Bijlagen bij COM(2023)441 - Broeikasgasemissieboekhouding voor vervoersdiensten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2023)441 - Broeikasgasemissieboekhouding voor vervoersdiensten.
document COM(2023)441 NLEN
datum 11 juli 2023
annex-nl.docx">bijlage bij het financieel memorandum (bijlage 5 bij het besluit van de Commissie betreffende de interne uitvoeringsvoorschriften voor de afdeling “Commissie” van de algemene begroting van de Europese Unie), te uploaden in DECIDE met het oog op overleg tussen de diensten.

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
DG MOVE
• Personele middelen 
• Andere administratieve uitgaven 
TOTAAL DG <…….>Kredieten

TOTAAL kredieten
voor RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader 
(totaal vastleggingen = totaal betalingen)

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar
2027
TOTAAL
TOTAAL kredieten
onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7
van het meerjarig financieel kader 
Vastleggingen0,6000,600
Betalingen0,2000,2000,2000,600

De behoefte aan extra middelen van 2028 tot 2050 voor het EEA, geraamd op 1 VTE (beschikbaar gedurende de aangegeven periode) en 6,3 miljoen EUR (ter dekking van de kosten gedurende de aangegeven periode) zal in aanmerking worden genomen in het kader van de lopende beoordeling van de middelen van het EEA, en zal worden gedekt door de EU-subsidie aan het Agentschap (in voorkomend geval in de vorm van een compenserende verlaging van de geprogrammeerde uitgaven in het kader van het LIFE-programma of andere toepasselijke begrotingsonderdelen voor de financiering van het EEA), onverminderd de toekomstige MFK-overeenkomst.

3.2.2.Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Soort 73

Gem. kostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenAantalKostenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 74
- Output
- Output
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

–✓    Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N 75
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL

RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen
Andere administratieve uitgaven
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader

Buiten RUBRIEK 7 76
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen
Andere administratieve
uitgaven
Subtotaal
buiten RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

3.2.3.1.Geraamde personeelsbehoeften

–✓    Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.

–◻    Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten

Jaar
2025
Jaar
2026
Jaar 2027Jaar N+3Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
• Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)
• Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE) 77

20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)000
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
XX 01 xx yy zz 78

- bij de centrale diensten

- in delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek onder contract)
01 01 01 12 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden)
TOTAAL0

XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeel
Extern personeel

3.2.4.Verenigbaarheid met het huidig meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

–✓    kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

Deze actie wordt gefinancierd uit het begrotingsonderdeel ter ondersteuning van het vervoersbeleid (02 20 04 01), dat onder meer activiteiten ondersteunt voor het ontwikkelen en onderhouden van gemeenschappelijke IT-instrumenten en databanken en het verzamelen van de nodige gegevens voor de vervoerssector. De behoefte aan extra middelen voor het EEA vanaf 2028 (1 VTE) zal in aanmerking worden genomen in het kader van de lopende beoordeling van de middelen van het EEA, onverminderd de toekomstige MFK-overeenkomst.

–◻    hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

–◻    hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.5.Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

–✓    voorziet niet in medefinanciering door derden;

–◻    voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N 79
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron 
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3.Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

–✓    Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten.

–◻    Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:

–◻    voor de eigen middelen

–◻    voor de overige ontvangsten

–Geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ◻

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief 80
Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ….

Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven


Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).

