Bijlagen bij COM(2023)424 - Wijziging van Richtlijn 2012/29/EU tot vaststelling van minimumnormen voor de rechten, de ondersteuning en de bescherming van slachtoffers van strafbare feiten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage 1 bij de effectbeoordeling.
(27) Richtlijn 2012/29/EU betreffende de rechten van slachtoffers — Europese uitvoeringsanalyse. PE 611.022, december 2017, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/611022/EPRS_STU(2017)611022_EN.pdf .
(28) Het strafprocesrecht in de hele Europese Unie — een vergelijkende analyse van geselecteerde belangrijke verschillen en de gevolgen die deze hebben op de ontwikkeling van EU-wetgeving. PE 604.977, augustus 2018, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2018/604977/IPOL_STU(2018)604977_EN.pdf
(29) Resolutie van het Europees Parlement van 30 mei 2018 over de tenuitvoerlegging van Richtlijn 2012/29/EU tot vaststelling van minimumnormen voor de rechten, de ondersteuning en de bescherming van slachtoffers van strafbare feiten (2016/2328 (INI)).
(30) https://commission.europa.eu/system/files/2022-12/Final%20opinion%202022_SBGR3_07%20Revision%20of%20the%20victims%20rights%20acquis_rev.pdf
(31) Arrest van het Hof (Grote Kamer) van 8 juli 2019 in zaak C-534/17, Europese Commissie/België.
(32) Onderzoek door het Bureau voor de grondrechten over criminaliteit, veiligheid en de rechten van slachtoffers , februari 2021.
(33) In verschillende lidstaten (waaronder Bulgarije, Portugal, Roemenië en Slowakije) is de door de autoriteiten verstrekte schriftelijke informatie bijvoorbeeld een kopie van de nationale bepalingen inzake de rechten van slachtoffers.
(34) Ingesteld krachtens de beschikking van de Commissie van 30 november 2009 tot wijziging van Beschikking 2007/116/EG wat betreft de invoering van aanvullende gereserveerde nummers die beginnen met “116”. Het gebruik van gereserveerde nummers is niet verplicht, maar wordt wel aanbevolen. Er moet aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan om de nummers te kunnen gebruiken. Voor slachtoffers moet de hulplijn 116 006 informatie verstrekken over de rechten van slachtoffers, bellers doorverwijzen naar politie en andere hulpdiensten (indien nodig) en advies geven.
(35) Een paar uitstekende voorbeelden: de Ierse hulplijn , de Estse hulplijn , de Kroatische hulplijn , de Letse hulplijn , de Zweedse hulplijn .
(36) COM(2022) 212 final van 11.5.2022.
(37) Ongeveer de helft van de belanghebbenden is van mening dat slachtoffers met specifieke behoeften onvoldoende ondersteuning krijgen.
(38) Tijdens de raadplegingen werden in verschillende lidstaten, waaronder BE, BG, DE, EL, LT en PT, veel problemen gemeld met betrekking tot het op video opnemen van getuigenissen van kinderen, kindvriendelijke deelname aan strafzaken, en individuele benaderingen voor de meest kwetsbare kinderen.
(39) COM(2021) 142 final van 24.3.2021.
(40) About Barnahus . Een Barnahus is een kindvriendelijk kantoor waar rechtshandhavingsinstanties, strafrechtelijke autoriteiten, kinderbeschermingsdiensten en medisch professionals en geestelijkegezondheidswerkers onder één dak samenwerken en samen de situatie van het kind beoordelen en beslissen over de vervolgstappen.
(41) AT, CY, CZ, DE, EE, IE, LT, LV, MT, NL, PT, SI.
(42) De psychologische gevolgen van criminaliteit kunnen bestaan uit angst, depressie, schuldgevoel, schaamte, zelfdestructief gedrag en het onvermogen om rationeel te handelen of te denken, zie Psychological Reactions of Victims of Violent Crime, Cambridge University Press , 2018.
