Bijlagen bij COM(2025)140 - Wijziging van Verordening (EU) 2021/691 wat betreft steun aan werknemers die dreigen ontslagen te worden bij ondernemingen die worden geherstructureerd - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)140 - Wijziging van Verordening (EU) 2021/691 wat betreft steun aan werknemers die dreigen ontslagen te worden bij ondernemingen ... |
---|---|
document | COM(2025)140 ![]() ![]() |
datum | 1 april 2025 |
Overeenkomstig artikel 22 van Verordening (EU) 2021/691 verricht de Commissie, in nauwe samenwerking met de lidstaten, uiterlijk op 30 juni 2025 een tussentijdse evaluatie en uiterlijk op 31 december 2029 een evaluatie. De evaluatie zal aanbevelingen bevatten waarmee rekening moet worden gehouden bij de ontwikkeling van nieuwe programma’s op het gebied van werkgelegenheid en sociale zaken of de verdere ontwikkeling van bestaande programma’s.
2.2.Beheers- en controlesystemen
2.2.1.Rechtvaardiging van de voorgestelde wijzen van uitvoering van de begroting, uitvoeringsmechanismen voor financiering, betalingsvoorwaarden en controlestrategie
De voorschriften inzake beheer en financiële controle zijn vastgelegd in artikel 23 van Verordening (EU) 2021/691.
Het EFG staat onder gedeeld beheer. Uit ervaring is gebleken dat een op maat toegesneden pakket van gepersonaliseerde steunmaatregelen moet worden samengesteld door de autoriteit die het dichtst bij de betrokken persoon staat. Afhankelijk van de lidstaat en het soort herstructurering zou dit doorgaans een lokale, regionale of nationale autoriteit zijn. De uitvoeringstaken worden derhalve aan de autoriteiten van de lidstaten gedelegeerd. De bijstand aan werknemers die dreigen ontslagen te worden, zal verder de betrokkenheid vereisen van de onderneming die wordt geherstructureerd. EU-optreden is nodig vanwege de omvang van het effect van de gedwongen ontslagen maar is, overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel, beperkt tot wat nodig is om de doelstellingen van solidariteit van de EU met ontslagen werknemers te verwezenlijken.
Gezien zijn doel, namelijk het verlenen van bijstand in dringende situaties op anticiperende of reactieve wijze, blijft het EFG een flexibel instrument dat buiten de begrotingsmaxima van de EU-begroting valt.
Het mechanisme voor de beschikbaarstelling van middelen is vastgelegd in artikel 15 van Verordening (EU) 2021/691. De Commissie moet de financiële bijdrage aan de betrokken lidstaat in een enkele voorfinancieringsbetaling van 100 % betalen.
2.2.2.Informatie over de vastgestelde risico’s en het systeem of de systemen voor interne controle die zijn opgezet om die risico’s te beperken
De risico’s zijn die welke verband houden met het gedeeld beheer van fondsen van de Unie. De voorschriften inzake beheer en financiële controle zijn vastgelegd in artikel 23 van Verordening (EU) 2021/691.
2.2.3.Raming en motivering van de kosteneffectiviteit van de controles (verhouding tussen de controlekosten en de waarde van de desbetreffende financiële middelen) en evaluatie van het verwachte foutenrisico (bij betaling en bij afsluiting)
Wat het/de verwachte foutenpercentage(s) betreft, wordt ernaar gestreefd het foutenpercentage onder de drempel van 2 % te houden.
2.3.Maatregelen ter voorkoming van fraude en onregelmatigheden
De lidstaten moeten alle door begunstigden gepleegde onregelmatigheden, waaronder fraude, voorkomen, opsporen en doeltreffend aanpakken. Voorts heeft het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF) overeenkomstig Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 van het Europees Parlement en de Raad en Verordeningen (EG, Euratom) nr. 2988/95 en (Euratom, EG) nr. 2185/96 van de Raad de bevoegdheid administratieve onderzoeken, met inbegrip van controles en verificaties ter plaatse, uit te voeren om vast te stellen of er sprake is van fraude, corruptie of andere onwettige activiteiten waardoor de financiële belangen van de EU zijn geschaad.
