belangrijke rol spelen bij de doeltreffendheid en de snelheid van de hulpverlening door de noodhulpdiensten. Het potentieel van de digitale technologieën kan pas ten volle worden benut als zowel de diensten voor noodcommunicatie als de nationale PSAP-systemen in staat zijn om van de technologische ontwikkelingen gebruik te maken.
De overgang naar geheel op IP gebaseerde communicatie maakt het ook mogelijk het potentieel van applicatiegebruik te benutten, waardoor eindgebruikers verschillende vormen van spraak-, tekst- en videocommunicatie kunnen gebruiken en alarmcentrales relevante contextuele informatie kunnen verstrekken. Er bestaan al verschillende nationale en regionale applicaties van dit type, maar die zijn niet interoperabel met de alarmcentrales van het bezochte land/de bezochte regio in geval van roaming. In de toekomst zou de samenwerking tussen de lidstaten en de Commissie — zoals voorgesteld in het kader van de gedelegeerde verordening die uiterlijk op 21 december 2022 wordt vastgesteld — de interoperabiliteit van noodapplicaties mogelijk kunnen maken, zodat ze in de hele EU beschikbaar zijn, vergelijkbaar met het digitale EU-covidcertificaat dat is uitgerold door een EU-toegangspoort voor de interconnectie van nationale systemen op te zetten 39 .
Voornaamste bevindingen:
·Het aantal noodoproepen naar het uniforme Europese alarmnummer “112” was goed voor 56 % van alle noodoproepen: van de in totaal 270 miljoen noodoproepen in de EU waren er 153 miljoen “112”-oproepen. Naar schatting waren 2,3 miljoen noodoproepen afkomstig van roamende eindgebruikers, waarvan 1,5 miljoen “112”-oproepen.
·De invoering van toestelgebaseerde informatie over de locatie van de beller in de EU is verder verbeterd. Sinds september 2022 zijn de alarmcentrales in 22 lidstaten, IJsland en Noorwegen compatibel met AML. Toch bevestigden slechts zes lidstaten dat toestelgebaseerde locatiebepaling beschikbaar is voor roamende eindgebruikers. Vanwege jurisdictiebeperkingen en het gebrek aan controlecapaciteit kunnen de bezochte lidstaten niet garanderen dat de doorgifte van de locatie van de beller gratis is voor de eindgebruiker. De herziene roamingverordening 40 heeft als doel ervoor te zorgen dat alle roamende eindgebruikers kosteloos gebruik kunnen maken van nauwkeurige informatie over de locatie van de beller.
·Eindgebruikers met een handicap hebben geen volledig gelijkwaardige toegang tot noodhulpdiensten, vooral niet tijdens roaming. Wanneer deze eindgebruikers niet in staat zijn om naar “112” te bellen, moeten zij vertrouwen op nationaal gefragmenteerde oplossingen. Deze situatie staat in contrast tot de beschikbaarheid van het geharmoniseerde uniforme Europese alarmnummer “112” voor andere eindgebruikers en is een opvallende lacune in de toegankelijkheid van noodhulpdiensten. De herziene roamingverordening zorgt ervoor dat alle roamende eindgebruikers, met inbegrip van eindgebruikers met een handicap, worden geïnformeerd over de alternatieve middelen voor toegang tot noodhulpdiensten in de bezochte lidstaat.
Toekomstige acties en mijlpalen:
·De lidstaten moeten de nodige maatregelen omzetten en uitvoeren om te voldoen aan de eisen van het EECC, met name artikel 109 betreffende noodcommunicatie en het uniforme Europese alarmnummer. Alle eindgebruikers, met inbegrip van eindgebruikers met een handicap, moeten, ongeacht waar in de Europese Unie, op een effectieve manier hulp kunnen vragen aan en ontvangen van de noodhulpdiensten.
