Bijlagen bij COM(2025)281 - Europees oceaanpact

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

dossier COM(2025)281 - Europees oceaanpact.
document COM(2025)281 NLEN
datum 5 juni 2025
Bijlage: Oceaangerelateerde streefdoelen in EU-wetgeving en -beleid 38

DoelstellingBindend/ 
ambitie
Bron
Goede milieutoestand van mariene wateren tegen 2020. De lidstaten moeten nationale mariene strategieën vaststellen om een goede milieutoestand te bereiken of te handhaven. Zij moeten de ecosysteemgerichte aanpak invoeren als bindend beginsel voor het beheer van het mariene milieu van de EU.BindendKaderrichtlijn mariene strategie
Zorgen voor de instandhouding van de biologische rijkdommen van de zee en het beheer van de op die rijkdommen gerichte visserij. Maximale duurzame opbrengst voor alle visbestanden tegen 2020.BindendVerordening inzake het gemeenschappelijk visserijbeleid
30 % van de zee in de EU beschermd tegen 2030, waarvan 10 % strikt moet worden beschermd.AmbitieDe biodiversiteitsstrategie
De biodiversiteitsstrategie ondersteunen door de visbestanden op een duurzaam niveau te brengen en te houden, de impact van de visserij op de zeebodem te verminderen en de gevolgen van de visserij voor gevoelige soorten tot een minimum te beperken door de bodemvisserij in beschermde mariene gebieden tegen 2030 geleidelijk af te schaffen, de selectiviteit te verbeteren, gevoelige soorten te beschermen, de visserijsector te ondersteunen en het onderzoek, de uitvoering, de governance en de betrokkenheid van belanghebbenden te versterken.AmbitieMarien EU-actieplan: bescherming en herstel van mariene ecosystemen voor duurzame en veerkrachtige visserij
Tegen 2030 moet ten minste 20 % van de zeegebieden van de EU zijn hersteld en tegen 2050 moeten alle ecosystemen die herstel behoeven, zijn hersteld. De lidstaten moeten uiterlijk medio 2026 hun nationale herstelplannen indienen.BindendVerordening natuurherstel  
Circa 111 GW aan opwekkingscapaciteit van hernieuwbare offshore-energie tegen 2030 installeren en circa 317 GW tegen 2050, waarvan 100 MW oceaanenergiecapaciteit tegen 2027 en 1 GW tegen het begin van het volgende decennium.AmbitieMededeling “De ambities van de EU voor hernieuwbare offshore-energie waarmaken”
De lidstaten sluiten een niet-bindende overeenkomst om samen te werken aan doelstellingen voor de opwekking van hernieuwbare offshore-energie in elk zeebekken tegen 2050.BindendTEN-E-verordening
88 GW aan opwekkingscapaciteit van hernieuwbare offshore-energie tegen 2030 en 360 GW tegen 2050.Ambitie
Algemeen streefdoel voor hernieuwbare energie van ten minste 42,5 % tegen 2030 (niet-bindende doelstelling 45 %). De lidstaten publiceren informatie over geplande aanbestedingen en de volumes hernieuwbare offshore-energie die zij voornemens zijn te realiseren.BindendRED III
Maatregelen ter ondersteuning van het tot stand brengen van klimaatneutraliteit tegen 2050 — integratie van de energietransitie in de visserij en aquacultuur, verminderde broeikasgasemissies, verbetering van duurzaamheid en energie-efficiëntie, afstemming op biodiversiteits- en verontreinigingsdoelstellingen, ontwikkeling van vaardigheden en loopbanen, investeringen in onderzoek en innovatie, bevordering van internationale samenwerking.AmbitieMededeling over de energietransitie van de visserij- en aquacultuursector in de EU
Klimaatneutraliteit in de EU tegen 2050, tussentijdse doelstelling om de broeikasgasemissies tegen 2030 met ten minste 55 % te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990.BindendEuropese klimaatwet
Streefdoelen voor de uitrol van walstroomvoorziening voor grotere zeegaande container- en passagiersschepen in zeehavens en voor binnenschepen.BindendAFIR-verordening  
Maximale grenswaarden voor de jaarlijkse gemiddelde broeikasgasintensiteit van de energie die wordt gebruikt door schepen met een brutotonnage van meer dan 5 000 die Europese havens aandoen, ongeacht de vlag — een vermindering van 2 % tegen 2025 en van 80 % tegen 2050. Passagiers- en containerschepen moeten vanaf 1 januari 2030 gebruikmaken van walstroomvoorzieningen of alternatieve emissievrije technologieën in havens die onder artikel 9 van de AFIR-verordening vallen, en vanaf 1 januari 2035 in alle EU-havens die walstroomcapaciteit ontwikkelen.BindendFuelEU Zeevaart-verordening
Scheepsrecyclinginrichtingen moeten ervoor zorgen dat er bij het recyclen van schepen geen gevaarlijke stoffen in zee worden geloosd en dat afvalstoffen naar behoren worden beheerd. Dit vereist een inventaris van gevaarlijke materialen voor het beheer van stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mariene milieus en de opstelling van een Europese lijst van scheepsrecyclinginrichtingen.BindendVerordening inzake scheepsrecycling
Bepaalde kunststofartikelen voor eenmalig gebruik verbieden, bv. rietjes en bestek.

