Bijlagen bij COM(2023)769 - Welzijn van honden en katten en hun traceerbaarheid - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2023)769 - Welzijn van honden en katten en hun traceerbaarheid. |
---|---|
document | COM(2023)769 ![]() ![]() |
datum | 7 december 2023 |
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
— | — | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL | |
2025 | 2026 | 2027 e.v. | ||||
DG: <SANTE.> | — | |||||
Personele middelen | 0,440 | 0,449 | 0,458 | 1,346 | ||
Andere administratieve uitgaven | 0,054 | 0,054 | 0,054 | 0,162 | ||
TOTAAL DG <SANTE.> | 0,494 | 0,494 | 0,503 | 0,512 | 1,508 | |
TOTAAL kredieten | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | — | 0,494 | 0,503 | 0,512 | 1,508 |
onder RUBRIEK 7 | ||||||
van het meerjarig financieel kader | ||||||
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen) | ||||||
Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL | |||
2025 | 2026 | 2027 e.v. | ||||
TOTAAL kredieten | Vastleggingen | 0,994 | 1,003 | 1,012 | 3,008 | |
onder de RUBRIEKEN 1 tot en met 7 | ||||||
van het meerjarig financieel kader | Betalingen | 0,694 | 0,903 | 1,412 | 3,008 |
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
3.2.2.Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten
Vastleggingskredieten, in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL | ||||||
2025 | 2026 | 2027 e.v. | ||||||||
| ||||||||||
Soort[1] | Gem. kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Totaal aantal | Totale kosten | |
SPECIFIEKE DOELSTELLING nr. 2. Verbeteren van de traceerbaarheid van honden en katten die in de Unie in de handel worden gebracht of worden geleverd | ||||||||||
— Output | Ontwikkeling en initiële exploitatie van het systeem voor de verificatie van de authenticiteit van deze identificatie en registratie voor aanbiedingen via onlineplatforms en voor de waarborging van de interoperabiliteit van de nationale databanken | — | 0,500 | — | 0,500 | — | 0,500 | — | 1,500 | |
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2 | — | 0,500 | — | 0,500 | — | 0,500 | — | 1,500 | ||
TOTAAL | — | 0,500 | — | 0,500 | — | 0,500 | — | 1,500 |
3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
– Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig.
– Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL | |
2025 | 2026 | 2027 e.v. | ||
RUBRIEK 7 | — | — | — | |
van het meerjarig financieel kader | ||||
Personele middelen | 0,440 | 0,449 | 0,458 | 1,346 |
Andere administratieve uitgaven | 0,054 | 0,054 | 0,054 | 0,162 |
Subtotaal RUBRIEK 7 | 0,494 | 0,503 | 0,512 | 1,508 |
van het meerjarig financieel kader | ||||
Buiten RUBRIEK 7 [2] | — | — | — | — |
van het meerjarig financieel kader | ||||
Personele middelen | — | — | — | — |
Andere uitgaven | — | — | — | — |
administratieve uitgaven | ||||
Subtotaal | — | — | — | — |
Buiten RUBRIEK 7 | ||||
van het meerjarig financieel kader | ||||
TOTAAL | 0,494 | 0,503 | 0,512 | 1,508 |
De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
3.2.3.1.Geraamde personeelsbehoeften
– Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig.
– Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:
Raming in voltijdequivalenten
Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 e.v. | ||
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie) | 2 | 2 | 2 | ||
20 01 02 03 (delegaties) | |||||
01 01 01 01 (onderzoek onder contract) | |||||
01 01 01 11 (eigen onderzoek) | |||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | |||||
20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”) | 1 | 1 | 1 | ||
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties) | |||||
XX 01 xx yy zz 10 | — centrale diensten | ||||
— delegaties | |||||
01 01 01 02 (AC, END, INT — onderzoek onder contract) | |||||
01 01 01 12 (AC, END, INT — eigen onderzoek) | |||||
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden) | |||||
TOTAAL | 3 | 3 | 3 |
Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | AD zal alle taken uitvoeren die verband houden met de betrekkingen met de lidstaten, belanghebbenden en met de voorbereiding van wetgeving. |
Extern personeel | CA zal taken uitvoeren waarvoor specifieke deskundigheid op het gebied van digitale activiteiten is vereist. |
3.2.4.Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader
Het voorstel/initiatief:
– kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).
