Bijlagen bij COM(2024)100 - Wijziging van Verordeningen (EU) 2021/522, (EU) 2021/1057, (EU) 2021/1060, (EU) 2021/1139, (EU) 2021/1229, en (EU) 2021/1755 wat betreft de bedragen voor bepaalde programma’s en fondsen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage II bij Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad verlagen met 1 000 000 000 EUR in lopende prijzen (845 000 000 in prijzen van 2018) voor de periode 2025-2027. De gevolgen voor de in het kader van het programma uitgevoerde maatregelen zullen tijdens de voorbereiding van het jaarlijkse werkprogramma worden beoordeeld.

- Het voorstel tot wijziging van Verordening (EU) 2021/1229 zal het totale bedrag van de subsidiecomponent van de leenfaciliteit voor de publieke sector dat voor de MFK-periode 2021-2027 uit de begroting van de Unie moet worden gefinancierd, verlagen met 150 000 000 EUR in lopende prijzen.

- Het voorstel tot wijziging van Verordening (EU) 2021/1060 verlaagt de toewijzing voor het Stedelijk Europa-initiatief met 55 miljoen EUR in lopende prijzen, voor interregionale innovatie-investeringen met 75 miljoen EUR in lopende prijzen, voor transnationale samenwerking in het kader van ESF+ met 65 miljoen EUR in lopende prijzen en voor technische bijstand op initiatief van de Commissie met 210 miljoen EUR in lopende prijzen.

- Het voorstel tot wijziging van Verordening (EU) 2021/1755 zal de resterende voorlopige toewijzing van de reserve voor aanpassing aan de brexit die in 2025 beschikbaar komt, verlagen met 584 264 090 EUR in lopende prijzen.

- Het voorstel tot wijziging van artikel 7, lid 1, van Verordening (EU) 2021/1139 zal de toewijzing voor het EFMZVA die in direct en indirect beheer wordt uitgevoerd, verlagen met 105 000 000 EUR in lopende prijzen voor de periode 2025-2027.

1.4.4. Prestatie-indicatoren

Vermeld de indicatoren voor de monitoring van de voortgang en de beoordeling van de resultaten

N.V.T

1.5. Motivering van het voorstel/initiatief

1.5.1. Behoefte(n) waarin op korte of lange termijn moet worden voorzien, met een gedetailleerd tijdschema voor de uitrol van het initiatief

1.5.2. Toegevoegde waarde van de deelname van de Unie (deze kan het resultaat zijn van verschillende factoren, bijvoorbeeld coördinatiewinst, rechtszekerheid, grotere doeltreffendheid of complementariteit). Voor de toepassing van dit punt wordt onder “toegevoegde waarde van de deelname van de Unie” verstaan de waarde die een optreden van de Unie oplevert boven op de waarde die door een optreden van alleen de lidstaat zou zijn gecreëerd.

1.5.3. Nuttige ervaring die bij soortgelijke activiteiten in het verleden is opgedaan

N.V.T

1.5.4. Verenigbaarheid met het meerjarig financieel kader en eventuele synergie met andere passende instrumenten

Het voorstel heeft tot doel de begrotingsbepalingen in de wetgevingshandelingen tot vaststelling van de betrokken programma’s en instrumenten in overeenstemming te brengen met de herziening van het meerjarig financieel kader 2021-2027 overeenkomstig de op 29 februari 2024 door de Raad aangenomen wijziging van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad.

1.5.5. Beoordeling van de verschillende beschikbare financieringsopties, waaronder mogelijkheden voor herschikking

N.V.T


1.6. Duur en financiële gevolgen van het voorstel/initiatief

beperkte geldigheidsduur

- X van kracht van 2024 tot en met 2027

-  financiële gevolgen vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor vastleggingskredieten en vanaf JJJJ tot en met JJJJ voor betalingskredieten.

onbeperkte geldigheidsduur

- uitvoering met een opstartperiode vanaf JJJJ tot en met JJJJ,

- gevolgd door een volledige uitvoering.