(1) Voorbeelden in de vrachtsector zijn het EU-programma Lean and Green en het Amerikaanse programma SmartWay .
(2) Er worden door de lidstaten geharmoniseerde statistieken en milieurekeningen betreffende broeikasgasemissies van alle economische sectoren, met inbegrip van het vervoer, geproduceerd en aan de Commissie gerapporteerd overeenkomstig Verordening (EU) nr. 691/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2011 inzake Europese milieu-economische rekeningen ( PB L 192 van 22.7.2011, blz. 1 ). Die gegevens zijn beschikbaar op nationaal niveau, met een uitsplitsing naar NACE Rev. 2-classificatie voor economische activiteiten, waardoor niet de juiste mate van gedetailleerdheid van de gegevens wordt geboden om het hierboven beschreven probleem te ondervangen.
(3) Greenwashing verwijst naar het door bedrijven geven van een onjuiste positieve indruk van hun milieueffecten of -voordelen.
(4) De eerste specifieke norm voor vervoersdiensten werd in 2012 ingevoerd door het Europees Comité voor Normalisatie (CEN) . CEN EN 16258:2012 voorziet in een gemeenschappelijke methode voor de berekening en opgave van het energieverbruik en de broeikasgasemissies in verband met een vervoersdienst. EN 16258:2012 heeft in hoge mate bijgedragen tot de harmonisatie van de boekhoudprocessen voor emissies in het vervoer. De norm werd echter niet nauwkeurig genoeg geacht om te voorzien in volledig vergelijkbare en consistente emissiegegevens over verschillende vervoersdiensten. Andere voorbeelden van initiatieven om broeikasgasemissieboekhouding voor vervoersdiensten te harmoniseren, zijn artikel L. 1431-3 van de Franse vervoerswet en het kader van de Global Logistics Emissions Council .
(5) Om nauwkeurige gegevens te verkrijgen over de broeikasgasprestaties van een vervoersdienst (met name in de multimodale vervoersketen), moeten de emissies van elk onderdeel van de vervoersketen (vervoersdeel) worden berekend. Dit berekeningsniveau vereist specifieke gegevens en is complexer en duurder voor een individuele organisatie.
(6) In totaal ongeveer 1,8 miljoen, Ecorys en CE Delft (2023), studie ter ondersteuning van de effectbeoordeling.
(7) Aanbeveling 2003/361/EG van de Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen ( PB L 124 van 20.5.2003, blz. 36 ).
(8) https://cordis.europa.eu/project/id/265879
(9) https://learnproject.net/
(10) Smart Freight Centre .
(11) https://www.iso.org/home.html
(12) Voor de toepassing van deze verordening is het begrip van “bron tot wiel” van toepassing op alle vervoerswijzen.
(13) Voor de toepassing van deze verordening is de Europese versie van deze norm (EN ISO 14083:2023) als referentiemethode genomen.
(14) Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad, Verordening (EU) 2018/1999 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 98/70/EG van het Europees Parlement en de Raad wat de bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen betreft, en tot intrekking van Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad (COM(2021) 557 final).
(15) Funding & tenders (europa.eu) .
(16) Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD inzake het waarborgen van een gelijk speelveld voor duurzaam luchtvervoer (COM(2021) 561 final).
(17) Bijvoorbeeld op grond van andere EU- of nationale wetgeving of via contractuele betrekkingen.
(18) Met inbegrip van internationaal lucht- en zeevervoer.
(19) Statistical pocketbook 2022 (europa.eu) .
(20) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “De Europese Green Deal”, COM(2019) 640 final.
(21) Verordening (EU) 2021/1119 van het Europees Parlement en de Raad van 30 juni 2021 tot vaststelling van een kader voor de verwezenlijking van klimaatneutraliteit, en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 401/2009 en Verordening (EU) 2018/1999 (“Europese klimaatwet”) ( PB L 243 van 9.7.2021, blz. 1 ).
(22) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Strategie voor duurzame en slimme mobiliteit — Het Europees vervoer op het juiste spoor naar de toekomst”, COM(2020) 789 final.
(23) Actie 33 van het actieplan bij de strategie voor duurzame en slimme mobiliteit.
(24) Witboek “Stappenplan voor een interne Europese vervoersruimte — werken aan een concurrerend en zuinig vervoerssysteem”, COM(2011) 0144 final.
(25) Verordening (EU) 2015/757 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 betreffende de monitoring, de rapportage en de verificatie van kooldioxide-emissies door maritiem vervoer en tot wijziging van Richtlijn 2009/16/EG ( PB L 123 van 19.5.2015, blz. 55 ).
(26) De gegevens die worden gemonitord en gerapporteerd uit hoofde van de EU-MRV-verordening zijn bedoeld om te worden gebruikt voor andere toekomstige initiatieven, zoals de mogelijke opname van de zeescheepvaart in het EU-ETS of het initiatief FuelEU Zeevaart.
(27) Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad ( PB L 275 van 25.10.2003, blz. 32 ).
(28) https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/nl/IP_21_3541  
(29) Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende het gebruik van hernieuwbare en koolstofarme brandstoffen in de zeevaart en tot wijziging van Richtlijn 2009/16/EG (COM(2021) 562 final).
(30) Dit verschilt van de huidige aanpak die wordt toegepast in de EU-MRV-verordening, het IMO DCS, Corsia en EU-ETS, die alleen betrekking hebben op emissies in verband met de aandrijving van voertuigen (“van tank tot wiel”).
(31) Verordening (EU) 2019/1242 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 595/2009 en (EU) 2018/956 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/53/EG van de Raad ( PB L 198 van 25.7.2019 ).
(32) Verordening (EU) 2019/631 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen, en tot intrekking van Verordeningen (EG) nr. 443/2009 en (EU) nr. 510/2011 ( PB L 111 van 25.4.2019, blz. 13 ).
(33) https://ec.europa.eu/eurostat/web/environment/methodology?language=nl
(34) https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13180-Toegang-tot-voertuiggegevens-functies-en-hulpmiddelen_nl
(35) Richtlijn (EU) 2022/2464 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 537/2014, Richtlijn 2004/109/EG, Richtlijn 2006/43/EG en Richtlijn 2013/34/EU, met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen ( PB L 322 van 16.12.2022, blz. 15 ).