(43) Er bestaan goede praktijken. In Ierland biedt V-Sac bijvoorbeeld met hulp van speciaal opgeleide vrijwilligers elk jaar aan meer dan duizend slachtoffers slachtofferhulp in de rechtbank .
(44) In ten minste acht lidstaten: CY, EE, EL, FR, IE, MT, NL, RO.
(45) In 13 lidstaten beschikken slachtoffers niet over adequate voorzieningen in rechte om beslissingen aan te vechten die hen rechtstreeks aangaan (BE, DE, FR, HU, IE, LT, LU, LV, MT, NL, RO, SE, SK). Dit komt vooral doordat zij geen procesbevoegheid hebben.
(46) De meeste geraadpleegde belanghebbenden zijn van mening dat het recht van slachtoffers op schadevergoeding door de dader niet effectief is en moet worden versterkt.
(47) Zie met name de praktijk van rechters in CZ, SK en AU.
(48) Richtlijn 2004/80/EG van de Raad van 29 april 2004 betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van misdrijven vereist dat de lidstaten slachtoffers van geweldsmisdrijven en opzettelijke misdrijven toegang verlenen tot schadeloosstelling, ook in grensoverschrijdende zaken. De voorwaarden voor een dergelijke toegang tot schadeloosstelling worden overgelaten aan nationale procedures.
(49) Zie de effectbeoordeling bij het voorstel van de Commissie over de digitalisering van justitie (SWD(2021) 392 final).
(50) Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten.
(51) Aanbeveling van het Comité van Ministers aan de lidstaten van de Raad van Europa over de rechten, diensten en ondersteuning voor slachtoffers van strafbare feiten CM/REC(2023) 2, vastgesteld op 15 maart 2023.
(52) PB C […] van […], blz. […].
(53) PB C […] van […], blz. […].
(54) Richtlijn 2012/29/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 tot vaststelling van minimumnormen voor de rechten, de ondersteuning en de bescherming van slachtoffers van strafbare feiten, en ter vervanging van Kaderbesluit 2001/220/JBZ (PB L 315 van 14.11.2012, blz. 57).
(55) Werkdocument van de diensten van de Commissie over de evaluatie van Richtlijn 2012/29/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2012 (SWD(2022) 179 final).
(56) Beschikking 2007/116/EG van de Commissie van 15 februari 2007 inzake het reserveren van de nationale nummerreeks die begint met “116” voor geharmoniseerde nummers voor geharmoniseerde diensten met een maatschappelijke waarde (PB L 49 van 17.2.2007, blz. 30).
(57) Richtlijn (EU) .../... van het Europees Parlement en de Raad ter bestrijding van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld (PB …).
(58) Richtlijn 2004/80/EG van de Raad van 29 april 2004 betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van misdrijven (PB L 261 van 6.8.2004, blz. 15).
(59) PB L 23 van 27.1.2010, blz. 37.
(60) Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PB L 151 van 7.6.2019, blz. 70).
(61) Verordening (EU) 2018/1727 van het Europees Parlement en de Raad van 14 november 2018 betreffende het Agentschap van de Europese Unie voor justitiële samenwerking in strafzaken (Eurojust), en tot vervanging en intrekking van Besluit 2002/187/JBZ van de Raad (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 138).
(62) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1247/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(63) [PB: voetnoot toevoegen zodra dit advies beschikbaar is].
(64) Richtlijn (EU) .../... van het Europees Parlement en de Raad ter bestrijding van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld (PB …).”;
(65) Richtlijn (EU) .../... van het Europees Parlement en de Raad ter bestrijding van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld (PB …).”
(66)

   Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 betreffende elektronische identificatie en vertrouwensdiensten voor elektronische transacties in de interne markt en tot intrekking van Richtlijn 1999/93/EG (PB L 257 van 28.8.2014, blz. 73).

(67) Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PB L 151 van 7.6.2019, blz. 70).