Het Europees Openbaar Ministerie (EOM) is overeenkomstig Verordening (EU) 2017/1939 van de Raad bevoegd over te gaan tot onderzoek en vervolging van strafbare feiten waardoor de financiële belangen van de EU worden geschaad als bepaald in Richtlijn (EU) 2017/1371 van het Europees Parlement en de Raad. De lidstaten moeten de nodige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat personen of entiteiten die financiële middelen van de EU ontvangen, ten volle meewerken aan de bescherming van de financiële belangen van de EU, de nodige rechten en toegang verlenen aan de Commissie, OLAF, de Rekenkamer en, ten aanzien van de lidstaten die deelnemen aan nauwere samenwerking op grond van Verordening (EU) 2017/1939, het EOM, en ervoor zorgen dat derden die betrokken zijn bij de uitvoering van financiële middelen van de EU gelijkwaardige rechten verlenen. De lidstaten moeten aan de Commissie verslag uitbrengen over de vastgestelde onregelmatigheden, waaronder fraude, en over de vervolgmaatregelen die zij hebben ondernomen in verband met dergelijke onregelmatigheden en met OLAF-onderzoeken. De lidstaten moeten samenwerken met de Commissie, OLAF, de Rekenkamer en het EOM aangaande alle kwesties die verband houden met vermoedelijke of vastgestelde fraude, overeenkomstig artikel 63, lid 2, punt d), van het Financieel Reglement.
3. GERAAMDE FINANCIËLE GEVOLGEN VAN HET VOORSTEL/INITIATIEF
3.1.Rubrieken van het meerjarig financieel kader en betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven
·Bestaande begrotingsonderdelen
In volgorde van de rubrieken van het meerjarig financieel kader en de begrotingsonderdelen.
Rubriek van het meerjarig financieel kader | Begrotingsonderdeel | Soort uitgave | Bijdrage | |||
Nummer | GK/NGK 11 . | van EVA-landen 12 | van kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaten 13 | van andere derde landen | andere bestemmingsontvangsten | |
S. Solidariteitsmechanismen binnen en buiten de Unie (speciale instrumenten) | 30.0402 Reserve voor het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) | GK | NEE | NEE | NEE | NEE |
S. Solidariteitsmechanismen binnen en buiten de Unie (speciale instrumenten) | 16.0202 Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers (EFG) | GK | NEE | NEE | NEE | NEE |
3.2.Geraamde financiële gevolgen van het voorstel inzake kredieten
3.2.1.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de beleidskredieten
– Voor het voorstel/initiatief zijn geen beleidskredieten nodig
–⌧ Voor het voorstel/initiatief zijn beleidskredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven
3.2.1.1.Kredieten uit goedgekeurde begroting
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Rubriek van het meerjarig financieel kader | <…> | Speciaal instrument buiten de MFK-maxima |
De totale vastleggings- en betalingskredieten voor het EFG mogen een jaarlijks maximumbedrag van 30 miljoen EUR (in prijzen van 2018) niet overschrijden. Dit voorstel wijzigt dit jaarlijkse maximumbedrag van het EFG niet. De onderstaande ramingen van betalingskredieten hebben specifiek betrekking op de geraamde niveaus van betalingen voor specifieke acties in het kader van dit voorstel, binnen de grenzen van het jaarlijkse maximumbedrag van het EFG.
De voorgestelde wijziging zal volledig in overeenstemming zijn met de bestaande bepalingen van de MFK-verordening (artikel 8 van Verordening 2020/2093 van de Raad van 17 december (zoals gewijzigd bij Verordening 2024/765 van de Raad van 29 februari 2024)) en met de bestaande bepalingen van het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 (punt 9).
