Bijlagen bij JOIN(2023)19 - Nieuwe visie op het verband tussen klimaat en veiligheid: Aanpak van de gevolgen van klimaatverandering en aantasting van het milieu voor vrede, veiligheid en defensie

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Bijlage 1


Bron: https://erccportal.jrc.ec.europa.eu/ECHO-Products/Maps#/maps/4526

1 Voortgangsverslag van het mechanisme van de Verenigde Naties voor klimaatveiligheid, mei 2021. Zie ook bijlage 1.

2 Nota van de Hoge Vertegenwoordiger en de Commissie aan de Europese Raad over “klimaatverandering en internationale veiligheid” (S113/08, 14 maart 2008).

3 Met name via de routekaart voor klimaatverandering en defensie (doc. 12741/20, 9 november 2020) en het concept voor een geïntegreerde aanpak van klimaatverandering en veiligheid (doc. 12537/21, 5 oktober 2021). In het gezamenlijke voortgangsverslag worden de vorderingen beschreven die met de inhoudelijke uitvoering van deze documenten zijn gemaakt (doc. WK 15770/2022 INIT, 16 november 2022).

4 Zie: SIPRI, “Environment of Risk: Security in a New Era of Risk (2022)” en het Groundswell-rapport van de Wereldbank (2021).

5 Zie: Eurojust: Report on Eurojust’s Casework on Environmental Crime (2021).

6 Volgens het Instituut voor Economie en Vrede zullen in 2050 wereldwijd mogelijk ongeveer 1,2 miljard mensen door klimaatverandering en natuurrampen van huis en haard zijn verdreven.

7 Onder meer door overlijden en ziekte als gevolg van extreem weer, frequentere door vectoren, voedsel of water overgedragen en zoönotische ziekten, en de opkomst van virussen als gevolg van het smelten van de permafrost.

8 Gezamenlijke mededeling over een sterker engagement van de EU voor een vreedzaam, duurzaam en welvarend noordpoolgebied (JOIN(2021) 27 final, 13.10.2021).

9 IPCC, 2019: Speciaal rapport van de IPCC over de oceaan en de cryosfeer in een veranderend klimaat: bij het scenario met heel hoge broeikasgasemissies zal het zeeniveau blijven stijgen met ongeveer 0,3 meter in 2050 en met 2 meter in 2100, met het risico dat in 2050 tot 340 miljoen mensen en in 2100 tot 630 miljoen mensen getroffen zullen worden door gedwongen ontheemding.

10 Zesde evaluatierapport van de IPCC, augustus 2021.

11 Doc. 7248/23, 9 maart 2023.

12 COM(2019) 640, 11 december 2019.

13 https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/documents/strategic_compass_en3_web.pdf

14


15 https://science4peace.jrc.ec.europa.eu/

16 https://drmkc.jrc.ec.europa.eu/initiatives-services/global-conflict-risk-index#documents/1059/list

17 https://edo.jrc.ec.europa.eu/edov2/php/index.php?id=1000

18 https://www.efas.eu/en

19 https://land.copernicus.eu/

20 Tevens beschikken de beveiligingsdiensten van Copernicus over nieuwe geospatiale producten om klimaatveiligheid handen en voeten te geven en de Copernicusdienst voor klimaatverandering verschaft informatie en hulpmiddelen om klimaatmitigatie en -adaptatie mogelijk te maken.

21 https://drmkc.jrc.ec.europa.eu/inform-index/INFORM-Climate-Change/Methodology

22 https://emodnet.ec.europa.eu/en

23 https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/destination-earth

24 Een goed voorbeeld van deze samenwerking zijn jaarlijkse dialogen over gegevens in een regionale setting, binnen het kader van het EU-UNEP-partnerschap inzake klimaat, milieu en veiligheid.

25 [verwijzing naar de energiegegevens met betrekking tot defensie van het EDA invoegen].

26 Tavares da Costa, R., Krausmann, E., Hadjisavvas, C., “Impacts of climate change on defence-related critical energy infrastructure”, 2023, doi:10.2760/03454.

