Bijlagen bij COM(2024)107 - Jaarverslag 2022 over de toepassing van verordening (eg) nr. 300/2008 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van de beveiliging van de burgerluchtvaart

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

bijlage bij Verordening (EG) nr. 300/2008 moeten de lidstaten jaarlijks bij de Commissie een verslag indienen over de maatregelen die zij hebben genomen om hun verplichtingen na te komen en over de situatie inzake luchtvaartbeveiliging op hun luchthavens.

De beoordeling van deze verslagen vormt, samen met de regelmatige inspecties van de Commissie, een instrument voor de Commissie om nauwlettend toe te zien op de tenuitvoerlegging van nationale kwaliteitscontrolemaatregelen. Dit maakt het op zijn beurt mogelijk tekortkomingen in elke lidstaat snel op te sporen en te verhelpen.

De beoordeling heeft betrekking op een analyse van het regelmatig toezicht op luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en andere entiteiten met verantwoordelijkheden op het gebied van luchtvaartbeveiliging en op de tijd die door de inspecteurs wordt gespendeerd aan toezicht op het terrein, op het toepassingsgebied en de frequentie van een geschikte mix van activiteiten voor toezicht op de naleving, nationale nalevingsniveaus, follow-upactiviteiten en het gebruik van handhavingsbevoegdheden.

De kwaliteit van de jaarverslagen en de door de lidstaten verstrekte informatie blijft constant en in 2022 is verdere harmonisatie bereikt. Uit de beoordeling van de verslagen is gebleken dat de algemene kwaliteit van de monitoringactiviteiten nog niet opnieuw het pre-COVID-19-niveau had bereikt, hoogstwaarschijnlijk omdat de pandemie gevolgen heeft gehad voor alle gecontroleerde gebieden en voor de capaciteit van zowel autoriteiten als exploitanten. Er is ook ruimte voor verbetering, met name wat betreft de uitvoering van geheime tests en follow-upinspecties en het gebruik van handhavingsmaatregelen.

Er is een formele uitgebreide evaluatie naar de lidstaten gestuurd, waarin, voor zover nodig, de aandacht werd gevestigd op suggesties om de nationale inspanningen te verbeteren of gerichter te maken.


6. Beoordelingen van luchthavens in derde landen

De beoordelingen worden uitgevoerd in het kader van één-loketregelingen tussen de EU en derde landen. Het doel is te bevestigen dat de tenuitvoerlegging van bepaalde beveiligingsmaatregelen nog steeds beantwoordt aan een norm die gelijkwaardig is aan de tenuitvoerlegging van de EU-wetgeving inzake luchtvaartbeveiliging. In 2022 werden drie beoordelingen uitgevoerd, in de VS, Singapore en Servië.


7. "Artikel 15"-zaken en juridische procedures

Als de in een luchthaven vastgestelde tekortkomingen bij de toepassing van beveiligingsmaatregelen ernstig genoeg zijn om een grote invloed te hebben op het algemene niveau van de beveiliging van de burgerluchtvaart in de Unie, past de Commissie artikel 15 van Verordening (EU) nr. 72/2010 toe. Dit betekent dat alle andere bevoegde autoriteiten in kennis worden gesteld van de situatie en dat compensatiemaatregelen moeten worden overwogen met betrekking tot vluchten van of naar die luchthaven. In 2022 werd geen enkele “artikel 15”-zaak ingeleid.

De Commissie heeft ook de mogelijkheid om inbreukprocedures in te leiden, met name in geval van langdurige niet-correctie of herhaling van tekortkomingen. In 2022 is geen enkele inbreukprocedure ingeleid.

4. WETGEVINGSKADER EN AANVULLENDE INSTRUMENTEN

1. Wetgevingskader

De burgerluchtvaart blijft een aantrekkelijk doelwit voor vijandige actoren. Om het hoofd te bieden aan deze bedreiging moeten evenredige en risicogebaseerde beschermingsmaatregelen worden toegepast. De Commissie en de lidstaten passen de risicobeperkende maatregelen voortdurend aan om een zo hoog mogelijk beveiligingsniveau te bereiken en tegelijk de nadelige effecten op de luchtvaartactiviteiten tot een minimum te beperken.

Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 is in maart 2022 gewijzigd bij Uitvoeringsverordening (EU) 2022/4216. In deze laatste verordening worden de correcte lijsten vastgesteld van derde landen waarvan is erkend dat zij beveiligingsnormen toepassen die gelijkwaardig zijn aan de gemeenschappelijke basisnormen, wordt een korte verlenging van het gebruik van EDS van norm 2 voor beveiligingsonderzoeken van vracht en post toegestaan en wordt de bepaling inzake de geleidelijke afschaffing van single-view-röntgenapparatuur verduidelijkt. Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 is in juli 2022 een tweede keer gewijzigd bij Uitvoeringsverordening (EU) 2022/11747. Die verordening bevat niet alleen verduidelijkingen, maar ook wijzigingen met betrekking tot luchthavenbeveiliging, veilig en beveiligd vervoer van vuurwapens aan boord, opleiding van personeel, beveiliging van luchtvracht en -post, bekende leveranciers van luchthavenbenodigdheden, achtergrondcontroles, explosievenspeurhonden (EDD) en detectienormen voor metaaldetectiepoorten (WMTD).


2. EU-gegevensbank betreffende de beveiliging van de toeleveringsketen

De EU-gegevensbank8 betreffende de beveiliging van de toeleveringsketen is het enige juridische instrument dat moet worden geraadpleegd bij het aanvaarden van zendingen van een andere erkende agent of van een bekende afzender. Die databank bevat ook een lijst van goedgekeurde apparatuur voor de beveiliging van de burgerluchtvaart, met de markering “EU-stempel”.

Eind 2022 waren ongeveer 20 000 erkende agenten, bekende afzenders, onafhankelijke validateurs, ACC3-luchtvaartmaatschappijen, erkende leveranciers, erkende agenten en bekende afzenders uit derde landen, beveiligingsapparatuur en luchthavens in de gegevensbank opgenomen. De beoogde beschikbaarheid van 99,7 % werd in 2022 altijd gehaald.


3. Vroegtijdige uitwisseling van informatie over ladingen (Pre-Loading Advance Cargo Information (PLACI))

De eerste fase van het nieuwe invoersysteem van de douane (ICS2), dat gebaseerd is op eisen inzake vroegtijdige uitwisseling van informatie, is sinds 15 maart 2021 van toepassing op post- en expresszendingen.

In het kader van PLACI-voorschriften moeten de marktdeelnemers die verantwoordelijk zijn voor het binnenbrengen van zendingen in het douanegebied van de Unie, de gegevens over elke zending die vanuit locaties in derde landen per vliegtuig naar de EU wordt vervoerd elektronisch bij de douane van de EU indienen en moeten de douaneautoriteiten van het eerste punt van binnenkomst in de EU deze analyseren met het oog op de beveiliging van de burgerluchtvaart.

Op basis van het resultaat van de PLACI-risicoanalyse kan het nodig zijn specifieke risicobeperkende maatregelen inzake luchtvaartbeveiliging toe te passen. Deze moeten worden toegepast door marktdeelnemers die betrokken zijn bij de toeleveringsketen naar de EU alvorens de zending aan boord van een vlucht naar de EU wordt geladen. De Commissie heeft in november 2022 een derde gezamenlijke workshop met luchtvaartbeveiligingsautoriteiten en nationale douaneautoriteiten georganiseerd om een soepele uitvoering van PLACI te bevorderen en voorbereidingen te treffen voor de start van de tweede fase van ICS2 in maart 2023.