1.7. Wijze(n) van uitvoering van de begroting0

X Direct beheer door de Commissie

- X door haar diensten, waaronder het personeel in de delegaties van de Unie;

- X door de uitvoerende agentschappen

X Gedeeld beheer met de lidstaten

Indirect beheer door begrotingsuitvoeringstaken toe te vertrouwen aan:

-  derde landen of de door hen aangewezen organen;

-  internationale organisaties en hun agentschappen (geef aan welke);

-  de EIB en het Europees Investeringsfonds;

-  de in de artikelen 70 en 71 van het Financieel Reglement bedoelde organen;

-  publiekrechtelijke organen;

-  privaatrechtelijke organen met een openbaredienstverleningstaak, voor zover zij zijn voorzien van voldoende financiële garanties;

-  privaatrechtelijke organen van een lidstaat, waaraan de uitvoering van een publiek-privaat partnerschap is toevertrouwd en die zijn voorzien van voldoende financiële garanties;

-  organen waaraan of personen aan wie de uitvoering van specifieke maatregelen op het gebied van het GBVB in het kader van titel V van het VEU is toevertrouwd en die worden genoemd in de betrokken basishandeling.

- Verstrek, indien meer dan een beheersvorm is aangekruist, extra informatie onder “Opmerkingen”.

Opmerkingen


2. BEHEERSMAATREGELEN

2.1. Regels inzake het toezicht en de verslagen

Vermeld frequentie en voorwaarden.

Informatie is te vinden in de financiële memoranda van de desbetreffende wetgevingsvoorstellen van de programma’s (zie 1.4.1)

2.2. Beheers- en controlesyste(e)m(en)

2.2.1. Rechtvaardiging van de voorgestelde beheersvorm(en), uitvoeringsmechanisme(n) voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie

Informatie is te vinden in de financiële memoranda van de desbetreffende wetgevingsvoorstellen van de programma’s (zie 1.4.1)

2.2.2. Informatie over de geïdentificeerde risico’s en het (de) systeem (systemen) voor interne controle dat is (die zijn) opgezet om die risico’s te beperken


2.2.3. Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding van de controlekosten tot de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting)


2.3. Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden

Vermeld de bestaande en geplande preventie- en beschermingsmaatregelen, bijvoorbeeld in het kader van de fraudebestrijdingsstrategie.


3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF

3.1. Rubriek(en) van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven

- Bestaande begrotingsonderdelen

In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.

Rubriek van het meerjarig financieel kaderBegrotingsonderdeelSoort uitgaveBijdrage
Nummer

GK/NGK0van EVA-landen0van kandidaat-lidstaten en aspirant-kandidaten0van andere derde landenandere bestemmingsontvangsten
Rubriek 2b

Titel 6 – Herstel en veerkracht
06 01 05 01 Ondersteunende uitgaven voor het EU4Health-programma

06 06 01 EU4Health-programma

NGK

GK
JAJAJANEE
Rubriek 2a

Titel 05 – Regionale ontwikkeling en cohesie
05 02 01 08 Interregionale innovatie-investeringen

05 02 02 EFRO — Operationele technische bijstand

05 02 03 Stedelijk Europa-initiatief

05 03 02 Cohesiefonds — Operationele technische bijstand

GKNEENEENEENEE
Rubriek 2a

Titel 07: Investeren in mensen, sociale cohesie en waarden
07 02 01 05 Transnationale samenwerking

07 02 02 – ESF+ onderdeel gedeeld beheer — operationele technische bijstand
GKNEENEENEENEE
Rubriek 3

Titel 08: Landbouw en maritiem beleid
08 04 Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur (EFMZVA) — Beleidsuitgaven onder direct en indirect beheerGKNEENEENEENEE
Rubriek 3

Titel 09: Milieu en klimaatactie
09 04 01 Leenfaciliteit voor de publieke sector in het kader van het mechanisme voor een rechtvaardige transitie (JTM)GKNEENEENEENEE
Solidariteits-mechanismen binnen en buiten de Unie (speciale instrumenten)