De 1,5 miljoen EUR aan operationele uitgaven in het kader van begrotingsonderdeel 03.0206 in de jaren 2025 tot en met 2027 zal worden gedekt door een interne herschikking binnen het begrotingsonderdeel.
– hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.
– hiervoor is een herziening van het MFK nodig.
Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.
3.2.5.Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
– voorziet niet in medefinanciering door derden
– voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoen EUR (tot op drie decimalen)
Jaar N 73 | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | Totaal | |||
Medefinancieringsbron | ||||||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
– Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten
– Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
– voor de eigen middelen
– voor overige ontvangsten
–geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief 74 | ||||||
Jaar N | Jaar N+1 | Jaar N+2 | Jaar N+3 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | ||||
Artikel …………. |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.
[…]
Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
[…]
(1) Europese Commissie, Speciale Eurobarometer 533, Attitudes of Europeans towards urban mobility, veldwerk: maart 2023.
(2) Jaarverslag van de FEDIAF van 2023: https://europeanpetfood.org/about/annual-report/
(3) De jaarlijkse vraag in de EU naar honden alleen kan meer dan acht miljoen dieren bedragen.
(4) Bij de bestrijding van de handel in dieren (met inbegrip van de illegale handel in katten en honden) werkt de Europese Commissie nauw samen met Europol, onder meer in het kader van Empact, het Europees multidisciplinair platform tegen criminaliteitsdreiging, een platform dat een toegangspoort vormt voor de uitvoering van, en wordt geïnspireerd door de mededeling van 2021 over de EU-strategie voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit, en andere relevante beleidsmaatregelen, strategieën en actieplannen van de EU.
(5) Europese Commissie, directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid, Illegal trade of cats & dogs, EU enforcement action, 2023, doi:10.2875/236344
(6) Resolutie van het Europees Parlement van 12 februari 2020 over het beschermen van de interne markt van de EU en van de rechten van consumenten tegen de negatieve gevolgen van de illegale handel in gezelschapsdieren ( 2019/2814(RSP) ).
(7) Conclusies van de Raad over het welzijn van honden en katten, 29 november 2010: https://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/agricult/118076.pdf
(8) “Study on the welfare of dogs and cats involved in commercial practices”, Europese Commissie, 2015: https://food.ec.europa.eu/system/files/2016-10/aw_eu-strategy_study_dogs-cats-commercial-practices_en.pdf
(9) Er kunnen talrijke risico’s voor het dierenwelzijn bestaan: verminkingen, inteelt, onomkeerbare gedragsproblemen, misbruik, mishandeling, infecties met parasieten, bacteriën of virussen, lichamelijke uitbuiting, genetische defecten, ziekten geassocieerd met bepaalde rassen.
(10) DK, DE, LT, SE, BG, LV, CY, BE, CZ, LU, IE, PT, FI, NL, SK, EE, MT, SI, ES, HR.
(11) Vergadering van de Raad Landbouw en Visserij van 21 februari 2022.
(12) Raad van Europa, Europese Overeenkomst tot bescherming van kleine huisdieren, CETS 125 - European Convention for the Protection of Pet Animals (coe.int)
(13) Richtlijn 2010/63/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 september 2010 betreffende de bescherming van dieren die voor wetenschappelijke doeleinden worden gebruikt (PB L 276 van 20.10.2010, blz. 33).
(14) Verordening (EG) nr. 1/2005 van de Raad van 22 december 2004 inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten en tot wijziging van de Richtlijnen 64/432/EEG en 93/119/EG en van Verordening (EG) nr. 1255/97 (PB L 3 van 5.1.2005, blz. 1).
(15) De Commissie heeft een voorstel goedgekeurd om deze voorschriften inzake het welzijn van dieren, met name honden en katten, tijdens het vervoer, te herzien en aan te vullen.
(16) Verordening (EU) 2016/429 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 maart 2016 betreffende overdraagbare dierziekten en tot wijziging en intrekking van bepaalde handelingen op het gebied van diergezondheid (“diergezondheidswetgeving”) (PB L 84 van 31.3.2016, blz. 1).
(17) Verordening (EU) nr. 576/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 12 juni 2013 betreffende het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 998/2003 (PB L 178 van 28.6.2013, blz. 1).
(18) Verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG (digitaledienstenverordening), (PB L 277 van 27.10.2022, blz. 1).
