Bijlagen bij COM(2023)370 - Ontwikkeling van de uitgaven uit het ELGF Systeem voor vroegtijdige waarschuwing nr. 4-6/2023

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

BIJLAGE:

BESTEDING VAN DE ELGF-KREDIETEN TOT EN MET 31 MAART 2023 (VOORLOPIGE CIJFERS)
1. PROCEDURE VOOR DE VASTSTELLING VAN DE ELGF-BEGROTING 2023

Op 23 november 2022 heeft het Europees Parlement de algemene begroting van de Europese Unie voor 2023 goedgekeurd. De begroting voor het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) omvat 40 692 miljoen EUR aan vastleggingskredieten en 40 698 miljoen EUR aan betalingskredieten. De bedragen voor de twee soorten kredieten verschillen van elkaar omdat voor bepaalde maatregelen die rechtstreeks door de Commissie worden uitgevoerd, gesplitste kredieten worden gebruikt. Die kredieten dienen hoofdzakelijk voor afzetbevorderingsmaatregelen voor landbouwproducten en voor maatregelen op het gebied van beleidsstrategie, coördinatie en audits.


2. BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

Op grond van artikel 45 van Verordening (EU) 2021/2116 gelden ontvangsten uit financiële correcties die zijn opgelegd op grond van besluiten tot financiële goedkeuring en besluiten tot prestatiegoedkeuring, en ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden, als bestemmingsontvangsten ter financiering van ELGF-uitgaven.

Overeenkomstig dat artikel kunnen bestemmingsontvangsten worden gebruikt om welke ELGF-uitgaven dan ook te financieren. Geïnde bestemmingsontvangsten die niet binnen het begrotingsjaar worden gebruikt, worden automatisch overgedragen naar het volgende begrotingsjaar1.

De ELGF-begroting 2023 bevat:

- de ramingen van de Commissie van de middelen die nodig zijn voor de financiering van de marktmaatregelen, de rechtstreekse betalingen en andere uitgaven onder direct en indirect beheer;
- de ramingen van de bestemmingsontvangsten die in de loop van het begrotingsjaar zullen worden geïnd.

In haar voorstel voor de ELGF-begrotingskredieten voor 2023 heeft de Commissie rekening gehouden met de totale verwachte bestemmingsontvangsten. Voor de begroting 2023 heeft de Commissie kredieten gevraagd die zijn berekend door de geraamde bestemmingsontvangsten in mindering te brengen op de geraamde behoeften. Bij de goedkeuring van de ELGF-begroting voor 2023 heeft de begrotingsautoriteit rekening gehouden met de verwachte bestemmingsontvangsten.

Bij de opstelling van de begroting 2023 werden de beschikbare bestemmingsontvangsten door de Commissie op 632 miljoen EUR geraamd. Een overdracht van 2022 naar 2023 werd niet verwacht en volgens de ramingen zou het volledige bedrag in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd. De Commissie heeft met die geraamde ontvangsten rekening gehouden toen zij kredieten voor de basisbetalingsregeling vroeg (post 08 02 05 04). De som van de goedgekeurde kredieten en de bestemmingsontvangsten voor deze regeling bedraagt 14 826,3 miljoen EUR, inclusief 2,3 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten die van het vorige begrotingsjaar zijn overgedragen.

De voorlopige uitvoering van de begroting 2023 en een vergelijking met het verwachte uitgavenprofiel zijn opgenomen in de bijlage bij dit verslag.

3. LANDBOUWRESERVE

Voor het begrotingsjaar 2023 is 450 miljoen EUR goedgekeurd voor de financiering van mogelijke uitgaven in het kader van de landbouwreserve (08 02 01). Tot eind maart waren drie maatregelen goedgekeurd, waarvoor 100,5 miljoen EUR is uitgetrokken:

- uitzonderlijke marktondersteuningsmaatregelen voor de sectoren eieren en pluimveevlees in Polen (17,0 miljoen EUR)2,

- een noodsteunmaatregel voor de sectoren granen en oliehoudende zaden in Bulgarije, Polen en Roemenië (56,3 miljoen EUR)3 en

- uitzonderlijke marktondersteuningsmaatregelen voor de sectoren eieren en pluimveevlees in Italië (27,2 miljoen EUR)4.

Tot dusver zijn geen uitgaven gedeclareerd, maar naar verwachting zal het volledige bedrag worden besteed.

Zoals bepaald in artikel 16 van Verordening (EU) 2021/2116 kunnen verdere maatregelen worden vastgesteld om de landbouwsector aanvullende steun te verlenen voor het beheer of de stabilisatie van de markten en om snel te reageren in crisissituaties die de landbouwproductie of -distributie treffen.