2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL | |||
16.02.02 Beleidsuitgaven voor het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering | Vastleggingen | 1) | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. |
Betalingen | 2) | 7 460 | 30 775 | 38 235 | ||
30.04.02 Reserve voor het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering 14 | Vastleggingen | 1) | ||||
Betalingen | 2) | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |
Uit het budget van het programma gefinancierde administratieve kredieten 15 | Vastleggingen = betalingen | 3) | p.m. | p.m. | p.m. | n.v.t. |
TOTAAL kredieten | Vastleggingen | =1+3 | ||||
Betalingen | =2+3 | 7 460 | 30 775 | 38 235 |
Rubriek van het meerjarig financieel kader | 7 | “Administratieve uitgaven” |
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL | ||
Personele middelen | 1 431 | 1 431 | 1 431 | 4 293 | |
Andere administratieve uitgaven | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
TOTAAL kredieten onder RUBRIEK 7 van het meerjarig financieel kader | (totaal vastleggingen = totaal betalingen) | 1 431 | 1 431 | 1 431 | 4 293 |
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
2025 | 2026 | 2027 | TOTAAL | |||
TOTAAL kredieten voor de RUBRIEKEN van het meerjarig financieel kader voor betalingen en buiten het meerjarig financieel kader voor vastleggingen | Vastleggingen | |||||
Betalingen | 7 460 | 30 775 | 38 235 |
De totale financiële middelen voor andere administratieve uitgaven zijn opgenomen in het financieel memorandum van het ESF+.
3.2.2.Geraamde output, gefinancierd uit beleidskredieten (niet invullen voor gedecentraliseerde agentschappen)
Vastleggingskredieten, in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Vermeld doelstellingen en outputs | Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | Vul zoveel jaren in als nodig om de duur van de gevolgen weer te geven (zie punt 1.6) | TOTAAL | ||||||||||||
OUTPUTS | ||||||||||||||||||
Soort 16 | Gem. kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Aantal | Kosten | Totaal aantal | Totale kosten | |
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 1 17 … | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 1 | ||||||||||||||||||
SPECIFIEKE DOELSTELLING NR. 2… | ||||||||||||||||||
- Output | ||||||||||||||||||
Subtotaal voor specifieke doelstelling nr. 2 | ||||||||||||||||||
TOTAAL |
3.2.3.Samenvatting van de geraamde gevolgen voor de administratieve kredieten
– Voor het voorstel/initiatief zijn geen administratieve kredieten nodig
–⌧ Voor het voorstel/initiatief zijn administratieve kredieten nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven
3.2.3.1. Kredieten uit goedgekeurde begroting
GOEDGEKEURDE KREDIETEN | Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | TOTAAL 2021-2027 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
RUBRIEK 7 | |||||
Personele middelen | n.v.t. | 1 431 | 1 431 | 1 431 | 4 293 |
Andere administratieve uitgaven | n.v.t. | 0 000 | 0 000 | 0 000 | 0 000 |
Subtotaal RUBRIEK 7 | n.v.t. | 1 431 | 1 431 | 1 431 | 4 293 |
Personele middelen | n.v.t. | 0 000 | 0 000 | 0 000 | 0 000 |
Andere administratieve uitgaven | n.v.t. | 0 000 | 0 000 | 0 000 | 0 000 |
Subtotaal buiten RUBRIEK 7 | n.v.t. | 0 000 | 0 000 | 0 000 | 0 000 |
TOTAAL | n.v.t. | 1 431 | 1 431 | 1 431 | 4 293 |
===================================================================
De benodigde kredieten voor personeel en andere administratieve uitgaven zullen worden gefinancierd uit de kredieten van het directoraat-generaal (DG) van de Commissie dat reeds voor het beheer van deze actie is toegewezen en/of binnen het DG is herverdeeld, eventueel aangevuld met middelen die in het kader van de jaarlijkse toewijzingsprocedure met inachtneming van de budgettaire beperkingen aan het beherende DG kunnen worden toegewezen.