(36) https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13765-Europese-standaarden-voor-duurzaamheidsrapportage-eerste-reeks_nl
(37) Zoals gedefinieerd in het Greenhouse Gas Protocol .
(38) De ontwikkeling van een milieukeurmerk voor de luchtvaart is gebaseerd op actie 35 van de strategie voor duurzame en slimme mobiliteit. Het keurmerk kan uit verschillende elementen bestaan, waaronder een beoordeling van de emissies van vluchten. Het keurmerk in het kader van het initiatief ReFuelEU Luchtvaart zal uitsluitend gericht zijn op de emissies van vluchten; voor luchtvaartuigen of luchtvaartmaatschappijen kunnen in een later stadium afzonderlijke keurmerken worden ontwikkeld.
(39) Verordening (EU) 2020/1056 van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2020 inzake elektronische informatie over goederenvervoer ( PB L 249 van 31.7.2020, blz. 33 ).
(40) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Een nieuw actieplan voor een circulaire economie — Voor een schoner en concurrerender Europa”, COM(2020) 98 final.
(41) Aanbeveling (EU) 2021/2279 van de Commissie van 15 december 2021 betreffende het gebruik van milieuvoetafdrukmethoden voor het meten en bekendmaken van de milieuprestatie van producten en organisaties gedurende hun levenscyclus ( PB L 471 van 30.12.2021, blz. 1 ).
(42) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad “Bouwen aan de eengemaakte markt voor groene producten — Bevordering van betere informatieverstrekking over de milieuprestatie van producten en organisaties”, COM(2013) 0196 final.
(43) Op dit moment moeten er nog steeds PEF-categorieregels worden ontwikkeld voor een breed scala aan producten en diensten.
(44) Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD tot wijziging van de Richtlijnen 2005/29/EG en 2011/83/EU wat betreft het versterken van de positie van de consument voor de groene transitie door middel van betere informatie en bescherming tegen oneerlijke praktijken (COM(2022) 143 final).
(45) Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de staving en het communiceren van uitdrukkelijke milieuclaims (richtlijn groene claims) (COM(2023) 166 final).
(46) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Route naar een gezonde planeet voor iedereen – EU-actieplan: Verontreiniging van lucht, water en bodem naar nul”, COM(2021) 400 final.
(47) Franse vervoerswet, zie hierboven.
(48) Statistical pocketbook 2022 (europa.eu) .
(49) https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13217-Count-your-transport-emissions-CountEmissions-EU/public-consultation_nl  
(50) [PB C , , blz.].
(51) [PB C , , blz.].
(52) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “De Europese Green Deal”, COM(2019) 640 final.
(53) Witboek “Stappenplan voor een interne Europese vervoersruimte — werken aan een concurrerend en zuinig vervoerssysteem”, COM(2011) 0144 final.
(54) Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Strategie voor duurzame en slimme mobiliteit — Het Europees vervoer op het juiste spoor naar de toekomst”, COM(2020) 789 final.
(55) Richtlijn (EU) 2022/2464 van het Europees Parlement en de Raad van 14 december 2022 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 537/2014, Richtlijn 2004/109/EG, Richtlijn 2006/43/EG en Richtlijn 2013/34/EU, met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen ( PB L 322 van 16.12.2022, blz. 15 ).
(56) Verordening (EU) nr. 691/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2011 inzake Europese milieu-economische rekeningen ( PB L 192 van 22.7.2011, blz. 1 ).
(57) https:// www.cencenelec.eu
(58) Verordening (EU) 2015/757 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 betreffende de monitoring, de rapportage en de verificatie van kooldioxide-emissies door maritiem vervoer en tot wijziging van Richtlijn 2009/16/EG ( PB L 123 van 19.5.2015, blz. 55 ).
(59) Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad ( PB L 275 van 25.10.2003, blz. 32 ).
(60) Verordening (EU) 2019/1242 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen en tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 595/2009 en (EU) 2018/956 van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijn 96/53/EG van de Raad ( PB L 198 van 25.7.2019 ).
(61) Verordening (EU) 2019/631 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 tot vaststelling van CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto’s en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen, en tot intrekking van Verordeningen (EG) nr. 443/2009 en (EU) nr. 510/2011 (herschikking) (Voor de EER relevante tekst). ( PB L 111 van 25.4.2019, blz. 13 ).
(62) Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie over beter wetgeven ( PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1 ).
(63) Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren ( PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13 ).
(64) Verordening (EG) nr. 765/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 9 juli 2008 tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het verhandelen van producten en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 339/93 ( PB L 218 van 13.8.2008 ).
(65) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming); ( PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1 ).
(66) Aanbeveling 2003/361/EG van de Commissie van 6 mei 2003 betreffende de definitie van kleine, middelgrote en micro-ondernemingen ( PB L 124 van 20.5.2003, blz. 36 ).
(67) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(68) Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx
(69) GK = Gesplitste kredieten / NGK = Niet-gesplitste kredieten.
(70) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(71) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(72) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(73) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(74) Zoals beschreven in punt 1.4.2. “Specifieke doelstelling(en) ...”.
(75) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(76) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(77) AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).
(78) Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).
(79) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
(80) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.