4. OPMERKINGEN OVER DE VOORLOPIGE UITVOERING VAN DE ELGF-BEGROTING 2023

De bijlage bij dit verslag geeft een overzicht van de voorlopige uitvoering van de begroting voor de periode van 16 oktober 2022 tot en met 31 maart 2023.

Het uitvoeringsniveau wordt vergeleken met het uitgavenprofiel van het systeem voor vroegtijdige waarschuwing, dat is opgezet op grond van artikel 19 van Verordening (EU) 2021/2116.


1. INTERVENTIETYPES IN BEPAALDE SECTOREN IN HET KADER VAN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN

Bij de interventietypes in bepaalde sectoren in het kader van de strategische GLB-plannen (begrotingsartikel 08 02 02) is er een onderbesteding van 266,2 miljoen EUR (‑27,7 procentpunten) ten opzichte van het profiel. Alle posten van dit artikel laten een aanzienlijke neerwaartse afwijking van het profiel zien.

De enige begrotingspost van dit artikel waarvoor tot dusver uitgaven zijn gedeclareerd, is 08 02 02 01 — sector groenten en fruit. Voor deze post is er een afwijking van 150,8 miljoen EUR (‑32,1 procentpunten) ten opzichte van het profiel.

De afwijkingen bij alle begrotingsposten worden in dit stadium als tijdelijk beschouwd. Voor hop (08 02 02 04) werd de betaling buiten de strategische GLB-plannen gedaan (zie de opmerking betreffende post 08 02 03 09 in punt 4.2).


2. MARKTGERELATEERDE UITGAVEN BUITEN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN

De totale opname van kredieten voor marktgerelateerde uitgaven buiten de strategische GLB-plannen (08 02 03) is 68,7 miljoen EUR (3,9 procentpunten) hoger dan het bestedingsprofiel.

De uitgaven voor Posei en de kleinere eilanden in de Egeïsche Zee (08 02 03 01) wijken 18,0 miljoen EUR (‑7,9 procentpunten) af van het bestedingsprofiel.

De uitvoering van de acties voor “Afzetbevordering van landbouwproducten — Monoprogramma’s onder gedeeld beheer” (08 02 03 02) ligt 3,2 miljoen EUR (3,9 procentpunten) hoger dan het profiel.

Voor de schoolregelingen (08 02 03 04) liggen de tot dusver gedeclareerde uitgaven 10,5 miljoen EUR (6,0 procentpunten) boven het profiel.

De tot dusver gemaakte uitgaven voor olijfolie (08 02 03 05) liggen 0,8 miljoen EUR (‑8,7 procentpunten) lager dan wat eind maart op basis van het bestedingsprofiel werd verwacht.

De tot dusver gedeclareerde uitgaven voor groenten en fruit (08 02 03 06) liggen 21,5 miljoen EUR (4,2 procentpunten) hoger dan wat eind maart op basis van het uitgavenprofiel werd verwacht.

Voor de steunprogramma’s voor de wijnsector (08 02 03 07) liggen de tot dusver gedeclareerde uitgaven 48,8 miljoen EUR (7,8 procentpunten) boven het uitgavenprofiel.

Voor de bijenteelt (08 02 03 08) liggen de tot dusver gedeclareerde uitgaven 2,3 miljoen EUR (46,1 procentpunten) hoger dan wat eind maart op basis van het bestedingsprofiel werd verwacht.

Voor hop vond de volledige uitvoering plaats in het kader van begrotingspost 08 02 03 09 (“Hop” onder “Marktgerelateerde uitgaven buiten de strategische GLB-plannen”), en niet in het kader van begrotingspost 08 02 02 04 (“Hopsector” onder “Interventietypes in bepaalde sectoren in het kader van de strategische GLB-plannen”).

Voor 08 02 03 10 “Maatregelen inzake openbare en particuliere opslag” zal het verschil aanhouden, aangezien de lidstaten voor de particuliere opslag van varkensvlees al in het begrotingsjaar 2022 een deel hebben betaald van het bedrag dat volgens de oorspronkelijke ramingen in het begrotingsjaar 2023 zou moeten worden betaald.

Behalve voor de maatregelen inzake openbare en particuliere opslag worden de verschillen ten opzichte van de profielen voor de bovengenoemde soorten maatregelen momenteel als tijdelijk beschouwd. Verwacht wordt dat alle begrote bedragen zullen volstaan om in de behoeften te voorzien.