5. TEST, VERGADERINGEN EN NIEUWE INITIATIEVEN

1. Tests

In de zin van de EU-luchtvaartbeveiligingswetgeving wordt een "test" uitgevoerd wanneer een lidstaat met de Commissie overeenkomt dat hij gedurende een beperkte periode bepaalde niet in de wetgeving erkende middelen of methoden zal gebruiken ter vervanging van een erkende beveiligingsmethode, op voorwaarde dat dergelijke tests geen negatieve gevolgen hebben voor het algemene beveiligingsniveau. In 2022 zijn twee tests gestart met betrekking tot de toepassing van de automatische detectie van verboden voorwerpen (APID) in combinatie met explosievendetectiesystemen voor handbagage (EDSCB), in Nederland en Duitsland9.


2. Vergaderingen

De Commissie heeft in november 2022 een derde vergadering van de werkgroep cyberbeveiliging in de luchtvaart georganiseerd, met deelname van autoriteiten van de lidstaten die verantwoordelijk zijn voor luchtvaartbeveiliging en de tenuitvoerlegging van de NIS-richtlijn10. De vergadering bood de gelegenheid om gezamenlijk relevante kwesties op het gebied van cyberbeveiliging in de luchtvaart te bespreken en specifieke gebieden in kaart te brengen waarop verdere werkzaamheden nodig zijn. De Commissie is van mening dat de uitvoering en verdere verbetering van het complexe regelgevingskader voor cyberbeveiliging van de luchtvaart veel baat kan hebben bij de uitwisseling van ervaringen en beste praktijken binnen een dergelijke werkgroep. Het is ook van bijzonder belang ervoor te zorgen dat rekening wordt gehouden met de specifieke kenmerken van de luchtvaartsector en te bekijken hoe sectorale en horizontale inspanningen elkaar kunnen aanvullen, waarbij dubbel werk en onnodige lasten voor overheden moeten worden vermeden.

Om de lidstaten feedback te geven over de inspecties, de transparantie te bevorderen en de methoden voor toezicht op de naleving te harmoniseren, heeft de Commissie in september 2022 een jaarlijkse bijeenkomst en opleiding van de nationale AVSEC-inspecteurs georganiseerd.


3. Nieuwe initiatieven

Er is vooruitgang geboekt met de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor de beveiliging van de luchtvaart. Er is met name gewerkt aan de ontwikkeling van normen voor de detectie van beveiligingsapparatuur om nieuwe dreigingen, met name chemische stoffen, aan te pakken. Op dit gebied wordt uitstekend samengewerkt met de VS en andere internationale partners.

6. ACTUELE EN VERWACHTE DREIGINGEN

1. Algemeen

Het internationaal jihadistisch terrorisme blijft een aanzienlijke bedreiging voor de EU, die zorgvuldig moet worden gemonitord11. Ondanks wereldwijde inspanningen om de financiering van terrorisme te beperken, hebben terroristische organisaties nog steeds toegang tot grote kasreserves12 om hun activiteiten en propaganda te financieren. Zij beschouwen de luchtvaart nog steeds als een prominent doelwit en vinden steeds nieuwe manieren om explosieven te verbergen. Verwacht wordt dat de bedreigingen en uitdagingen op het gebied van de beveiliging van de luchtvaart zich verder zullen ontwikkelen en dat de diversiteit van de modus operandi van aanvallen zal toenemen. Andere potentiële bedreigingen, zoals chemische, biologische, radiologische en nucleaire dreigingen, worden voortdurend beoordeeld door de Commissie en de lidstaten. Dreigingen van binnenuit en terrorisme van eigen bodem blijven een bijzonder aandachtspunt. Tegelijkertijd zijn andere bedreigingen en aanvalsmiddelen onder de aandacht gekomen. Conflictgebieden zullen terroristen een omgeving blijven bieden waarin zij meer geavanceerde militaire uitrusting kunnen aanschaffen en misbruik kunnen maken van de minder strenge luchtvaartbeveiligingsmaatregelen.