27 EU-missies in Horizon Europa

28 Voorbeelden van door de EU gefinancierde projecten die met het oog op het verband tussen klimaat en veiligheid van groot belang zijn: HABITABLE (koppelen van klimaatverandering, bewoonbaarheid en sociale omslagpunten: scenario’s voor klimaatmigratie); CASCADES (CAScading Climate risks: towards ADaptive and resilient European Societies — opstapelen van klimaatrisico’s: op weg naar weerbare Europese samenlevingen die zich kunnen aanpassen); RECEIPT (REmote Climate Effects and their Impact on European sustainability, Policy and Trade — klimaateffecten op afstand en de gevolgen daarvan voor duurzaamheid, beleid en handel in Europa); CoCliCo (Coastal Climate Core Service); CLIMAAX (CLIMAte risk and vulnerability Assessment framework and toolboX — kader en instrumentarium voor de beoordeling van klimaatrisico’s en kwetsbaarheid voor klimaatverandering); ESPREssO (Enhancing Synergies for disaster PRevention in the EurOpean Union — versterken van synergieën voor rampenpreventie in de Europese Unie); CaseXtreme (ChAnges in the Statistics of EXTremes Events in climate — veranderingen in de statistieken van extreme klimaatgebeurtenissen); MIRACA (Multi-hazard Infrastructure Risk Assessment for Climate Adaptation — integrale risicobeoordeling van infrastructuur met het oog op klimaatadaptatie); ARCOS (Artic Observatory for Copernicus SEA Security Service - Arctisch observatorium voor Copernicus-beveiligingsdienst (SEA); CENTAUR (Copernicus Enhanced Tools for Anticipative Response to Climate Change in the Emergency and Security Domain — verbeterde instrumenten voor anticipatie op klimaatverandering op het gebied van noodsituaties en veiligheid); EGSIEM (European Gravity Service for Improved Emergency Management — Europese dienst op het vlak van zwaartekracht voor een beter beheer van noodsituaties); GPP (GEOSS Platform Plus); PLACARD (PLAtform for Climate Adaptation and Risk reduction — platform voor klimaatadaptatie en risicobeperking); AD4GD (All Data 4 Green Deal) BIOSEC (BIOdiversity and SECurity — biodiversiteit en veiligheid: inzicht in milieucriminaliteit, illegale handel in wilde dieren en planten en schadelijke financiering) en ConFooBio (Resolving CONflicts between FOOd security and BIOdiversity conservation under uncertainty — oplossen van tegenstellingen tussen voedselzekerheid en behoud van biodiversiteit in onzekere situaties).

29 https://research-and-innovation.ec.europa.eu/funding/funding-opportunities/funding-programmes-and-open-calls/horizon-europe/cluster-6-food-bioeconomy-natural-resources-agriculture-and-environment_nl

30 Team Europa bestaat uit de Europese Unie, haar lidstaten, de Europese Investeringsbank (EIB) en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBWO).

31 Verordening (EU) 2021/947 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juni 2021 tot vaststelling van het instrument voor nabuurschapsbeleid, ontwikkeling en internationale samenwerking — Europa in de wereld.

32 Zie het EU-stabiliseringsconcept, doc. WK 13776/2022 INIT, 12 oktober 2022.

33 Zie het concept en de daaropvolgende conclusies van de Raad over vredesbemiddeling door de EU (7 december 2020) en de richtsnoeren van de EDEO voor vredesbemiddeling.

34 Tijdens de VN-waterconferentie in maart 2023 heeft de EU het Team Europa-initiatief voor grensoverschrijdend waterbeheer in Afrika gelanceerd.

35 De EU reageert vooral via humanitaire hulp en het mechanisme voor civiele bescherming op extreem weer en de humanitaire gevolgen daarvan. Een deel van de begroting voor humanitaire hulp van de EU (1,7 miljard EUR voor 2023) is bestemd voor de leniging van humanitaire behoeften die worden veroorzaakt door klimaatrampen, waarvan de frequentie, duur en omvang als gevolg van klimaatverandering toenemen.

36 Een deel van de begroting voor humanitaire hulp van de EU (1,7 miljard EUR voor 2023) is bestemd voor de leniging van humanitaire behoeften die worden veroorzaakt door klimaatrampen, waarvan de frequentie, duur en omvang als gevolg van klimaatverandering toenemen. In 2022 werd de capaciteit voor de Europese humanitaire respons opgericht om de EU te helpen adequaat op crisissituaties, waaronder door het klimaat veroorzaakte rampen, te reageren.

37 Zoals omschreven in het EU-concept betreffende effectieve CIVMIL-coördinatie ter ondersteuning van humanitaire bijstand en hulpverlening bij rampen.

38 ST 9588 2023 INIT, 22 mei 2023.

39 Zie ook de koppeling met het EU-platform voor klimaat- en veiligheidsopleidingen dat in hoofdstuk 3 van deze gezamenlijke mededeling als een nieuwe actie wordt omschreven.

40 De mandaten van het GVDB hebben betrekking op conflictpreventie en vredeshandhaving, crisisbeheersing, gezamenlijke ontwapeningsacties, advies en bijstand op militair gebied, en tevens stabiliseringsoperaties in verband met humanitaire en reddingsmissies en na afloop van conflicten.

41 Zie hoofdstuk 1 van deze gezamenlijke mededeling.

42 Zo kijkt de ondersteuningsmissie van de Verenigde Naties in Somalië (UNSOM) momenteel naar manieren om waterbronnen via vredeshandhavers te beschermen, waardoor de toegang tot noodwatervoorzieningen en tot duurzame watervoorraden kan worden verzekerd en de terroristische organisatie Al-Shabaab niet de macht kan grijpen.

43 In de uitvoeringsvoorschriften van de Europese Vredesfaciliteit vormen klimaat- en milieuprestaties een criterium voor aankoopprocedures in het kader van de hulp die op de faciliteit is gebaseerd.

44 Zie ook het werkdocument van de diensten van de Commissie over de aanpak van ontheemding en migratie als gevolg van rampen, klimaatverandering en aantasting van het milieu.

