Bijlagen bij COM(2023)145 - Gedelegeerde handelingen van de Commissie onder Richtlijn 2018/1972 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlagen V2, VI3, IX4, X5 en XI6 bij de richtlijn te wijzigen, teneinde rekening te houden met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen of veranderingen in de marktvraag – artikel 116 EWEC.

2. RECHTSGRONDSLAG

Dit verslag moet worden opgesteld uit hoofde van artikel 117, lid 2, EWEC. Krachtens deze bepaling is de bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen aan de Commissie toegekend voor een termijn van vijf jaar, te rekenen vanaf 20 december 2018 (d.w.z. tot 20 december 2023).

De bevoegdheidsdelegatie wordt stilzwijgend met termijnen van dezelfde duur verlengd, tenzij het Europees Parlement of de Raad zich uiterlijk drie maanden voor het einde van elke termijn tegen deze verlenging verzet.

De Commissie moet uiterlijk negen maanden voor het einde van de termijn van vijf jaar een verslag over de bevoegdheidsdelegatie opstellen (d.w.z. uiterlijk 20 maart 2023).

3. UITOEFENING VAN DE BEVOEGDHEIDSDELEGATIE IN DE HUIDIGE PERIODE

In de verslagperiode (20 december 2018 - 20 maart 2023) heeft de Commissie gebruikgemaakt van haar bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen met betrekking tot de volgende bepalingen van de richtlijn:

- Artikel 75, lid 1 – Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie van 18 december 2020 houdende aanvulling van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad waarbij één enkel maximumtarief voor mobiele gespreksafgifte voor de hele Unie en één enkel maximumtarief voor vaste gespreksafgifte voor de hele Unie wordt vastgesteld.

Op grond van artikel 75, lid 1, EWEC moet de Commissie uiterlijk 31 december 2020 een gedelegeerde handeling vaststellen waarbij een enkel maximumtarief voor mobiele gespreksafgifte voor de hele Unie en een enkel maximumtarief voor vaste gespreksafgifte voor de hele Unie wordt vastgesteld. Daarbij moet de Commissie voldoen aan de in bijlage III bij het EWEC vastgestelde beginselen, criteria en parameters. De gedelegeerde verordening van de Commissie is vastgesteld volgens de voorschriften van het EWEC en binnen de daarin gestelde termijn.

Bij de gedelegeerde verordening worden de maximale afgiftetarieven vastgesteld die aanbieders van mobiele of vaste gespreksafgiftediensten elkaar mogen aanrekenen voor respectievelijk mobiele en vaste gespreksafgiftediensten in de EU. Een enkel maximumtarief voor de hele Unie leidt tot minder versnippering en een meer concurrerende, grensoverschrijdende omgeving, wat uiteindelijk ten goede komt aan de Europese consumenten door lagere prijzen en een uitgebreider aanbod van vaste en mobiele telefonie. Aangezien de nationale regelgevende instanties (NRI’s) geen kostenmodellen meer hoeven te ontwikkelen voor het berekenen van efficiënte tarieven, wordt met deze gedelegeerde verordening bovendien de administratieve last van die instanties in de hele EU aanzienlijk verlaagd.

Belanghebbenden konden tussen 26 juli en 8 november 2019 op het portaal Geef uw mening7 deelnemen aan de openbare raadpleging over de uitvoeringsaspecten van een enkel maximumtarief voor gespreksafgifte voor de hele Unie. Het ontwerp van gedelegeerde verordening is tussen 10 februari 2020 en 17 februari 2021 met de lidstaten besproken in de deskundigengroep voor gespreksafgiftetarieven in de EU. Overeenkomstig artikel 75, lid 1, is het advies van het Orgaan van Europese regulerende instanties voor elektronische communicatie (Berec) uitgebracht op 10 oktober 20208. Noch de Raad, noch het Europees Parlement heeft gedurende de toetsingsperiode, die op 2 april 2021 afliep, bezwaar gemaakt tegen het ontwerp van gedelegeerde verordening.

- Artikel 109, lid 8 – Gedelegeerde Verordening (EU) 2023/444 van de Commissie van 16 december 2022 tot aanvulling van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad met maatregelen om een effectieve toegang tot noodhulpdiensten via noodcommunicatie met het uniforme Europese alarmnummer “112” te waarborgen.

Krachtens artikel 109, lid 8, EWEC moet de Commissie uiterlijk 21 december 2022 de eerste gedelegeerde handeling tot aanvulling van de leden 2, 5 en 6 van dat artikel vaststellen.