77 % kunststoffen flessen inzamelen tegen 2025 en 90 % tegen 2029.
BindendRichtlijn inzake kunststoffen voor eenmalig gebruik
Kwantitatieve vermindering van het verbruik van sommige kunststofproducten voor eenmalig gebruik door de lidstaten tegen 2026 ten opzichte van 2022.Ambitie
Tegen 2030 moet de EU plastic zwerfafval op zee met 50 % en de hoeveelheid microplastics met 30 % verminderen en de nutriëntenverliezen, het gebruik en het gevaar van chemische pesticiden, het gebruik van gevaarlijkere pesticiden en de verkoop van antimicrobiële stoffen voor landbouwhuisdieren en in de aquacultuur met 50 % verminderen.AmbitieActieplan Verontreiniging naar nul
De lidstaten richten het Natura 2000-netwerk van beschermde gebieden op om ervoor te zorgen dat de meest waardevolle typen natuurlijke habitats en habitats van soorten in de hele EU in stand worden gehouden of, in voorkomend geval, in een gunstige staat van instandhouding worden teruggebracht.BindendVogelrichtlijn  
Habitatrichtlijn
De lidstaten gebruiken hun stroomgebiedbeheerplannen en programma’s van maatregelen om waterlichamen te beschermen of, waar nodig, te herstellen zodat zij een goede toestand bereiken, en om verslechtering te voorkomen (goede chemische en ecologische toestand).BindendKaderrichtlijn water
De lidstaten moeten de waterverontreiniging door nitraten die in de landbouw worden gebruikt, verminderen door nitraatgevoelige zones aan te wijzen, de nitraatconcentraties in waterlichamen te controleren en codes voor goede landbouwpraktijken vast te stellen.BindendNitratenrichtlijn
De lidstaten moeten ervoor zorgen dat scheepsbrandstoffen niet worden gebruikt in hun territoriale wateren, exclusieve economische zone en zones met verontreinigingsbeheersing buiten emissiebeheersgebieden van de Oostzee en de Noordzee indien het zwavelgehalte van die brandstoffen meer dan 0,50 massaprocent bedraagt, en binnen het emissiebeheersgebied indien het zwavelgehalte van die brandstoffen meer dan 0,10 massaprocent bedraagt.BindendZwavelrichtlijn  
De lidstaten moeten zwemwater controleren en beoordelen.BindendZwemwaterrichtlijn
De doelstellingen van het gemeenschappelijk visserijbeleid verwezenlijken, door bij te dragen tot een efficiënte en transparante markt door middel van regulering van beroepsorganisaties, handelsnormen, consumenteninformatie, mededingingsregels en marktinformatie.BindendGemeenschappelijke marktordening
De lidstaten moeten de nadelige gevolgen voor de biodiversiteit van zowel de opzettelijke als onopzettelijke introductie en verspreiding in de Unie van invasieve uitheemse soorten voorkomen, tot een minimum beperken en matigen.BindendVerordening inzake invasieve uitheemse soorten
De EU-missie “Onze oceanen en wateren herstellen” heeft tot doel om tegen 2030 de gezondheid van onze oceanen en wateren te beschermen en te herstellen door middel van onderzoek en innovatie, burgerparticipatie en blauwe investeringen. In de nieuwe aanpak van deze missie worden oceanen en wateren als één geheel beschouwd en spelen zij een sleutelrol bij het verwezenlijken van klimaatneutraliteit en het herstel van de natuur.AmbitieEU-missie “Onze oceanen en wateren herstellen”


(1)

Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion en Saint-Martin (Frankrijk), de Azoren en Madeira (Portugal) en de Canarische eilanden (Spanje).

(2)

Europese Commissie (2025), Het EU-verslag over de blauwe economie 2025.

(3)

Gezamenlijke mededeling “The European Union’s strategic approach to the Black Sea region” (De strategische aanpak van het Zwarte Zeegebied van de Europese Unie), JOIN(2025) 135 final.

(4)

  Study to support investment for the sustainable development of the blue economy (Onderzoek naar investeringssteun voor de duurzame ontwikkeling van de blauwe economie) — Bureau voor publicaties van de Europese Unie , 2018.

(5)

  https://maritime-forum.ec.europa.eu/theme/investments/blueinvest_en?prefLang=nl .

(6)

“The EU Startup and Scaleup Strategy. Choose Europe to start and scale” (De EU-strategie voor start-ups en scale-ups. Kies Europa om op te starten en op te schalen), COM(2025) 270 final.