(19) IBF International Consulting, VetEffecT, Wageningen University & Research Centre (WUR), Istituto Zooprofilattico Sperimentale dell’Abruzzo e del Molise “G. Caporale” (IZSAM), Study on the welfare of dogs and cats involved in commercial practices, 2015, blz. 6 ( https://food.ec.europa.eu/system/files_ro?file=2016-10/aw_eu-strategy_study_dogs-cats-commercial-practices_en.pdf ).
(20) Magnus, J., A Starter Guide to Understanding and Working with Animal Shelters for Animal Sanctuaries , Open Sanctuary, geraadpleegd in november 2023.
(21) Vlaamse Overheid, Afdeling Dierenwelzijn, Opgevangen dieren in Vlaamse dierenasielen 2021, 2021, Cijfers opgevangen dieren asielen 2021 - website.xlsx (vlaanderen.be)
(22) Fatjó, J., et al, “Epidemiology of Dog and Cat Abandonment in Spain (2008–2013)”, Animals, Vol.5, 2, MDPI, blz. 426–441, https://doi.org/10.3390%2Fani5020364
(23) Krachtens de diergezondheidswetgeving moeten alleen asielen die dieren naar andere lidstaten verplaatsen, en verzamelcentra worden erkend.
(24) Verordening (EU) nr. 576/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 12 juni 2013 betreffende het niet-commerciële verkeer van gezelschapsdieren en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 998/2003 (PB L 178 van 28.6.2013, blz. 1).
(25) https://food.ec.europa.eu/animals/animal-welfare/eu-platform-animal-welfare/platform-conclusions_en#pets
(26) EFSA (Europese Autoriteit voor voedselveiligheid), 2023, wetenschappelijke en technische bijstand met betrekking tot welzijnsaspecten in verband met de huisvesting en gezondheid van katten en honden in commerciële fokbedrijven, EFSA Journal, 21(9), 1–105, https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8213
(27) https://food.ec.europa.eu/system/files/2023-07/aw_platform_plat-conc_recom_dog-cat_sales.pdf
(28) https://food.ec.europa.eu/system/files/2023-07/aw_platform_plat-conc_recom_dog-cat_breeding.pdf
(29) Raadpleging van belanghebbenden met vertegenwoordigers van stamboomfokkers, verenigingen en ngo’s voor de bescherming van het dierenwelzijn.
(30) IBF International Consulting, studie over het welzijn van honden en katten die bij handelspraktijken betrokken zijn, eindverslag, SANCO, EU COM, 2015.
(31) Raadpleging van belanghebbenden.
(32) Raadpleging van belanghebbenden met vertegenwoordigers van stamboomfokkers van honden en katten.
(33) Van der Leij, W. J. L., et al, “Quantification of a shelter cat population: trends in intake, length of stay and outcome data of cats in seven Dutch shelters between 2006 and 2021”, PLOS ONE, vol. 18, 5, PLOS ONE, 2023, https://doi.org/ 10 . 1371 /journal.pone. 0285938
(34) Veto Tierschutz, Wo wir helfen , geraadpleegd in november 2023.
(35) Veto Tierschutz, Wo wir helfen , geraadpleegd in november 2023.
(36) McCobb, E., en Dowling-Guyer, S., “Welfare assessments for long-term housing in animal shelters”, Veterinary record, vol. 178, 1, blz. 17-18, https://doi.org/10.1136/vr.h6936
(37) Voluntary Initiative on the Health and Welfare of Pets (Dogs and Cats) in Trade, Welfare in Pet Trade, Responsible dog breeding guidelines, DOC/2020/11972 Rev1, 2020.
(38) Voluntary Initiative on the Health and Welfare of Pets (Dogs and Cats) in Trade, Welfare in Pet Trade, Responsible cat breeding guidelines, DOC/2020/11982 Rev1, 2020.
(39) EU Dog & Cat Alliance, The welfare of dogs and cats involved in commercial practices: a review of the legislation across EU countries; EU Dog and Cat Alliance, National Legislation – EU Dog & Cat Alliance (dogandcatwelfare.eu) .
(40) Verordening (EU) 2016/429 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 maart 2016 betreffende overdraagbare dierziekten en tot wijziging en intrekking van bepaalde handelingen op het gebied van diergezondheid (“diergezondheidswetgeving”) (PB L 84 van 31.3.2016, blz. 1).