Het doel van deze gedelegeerde verordening is te zorgen voor een effectieve toegang tot noodhulpdiensten via noodcommunicatie met het uniforme Europese alarmnummer “112” in de lidstaten. De gedelegeerde verordening vormt een aanvulling op de bepalingen van het EWEC voor zover dat nodig is om deze doelstelling te verwezenlijken. De gedelegeerde verordening bevat parameters voor de criteria inzake de locatie van de oproeper, voorschriften inzake functionele gelijkwaardigheid voor toegang tot noodhulpdiensten voor eindgebruikers met een handicap en verplichtingen inzake de effectiviteit van de doorschakeling naar de meest geschikte PSAP. De lidstaten moeten verslag uitbrengen over de uitvoering van deze voorschriften en de modernisering van het nationale PSAP-systeem om noodcommunicatie via pakketgeschakelde technologie te kunnen ontvangen, beantwoorden en verwerken.

Belanghebbenden konden tussen 8 augustus en 12 september 2022 feedback geven over het ontwerp van gedelegeerde verordening dat was gepubliceerd op het portaal Geef uw mening9. Het ontwerp van gedelegeerde verordening is tussen 6 mei en 8 september 2022 met de lidstaten besproken in de deskundigengroep voor noodcommunicatie. Overeenkomstig artikel 109, lid 8, is het advies van Berec uitgebracht op 14 oktober 202210. Noch de Raad, noch het Europees Parlement heeft gedurende de toetsingsperiode, die op 17 februari 2023 afliep, bezwaar gemaakt tegen het ontwerp van gedelegeerde verordening.

- Artikel 116 – De Commissie heeft de bij dit artikel verleende bevoegdheid om gedelegeerde handelingen vast te stellen nog niet uitgeoefend. Tot op heden hebben technologische en maatschappelijke ontwikkelingen of veranderingen in de marktvraag nog geen aanleiding gegeven tot wijzigingen van de bijlagen V, VI, IX en XI bij het EWEC.

4. CONCLUSIES

De Commissie heeft de aan haar gedelegeerde bevoegdheden correct uitgeoefend en verzoekt het Europees Parlement en de Raad kennis te nemen van dit verslag.

De Commissie is van mening dat zij de gedelegeerde bevoegdheden uit hoofde van Richtlijn (EU) 2018/1972 moet behouden, aangezien zij op grond van artikel 75, lid 2, EWEC verplicht is de gedelegeerde handeling om de vijf jaar te beoordelen. De uiterste datum voor de beoordeling van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie is 18 december 2025.

De Commissie is tevens van oordeel dat zij moet blijven beschikken over de gedelegeerde bevoegdheden uit hoofde van artikel 109, lid 8, om maatregelen te kunnen nemen die bijdragen aan de effectiviteit van noodcommunicatie, in het licht van de technologische ontwikkelingen op dit gebied.

Bovendien moet de Commissie in de toekomst mogelijk gedelegeerde handelingen vaststellen om de bijlagen bij de richtlijn te wijzigen, teneinde rekening te houden met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen of veranderingen in de marktvraag.

1 Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36).

2 Minimumlijst van diensten die een adequate breedbandinternettoegangsdienst overeenkomstig artikel 84, lid 3, kan ondersteunen

3 Beschrijving van faciliteiten en diensten als bedoeld in artikel 88 (controle van de uitgaven), artikel 115 (extra faciliteiten) en artikel 106 (het overstappen naar een andere aanbieder en nummeroverdraagbaarheid)

4 Informatie die overeenkomstig artikel 103 moet worden bekendgemaakt (transparantie en bekendmaking van informatie)

5 Parameters voor de kwaliteit van de dienst

6 Interoperabiliteit van de in artikel 113 bedoelde autoradio-ontvangers en digitaletelevisieapparatuur voor consumenten

7 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/1958-Voice-call-termination-rates-in-the-EU-Eurorates-_nl

8 https://www.berec.europa.eu/en/document-categories/berec/opinions/berec-opinion-on-the-draft-delegated-act-setting-single-maximum-union-wide-voice-fixed-and-mobile-termination-rates

9 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13183-Emergency-communications-improving-access-through-the-single-European-emergency-number-112_nl

10 https://www.berec.europa.eu/en/document-categories/berec/opinions/berec-opinion-on-the-draft-commission-delegated-regulation-supplementing-directive-eu-20181972-of-the-european-parliament-and-of-the-council-with-measures-to-ensure-effective-access-to-emergency-services-through

NL NL