Titel 16: Uitgaven buiten de in het meerjarige financiële kader vastgestelde jaarlijkse maxima
16 02 03 Reserve voor aanpassing aan de brexitGKNEENEENEENEE
Solidariteits-mechanismen binnen en buiten de Unie (speciale instrumenten)

Titel 30: Reserves
30 04 03 Reserve voor aanpassing aan de brexitGKNEENEENEENEE

3.2. Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten

3.2.1. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Rubriek van het meerjarig
financieel kader
NummerRubrieken 2a, 2b en 3
Uitgaven buiten de in het meerjarig financieel kader vastgestelde jaarlijkse maxima (solidariteitsmechanismen binnen en buiten de Unie (speciale instrumenten))

2024202520262027Na 2027TOTAAL
 Beleidskredieten
05 02 01 08 Interregionale innovatie-investeringenVastleggingen-25,000-25,000-25,000-75,000
Betalingen-8,250-9,750-12,000-45,000-75,000
05 02 02 EFRO — Operationele technische bijstandVastleggingen-31,150-42,500-58,100-131,750
Betalingen-14,493-17,128-21,080-79,050-131,750
05 02 03 Stedelijk Europa-initiatief

Vastleggingen-18,300-17,300-19,400-55,000
Betalingen-6,050-7,150-8,800-33,000-55,000
05 03 02 Cohesiefonds — Operationele technische bijstandVastleggingen-5,250-7,500-10,500-23,250
Betalingen-2,558-3,023-3,720-13,950-23,250
06 01 05 01 Ondersteunende uitgaven voor het EU4Health-programma en

06 06 01 EU4Health-programma0
Vastleggingen-189,871-193,585-616,544-1 000,000
Betalingenp.m.p.m.p.m.p.m.-1 000,000
07 02 01 05 Transnationale samenwerkingVastleggingen-21,400-21,600-22,000-65,000
Betalingen-7,150-8,450-10,400-39,000-65,000
07 02 02 ESF+ onderdeel gedeeld beheer — Operationele technische bijstandVastleggingen-16,700-18,300-20,000-55,000
Betalingen-6,050-7,150-8,800-33,000-55,000
08 04 Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur (EFMZVA) — Beleidsuitgaven onder direct en indirect beheerVastleggingen-36,000-33,000-36,000-105,000
Betalingen-8,792-10,278-17,873-68,057-105,000
09 04 01 Leenfaciliteit voor de publieke sector in het kader van het mechanisme voor een rechtvaardige transitie (JTM)Vastleggingen-50,000-50,000-50,000-150,000
Betalingen-10,000-60,000-54,000-26,000-150,000
30 04 03 Reserve voor aanpassing aan de brexit

16 02 03 Reserve voor aanpassing aan de brexit
Vastleggingen-584,264-584,264
Betalingen-584,264-584,264
TOTAAL kredietenVastleggingen-977,935-408,785-857,5440-2 244,264
Betalingen-647,607-122,929-136,673-337,057-2 244,266

Rubriek van het meerjarig
financieel kader
7“Administratieve uitgaven”

De gevolgen voor de administratieve uitgaven zullen worden beoordeeld in het kader van de jaarlijkse begrotingsprocedure.


in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
DG: <…….>
 Personele middelen
 Andere administratieve uitgaven
TOTAAL DG <…….>Kredieten

TOTAAL kredieten
voor RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
(totaal vastleggingen = totaal betalingen)

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N0
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
TOTAAL kredieten
voor de RUBRIEKEN 1 tot en met 7
van het meerjarig financieel kader
Vastleggingen
Betalingen


3.2.2. Geraamde output, gefinancierd met beleidskredieten

Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Vermeld doelstellingen en outputs



Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL
OUTPUTS
Soort0

Gem. kostenAant.Kos­tenAant.Kos­tenAant.Kos­tenAant.Kos­tenAant.Kos­tenAant.Kos­tenAant.Kos­tenTotaal aantalTotale kosten
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 10
- Output
- Output
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2 …
- Output
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2
TOTAAL