De Commissie heeft, samen met de betrokken agentschappen, permanent overleg gepleegd met de lidstaten en andere belanghebbenden over, en regelmatig toezicht gehouden op, opkomende veiligheidsdreigingen voor de luchtvaart, met inbegrip van hybride bedreigingen, om de kennis en capaciteit op te bouwen om op die dreigingen te reageren en het risico doeltreffend te beheren. In oktober 2022 werd een uitgebreide risico-inventarisatie gestart (die in het eerste kwartaal van 2023 werd afgerond) om het dreigings- en risiconiveau voor de burgerluchtvaart te beoordelen. Deze inventarisatie vond plaats in het kader van de werkgroep luchtvaartbeveiligingsstrategie, die is opgericht om de balans op te maken van de ontwikkelingen in termen van zowel de ontwikkeling van het dreigingsbeeld als de detectiecapaciteit. De resultaten van het in kaart brengen van de risico’s voor de luchtvaartbeveiliging zullen het besluitvormingsproces over een nieuw referentiescenario voor passagiers ondersteunen. Na de opheffing van de covidbeperkingen in 2022 is de werkstroom voor de beoordeling van risico’s voor luchtvracht ook opnieuw opgestart.


2. Cyberbeveiliging

In de context van de toenemende afhankelijkheid van de luchtvaart van informatietechnologie en digitale operationele systemen wordt cyberbeveiliging steeds belangrijker. Cyberaanvallen op vervoer kunnen rampzalige gevolgen hebben en tot een aanzienlijke economische ontwrichting leiden. Naar schatting hebben in 2022 minstens een paar duizend cyberincidenten met gevolgen voor verschillende belanghebbenden in de luchtvaart plaatsgevonden13. In haar inspanningen om de vervoerssector en de bijbehorende infrastructuur veerkrachtiger te maken, heeft de Commissie bevestigd dat de EU het bestaande beveiligingskader zal actualiseren en verbeteren, met inbegrip van de middelen om cyberdreigingen aan te pakken, onder de koepel van alle bestaande regels op dit gebied14. Er zijn een aantal specifieke uitdagingen op het gebied van cyberbeveiliging, zoals de veelheid aan actoren (naast terroristische groeperingen) en motieven. De Commissie heeft ook op dit gebied maatregelen genomen15, gezien de steeds slechtere bedoelingen en de toegenomen mogelijkheden van vijandige derde partijen. De situatie in de luchtvaart onderstreept de noodzaak om te zorgen voor maximale samenhang tussen horizontale en sectorale regels. Vanuit het oogpunt van de Commissie is het absoluut noodzakelijk dubbel werk en lasten voor marktdeelnemers en overheden te voorkomen.


3. Drones

Het onrechtmatige gebruik van onbemande luchtvaartuigsystemen (UAS), beter bekend als drones, kan luchthavenactiviteiten verstoren en kan luchtvaartuigen en hun inzittenden in gevaar brengen16. Het vergroten van de veerkracht van het systeem en de anti-UAS-capaciteit maken ook integraal deel uit van de “dronestrategie 2.0”17 die de Commissie in november 2022 heeft goedgekeurd om drones te ontwikkelen tot een vector voor de slimme en duurzame mobiliteit van de toekomst. Dit initiatief moet ervoor zorgen dat drones door middel van digitalisering en automatisering een rol kunnen gaan spelen in het nieuwe aanbod van duurzame diensten en duurzaam vervoer, waarbij ruimte is voor synergie tussen de civiele en de defensiesector. In dit verband zal de Commissie een beoordeling van de risico’s voor de luchtvaartbeveiliging van drones uitvoeren om mogelijke extra kwetsbaarheden van luchthavens vast te stellen waarvoor regelgevingsoplossingen nodig kunnen zijn18.


4. Conflictgebieden

In het kader van het waarschuwingssysteem voor conflictgebieden zijn ook in 2022 op kwartaalbasis gemeenschappelijke risicobeoordelingen uitgevoerd, onder leiding van de geïntegreerde EU-groep voor de beoordeling van risico’s voor de luchtvaartbeveiliging. Het doel hiervan is tijdig informatie uit te wisselen over de beoordeling van risico’s voor de EU-burgerluchtvaart die ontstaan in conflictgebieden, zodat tijdig steun kan worden geboden voor risicobeperkende maatregelen. In dringende gevallen worden buitengewone vergaderingen georganiseerd19.

