Bijlagen bij COM(2025)266 - Evaluatie achteraf van het Programma Rechten, gelijkheid en burgerschap (REC) (tweede deel), de evaluatie achteraf van het Programma Europa voor de burger (EfC), en de tussentijdse evaluatie van het Programma Burgers, gelijkheid, rechten en waarden (CERV) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)266 - Evaluatie achteraf van het Programma Rechten, gelijkheid en burgerschap (REC) (tweede deel), de evaluatie achteraf van het ... |
---|---|
document | COM(2025)266 ![]() ![]() |
datum | 3 juni 2025 |
(22) Namelijk het faciliteren van internationale samenwerking in de hele EU, het creëren van netwerken op thematische nichegebieden en het uitwisselen van beste praktijken met gelijkgestemde organisaties.
(23)
De geïnterviewde en bevraagde begunstigden beschouwden de EU-dimensie van het programma als een belangrijke kracht en motiverende factor voor hen om in meerdere EU-lidstaten te solliciteren. Soms was werken in heel Europa en het bevorderen en uitvoeren van EU-strategieën alleen mogelijk door middel van financiering uit het CERV-programma.
(24)
De eerste toegekende subsidie vormde vaak een springplank voor de verdere ontwikkeling van methodologieën en benaderingen voor de daaropvolgende projecten en hielp bij het consolideren van de netwerken van organisaties.
(25) Verscheidene geïnterviewden betreurden het feit dat het Verenigd Koninkrijk ervoor had gekozen niet te onderhandelen over deelname aan het CERV-programma.
(26) De aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne werd benadrukt in het CERV-werkprogramma voor 2023-2025, met name in de oproepen tot het indienen van voorstellen over Europese herdenkingen (d.w.z. met inachtneming van de uitdaging van geschiedenisvervalsing en revisionisme), over de rechten van kinderen (d.w.z. geestelijke gezondheid) en gendergerelateerd geweld en geweld tegen kinderen (d.w.z. steun aan slachtoffers van oorlogsmisdaden). De nadruk op “solidariteit” uit hoofde van onderdeel 3 (betrokkenheid en participatie van de burgers) kan ook worden beschouwd als een reactie op zowel de aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne als op COVID-19.
(27) Zoals een nieuwsbrief van DG JUST die in 2019 werd gelanceerd, het EU-portaal voor financiering en aanbestedingen, informatiebijeenkomsten over oproepen tot het indienen van voorstellen enz.
(28)
Gezien deze bevindingen lijkt de afwezigheid van NCP’s in België, Bulgarije, Ierland, Malta, Hongarije en Polen geen invloed te hebben gehad op het geografische evenwicht in de periode 2021-2023, rekening houdend met de aanwezigheid van andere informatiekanalen die gericht waren op potentiële aanvragers.
(29) Aanvragers moeten aantonen hoe zij tijdens de uitvoering van het project gendergelijkheid zullen respecteren en monitoren, en deskundigen die zijn aangeworven ter ondersteuning van de evaluatie van voorstellen, worden opgeleid in het traceren van de uitgaven met betrekking tot gendergelijkheid, als onderdeel van het werk van de Commissie om gendergelijkheid in de EU-begroting te mainstreamen . Deze aanpak heeft bijgedragen tot de capaciteitsopbouw onder deskundigen en een betere gegevensverzameling, met inbegrip van naar geslacht uitgesplitste gegevens.
(30) In informatiesessies en documenten met vragen en antwoorden worden richtsnoeren verstrekt voor het opnemen van een genderperspectief in voorstellen.
(31) Genderscores worden aan projectvoorstellen toegekend als onderdeel van het werk van de Commissie om gendergelijkheid in de EU-begroting te mainstreamen.
(32) Het Fonds voor asiel, migratie en integratie (AMIF), het programma Creatief Europa, het Europees Sociaal Fonds Plus (ESF+), Erasmus+, Horizon Europa, het programma Justitie en het LIFE-programma.
(33) Tussen 2021-2023 werd aan ongeveer 23 % van de door subsidies verstrekte CERV-financiering een score van 2 toegekend, gebaseerd op de door de Europese Commissie vastgestelde methode voor gendermainstreaming, terwijl 53 % van de financiering een score van 1 kreeg toegekend. De methode is gebaseerd op een scoresysteem van vier punten. Score 2 heeft betrekking op interventies die als hoofddoel hebben de gelijkheid tussen mannen en vrouwen te verbeteren. Score 1 heeft betrekking op interventies met gendergelijkheid als belangrijk en weloverwogen streefdoel, maar niet als de belangrijkste reden voor de interventie. Gegevensbron: gegevens over de begrotingsprestaties van de Europese Commissie.
(34) Met het oog op nog uitstaande betalingen van verschillende subsidies die in 2024 zijn beëindigd, zal dit percentage waarschijnlijk verder toenemen.