3.2.3. Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten

In het kader van de tussentijdse evaluatie van het MFK werden bepaalde budgetten verlaagd, zoals voorgesteld in deze handeling, terwijl andere sterk werden verhoogd. Het netto-effect van deze wijzigingen heeft geen gevolgen voor de administratieve kosten en middelen van de Commissie. In dit verband zal de Commissie blijven streven naar een doeltreffend en efficiënt gebruik van haar personele middelen, rekening houdend met het beginsel van een stabiele personeelsbezetting, door voortdurend na te gaan of interne herschikking mogelijk is.

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N 0
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)TOTAAL

RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader
Personele middelen
Andere administratieve uitgaven
Subtotaal RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader

Buiten RUBRIEK 70
van het meerjarig financieel kader

Personele middelen
Andere administratieve uitgaven
Subtotaal
buiten RUBRIEK 7
van het meerjarig financieel kader

TOTAAL

De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het DG die reeds voor het beheer van deze actie zijn toegewezen en/of binnen het DG zijn herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.


3.2.3.1. Geraamde personeelsbehoeften

-  Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig

-  Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven:

Raming in voltijdequivalenten
Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar N+2Jaar N+3Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen)
20 01 02 01 (centrale diensten en vertegenwoordigingen van de Commissie)
20 01 02 03 (delegaties)
01 01 01 01 (onderzoek onder contract)
01 01 01 11 (eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
Extern personeel (in voltijdequivalenten: VTE)0

20 02 01 (AC, END, INT van de “totale financiële middelen”)
20 02 03 (AC, AL, END, INT en JPD in de delegaties)
XX 01 xx yy zz 0

- centrale diensten

- delegaties
01 01 01 02 (AC, END, INT – onderzoek onder contract)
01 01 01 12 (AC, END, INT – eigen onderzoek)
Ander begrotingsonderdeel (te vermelden)
TOTAAL
XX is het beleidsterrein of de begrotingstitel.

Voor de benodigde personele middelen zal een beroep worden gedaan op het personeel van het DG dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.

Beschrijving van de uit te voeren taken:

Ambtenaren en tijdelijk personeel
Extern personeel

3.2.4. Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader

Het voorstel/initiatief:

- X kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK).

- Dit voorstel vloeit voort uit het akkoord over de tussentijdse evaluatie van het meerjarig financieel kader.

-  hiervoor moet een beroep worden gedaan op de niet-toegewezen marge in de desbetreffende rubriek van het MFK en/of op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen, de desbetreffende bedragen en de voorgestelde instrumenten.

-  hiervoor is een herziening van het MFK nodig.

Zet uiteen wat nodig is, onder vermelding van de betrokken rubrieken en begrotingsonderdelen en de desbetreffende bedragen.

3.2.5. Bijdragen van derden

Het voorstel/initiatief:

-  voorziet niet in medefinanciering door derden

-  voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:

Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Jaar
N0
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)Totaal
Medefinancieringsbron
TOTAAL medegefinancierde kredieten


3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten

-  Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:



-  voor de eigen middelen

-  voor overige ontvangsten

- geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven ◻

in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)

Begrotingsonderdeel voor ontvangsten:Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredietenGevolgen van het voorstel/initiatief0
Jaar
N
Jaar
N+1
Jaar
N+2
Jaar
N+3
Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6)
Artikel ………….

Vermeld voor de bestemmingsontvangsten het (de) betrokken begrotingsonderde(e)l(en) voor uitgaven.


Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).


1COM(2023)337 van 20.6.2023.

2Verordening (EU, Euratom) 2024/765 van de Raad van 29 februari 2024 tot wijziging van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027 (PB L, 2024/765, 29.2.2024).

3Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende begrotingsdiscipline, samenwerking in begrotingszaken en goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen (PB L 433I van 22.12.2020, blz. 28).