Het geïntegreerde proces voor de beoordeling van risico voor de EU-luchtvaartbeveiliging zorgt ook voor risicobeoordelingscapaciteit en ondersteunt het besluitvormingsproces (risicobeperking) op het gebied van luchtvrachtbeveiliging en luchtvaartbeveiligingsnormen.

7. INTERNATIONALE DIALOOG

1. Algemeen

De Commissie heeft haar bijdrage aan de luchtvaartbeveiliging wereldwijd voortgezet. Zij deed dit door samen te werken met internationale organen, zoals de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO), en belangrijke handelspartners, en door nauw samen te werken met de lidstaten om te zorgen voor gecoördineerde EU-standpunten. Er werden ook gesprekken gevoerd met bepaalde derde landen, zoals de VS, Canada, Australië, Singapore en het Verenigd Koninkrijk (VK).


2. Internationale organen

De EU nam als waarnemer actief deel aan de jaarlijkse vergadering van het Aviation Security Panel van de ICAO (AVSECP/33), die plaatsvond van 9 tot en met 13 mei 2022, en aan de eerste vergadering van het ICAO Cybersecurity Panel (CYSECP/1), die plaatsvond van 16 tot en met 20 mei 2022.

De 41ste Algemene Vergadering van de ICAO vond plaats van 27 september – 7 oktober 2022. Europa heeft vier belangrijke punten op het gebied van luchtvaartbeveiliging aan de vergadering voorgelegd: (1) zorgen voor doeltreffende luchtvaartbeveiliging terwijl de wereld herstelt van COVID-19; (2) de ontwikkeling van een kader voor cyberbeveiliging; (3) menselijke factoren op het gebied van luchtvaartbeveiliging; en (4) een informatienota over het CASE-project voor capaciteitsopbouw op het gebied van luchtvaartbeveiliging. De EU en haar lidstaten hebben samen met Canada ook het werkdocument “Endorsing Global, Regional and Industry Initiatives” ingediend, om de risico’s van conflictzones voor de burgerluchtvaart te beperken.


3. Derde landen

In het kader van de betrekkingen met de Verenigde Staten beoogt de EU-VS-samenwerkingsgroep inzake vervoersveiligheid (TSCG) de samenwerking op verschillende gebieden van wederzijds belang te bevorderen. Dit zorgt ervoor dat de éénloketregelingen (One Stop Security — OSS) en de wederzijdse erkenning van de respectieve regelingen voor luchtvracht en -post in de EU en de VS blijven functioneren. Deze initiatieven leveren luchtvervoersondernemingen tijds- en kostenbesparingen op en doen de operationele complexiteit afnemen. De 31e vergadering van de EU-VS-samenwerkingsgroep inzake vervoersbeveiliging (Transportation Security Cooperation Group, TSCG) vond plaats op 29 en 30 maart 2022 en werd georganiseerd door de Transportation Security Administration (TSA).

In overeenstemming met het EU-recht heeft de Commissie éénloketregelingen (One Stop Security, OSS) vastgesteld waarbij beveiligingsnormen die in sommige derde landen of luchthavens van derde landen worden toegepast, als gelijkwaardig aan de EU-normen worden erkend20. In 2022 werden geen nieuwe OSS-regelingen vastgesteld. In het geval van Israël is de uitbreiding van de bestaande OSS-regeling tot passagiers en handbagage nog steeds opgeschort in afwachting van de uitvoering van alle ontwikkelingsprojecten op de luchthaven Tel Aviv Ben Gurion, met inbegrip van investeringen in screeningtechnologie die nodig is voor OSS. Deze ontwikkelingsprojecten zijn uitgesteld vanwege de negatieve financiële gevolgen van de COVID-19-pandemie. Wat Japan betreft, is de beoordeling van zijn relevante wetgeving inzake luchtvaartbeveiliging aan de gang.

