Bijlagen bij COM(2025)260 - Technologie- en marktrijpheid van zware wegvoertuigen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)260 - Technologie- en marktrijpheid van zware wegvoertuigen. |
---|---|
document | COM(2025)260 ![]() ![]() |
datum | 27 mei 2025 |
(14)
CALSTART, “ZETI Data Explorer” 2024. Geraadpleegd op: 11 september 2024. [Online]. Te vinden op: https://globaldrivetozero.org/tools/zeti-data-explorer/.
(15)
Zie bijvoorbeeld de EGVI- en 2Zero-partnerschapsprojecten ZeEUS, Transformers, Longrun, Aeroflex, NextETRUCK, Escalade, Empower, Zefes, EBRT2030, Macbeth, FLEXMCS; en de FCH JU- en “Clean Hydrogen”-partnerschapsprojecten StaSHH, CoacHyfied, H2Haul, H2Accelerate op https://cordis.europa.eu/ .
(16)
Hoewel de MCS-norm opladen tot 3 MW mogelijk maakt, wordt een dergelijk hoog laadvermogen momenteel niet nodig geacht voor wegvoertuigen. Een laadvermogen tot 1 MW wordt geacht te volstaan om te voldoen aan de laadbehoeften tijdens de verplichte rusttijden van bestuurders van dergelijke voertuigen.
(17)
Verordening (EU) 2021/1153 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot vaststelling van de Connecting Europe Facility en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1316/2013 en (EU) nr. 283/2014 (PB L 249 van 14.7.2021, blz. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1153/oj).
(18)
De desbetreffende staatssteuninstrumenten, die vooral worden gebruikt voor de beoordeling van de verenigbaarheid van investeringen in laadinfrastructuur, zijn de richtsnoeren staatssteun ten behoeve van klimaat, milieubescherming en energie 2022, C/2022/481, PB C 80 van 18.2.2022, blz. 1, punt 4.3, alsook de algemene groepsvrijstellingsverordening voor de Green Deal, Verordening (EU) nr. 651/2014 van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard, artikelen 36 bis en 36 ter.
(19)
Artikel 9 van Verordening (EU) 2021/1153 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot vaststelling van de Connecting Europe Facility en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1316/2013 en (EU) nr. 283/2014 (PB L 249 van 14.7.2021, blz. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1153/oj).
(20)
Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s van 5 maart 2025. Industrieel actieplan voor de Europese autosector, COM(2025) 95 final, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex:52025DC0095.