45 Zie het miniconcept over mogelijke civiele GVDB-steun om milieucriminaliteit te bestrijden en de ecologische voetafdruk van de binnenlandse veiligheidsdiensten van het gastland te verminderen, EEAS(2022) 2086, december 2022.

46 Doc. JOIN/2023/8, 10 maart 2023.

47 https://eda.europa.eu/what-we-do/eu-policies/symbiosis

48 https://eda.europa.eu/docs/default-source/eda-factsheets/2019-06-07-factsheet-energy-defence (nieuwe gegevens worden in de komende dagen gepubliceerd).

49 Uit binnenkort te verschijnen EDA-gegevens blijkt dat in de periode 2016-2020 ongeveer 33 % efficiëntiewinst is geboekt.

50 Zie ook de gezamenlijke mededeling over de analyse van de lacunes op het gebied van defensie-investeringen en de te volgen koers, JOIN(2022)24 final, 18 mei 2022.

51 Het netwerk staat onder gezamenlijk voorzitterschap van de EDEO en het EDA en heeft een indicatief model ontwikkeld en goedgekeurd dat de lidstaten voor het opzetten van hun nationale strategieën kunnen gebruiken om de strijdkrachten op klimaatverandering voor te bereiden.

52 Doc. JOIN(2022) 48 final, 10 november 2022.

53 Dit strookt met het TEN-T-beleid, dat tot doel heeft de CO2-voetafdruk van de vervoerssector en de effecten van klimaatverandering te verkleinen, terwijl de nieuwe verordening betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen bindende streefcijfers bevat voor de uitrol van elektrische laadinfrastructuur voor elektrisch laden en waterstoftankstations.

54 Tavares da Costa, R., Krausmann, E., Hadjisavvas, C., “Impacts of climate change on defence-related critical energy infrastructure”, 2023, doi:10.2760/03454.

55 Een door de Commissie gefinancierd initiatief dat door het EDA wordt geleid. Het draagt ideeën aan voor projecten die gebaseerd zijn op circulariteitsprincipes op het gebied van kritieke grondstoffen, additieve productie, materialen voor textiel, ecologisch ontwerp, groene overheidsopdrachten, SCIP-databank op grond van de kaderrichtlijn afval, gegevens, gebruik van EMAS op militaire oefenterreinen en beheer van reserveonderdelen. Een specifieke projectcirkel houdt zich bezig met relevante kritieke grondstoffen voor de EU-defensie, zoals titanium, wolfraam, antimoon, mede om de circulariteit ervan in verschillende geledingen van de toeleveringsketen te bevorderen.

56 https://eda.europa.eu/what-we-do/eu-policies/symbiosis

57 Hiertoe behoort onder meer een nieuw E+ZERO-project dat tot doel heeft een snel inzetbaar modulair kamp voor te stellen en op te tuigen met een positieve energiebalans, geavanceerde technologieën voor waterbeheer en -zuivering en zonder uitstoot van broeikasgassen.

58 https://www.pesco.europa.eu/project/energy-operational-function/

59 De EU heeft zijn energieplatform opengesteld voor de buurlanden die het zwaarst door de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne worden getroffen zodat zij gezamenlijk hun energieproblemen kunnen aanpakken.

60 De gezamenlijke mededeling over de externe energiebetrokkenheid van de EU in een veranderende wereld (JOIN(2022) 23), die samen met het REPowerEU-plan op 18 mei 2022 werd gepubliceerd, heeft tot doel de totale mondiale vraag naar energie te verminderen, de internationale ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen te bevorderen en wereldwijd voor eerlijke concurrentie te zorgen als het gaat om hulpbronnen.

61 Zie de conclusies van de Europese Raad van 23 maart 2023: “De Europese Raad is ingenomen met de VN-waterconferentie 2023 en de bijbehorende wateractieagenda. Hij erkent dat er op EU- en mondiaal niveau meer maatregelen moeten worden genomen op het gebied van water en onderstreept het belang van een strategische EU-aanpak van waterzekerheid.”

62 De EU blijft achter het eerder overeengekomen internationale standpunt staan dat in besluit X/30 van het Verdrag inzake biologische diversiteit is verwoord.

63 De EU geeft leiding aan een militaire opleidingsmissie (EUTM Somalia) en een civiele missie voor de opbouw van maritieme capaciteit (EUCAP Somalia) en de VN leidt een bijstandsmissie (UNSOM).

64 De EU organiseert klimaat- en milieudialogen en regionale en bilaterale samenwerkingsactiviteiten, waaronder dialogen op hoog niveau over klimaatverandering en milieu met Canada, India, Japan, Zuid-Korea, de VS en andere landen, en streeft naar groene allianties met partners die zeer ambitieuze plannen hebben. De EU blijft ook dialogen over politiek en veiligheid met bilaterale partners organiseren waarin klimaatverandering en milieu een rol spelen, voortbouwend op goede ervaringen met zulke dialogen met de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Rwanda.

65 https://www.consilium.europa.eu/media/54412/final_declaration-en.pdf

66 https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2023/01/10/eu-nato-joint-declaration-10-january-2023/

NL NL