Beschrijving van de uit te voeren taken:
Ambtenaren en tijdelijk personeel | De door de lidstaten ingediende EFG-aanvragen analyseren en bespreken. De documentatie inzake EFG-aanvragen voorbereiden om deze voor te leggen aan de Commissie en de begrotingsautoriteit. Gedurende de werkzaamheden het desbetreffende DG van de Commissie raadplegen en met deze diensten overleg plegen. De uitvoering van de financiële bijdragen monitoren. Relevante wijzigingen van de voorgelegde aanvragen voorbereiden en/of bespreken. |
Extern personeel | De door de lidstaten ingediende EFG-aanvragen analyseren en bespreken. De documentatie inzake EFG-aanvragen voorbereiden om deze voor te leggen aan de Commissie en de begrotingsautoriteit. Gedurende de werkzaamheden het desbetreffende DG van de Commissie raadplegen en met deze diensten overleg plegen. De uitvoering van de financiële bijdragen monitoren. Relevante wijzigingen van de voorgelegde aanvragen voorbereiden en/of bespreken. |
3.2.4.Geraamde personeelsbehoeften
– Voor het voorstel/initiatief zijn geen personele middelen nodig
–⌧ Voor het voorstel/initiatief zijn personele middelen nodig, zoals hieronder nader wordt beschreven
3.2.4.1.Gefinancierd uit goedgekeurde begroting
Raming in voltijdequivalenten (vte’s) 18
GOEDGEKEURDE KREDIETEN | Jaar | Jaar | Jaar | Jaar | |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten (ambtenaren en tijdelijke functionarissen) | |||||
20 01 02 01 (zetel en vertegenwoordigingen van de Commissie) | 0 | 6 | 6 | 6 | |
20 01 02 03 (EU-delegaties) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
01 01 01 01 (onderzoek onder contract) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
01 01 01 11 (eigen onderzoek) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
• Extern personeel (in vte’s) | |||||
20 02 01 (AC, END van de “totale financiële middelen”) | 0 | 3 | 3 | 3 | |
20 02 03 (AC, AL, END en JPD in de EU-delegaties) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Admin. ondersteuning [XX.01.YY.YY] | - centrale diensten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- EU-delegaties | 0 | 0 | 0 | 0 | |
01 01 01 02 (AC, END – onderzoek onder contract) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
01 01 01 12 (AC, END – eigen onderzoek) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) – rubriek 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Andere begrotingsonderdelen (te vermelden) – buiten rubriek 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
TOTAAL | 0 | 9 | 9 | 9 |
Gezien de algemene gespannen situatie in rubriek 7, zowel wat het personeelsbestand als het niveau van de kredieten betreft, zullen de benodigde personele middelen worden gedekt door personeel van het DG dat reeds voor het beheer van de actie is toegewezen en/of binnen het DG of andere DG’s van de Commissie is herverdeeld.
3.2.5.Overzicht van het geschatte effect op met digitale technologie samenhangende investeringen
Uit te voeren door bestaand personeel van het DG van de Commissie | Uitzonderlijk aanvullend personeel* | |||
Te financieren uit rubriek 7 of onderzoek | Te financieren uit BA-onderdeel | Te financieren uit vergoedingen | ||
Posten opgenomen in de lijst van het aantal ambten | 6 | n.v.t. | ||
Extern personeel (AC, END, INT) | 3 |
3.2.6.Verenigbaarheid met het huidige meerjarig financieel kader
Het voorstel/initiatief:
–⌧ kan volledig worden gefinancierd door middel van herschikking binnen de relevante rubriek van het meerjarig financieel kader (MFK) voor de betalingen en voor de personeelskosten
–⌧ vereist dat een beroep wordt gedaan op de speciale instrumenten zoals gedefinieerd in de MFK-verordening
– vereist een herziening van het MFK
3.2.7.Bijdragen van derden
Het voorstel/initiatief:
–⌧ voorziet niet in medefinanciering door derden
– voorziet in medefinanciering door derden, zoals hieronder wordt geraamd:
Kredieten in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | Totaal | |
Medefinancieringsbron | |||||
TOTAAL medegefinancierde kredieten |
3.3. Geraamde gevolgen voor de ontvangsten
–⌧ Het voorstel/initiatief heeft geen financiële gevolgen voor de ontvangsten
– Het voorstel/initiatief heeft de hieronder beschreven financiële gevolgen:
– voor de eigen middelen
– voor overige ontvangsten
– geef aan of de ontvangsten worden toegewezen aan de begrotingsonderdelen voor uitgaven
in miljoenen euro’s (tot op drie decimalen)
Begrotingsonderdeel voor ontvangsten: | Voor het lopende begrotingsjaar beschikbare kredieten | Gevolgen van het voorstel/initiatief 19 | |||
Jaar 2024 | Jaar 2025 | Jaar 2026 | Jaar 2027 | ||
Artikel ………… |
Vermeld voor de toegewezen ontvangsten de betrokken begrotingsonderdelen voor uitgaven.