Wat capaciteitsopbouw betreft, is het project “Civil Aviation Security in Africa, Asia and the Middle East” (CASE II), waarvoor de Europese Commissie 8 miljoen euro aan financiering verstrekt en dat door de ECAC wordt uitgevoerd, voortgezet in 2022. De activiteiten van luchtvaartbeveiligingsdeskundigen omvatten workshops, webinars en bilaterale activiteiten in het desbetreffende land21. De algemene doelstelling van CASE II is de terroristische dreiging voor de burgerluchtvaart af te wenden door partnerschappen aan te gaan met staten in de drie genoemde regio’s, teneinde hun regelingen voor de beveiliging van de burgerluchtvaart te versterken22.

8. CONCLUSIES

In 2022 is de COVID-19-pandemie uiteindelijk gaan liggen en werden de reisbeperkingen opgeheven. Er konden normale inspecties ter plaatse worden uitgevoerd en de internationale samenwerking op het gebied van luchtvaartbeveiliging bereikt opnieuw het niveau van vóór de pandemie.

De toenemende groei van het luchtverkeer zorgde voor uitdagingen voor het luchtvaartecosysteem op sommige luchthavens in de EU, met name aan het begin van de zomer. Nadat de vraag naar vliegreizen meer dan twee jaar was afgenomen, vergde het tijd en zorgvuldige planning door alle belanghebbenden om passagiers de beste reiservaring te kunnen garanderen. De Commissie heeft hiertoe bijgedragen door na te gaan hoe capaciteitsproblemen op EU-luchthavens konden worden verlicht zonder de veiligheid in het gedrang te brengen, bijvoorbeeld door de uitwisseling van informatie en operationele ervaring tussen luchthavens en regelgevers te vergemakkelijken teneinde de passagiersstroom te verbeteren, en door de coördinatie en eventuele wederzijdse erkenning van achtergrondcontroles te verbeteren.

De Commissie heeft ook nagedacht over hoe het huidige kader voor de beveiliging van de luchtvaart in de toekomst verder kan worden verbeterd. Zij overwoog manieren om de efficiëntie, duurzaamheid en flexibiliteit ervan te vergroten, zonder afbreuk te doen aan de hoge beveiligingsniveaus die tot dusver zijn bereikt. Deze werkzaamheden zullen worden voortgezet op basis van de verbeteringen die zijn vastgesteld in het in 2023 gepubliceerde werkdocument van de diensten van de Commissie23, met het oog op de uitvoering, samen met de lidstaten en de belanghebbenden, van de maatregelen die een veerkrachtiger, innovatiever en toekomstbestendig kader voor luchtvaartbeveiliging mogelijk zullen maken.

1 Verordening (EG) nr. 300/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2008 inzake gemeenschappelijke regels op het gebied van de beveiliging van de burgerluchtvaart en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 2320/2002 (PB L 97 van 9.4.2008, blz. 72).

2 Een aantal leden van de Adviesgroep van belanghebbenden inzake luchtvaartbeveiliging (SAGAS), die is opgericht op grond van artikel 17 van Verordening (EG) nr. 300/2008, hebben zich bereid verklaard aan het raadplegingsproces deel te nemen.

3 Europese Economische Ruimte: 27 EU-lidstaten, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. De Toezichthoudende Autoriteit van de EVA is verantwoordelijk voor het uitvoeren van luchtvaartbeveiligingsinspecties in Noorwegen en IJsland. Wat Zwitserland betreft, voert de Commissie luchtvaartbeveiligingsinspecties uit op basis van een bilaterale overeenkomst.

4Verordening (EU) nr. 72/2010 van de Commissie van 26 januari 2010 tot vaststelling van procedures voor inspecties door de Commissie op het gebied van de beveiliging van de luchtvaart (PB L 23 van 27.1.2010, blz. 1).

5 Zie bijlage 1 voor een overzicht van alle activiteiten van de Commissie en het ESA op het gebied van toezicht op de naleving in 2022.

6 Uitvoeringsverordening (EU) 2022/421 van de Commissie van 14 maart 2022 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 tot vaststelling van gedetailleerde maatregelen voor de tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke basisnormen op het gebied van de beveiliging van de luchtvaart (PB L 87 van 15.3.2022, blz. 1).

