Bijlagen bij COM(2022)708 - Slotevaluatie van het onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma “Actief en ondersteund leven”

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Annex D: Case Study on ‘Support Actions for capacity development and community building and Annex E: Case Study on ‘Learnings from the AAL2 Public-Public Partnership Approach (Slotevaluatie van het AAL2, bijlage D: casestudie over “Ondersteunende acties voor capaciteitsontwikkeling en gemeenschapsvorming” en bijlage E: casestudie over “Getrokken lessen uit de aanpak met publiek-publieke partnerschappen voor AAL2”), Bureau voor publicaties van de Europese Unie, Luxemburg ( https://data.europa.eu/doi/10.2777/068757 ).
(4) Besluit nr. 742/2008/EG van 9 juli 2008.
(5) Besluit nr. 554/2014/EU van 15 mei 2014.
(6) België (twee gewesten), Canada, Cyprus, Denemarken, Hongarije, Ierland, Israël, Italië (drie regio’s), Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Spanje (drie regio’s), Taiwan, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.
(7) Initiatieven op grond van artikel 185 zijn langlopende publiek-publieke partnerschappen die op vrijwillige basis door de EU-lidstaten zijn opgezet en ook in aanmerking komen voor een aanzienlijke financiële bijdrage uit het kaderprogramma voor onderzoek van de EU. Deze initiatieven zijn erop gericht gemeenschappelijke uitdagingen op specifieke onderzoeksgebieden aan te pakken door schaalvoordelen en synergieën tussen nationale en EU-onderzoeksprogramma’s en -investeringen te creëren. De ambitie is te komen tot wetenschappelijke, beheers- en financiële integratie van nationale onderzoeksprogramma’s op een bepaald gebied (overgenomen van: https://www.era-learn.eu/ ).
(8) Europese Commissie (2021), The 2021 Ageing Report. Economic & Budgetary Projections for the EU Member States (2019-2070) (Vergrijzingsverslag 2021. Economische en budgettaire prognoses voor de EU-lidstaten (2019-2070)), Bureau voor publicaties van de Europese Unie, Luxemburg.
(9) Wereldgezondheidsorganisatie (2021), Decade of Healthy Ageing: Baseline Report (Decennium voor gezond ouder worden: situatierapport).
(10) Europese Commissie (2018), The Silver Economy (De zilveren economie), een voor het directoraat-generaal Communicatie­netwerken, Inhoud en Technologie van de Europese Commissie opgestelde studie van Technopolis Group, Oxford Economics, Bureau voor publicaties van de Europese Unie, Luxemburg.
(11) SAPEA, Science Advice for Policy by European Academies (2019), Transforming the Future of Ageing (De toekomst van het ouder worden veranderen), SAPEA, Berlijn, blz. 190-196.
(12) Europese Commissie (2021), directoraat-generaal Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Inclusie, Union of equality: strategy for the rights of persons with disabilities 2021-2030 (Unie van gelijkheid: strategie inzake de rechten van personen met een handicap 2021-2030), Bureau voor publicaties, 2021, https://data.europa.eu/doi/10.2767/31633
(13) Europese Commissie (2022), Een Europese zorgstrategie voor zorgverleners en zorgontvangers, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/ip_22_5169
(14) COM(2021) 118 final.
(15) COM(2022) 27 final.
(16) COM(2022) 197 final.
(17) In de richtsnoeren voor betere regelgeving zijn de beginselen neergelegd die de Europese Commissie volgt bij de voorbereiding van nieuwe initiatieven en voorstellen en bij het beheer en de evaluatie van bestaande wetgeving.
(18) Zie de voetnoten 2 en 3.
(19) Idea Consult, Third edition of the AAL programme impact assessment (Derde editie van de effectbeoordeling van het AAL-programma), samenvattend eindverslag, december 2021, Brussel.
(20) Status van 151 AAL2-projecten eind 2021: 78 afgerond; 59 lopend; de laatste projecten zullen naar verwachting medio 2025 worden afgerond.
(21) Zie voetnoot 19.
(22) De term “deelnames” verwijst naar de som van alle begunstigden in alle projecten, waaronder meervoudige tellingen van begunstigden die meerdere keren hebben deelgenomen.
(23) In de rechtsgrondslagen is de geraamde financiële bijdrage van de EU vastgesteld op maximaal 175 miljoen EUR en is bepaald dat de jaarlijkse financiële verplichting van de EU voor het AAL2-programma niet meer mag bedragen dan de jaarlijkse financiële verplichting van de deelnemende landen. Het budget van de Commissie omvat programmabeheer, ondersteunende acties en projectoproepen; de budgetten van de deelnemende landen en de begunstigden zijn uitsluitend bestemd voor de financiering van projectoproepen.
(24) Europese Commissie (2017), Interim Evaluation of the Active & Assisted Living Programme (Tussentijdse evaluatie van het programma “Actief en ondersteund leven”), Bureau voor publicaties van de Europese Unie, Luxemburg.
(25) HORIZON-HLTH-2022-CARE-10-01
(26) Zie voetnoot 13.
(27) https://ec.europa.eu/reform-support/towards-person-centred-integrated-care_en
(28) https://www.opendei.eu/ en https://www.opendei.eu/healthcare-sector/
(29) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-11717-2020-REV-2/nl/pdf
(30) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-8668-2020-INIT/nl/pdf
(31) https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-6976-2021-INIT/nl/pdf
(32) COM(2022) 441 final.
(33) https://futurium.ec.europa.eu/nl/active-and-healthy-living-digital-world