[…]
Andere opmerkingen (bv. over de methode/formule voor de berekening van de gevolgen voor de ontvangsten of andere informatie).
[…]
4. Digitale dimensies
4.1.Voorschriften met digitale relevantie
De voorgestelde wijziging houdt geen nieuwe digitale vereisten in.
4.2.Gegevens
De voorgestelde wijziging houdt geen nieuwe digitale gegevensactiva in die moeten worden behandeld.
4.3.Digitale oplossingen
De voorgestelde wijziging houdt geen nieuwe digitale oplossingen in; het EFG maakt gebruik van de in Verordening (EU) 2021/1060 uiteengezette digitale oplossingen.
4.4.Interoperabiliteitsbeoordeling
De voorgestelde wijziging verandert niets aan de huidige wijze van uitwisseling van gegevens tussen de lidstaten en de Commissie, die gebaseerd is op de in Verordening (EU) 2021/1060 vastgestelde maatregelen.
4.5.Maatregelen ter ondersteuning van de digitale uitvoering
De voorgestelde wijziging heeft geen digitale impact op het gevestigde digitale landschap en omvat derhalve geen maatregelen ter ondersteuning van de digitale uitvoering.
NB: Indien het voorstel van de Commissie tijdens de wetgevingsonderhandelingen aanzienlijk verandert, kan het nodig zijn de informatie die in het financieel en digitaal memorandum betreffende financiële en/of digitale aspecten is vastgelegd, te actualiseren om het onderhandelingsproces te ondersteunen en duidelijkheid te scheppen voor alle betrokken partijen.
(1) PB C van , blz. .
(2) PB C van , blz. .
(3) Verordening (EG) nr. 1927/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot oprichting van een Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering ( PB L 406 van 30.12.2006, blz. 1 ).
(4) Verordening (EU) nr. 1309/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 betreffende het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (2014-2020) en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1927/2006 ( PB L 347 van 20.12.2013, blz. 855 ).
(5) Verordening (EG) nr. 1893/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 tot vaststelling van de statistische classificatie van economische activiteiten NACE Rev. 2 en tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 3037/90 en enkele EG-verordeningen op specifieke statistische gebieden ( PB L 393 van 30.12.2006, blz. 1 ).
(6) Verordening (EU) 2021/1057 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 tot oprichting van het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+) en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1296/2013 (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1057/oj ).
(7) PB L 433 I van 22.12.2020, blz. 11.
(8) PB L 433 I van 22.12.2020, blz. 28.
(9) Artikel 58, lid 2, punt a) of b), van het Financieel Reglement.
(10) Nadere gegevens over de wijzen van uitvoering van de begroting en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BUDGpedia: https://myintracomm.ec.europa.eu/corp/budget/financial-rules/budget-implementation/Pages/implementation-methods.aspx .
(11) GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
(12) EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
(13) Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan.
(14) Bovenstaande cijfers geven alleen het verwachte effect van het voorstel voor het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering voor ontslagen werknemers weer.
(15) Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma’s en/of acties van de EU (vroegere “BA”-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.
(16) Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen enz.).
(17) Zoals beschreven in punt 1.3.2 “Specifieke doelstellingen”.
(18) Specificeer onder de tabel hoeveel vte’s binnen het aangegeven aantal reeds zijn toegewezen voor het beheer van de actie en/of binnen uw DG opnieuw kunnen worden ingezet, en wat uw nettobehoeften zijn.
(19) Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 20 % aan inningskosten.