3. RECHTSTREEKSE BETALINGEN BUITEN DE STRATEGISCHE GLB-PLANNEN

De opname van kredieten voor rechtstreekse betalingen buiten de strategische GLB-plannen (08 02 05) is in grote lijnen in overeenstemming met het bestedingsprofiel. Eind maart 2023 hadden de lidstaten voor dit begrotingsartikel in totaal 34 669,1 miljoen EUR gedeclareerd.

De uitgaven voor de regeling inzake een enkele areaalbetaling (08 02 05 02), de herverdelingsbetaling (08 02 05 03), de betaling voor klimaat‑ en milieuvriendelijke landbouwpraktijken (08 02 05 05), de vrijwillige regeling voor gekoppelde steun (08 02 05 09) en de regeling voor kleine landbouwbedrijven (08 02 05 10) zijn in overeenstemming met het bestedingsprofiel.

De tot dusver gemaakte uitgaven voor Posei en de kleinere eilanden in de Egeïsche Zee (08 02 05 01) liggen 11,2 miljoen EUR (‑2,5 procentpunten) lager dan wat eind maart op basis van het bestedingsprofiel werd verwacht.

Voor de basisbetalingsregeling (08 02 05 04) is het profiel berekend met inachtneming van de bestemmingsontvangsten. Op basis daarvan liggen de uitgaven voor deze regeling 69,4 miljoen EUR (‑0,5 procentpunt) lager dan verwacht (zie het vak “Enkel ter informatie” in de bijlage).

De uitgaven die tot dusver zijn gedaan voor de betalingen voor landbouwers in gebieden met natuurlijke beperkingen (08 02 05 06) liggen 0,1 miljoen EUR onder het profiel (‑1,9 procentpunten).

De voor de regeling “Betaling voor jonge landbouwers” (08 02 05 07) gedeclareerde uitgaven liggen 34,5 miljoen EUR onder het profiel (‑7,2 procentpunten).

De voor de gewasspecifieke betaling voor katoen (08 02 05 08) gedeclareerde uitgaven liggen 182,8 miljoen EUR onder het profiel (‑74,3 procentpunten).

In dit stadium worden de verschillen ten opzichte van de profielen voor de bovengenoemde regelingen als tijdelijk beschouwd. Naar verwachting zal het begrote bedrag aan het eind van het jaar zijn besteed.

5. FEITELIJKE BESTEMMINGSONTVANGSTEN VOOR HET ELGF

De in de bijlage opgenomen tabel geeft een overzicht van de eind maart 2023 geïnde bestemmingsontvangsten, in totaal 413,3 miljoen EUR. Deze bestaan uit:

- ontvangsten onder begrotingspost 6 2 0 0 ten bedrage van 411,0 miljoen EUR. Daarbij gaat het voornamelijk om ontvangsten uit correcties die in besluiten tot boekhoudkundige en conformiteitsgoedkeuring waren vastgesteld, maar ook om door de lidstaten gedeclareerde ontvangsten uit terugvorderingen wegens onregelmatigheden;

- overgedragen bestemmingsontvangsten: bij de vaststelling van de begroting 2023 werd ervan uitgegaan dat er geen over te dragen bedrag zou zijn, maar uiteindelijk werd 2,3 miljoen EUR van 2022 naar 2023 overgedragen.

6. CONCLUSIES

De voorlopige uitvoering van de ELGF-begrotingskredieten 2023 voor de periode tot en met 31 maart 2023 ligt relatief gezien iets onder het berekende uitgavenprofiel.

Er is reeds een bedrag van 413,3 miljoen EUR aan bestemmingsontvangsten beschikbaar en dat zal waarschijnlijk worden aangevuld met bedragen die in de loop van het begrotingsjaar worden geïnd.

Momenteel gaat de Commissie ervan uit dat de goedgekeurde kredieten, samen met het bedrag aan bestemmingsontvangsten dat aan het einde van het begrotingsjaar beschikbaar zal zijn, voldoende zullen zijn om alle uitgaven te dekken.


1In artikel 12, lid 4, punt b), van Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie is bepaald dat kredieten die met interne bestemmingsontvangsten overeenkomen, uitsluitend naar het volgende begrotingsjaar mogen worden overgedragen. Daarom worden die bestemmingsontvangsten, met het oog op een gezond begrotingsbeheer, over het algemeen eerst gebruikt, vóór de goedgekeurde kredieten van het betrokken begrotingsartikel.

2 Uitvoeringsverordening (EU) 2022/2406 van de Commissie (PB L 317 van 9.12.2022, blz. 56).

3 Uitvoeringsverordening (EU) 2023/739 van de Commissie (PB L 96 van 5.4.2023, blz. 80).

4 Uitvoeringsverordening (EU) 2023/834 van de Commissie (PB L 105 van 20.4.2023, blz. 2).

NL NL