·Om te zorgen voor een effectieve toegang tot noodhulpdiensten via noodcommunicatie met het uniforme Europese alarmnummer “112” zal de Commissie uiterlijk op 21 december 2022 een gedelegeerde verordening vaststellen krachtens het in artikel 109, lid 8, EECC gegeven mandaat. De gedelegeerde verordening heeft tot doel de doeltreffendheid van noodcommunicatie te verbeteren door middel van de volgende maatregelen:
oZij bevat parameters waarmee de bevoegde regelgevende instanties rekening moeten houden bij de vaststelling van de criteria inzake nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van informatie over de locatie van de beller.
oBij de verordening worden eisen inzake functionele gelijkwaardigheid vastgesteld voor noodcommunicatie die door eindgebruikers met een handicap wordt gebruikt om toegang te krijgen tot noodhulpdiensten.
oZij bevat de eisen met betrekking tot doeltreffende doorschakeling.
oOm ervoor te zorgen dat naadloze toegang in de hele EU technisch haalbaar is, worden de lidstaten in de verordening opgeroepen met de Commissie samen te werken om gemeenschappelijke interoperabiliteitseisen vast te stellen die het mogelijk maken de op mobiele applicaties gebaseerde noodcommunicatie in geval van roaming door te schakelen naar de meest geschikte alarmcentrale.
oOm de toegang tot noodhulpdiensten via noodcommunicatie met de meest geschikte alarmcentrale te waarborgen in het kader van de technologische migratie naar geheel op IP gebaseerde netwerken, worden de lidstaten bij de verordening verplicht een routekaart op te stellen en aan de Commissie toe te zenden inzake de modernisering van het nationale PSAP-systeem zodat die noodcommunicatie via pakketgeschakelde technologie kunnen ontvangen, beantwoorden en verwerken.
oDe verordening verplicht de lidstaten tot het rapporteren en verstrekken van bijgewerkte informatie aan de Commissie over de in de verordening vastgestelde verplichtingen.
Bijlage — alternatieve middelen voor toegang tot noodhulpdiensten in EU-lidstaten en EER-landen
Functie beschikbaar
Functie niet beschikbaar
Toegangsmiddel | Interactief | Gebruikerslocatie | Geen registratie | Kosteloos | Toegang bij roaming | Gratis roaming | Aantal keer toegang | |
AT | Sms naar lang nummer | 173 | ||||||
Fax naar lang nummer | ||||||||
Applicatie | 241 | |||||||
BE | Sms naar kort nummer | n.v.t. | ||||||
Applicatie “112.be” | n.v.t. | |||||||
Fax naar 112 of 101 | n.v.t. | |||||||
BG | Applicatie (112 Bulgarije) | 11 | ||||||
Webgebaseerde dienst | ||||||||
CY | Sms naar 112 | 697 | ||||||
RTT (via de 112-applicatie van Cyprus) | 15 | |||||||
CZ | Sms naar 112 | 255 | ||||||
Applicatie (zachranka) | n.v.t. | |||||||
Webgebaseerde toegang tot nooddiensten | n.v.t. | |||||||
Bemiddelingsdienst voor algemene toegankelijkheid | n.v.t. | |||||||
Gespecialiseerde bemiddelingsdienst voor noodgevallen | n.v.t. | |||||||
Gespecialiseerde apparatuur vanaf vaste locaties | 0 | |||||||
Gespecialiseerde mobiele apparatuur | 0 | |||||||
n.v.t. | ||||||||
Fax naar lang nummer | n.v.t. | |||||||
Andere | n.v.t. | |||||||
DE | Fax naar 112 | n.v.t. | ||||||
Applicatie | 4 597* | |||||||
Algemene bemiddelingsdienst | n.v.t. | |||||||
Gespecialiseerde bemiddelingsdienst | 650 | |||||||
DK | Sms naar lang nummer | n.v.t. | ||||||
Bemiddelingsdienst voor algemene toegankelijkheid | n.v.t. | |||||||
Noodapplicatie | n.v.t. | |||||||
EE | Sms naar 112 | 891 | ||||||
EL | Sms naar 112 | n.v.t. | ||||||
n.v.t. | ||||||||
Fax naar kort nummer | n.v.t. | |||||||
ES | Regionale sms naar lang nummer | 451 | ||||||
Gespecialiseerde bemiddelingsdienst (video-oproep) | 200 | |||||||
Regionale gespecialiseerde bemiddelingsdiensten voor noodgevallen (oproep naar gratis telefoon + sms/chat) | 350 | |||||||