7 Uitvoeringsverordening (EU) 2022/1174 van de Commissie van 7 juli 2022 tot wijziging van Uitvoeringsverordening (EU) 2015/1998 wat betreft bepaalde gedetailleerde maatregelen voor de uitvoering van de gemeenschappelijke basisnormen op het gebied van de beveiliging van de luchtvaart (PB L 183 van 8.7.2022, blz. 35).

8https://ksda.ec.europa.eu/

9 Het eindverslag over de test in Nederland is in juni 2023 ontvangen. De test in Duitsland is nog aan de gang.

10 Richtlijn (EU) 2016/1148 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 houdende maatregelen voor een hoog gemeenschappelijk niveau van beveiliging van netwerk- en informatiesystemen in de Unie (PB L 194 van 19.7.2016, blz. 1).

11 Zie bijvoorbeeld: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-12315-2021-INIT/nl/pdf

12 https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy0532

13 De belangrijkste types incidenten zijn frauduleuze websites, malware, distributed denial of service (DDoS) en phishing.

14 Punt 102 van de Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s “Strategie voor duurzame en slimme mobiliteit — Het Europees vervoer op het juiste spoor naar de toekomst”, COM(2020) 789 final van 9 december 2020.

15 Zo zijn de cybervereisten uit hoofde van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/1583 van de Commissie van 25 september 2019 in werking getreden op 31 december 2021 en is de uitvoering ervan onderworpen aan het inspectieprogramma van de Commissie.

16 Volgens de jaarlijkse veiligheidsevaluatie van het EASA uit 2022 is het aantal voorvallen met drones in 2021 gedaald (meest recente beschikbare cijfers).

17 Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de regio’s “ Een dronestrategie 2.0 voor een slim en duurzaam ecosysteem voor onbemande luchtvaartuigen in Europa”, COM(2022) 652 final van 29 November 2022.

18 Kernactie 18.

19 De groep heeft 4 regelmatige driemaandelijkse vergaderingen gehouden, voorafgegaan door voorbereidende vergaderingen met luchtvaartmaatschappijen en hun verenigingen. Daarnaast werd in februari 2022 een dringende vergadering georganiseerd als gevolg van de Russische invasie van Oekraïne. In de loop van het jaar werden twee nieuwe informatiebladen voor conflictzones (Conflict Zone Information Bulletin, CZIB) uitgegeven, werden er twee gewijzigd en één ingetrokken. Daarnaast werden twee informatienota’s gewijzigd en één ingetrokken.

20 De EU heeft OSS-regelingen met onder meer de VS, Canada, Singapore, Montenegro, Servië, het VK en Israël (alleen voor ruimbagage).

21 In 2022 werden 35 activiteiten uitgevoerd: vijf multilaterale activiteiten (twee workshops en drie multilaterale opleidingen) en 30 bilaterale activiteiten ten behoeve van 61 partnerlanden, met in totaal 733 deelnemers; er werden in totaal 43 sprekers uitgenodigd om bij te dragen aan de multilaterale activiteiten, waarvan er 22 afkomstig waren uit partnerlanden. Naast deze grotere evenementen zijn zes beveiligingsdeskundigen uit de partnerlanden ingezet om als mede-instructeur deel te nemen aan opleidingsactiviteiten. Sinds de start van het project tot december 2022 zijn in totaal 62 activiteiten uitgevoerd.

22 De partnerlanden worden geselecteerd op basis van objectieve criteria, zoals de toezegging/het vermogen van een bepaald land om volledig te profiteren van de capaciteitsopbouwactiviteiten van het project, of het feit dat er geen overlappingen mogelijk zijn met andere initiatieven voor capaciteitsopbouw, zowel bilaterale als multilaterale.

23 Werkdocument van de diensten van de Commissie: Working towards an enhanced and more resilient aviation security policy: a stocktaking, SWD(2023) 37 final, 2 februari 2023.

NL NL