(41) EU Dog and Cat Alliance, National Legislation – EU Dog & Cat Alliance (dogandcatwelfare.eu) .
(42) Eurogroup for Animals, The illegal pet trade: game over, 2020, hoofdstuk 3.
(43) EU Dog and Cat Alliance, National legislation .
(44) Zie bijvoorbeeld Fédération Internationale Féline, FIFe Breeding & Registration Rules, 2023 of Fédération Cynologique Internationale, International Breeding Rules of the FCI.
(45) Op basis van kostenvergelijkingen tussen verschillende lidstaten en Europetnet, Microchipping .
(46) EU Dog and Cat Alliance, National legislation .
(47) Europetnet, Member organizations .
(48) Schatting op basis van EU Dog & Cat Alliance en Blue Cross, Online pet sales in the EU What’s the cost?
(49) EU Dog and Cat Alliance en Blue Cross, Online pet sales in the EU What’s the cost?
(50) EU Dog and Cat Alliance, National legislation .
(51) Europese Commissie, directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid, Illegal trade of cats & dogs, EU enforcement action, 2023, doi:10.2875/236344 .
(52) PB C , , blz. .
(53) PB C , , blz. .
(54) Verordening (EU) 2016/429 van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2016 betreffende overdraagbare dierziekten en tot wijziging en intrekking van bepaalde handelingen op het gebied van diergezondheid (“diergezondheidswetgeving”) (PB L 84 van 31.3.2016, blz. 1).
(55) Richtlijn 2010/63/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 september 2010 betreffende de bescherming van dieren die voor wetenschappelijke doeleinden worden gebruikt (PB L 276 van 20.10.2010, blz. 33).
(56) Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PB L 95 van 7.4.2017, blz. 1).
(57) EFSA (Europese Autoriteit voor voedselveiligheid), Candiani, D., Drewe, J., Forkman, B.,Herskin, M. S., Van Soom, A., Aboagye, G., Ashe, S., Mountricha, M., Van der Stede Y., Fabris, C. 2023. Scientific and technical assistance on welfare aspects related to housing and health of cats and dogs in commercial breeding establishments, EFSA Journal, 21(9), 1–105. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8213
(58) Interinstitutioneel Akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie over beter wetgeven (PB L 123 van 12.5.2016, blz. 1).
(59)
Verordening (EU) nr. 182/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 2011 tot vaststelling van de algemene voorschriften en beginselen die van toepassing zijn op de wijze waarop de lidstaten de uitoefening van de uitvoeringsbevoegdheden door de Commissie controleren (PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13).
(60) Verordening (EU) 2018/1725 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door de instellingen, organen en instanties van de Unie en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 45/2001 en Besluit nr. 1245/2002/EG (PB L 295 van 21.11.2018, blz. 39).
(61) Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (PB L 119 van 4.5.2016, blz. 1).
(62) Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/692 van de Commissie van 30 januari 2020 tot aanvulling van Verordening (EU) 2016/429 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft regels voor de binnenkomst in de Unie en het na binnenkomst verplaatsen van en werken met zendingen van bepaalde dieren, levende producten en producten van dierlijke oorsprong (PB L 174 van 3.6.2020, blz. 379).
(63) In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(64) Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx
(65) C(2017) 2373 final van 19 april 2017.
(66) Volgens het COSO-model dat is goedgekeurd in de meest recente versie van het internecontrolekader van de Commissie: C(2017) 2373 final van 19 april 2017 3, Communication to the Commission on the revision of the Internal Control Framework (Mededeling aan de Commissie over de herziening van het internecontrolekader) (C(2017) 2373 final van 19 april 2017), dat de normen voor interne controle van SEC(2001) 2037 definitief vervangt, die worden herzien door SEC(2007) 1341 final.
(67) Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (PB L 193 van 30.7.2018, blz. 1).
(68) Communication to the Commission on the Revision of the Internal Control Framework (Mededeling aan de Commissie over de herziening van het internecontrolekader) C(2017) 2373 final, goedgekeurd op 19 april 2017 (beginsel 8, kenmerk 8.2).
(69) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(70) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(71) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.
(72) De jaarlijkse onderhoudskosten van 300 000 EUR zijn niet opgenomen, aangezien zij vanaf 2028 van toepassing zijn en onder het volgende MFK vallen.
(73) Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.
(74) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.