Bijlagen bij COM(2023)724 - Eures-activiteiten van juli 2020 tot en met juni 2022 Ingediend uit hoofde van artikel 33 van Verordening (EU) 2016/589

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/170 van de Commissie betreffende de uniforme gedetailleerde specificaties voor de gegevensverzameling en -analyse ter monitoring en evaluatie van de werking van het Eures-netwerk.

20 Uitvoeringsbesluit van de Commissie betreffende de templates en de procedures voor de uitwisseling van informatie op het niveau van de Unie over de nationale werkprogramma’s van het Eures-netwerk.

21 Sinds mei 2021 valt het bestuur van de ECG onder het ECO bij de ELA.

22 Zie artikel 19 van de Eures-verordening (EU) 2016/589.

23 Deze enquête werd gedurende de volledige verslagleggingsperiode verricht en is nog steeds beschikbaar op de Europa-server op https://ec.europa.eu/eusurvey/trunner/EURESHelpdeskSurvey2022. De link naar de enquête maakt deel uit van de handtekening van de Eures-helpdesk, die is opgenomen in alle antwoorden die de helpdesk per e-mail en chat verstuurt. In de verslagleggingsperiode van 24 maanden vulden van de 19 808 gebruikers die de enquête ontvingen in totaal 1 188 gebruikers de enquête in.

24 De Europese (online)banendagen zijn een platform dat bemiddelingsorganisaties, zoals openbare diensten voor arbeidsvoorziening, helpt wervingsevenementen, zowel fysiek als online, te organiseren, die bekend staan als de “Europese banendagen”. Dit platform werd in 2011 gecreëerd.

25 Het extranet is het gedeelte van het Eures-portaal dat uitsluitend beschikbaar is voor interne gebruikers, zoals Eures-adviseurs, nationale coördinatoren en medewerkers van het Europees Coördinatiebureau. Het vereenvoudigt de coördinatie, uitwisseling van informatie en administratieve taken.

26 Het Eures-extranet is de naam die wordt gebruikt voor het intranet voor het volledige Eures-netwerk.

27 Overeenkomstig de oprichtingsverordening van de ELA kan de Autoriteit werkgroepen oprichten om een specifieke taak uit te voeren of voor een specifiek beleidsgebied. De ELA beschikt tot nu toe over vier speciale werkgroepen, waarin vertegenwoordigers van de lidstaten, de Commissie en de sociale partners hun expertise met betrekking tot het specifieke onderwerp delen: de werkgroep voor informatie, de werkgroep voor inspecties, de werkgroep voor bemiddeling en het Europees platform tegen zwartwerk.

28 Dit evenement voor wederzijds leren vond plaats op 30 september 2021.

29 Deze twee evenementen voor wederzijds leren vonden plaats in respectievelijk oktober 2020 en 2021.

30 Deze twee evenementen voor wederzijds leren vonden plaats op respectievelijk 17 september 2020 en 24 februari 2022.

31 Link: https://european-union.europa.eu/contact-eu/meet-us_nl

32 Jaarverslag over arbeidsmobiliteit binnen de EU van 2020.

33 Jaarverslag over arbeidsmobiliteit binnen de EU van 2021.

34 Europese Commissie, verslag over tekorten en overschotten aan arbeidskrachten, 2020 en 2021.

35 De begroting voor 2022 is hoger dan voor 2021, omdat het ECO tot 26 mei 2021 nog onder de Commissie viel.

36 Indien er geen andere bron wordt genoemd, zijn de in de punten hieronder gepresenteerde resultaten gebaseerd op de gegevens van de met het oog op dit verslag verspreide controlelijsten en enquêtes van de nationale coördinatiebureaus.

Een actie bestaat uit verschillende subacties die niet in de tabel uiteen worden gezet. Een actie wordt als voltooid (groen) beschouwd wanneer alle subacties ervan voltooid zijn. Een actie wordt als onvoltooid (rood) beschouwd wanneer geen van de subacties ervan voltooid is. Indien niet alle subacties voltooid zijn of niet alle subacties volledig voltooid zijn, wordt de volledige actie als gedeeltelijk voltooid (oranje) beschouwd.