Regionale gespecialiseerde bemiddelingsdienst voor noodgevallen (oproep naar 112 + sms/chat) | 2 000 | |||||||
Regionale gespecialiseerde apparatuur vanaf vaste locatie | n.v.t. | |||||||
Applicatie | 200 | |||||||
FI | Sms naar 112 | 4 520 | ||||||
FR | Sms naar 114 | 13 000 | ||||||
Fax naar 114 | n.v.t. | |||||||
n.v.t. | ||||||||
Applicatie | n.v.t. | |||||||
Webgebaseerde toegang tot nooddiensten | n.v.t. | |||||||
RTT als netwerkdienst (www.info.urgence114.fr) | n.v.t. | |||||||
RTT als applicatiedienst (www.info.urgence114.fr) | n.v.t. | |||||||
Gespecialiseerde bemiddelingsdienst voor noodgevallen | n.v.t. | |||||||
Gespecialiseerde apparatuur vanaf vaste locaties (114) | n.v.t. | |||||||
HR | Sms naar 112 | 14 | ||||||
Fax naar 112 | 0 | |||||||
HU | Sms naar 112 | 20 523 | ||||||
Applicatie “112-SOS” | ||||||||
IE | Sms naar 112 | 1 279 | ||||||
Gespecialiseerde bemiddelingsdienst voor noodgevallen | 0 | |||||||
Bemiddelingsdienst voor algemene toegankelijkheid | 0 | |||||||
IT | Applicatie (Flag Mii) | n.v.t. | ||||||
Applicatie (Where ARE U) | n.v.t. | |||||||
Gespecialiseerde bemiddelingsdienst voor noodgevallen | 350 | |||||||
LT | Sms naar 112 | 36 630 | ||||||
Applicatie (112-app) | 157 | |||||||
LU | Sms naar 112 en 113 | n.v.t. | ||||||
Applicaties (GouvAlert, Echo 112) | n.v.t. | |||||||
Gespecialiseerde vaste toestellen | n.v.t. | |||||||
n.v.t. | ||||||||
Fax naar 112 | n.v.t. | |||||||
LV | Sms naar 112 | 5 965 | ||||||
Noodapplicatie | n.v.t. | |||||||
MT | Sms naar lang nummer | 6 | ||||||
Applicatie “112.mt” | 228 | |||||||
Webdienst “112.mt” | ||||||||
RTT over het netwerk (lang nummer) | ||||||||
RTT via een applicatie | ||||||||
Melding via 112.mt | ||||||||
NL | RTT via een applicatie (112NL) | n.v.t. | ||||||
Webgebaseerde toegang tot nooddiensten | n.v.t. | |||||||
Sms naar 112 | n.v.t. | |||||||
Gespecialiseerde bemiddelingsdienst voor noodgevallen | n.v.t. | |||||||
Bemiddelingsdienst voor algemene toegankelijkheid | n.v.t. | |||||||
PL | Applicatie “Alarm 112” | 1 475 | ||||||
PT | Sms naar lang nummer | n.v.t. | ||||||
Noodapplicatie | 38 | |||||||
RO | Sms naar 113 | 51 | ||||||
SE | Sms naar 112 | 112 | ||||||
Gespecialiseerde vaste toestellen | 0 | |||||||
Algemene bemiddelingsdienst | 792 | |||||||
SI | Sms naar 112 | 36 739 | ||||||
Webgebaseerde toegang tot nooddiensten | n.v.t. | |||||||
SK | Sms naar 112 | n.v.t. | ||||||
Applicatie “155.sk” | 31 | |||||||
NO | Sms naar 112 | n.v.t. |
* Sinds 28.9.2021.
(1) Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36).
(2) COCOM22-01.
(3) Comité voor communicatie, opgericht op grond van artikel 118 EECC.
(4) https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2020-report-effectiveness-implementation-european-emergency-number-112
(5) De kwantitatieve gegevens worden elke twee jaar verzameld en hebben alleen betrekking op het jaar voorafgaand aan het verslag, om de administratieve lasten voor de rapporterende autoriteiten te verlichten.
(6) Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische-communicatienetwerken en -diensten (universeledienstrichtlijn) (PB L 108 van 24.4.2002, blz. 51).
(7)
19 lidstaten hebben informatie verstrekt over valse oproepen.
(8) Valse oproepen zijn oproepen die niet leiden tot een interventie of bijstand van de alarmcentrale of de noodhulpdiensten. Oproepen die een noodgeval melden dat al aanleiding heeft gegeven tot een interventie of bijstand vanuit de alarmcentrale, en die dus niet leiden tot een afzonderlijke interventie of bijstand, worden niet als valse oproepen beschouwd.
(9) AT, CY, CZ, DK, EE, EL, ES, FI, HU, IE, IT, LT, LU, LV, MT, NL, PL, PT, SE, SK.