(35) Een deel van de ontvangen feedback ging over nodeloze herhalingen bij de rapportage en wijzigingen in de rapportagevereisten tijdens de uitvoeringsperiode.
(36) Uiteenlopend van slechts 6 % voor projecten van het maatschappelijk middenveld tot 30 % voor voorstellen in de eerste fase van de jumelage van steden.
(37) Meerjarige werkprogramma’s, forfaitaire bedragen, mechanismen voor het opnieuw toekennen van subsidies, het kader voor de monitoring van de uitvoering van programma’s.
(38) Er is een kader voor het monitoren van de prestaties van het programma en er zijn speciale gegevensverzamelingsinstrumenten voor het verzamelen van indicatoren over outputs en resultaten.
(39)
Alle belanghebbenden die in het kader van de evaluatie werden geraadpleegd, bevestigden dat de invoering van mechanismen voor het opnieuw toekennen van subsidies aan derden (d.w.z. financiële steun aan derden) heeft bijgedragen tot een betere toegankelijkheid van EU-financiering voor kleine organisaties en organisaties die dicht bij de mensen staan door middel van vereenvoudigde aanvraagprocedures die worden vergemakkelijkt door “intermediairs”.
(40) Zo stelden de aanvragers voor de gebruikte terminologie en methodologie te verduidelijken en meer specifieke voorbeelden en beste praktijken op te nemen.
(41)
De timing van de verslagen was niet altijd in overeenstemming met de begrotingsjaren van de begunstigden, wat leidde tot verzoeken om verlengingen. Dit was vaak te wijten aan het feit dat de vereiste gegevens nog niet beschikbaar waren op het geplande tijdstip van de rapportage, omdat deze afhankelijk waren van de afsluiting van het boekjaar van de begunstigde. Het rapportageformulier is ook ontworpen voor rapportage op projectbasis, hetgeen wellicht niet door alle soorten begunstigden als geschikt wordt beschouwd.
(42) De enquête werd in september 2024 aangepast op basis van eerdere feedback van de begunstigden.
(43) Hoewel het systeem onlangs is herzien, kon de doeltreffendheid ervan niet worden beoordeeld in het kader van deze evaluatie.
(44)
Een Unie die de lat hoger legt. Mijn agenda voor Europa. Politieke beleidslijnen voor de volgende Europese Commissie 2019-2024
(45) Bijvoorbeeld: Erasmus+, het programma Justitie, Horizon 2020, AMIF, ESF, Creatief Europa en het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling.
(46) Bijvoorbeeld van agentschappen van de Verenigde Naties of het Visegradfonds.
(47) Zoals Erasmus+, Creatief Europa en het Europees Sociaal Fonds. Synergieën tussen deze programma’s werden ter plaatse benut, met name door de occasionele, informele samenwerking van nationale structuren zoals de NCP’s van het EfC, de Creatief Europa-desks en de nationale Erasmus+-agentschappen.
(48) Zo bleek uit Speciale Eurobarometer 535 dat discriminatie nog steeds wijdverspreid is: 42 % van de ondervraagden is het met deze stelling eens op grond van religie of overtuiging, 45 % op grond van leeftijd, 49 % op grond van handicap en 54 % op grond van seksuele gerichtheid. Zie: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2972 . In dit verband moet worden opgemerkt dat de EU-wetgeving deze gronden alleen in bepaalde levenssferen bestrijkt.
(49) Zo merkten veel begunstigden van exploitatiesubsidies op dat de inspanningen op het gebied van capaciteitsopbouw hun organisatieontwikkeling en duurzaamheid op lange termijn ondersteunden. Veel begunstigden benadrukten ook dat de financiering hen in staat stelde projecten uit te voeren die anders buiten hun bereik lagen. Deze financiering diende vaak als basis voor verdere projectontwikkeling en methodologische vooruitgang.
(50) Verordening (EU) 2021/692 van 28 april 2021, artikel 2.
(51) In termen van benaderingen en materialen.
(52) Deze omvatten bijvoorbeeld onderwerpen als capaciteitsopbouw en bewustmaking van het Handvest van de grondrechten van de EU; bestrijding van elke vorm van intolerantie, racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie; gelijke deelname en vertegenwoordiging van vrouwen en mannen aan politieke en economische besluitvorming en het aanpakken van genderstereotypen; bevordering van democratische participatie door middel van debatten over de toekomst van Europa, en vele andere.
(53) Bijvoorbeeld: de mogelijkheid voor jongeren om met de EU in contact te treden; een toename van de aangetrokken middelen en operationele capaciteit van de deelnemende organisaties; het creëren van duurzame output en projectresultaten die kunnen worden hergebruikt en verspreid; en een bijdrage aan het delen van kennis en het vergroten van het bewustzijn over specifieke onderwerpen binnen het thematische toepassingsgebied van de programma’s.
(54) Voornamelijk verkregen door raadpleging van belanghebbenden en deskundigen, en bureauonderzoek naar relevante trends in de EU-lidstaten.