37 Actie 3 “Aanwijzen als Eures-leden van de openbare diensten voor arbeidsvoorziening die relevant zijn voor de activiteiten binnen het Eures-netwerk (artikel 10)” wordt voor Kroatië en Zwitserland als gedeeltelijk voltooid beschouwd. Zij hebben immers hun ODA’s als Eures-lid aangewezen, maar enkele subacties nog niet afgerond.

Wat Zwitserland betreft, zijn de subacties “hebt u het ECO ingelicht over de aangemerkte ODA en eventuele wijzigingen ten opzichte van de situatie voorafgaande aan de inwerkingtreding van de verordening toegelicht?” en “hebt u, in het geval van wijzigingen ten opzichte van de situatie voorafgaande aan de inwerkingtreding van de verordening, de wijzigingen meegedeeld aan de ODA die niet langer betrokken zal zijn en de gevolgen hiervan onder haar aandacht gebracht?” gedeeltelijk afgerond.

Wat Kroatië betreft, zijn de subacties “hebt u, in het geval van wijzigingen ten opzichte van de situatie voorafgaande aan de inwerkingtreding van de verordening, de wijzigingen meegedeeld aan de ODA die niet langer betrokken zal zijn en de gevolgen hiervan onder haar aandacht gebracht?” en “hebt u, in het geval van wijzigingen ten opzichte van de situatie voorafgaande aan de inwerkingtreding van de verordening, de details meegedeeld aan de helpdesk wat betreft de accounts van personeelsleden op het Eures-portaal die moeten worden gesloten en vanaf wanneer?” als niet beschikbaar gemeld.

38 Het volledige overzicht van alle Eures-leden en -partners is beschikbaar op: https://eures.ec.europa.eu/eures-services/eures-your-country_nl

39 Eén nationaal coördinatiebureau merkte op dat de pandemie enkele vertragingen in dit proces had veroorzaakt en dat het niet over de middelen beschikte om de naleving te monitoren. Sommige coördinatiebureaus merkten daarnaast op dat zij nog geen leden en partners hadden.

40 Er werden dertig verbindingspunten geactiveerd voor de doorgifte van cv’s aan het portaal. Hierbij moet worden opgemerkt dat er voor België drie verbindingspunten bestaan (BE Actiris, BE Forem en BE VDAB).

41 De goedkeuring of koppeling van ESCO door de Eures-landen is een wettelijke verplichting die het delen van cv’s en vacatures binnen het netwerk mogelijk maakt. De Commissie houdt toezicht op de naleving door de Eures-landen en nam contact op met de landen die de regels nog niet naleven om te vragen om opheldering.

42 Eén nationaal coördinatiebureau wees op wijzigingen in zijn IT-systemen die tot gevolg hadden dat er minder cv’s werden doorgegeven als gevolg van ontstane moeilijkheden. Een ander nationaal coördinatiebureau merkte op dat het nog steeds werkte aan de technische interface die de doorgifte van cv’s mogelijk moet maken, terwijl een ander nationaal coördinatiebureau opmerkte dat het zijn interface nog steeds moet testen.

43 Evaluatie achteraf van Eures: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738&langId=nl&pubId=8370&furtherPubs=yes, blz. 12.

44 Artikel 28 en overweging 46 van de Eures-verordening.

45 Deze incidentele uitvaltijden liepen uiteen van twee tot tien uur per uitval en werden altijd een week van tevoren aan alle belanghebbenden aangekondigd.

46 De volledige aanbevelingen zijn te vinden in het tweejaarlijkse verslag 2018-2020 (zie https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52021DC0046).

47 Er moet worden opgemerkt dat twee landen geen informatie verstrekten over hun verbinding met het ene gecoördineerde kanaal.

48 Eind juni 2020 werkten elf Eures-landen aan het tot stand brengen van de verbinding met het ene gecoördineerde kanaal en waren twaalf landen hiermee verbonden.

49 Zie de Eures-verordening en met name hoofdstuk III.

50 Omdat de Commissie na de overdracht van het ECO naar de ELA verantwoordelijk blijft voor de ontwikkeling en het onderhoud van het Eures-portaal, was de continuïteit in dit opzicht gewaarborgd.

51 Beschikbaar op: https://www.instagram.com/euresjobs/

52 Kaart van “de EU bij mij in de buurt”. Zie hier: https://european-union.europa.eu/contact-eu/meet-us_nl

53 COM(2022) 404 final, “Van visie tot concrete actie”.

NL NL