4Verordening (EU) 2021/522 van het Europees Parlement en de Raad van 24 maart 2021 tot vaststelling van een actieprogramma voor de Unie op het gebied van gezondheid (“EU4Health-programma”) voor de periode 2021-2027, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 282/2014 (PB L 107 van 26.3.2021, blz. 1).

5Verordening (EU) 2021/1057 van het Europees Parlement en van de Raad van 24 juni 2021

tot oprichting van het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+) en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1296/2013 (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 21).

6Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visabeleid (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 159).

7Verordening (EU) 2021/1139 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting van het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1004 (PB L 247 van 13.7.2021, blz. 1).

8Verordening (EU) 2021/1229 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juli 2021 betreffende de leenfaciliteit voor de publieke sector uit hoofde van het mechanisme voor een rechtvaardige transitie (PB L 274 van 30.7.2021, blz. 1).

9Verordening (EU) 2021/1755 van het Europees Parlement en de Raad van 6 oktober 2021 tot oprichting van de reserve voor aanpassing aan de Brexit (PB L 357 van 8.10.2021, blz. 1).

1Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027 (PB L 433I van 22.12.2020, blz. 11).

1PB C , , blz. .

2PB C , , blz. .

3Verordening (EU) 2021/522 van het Europees Parlement en de Raad van 24 maart 2021 tot vaststelling van een actieprogramma voor de Unie op het gebied van gezondheid (“EU4Health-programma”) voor de periode 2021-2027, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 282/2014 (PB L 107 van 26.3.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/522/oj).

4Verordening (EU) 2021/1057 van het Europees Parlement en van de Raad van 24 juni 2021

tot oprichting van het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+) en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1296/2013 (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1057/oj ).

5Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visabeleid (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 159, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1060/oj).

6Verordening (EU) 2021/1139 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting van het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1004 (PB L 247 van 13.7.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1139/oj).

7Verordening (EU) 2021/1229 van het Europees Parlement en de Raad van 14 juli 2021 betreffende de leenfaciliteit voor de publieke sector uit hoofde van het mechanisme voor een rechtvaardige transitie (PB L 274 van 30.7.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1229/oj).

8Verordening (EU) 2021/1755 van het Europees Parlement en de Raad van 6 oktober 2021 tot oprichting van de reserve voor aanpassing aan de Brexit (PB L 357 van 8.10.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1755/oj).

9COM(2023)337 van 20.6.2023.

10Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027 (PB L 433I van 22.12.2020, blz. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2093/oj).

11Verordening (EU, Euratom) 2024/765 van de Raad van 29 februari 2024 tot wijziging van Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027 (PB L, 2024/765, 29.2.2024, ELI:http://data.europa.eu/eli/reg/2024/765/oj).

0In de zin van artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.

0Nadere gegevens over de wijze(n) van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx

0GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.

0EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

0Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, aspirant-kandidaten van de Westelijke Balkan.

0Kredieten uit de aanvullende toewijzing overeenkomstig artikel 5 van en bijlage II bij Verordening (EU, Euratom) 2020/2093. De jaarlijkse bedragen worden jaarlijks formeel vastgesteld in het kader van de technische aanpassing van het meerjarig financieel kader en opgenomen in de ontwerpbegroting. De precieze verdeling per begrotingsonderdeel zal in de jaarlijkse begrotingsprocedure worden vastgesteld.

0Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

0Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).

0Zoals beschreven in punt 1.4.2 “Specifieke doelstelling(en)…”

0Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

0Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

0AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); AL = Agent Local (plaatselijk functionaris); END = Expert National Détaché (gedetacheerd nationaal deskundige); INT = Intérimaire (uitzendkracht); JPD = Junior Professionals in Delegations (jonge deskundige in delegaties).

0Subplafond voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere “BA”-onderdelen).

0Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen. Vervang “N” door het verwachte eerste jaar van uitvoering (bijvoorbeeld: 2021). Hetzelfde voor de volgende jaren.

0Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.

NL NL