(7)

Het “28e regime” zal één enkel geheel van regels omvatten, mogelijk op een progressieve en modulaire manier. Het zou een rechtskader voor de EU omvatten, gebaseerd op standaard digitale oplossingen, en zal ondernemingen helpen hindernissen te overwinnen wanneer zij willen opstarten en werken in de hele eengemaakte markt. Hiertoe zal het van toepassing zijnde regels vereenvoudigen en de kosten van falen beperken door specifieke aspecten binnen relevante rechtsgebieden aan te pakken, zoals insolventierecht, arbeidsrecht en fiscaal recht.

(8)

Zie punt 7.

(9)

United Nations Framework Convention on Climate Change, Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering.

(10)

  Kaderrichtlijn mariene strategie , artikel 3, punt 5, en nader gespecificeerd in Besluit (EU) 2017/848 van de Commissie tot vaststelling van criteria en methodologische standaarden inzake de goede milieutoestand van mariene wateren .

(11)

  Verslag over de beoordeling van de programma’s van maatregelen van de lidstaten door de Commissie zoals bijgewerkt op grond van artikel 17 van de kaderrichtlijn mariene strategie (2008/56/EG)

(12)

EEA-EMSA Joint Report 15/2024: European Maritime Transport Environmental Report 2025 .

(13)

Op 8 april 2025 bereikten de medewetgevers een voorlopig akkoord over de voorgestelde ontwerpverordening inzake de voorkoming van het verlies van kunststofpellets om verontreiniging door microplastics te verminderen (COM(2023) 645 final).

(14)

  Satellietdiensten — CleanSeaNet — EMSA — Europees Agentschap voor maritieme veiligheid .

(15)

De in punt 7 opgenomen vlaggenschipacties op het gebied van de gezondheid van de oceanen dragen ook bij tot deze prioriteit.

(16)

De Europese Commissie (2024): Verslag van 2024 over de vismarkt in de EU .

(17)

  Partnerschap opgericht naar aanleiding van de mededelingen van de Commissie over de energietransitie van de visserij- en aquacultuursector .

(18)

 Verordening (EU) 2024/1679 betreffende het TEN-T.

(19)

Interconnectieplan voor de energiemarkt in het Oostzeegebied, energieconnectiviteit voor Centraal- en Zuidoost-Europa (Cesec), North Sea Energy Cooperation (NSEC, samenwerkingsverband voor de ontwikkeling van offshore-energie op de Noordzee), interconnecties voor Zuidwest-Europa.

(20)

Wetenschap, technologie, engineering en wiskunde.

(21)

  Inforegio — Door de Gemeenschap Geïnitieerde Lokale Ontwikkeling .

(22)

 De transdisciplinaire en participatieve aanpak van het Nieuw Europees Bauhaus (NEB) met innovatieve initiatieven zoals het demonstratieproject Bauhaus of the Seas Sails  biedt blauwdrukken voor plaatsgebonden acties, waarbij gemeenschappen worden betrokken om de uitdagingen van kustgebieden in kaart te brengen en aan te pakken. De komende jaren zal de  NEB-faciliteit  verdere projecten ondersteunen, ook in kustgemeenschappen.

(23)

De acties in punt 3 dragen ook bij tot deze prioriteit.

(24)

Het zal ook het voorgestelde internationale platform voor duurzaamheid van de oceanen ondersteunen, zie punt 7.

(25)

EMODnet verzamelt in-situ gegevens van oceaanobservatie, terwijl de Copernicus Marine Service een wereldwijd toonaangevende digitale informatiedienst is die satellietgegevens, geavanceerde monitoring en voorspellingen omvat.

(26)

Waarbij gezorgd wordt voor passende verbanden en samenhang met de O&I-strategie voor waterweerbaarheid.

(27)

  https://bauhaus-seas.eu/ .

(28)

  Mededeling over ProtectEU: een Europese strategie voor interne veiligheid .

(29)

Ten tijde van de goedkeuring van deze mededeling waren de voorstellen nog niet goedgekeurd.

(30)

  EU-actieplan inzake kabelbeveiliging .

(31)

Zie voor deze en andere verwijzingen naar de EU in dit hoofdstuk de conclusies van de Raad over internationale oceaangovernance, 15973/22 van 13 december 2022.

(32)

  Biodiversiteit voorbij de grenzen van de nationale rechtsmacht

(33)

Zie het voorstel voor een richtlijn inzake het behoud en het duurzame gebruik van de mariene biologische diversiteit van gebieden voorbij de grenzen van de nationale rechtsmacht, COM(2025) 173 final van 24.4.2025.

(34)

Gezamenlijke mededeling over de EU-agenda voor internationale oceaangovernance, JOIN(2022) 28 final .

(35)

Zie voetnoot 31.

(36)

Zie voetnoot 31.

(37)

Zie voetnoot 31.

(38)

De lijst kan worden aangevuld.