(10) In sommige lidstaten wordt sms-communicatie uitsluitend gebruikt voor eindgebruikers met een handicap, zoals aangegeven in punt 8.
(11) EE, EL, FI, HR, IE, IS, LT, LU, LV, SI, SK.
(12) AT, BE, CY, EE, EL, HR, HU, IE, LT, LU, LV, SI, SK.
(13) AT (regionaal), BE, CY, CZ, DK, FI, IT, LU, LV, MT, PL, RO, SE, SK.
(14) Communicatie via applicaties is in sommige lidstaten uitsluitend beschikbaar voor eindgebruikers met een handicap, zoals aangegeven in punt 8.
(15) De tijd tussen het moment dat de noodoproep arriveert bij het eerste doorschakelpunt van de alarmcentrale en het moment dat de oproep wordt beantwoord door een medewerker van de alarmcentrale.
(16) Oostenrijk heeft over deze gegevens geen verslag uitgebracht.
(17) De nauwkeurigheid van de netwerkgebaseerde locatie kan variëren van 50 m tot 40 km, de toestelgebaseerde locatie heeft een veel hogere nauwkeurigheid tot 5 m.
(18) 18 lidstaten hebben hierover gegevens verstrekt: CZ, BG, DK, EE, ES, FR, HR, HU, IE, IT, LT, LV, MT, NL, PT, RO, SE en SI.
(19) Toestelgebaseerde informatie over de locatie van de beller is in de volgende landen en mate niet beschikbaar: PT (1 %), HR (2 %), HU (2,9 %), SI (5 %), SE (20 %), DK (23,7 %), NO (30 %), RO (33,9 %), LT (38 %), MT (40,4 %), EE (46 %), IE (48 %), CZ (50 %), BG (68,2 %), IT (94,2 %).
(20) https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/112-112-day-locating-emergency-calls-aml-technology-rise
(21) EL, FI, LU, RO en gedeeltelijk in BE en SE.
(22) Artikel 3, lid 6, van Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie.
(23) BE, BG, CY, CZ, DE, ES, HU, IT, LT, LV, MT, NL, PL, PT, RO, SE, SI, SK.
(24) Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/320 van de Commissie van 12 december 2018 tot aanvulling van Richtlijn 2014/53/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de toepassing van de in artikel 3, lid 3, onder g), van die richtlijn bedoelde essentiële eisen ter waarborging van de bepaling van de locatie van de beller bij noodcommunicatie via mobiele toestellen (PB L 55 van 25.2.2019, blz. 1).
(25) https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/112-112-day-locating-emergency-calls-aml-technology-rise
(26) BE, BG, CZ, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, HR, HU, IE, IT, LT, LV, MT, NL, PT, RO, SE, SI.
(27) LU, HR, MT, SI, SE, CY, EE, CZ, RO, IT, BG.
(28) Artikel 16 van Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie.
(29) Zoals gedefinieerd in artikel 2, punt 35, EECC: “dienst voor totale conversatie”: een multimediale dienst voor realtime conversatie die bidirectionele symmetrische realtime overdracht van videofilm, realtimetekst en stem tussen gebruikers in twee of meer locaties biedt.
(30) AT, BE, CY, CZ, DK, EE, EL, FI, FR, HR, HU, IE, LT, LU, LV, MT, NL, PT, RO, SE, SI, SK.
(31) AT, BE, BG, CY, CZ, DE, DK, ES, FR, HU, IT, LT, LU, LV, MT, NL, PL, PT, SK.
(32) De Europese toegankelijkheidswet: Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PB L 151 van 7.6.2019, blz. 70).
(33) Europese toegankelijkheidswet, artikel 4, lid 1, en bijlage I, afdeling IV, punt a).
(34) De lidstaten moesten de Europese toegankelijkheidswet uiterlijk op 28 juni 2022 hebben omgezet.
(35) Europese toegankelijkheidswet, artikel 4, lid 8, en bijlage I, afdeling V.
(36) https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/103400_103499/103478/01.01.01_60/ts_103478v010101p.pdf
(37) Artikel 15 van Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie.
(38) 91/396/EEG: Beschikking van de Raad van 29 juli 1991 inzake invoering van een gemeenschappelijk Europees oproepnummer voor hulpdiensten (PB L 217 van 6.8.1991).
(39) https://joinup.ec.europa.eu/collection/open-source-observatory-osor/news/eu-gateway-eu-digital-covid-certificate
(40) Artikel 3, lid 6, van Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie.