Bijlagen bij COM(2025)280 - Europese strategie voor waterweerbaarheid - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
dossier | COM(2025)280 - Europese strategie voor waterweerbaarheid. |
---|---|
document | COM(2025)280 ![]() ![]() |
datum | 4 juni 2025 |
ACTIES | Tijdschema | |
Herstel en bescherming van de waterkringloop | ||
Onder meer via gestructureerde dialogen met de lidstaten prioriteiten vaststellen voor de uitvoering van de kaderrichtlijnen water en de overstromingsrichtlijn, met de nadruk op waterkwaliteit en -kwantiteit. | 2025-2026 | |
Herziening van de kaderrichtlijn mariene strategie. | 2027 | |
Indicatoren voor waterschaarste en technische richtsnoeren voor droogtebeheerplannen ontwikkelen. | 2026-2027 | |
De grootste bronnen van verontreiniging aanpakken: ·openbaar-privaat initiatief om een technologische doorbraak te bereiken op het gebied van haalbare en betaalbare methoden voor de detectie en sanering van PFAS en andere persistente chemische stoffen, indien de juiste partners worden gevonden; ·een hulppakket voor de lidstaten lanceren ter ondersteuning van acties om de verontreiniging door nutriënten terug te dringen, onder meer door middel van verbeterde modellen, interactieve kaarten en de uitwisseling van beste praktijken. | 2027 2026-2027 | |
Een economie opbouwen die slim met water omspringt, mensen niet aan hun lot overlaat, het concurrentievermogen van de EU ondersteunt en investeerders aantrekt | ||
Aanbeveling over het beginsel “waterefficiëntie eerst”, richtsnoeren en EMA-verslag over het onbenutte waterefficiëntiepotentieel. | 2025-2026 | |
De invoering van praktijken voor hergebruik van water, ook buiten de landbouw, ondersteunen en de verordening inzake hergebruik van water herzien. | 2026-2028 | |
Openbare watervoorziening: ·De terugdringing van lekkages en de modernisering van de infrastructuur ondersteunen en diepgaande gegevensbeoordeling. | 2025-2028 | |
Landbouw: ·Maximaal gebruikmaken van de strategische GLB-plannen voor waterweerbaarheid door middel van kennisdeling en innovatieve oplossingen die worden bevorderd door het GLB-netwerk van de EU, het Europees innovatiepartnerschap (EIP-AGRI), en verbeterde en onafhankelijke landbouwadviesdiensten. ·In de volgende programmeringsperiode landbouwers blijven stimuleren om de milieu- en klimaatprestaties van hun bedrijven te verbeteren, onder meer in de richting van een beter waterbeheer. | 2025-2026 | |
Industrie en energie: ·Het lanceren van een proefproject ter bevordering van waterefficiëntie, met inbegrip van technologieën voor waterloze en gesloten waterkringlopen, in geselecteerde industriële clusters. ·Waterverbruik opnemen in de parameters van een gemeenschappelijk EU-systeem om de duurzaamheid van datacentra te beoordelen en minimumprestatienormen voor waterverbruik voor te stellen. ·Openbaar-privaat initiatief om een technologische doorbraak te bereiken op het gebied van haalbare en betaalbare methoden voor droge koeling, indien de juiste partners worden gevonden. | 2025-2026 | |
De uitwisseling bevorderen van beste praktijken inzake zoetwaterbalansen, waarin waterstromen, waterefficiëntie en slimme watermeters in alle economische sectoren worden meegenomen. | Vanaf 2025 | |
De kwaliteit van de beschikbare gegevens over water beoordelen en, in voorkomend geval, een wetgevingsvoorstel indienen tot invoering van nieuwe modules voor milieu-economische rekeningen met het oog op waterrekeningen. | Uiterlijk eind 2026 | |
Het veiligstellen van schoon en betaalbaar water voor iedereen, het versterken van de positie van consumenten en andere gebruikers | ||
De watervoetafdruk van producten aanpakken bij het vaststellen of bijwerken van de eisen uit hoofde van de verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten en de EU-milieukeur. | 2025-2027 | |
Beste praktijken op het gebied van bewustmaking van het publiek en de rol van de waterprijsstelling ter bevordering van waterefficiëntie, kostenherstel en het beginsel “de vervuiler betaalt” stimuleren, en daarmee samenhangend nationaal waterbeheer. | 2026-2027 | |
De inspanningen op het gebied van waterweerbaarheid in de bebouwde omgeving stimuleren via het komende werkprogramma 2026-2027 van de Nieuw Europees Bauhaus-faciliteit en in het komende plan voor betaalbare huisvesting. | 2026 | |
Governance en uitvoering om verandering te stimuleren | ||
De handhaving en lancering van gestructureerde dialogen met alle lidstaten versterken om de uitvoering van het EU-acquis inzake water te versnellen en op te schalen, op basis van de belangrijkste handhavingsprioriteiten die voortvloeien uit de meest recente beoordeling van de stroomgebiedbeheerplannen en overstromingsrisicobeheerplannen. | 2025-2026 | |
In het kader van de praktijkgemeenschap van Cohesion for Transitions een regelmatige uitwisseling organiseren met regio’s, steden en waterschappen om de uitwisseling van beste praktijken op het gebied van “sponslandschappen” en grensoverschrijdende wateractiviteiten in het kader van Interreg te bevorderen. | 2025-2027 | |
Een visualisatie-instrument opzetten die milieugegevens integreert met gegevens over water- en energienetwerken om de lidstaten bij te staan bij hun inspanningen op het gebied van ruimtelijke ordening om de beste gebieden in kaart te brengen waarop win-win-situaties voor waterintensieve bedrijfsactiviteiten kunnen worden gevonden. | 2027 | |
Een forum voor waterweerbaarheid oprichten. | Vanaf 2026 | |
Financiering, investeringen en infrastructuur om een stabiele voorziening te bereiken | ||
In samenwerking met de Commissie het EIB-waterprogramma en een adviescentrum voor duurzaam water opzetten om de bijstand aan potentiële kredietnemers te intensiveren en de pijplijn van projecten te vergroten. | 2025 | |
De lidstaten en de regio’s ondersteunen bij de heroriëntatie van de fondsen van het cohesiebeleid voor waterweerbaarheid in het kader van de tussentijdse evaluatie. | 2025 | |
Een Water Resilience Investment Accelerator (instrument voor versnelde investeringen in waterweerbaarheid) oprichten. | 2026-2027 | |
Een initiatief voor groene en blauwe corridors lanceren ter ondersteuning van het herstel van ecologische omgevingen en infrastructuur, waaronder het herstel van rivieren, wetlands en kustlijnen, om de waterkringloop te herstellen op basis van een “bron tot zee”-benadering. | 2027 | |
Een routekaart voor natuurcredits vaststellen om het potentieel van deze instrumenten te benutten en de uitbreiding van deze markten te stimuleren. | 2025 | |
Het instrument voor technische ondersteuning gebruiken om de lidstaten te helpen bij het aanpakken van watergerelateerde uitdagingen, met name die welke in het Europees Semester zijn vastgesteld. | Vanaf 2025 | |
Digitalisering en artificiële intelligentie ter versnelling en vereenvoudiging van een gezond waterbeheer | ||
De toepassingen “Bestemming Aarde” en de Europese digitale tweeling van de oceaan in het kader van waterweerbaarheid ontwikkelen en implementeren, en deze capaciteiten uiterlijk in 2030 ter beschikking stellen van nationale en lokale overheden in de EU. | 2025-2030 | |
Een EU-breed actieplan ontwikkelen voor digitalisering in de watersector, met inbegrip van een EU-breed initiatief voor slimme meters voor iedereen. | 2026 | |
In het kader van Copernicus een centraal aanspreekpunt voor water opzetten. | 2026 | |
Onderzoek en innovatie, waterindustrie en vaardigheden ter versterking van het concurrentievermogen | ||
Wisselwerking tussen wetenschap en beleid voor de verspreiding van de resultaten van door de EU gefinancierde O&I-projecten, bv. via een éénloketplatform. | 2026 | |
Onderzoeks- en innovatiestrategie voor waterweerbaarheid. | 2026 | |
Industriële alliantie in het teken van het slim omspringen met water om het concurrentievermogen te stimuleren. | 2026 | |
Europese academie voor water. | 2026-2027 | |
Kennis- en innovatiegemeenschap (KIG) op het gebied van water-, mariene en maritieme sectoren en ecosystemen in het kader van het Europees Instituut voor innovatie en technologie (EIT). | 2026 | |
Verder onderzoek en innovatie stimuleren om duurzame ontzilting te bevorderen. | 2026 | |
Water Tech challenge, in samenwerking met de EIC. | nog te bepalen | |
Veiligheid en paraatheid ter versterking van de collectieve weerbaarheid | ||
Verbetering van de weerbaarheid van de waterinfrastructuur aan land en op zee door de uitvoering van de richtlijn betreffende de weerbaarheid van kritieke entiteiten. | 2025 | |
EU-systemen voor vroegtijdige waarschuwing en monitoringsystemen in realtime verbeteren door het Europees Waarnemingscentrum voor droogte en het Europees waarschuwingssystemen voor overstromingen van de dienst van Copernicus voor het beheer van noodsituaties te versterken. | Vanaf 2025 | |
Een Europees klimaataanpassingsplan vaststellen. | 2026 | |
De preventie van door water overgedragen infectieziekten verbeteren door de uitvoering van Verordening (EU) 2022/2371 inzake ernstige grensoverschrijdende gezondheidsbedreigingen. | Vanaf 2022 | |
Actie in mondiaal perspectief — het goede voorbeeld geven, toezeggingen en initiatieven | ||
Waterweerbaarheid bevorderen via de Global Gateway door steun te verlenen aan prioritaire watergerelateerde initiatieven en door de betrokkenheid van landen en regio’s te versterken. | Vanaf 2025 | |
Het mondiaal waterbestuur versterken door deel te nemen aan discussies over een toekomstig wereldwijd kader voor waterbestuur. | Vanaf 2025 | |
Grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van water bevorderen door de toetreding tot het VN-Waterverdrag te ondersteunen. | Vanaf 2025 | |
De toegang tot een verbeterde drinkwaterbron en/of sanitaire voorzieningen voor ten minste 70 miljoen personen ondersteunen, grotere investeringen mogelijk maken en het concurrentievermogen van de EU-waterindustrie stimuleren. | in behandeling | |
Investeringen in op de natuur gebaseerde oplossingen in infrastructuur of in combinatie met infrastructuur aanzienlijk opschalen. | Vanaf 2026 | |
Water in internationale processen integreren, waaronder de drie Verdragen van Rio inzake klimaatverandering, biologische diversiteit en verwoestijning. | Vanaf 2025 | |
De uitvoering van de watergerelateerde doelstellingen en streefcijfers 80 in het kader van het mondiaal biodiversiteitskader van Kunming-Montreal bevorderen. | in behandeling | |
De betrokkenheid van de EU bij de Overeenkomst van Ramsar vergroten. | Vanaf 2025 | |
De betrokkenheid bij onder meer de G7, de G20, de coalitie voor samenwerking op het gebied van grensoverschrijdende wateren, de Freshwater Challenge en de Baku Water Dialogue vergroten. | Vanaf 2025 | |
De investeringsbehoeften van elke kandidaat-lidstaat beoordelen om aan het acquis inzake water te voldoen. | Vanaf 2026 | |
De betrokkenheid bij de Unie voor het Middellandse Zeegebied en het Blue Mediterranean Partnership. | Vanaf 2025 |
Bijlage II — De belangrijkste tussentijdse doelstellingen voor de periode 2027-2033
Herstel en bescherming van de waterkringloop
Uiterlijk in 2030 zullen herstelmaatregelen worden genomen voor ten minste 30 % van de kust- en zoetwaterhabitats in de EU die niet in goede toestand verkeren (verordening natuurherstel).
Uiterlijk in 2030 komt ten minste 30 % van de soorten en habitats die momenteel niet in een gunstige toestand verkeren, wel in die categorie terecht of vertoont een sterke positieve trend (EU-biodiversiteitsstrategie voor 2030).
Uiterlijk in 2030 zullen van minstens 25 000 km rivieren in de EU weer vrij stromende rivieren moeten worden gemaakt (EU-biodiversiteitsstrategie voor 2030).
Uiterlijk in 2027 beschermen, verbeteren en herstellen de lidstaten alle oppervlakte- en grondwaterlichamen met de bedoeling een goede toestand te bereiken (kaderrichtlijn water).
Een economie opbouwen die slim met water omspringt, mensen niet aan hun lot overlaat, het concurrentievermogen van de EU ondersteunt en investeerders aantrekt
Uiterlijk in 2030 zullen de meest waterintensieve sectoren waterefficiënte praktijken hebben ingevoerd en verbeterd, met inbegrip van de volgende sectoren, op basis van de bestaande EU-wetgeving:
·Energie: nationale renovatieplannen voor gebouwen, die uiterlijk in 2026 moeten worden uitgevoerd, worden in elke lidstaat uitgerold om uiterlijk in 2050 bestaande gebouwen geleidelijk te renoveren tot zeer energie-efficiënte en koolstofarme gebouwen, onder meer door middel van benaderingen en programma’s voor waterzuivering (richtlijn energieprestatie van gebouwen).
·Industrie: het waterverbruik zal in de grootste industriële en veeteeltproductieprocessen van de EU merkbaar worden verminderd (richtlijn industriële emissies).
Bovendien hebben de strategische GLB-plannen voor de landbouw uiterlijk in 2027 steun verleend voor praktijken (buiten de verplichte vereisten) om de gezondheid van de bodem te verbeteren (en dus de waterretentie te verbeteren en erosie te beperken) op 47 % van het landbouwareaal van de EU. Steun voor praktijken voor het duurzaam gebruik van pesticiden en een beter beheer van nutriënten zal respectievelijk 27 % en 15 % van het landbouwareaal van de EU bestrijken (GLB-steun en strategische GLB-plannen).
Uiterlijk in 2030 zullen de lidstaten met lekkageniveaus in watervoorzieningssystemen die de in 2028 vast te stellen EU-drempel overschrijden, een actieplan met maatregelen voor het terugdringen van lekkages in hun voorzieningsnetwerken indienen (drinkwaterrichtlijn).
Uiterlijk in 2030 zullen de Commissie en de lidstaten het hergebruik van gezuiverd stedelijk afvalwater voor alle toepasselijke doeleinden buiten de landbouw bevorderen en de haalbaarheid en passendheid beoordelen van het vaststellen van een EU-doelstelling voor het hergebruik van water in alle economische sectoren (verordening inzake hergebruik van water).
Het veiligstellen van schoon en betaalbaar water voor iedereen, het versterken van de positie van consumenten en andere gebruikers
Uiterlijk in 2027 zullen de lidstaten transparante drinkwater- en afvalwaterrekeningen opstellen om de consument meer bewust te maken van zijn of haar verbruik en de daadwerkelijke prijs van water, alsook bewakingssystemen invoeren voor het monitoren van de volksgezondheidsparameters in stedelijk afvalwater in geval van noodsituaties (drinkwaterrichtlijn, richtlijn inzake de behandeling van stedelijk afvalwater).
Uiterlijk in 2029 zullen de lidstaten de Commissie informeren over de maatregelen die zij hebben genomen om de toegang tot drinkwater en sanitaire voorzieningen voor iedereen, met inbegrip van kwetsbare en gemarginaliseerde groepen, te verbeteren, en de Commissie om de zes jaar hierover op de hoogte brengen (drinkwaterrichtlijn en richtlijn inzake de behandeling van stedelijk afvalwater).
Uiterlijk in 2030 zal de EU de toegang van 70 miljoen personen tot een verbeterde drinkwaterbron en/of sanitaire voorzieningen ondersteunen (verbintenis van de EU met de wateractieagenda).
Uiterlijk in 2033 zullen alle EU-steden met meer dan 100 000 inwoners geïntegreerde plannen voor het beheer van stedelijk afvalwater opstellen, waarbij op de natuur gebaseerde oplossingen en groene/blauwe infrastructuur voorrang krijgen (richtlijn inzake de behandeling van stedelijk afvalwater).
(1)
Droogte heeft alleen al in 2022 tot een buitengewoon verlies van ongeveer 40 miljard EUR geleid. Overstromingen hebben tussen 1980 en 2023 een verlies van 325 miljard EUR veroorzaakt. Bovenop deze uitdagingen brengt waterverontreiniging kosten tussen 55 en 73 miljard EUR met zich mee. Zie de studie van de Commissie naar de kosten van niet-ingrijpen in het kader van de komende evaluatie van de uitvoering van het milieubeleid.
(2)
Negende verslag inzake economische, sociale en territoriale cohesie, hoofdstuk 4 “Groene transitie”, 2024 ( https://ec.europa.eu/regional_policy/information-sources/cohesion-report_en ).
(3)
Strategie van de Europese Unie voor een paraatheidsunie (JOIN(2025) 130 final).
(4)
“Global Risks Report 2024”. Deze vijf grootste, ook watergerelateerde risico’s voor de wereld zijn: 1) extreme weergebeurtenissen, 2) kritieke veranderingen in de aardsystemen, 3) biodiversiteitsverlies en de ineenstorting van ecosystemen, 4) gebrek aan natuurlijke grondstoffen en 5) verontreiniging https://www.weforum.org/publications/global-risks-report- 2024 / .
(5)
COM(2025) 30 final — Het EU-kompas voor concurrentievermogen.
(6)
COM(2025) 85 final — De Clean Industrial Deal: Een gezamenlijke routekaart voor concurrentievermogen en decarbonisatie.
(7)
Europees Octrooibureau, “Innovation in water-related technologies” (juli 2024), hier beschikbaar.
(8)
Eurostat, “Businesses in the water supply, sewerage, waste management and remediation sector” (gegevens opgevraagd in februari 2025), hier beschikbaar.
(9)
Water Europe (2024), “Socio-economic study on the value of the EU investing in water”.
(10)
Verslag van de Wereldcommissie over de economische aspecten van water, 2024.
(11)
Global water monitor: 2024 samenvattend verslag | PreventionWeb.
(12)
Tijdens de VN-Waterconferentie 2023 tot stand gebracht.
(13)
Conclusies van de Europese Raad van 23 maart 2023 (EUCO 4/23).
(14)
Resolutie van het Europees Parlement van 7 mei 2025 inzake de Europese strategie voor waterweerbaarheid (2024/2104(INI)).
(15)
Het overkoepelend advies van het EESC “Pleidooi voor een Europese Blue Deal”, CCMI/209 van 25 oktober 2023.
(16)
In deze mededeling omvat de waterindustrie zowel openbare als particuliere ondernemingen die betrokken zijn bij de voorziening van (drink)water en de behandeling van afvalwater, waaronder stedelijk en industrieel afvalwater. De waterindustrie omvat onder andere waterhuishouding, de bouw van waterinfrastructuur, en de ontwikkeling en levering van watergerelateerde apparatuur en technologieën.
(17)
Zie bijlage II voor een overzicht van de belangrijkste doelstellingen waarin bestaande wetgeving voorziet.
(18)
Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid (PB L 327 van 22.12.2000, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2000/60/oj ).
(19)
Richtlijn 2007/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 over beoordeling en beheer van overstromingsrisico’s (PB L 288 van 6.11.2007, blz. 27, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2007/60/oj ).
(20)
Verordening (EU) 2024/1991 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2024 inzake natuurherstel en tot wijziging van Verordening (EU) 2022/869 (PB L, 2024/1991, 29.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1991/oj ).
(21)
Verslag van het EEA over de waterkwaliteit in de Europese wateren https://www.eea.europa.eu/en/analysis/publications/europes-state-of-water-2024 .
(22)
De Commissie heeft landspecifieke aanbevelingen inzake zeven clusters uitgebracht: a) sneller actie ondernemen om de nalevingskloof te verkleinen, b) het opschalen van investeringen, c) het aanpakken van de voornaamste vormen van druk, d) het vergroten van de weerbaarheid tegen watergerelateerde extreme omstandigheden (met inbegrip van een specifieke aanbeveling over de doeltreffende uitvoering van de overstromingsrichtlijn), e) grensoverschrijdende samenwerking, f) vrijstellingen, en g) monitoring, beoordeling en rapportage. Zie voor meer informatie https://environment.ec.europa.eu/topics/water/water-framework-directive/implementation-reports_en .
(23)
Evaluatie van de kaderrichtlijn mariene strategie (SWD(2025) 50 final) en de bijlage daarbij.
(24)
Adaptation and Soil Missions (aanpassing en bodemmissies), Guidance on Climate Resilient Landscapes (richtsnoeren voor klimaatbestendige landschappen), het thematische partnerschap inzake “watergevoelige steden” van de stedenagenda voor de EU, en het Interreg-project “sponsstad” voor het Donaugebied.
(25)
Macias, D., Bisselink, B., Carmona-Moreno, C. e.a., “The overlooked impacts of freshwater scarcity on oceans as evidenced by the Mediterranean Sea”, Nat Commun 16, 998 (2025).
(26)
Gemeenschappelijke uitvoeringsstrategie voor de kaderrichtlijn water, richtsnoer nr. 24 inzake stroomgebiedbeheerplannen in een veranderend klimaat, hier beschikbaar.
(27)
Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de uitvoering van de kaderrichtlijn water (2000/60/EG) en de overstromingsrichtlijn (2007/60/EG) — Derde reeks stroomgebiedbeheerplannen — Tweede reeks overstromingsrisicobeheerplannen (COM(2025) 2 final).
(28)
Aanbeveling 2023/C 220/01 van de Raad inzake de uitbreiding van de EU-maatregelen ter bestrijding van resistentie tegen antimicrobiële stoffen (AMR); farmaceutisch pakket; en herschikte richtlijn inzake de behandeling van stedelijk afvalwater ((EU) 2024/3019).
(29)
Europees Milieuagentschap (2024), “Responding to climate change impacts on human health in Europe: focus on floods, droughts and water quality”. EEA-verslag 3/2024.
(30)
Poly- en perfluoralkylstoffen.
(31)
Noordse Raad van Ministers, gegevens van 2019.
(32)
De in deze strategie uiteengezette acties op het gebied van PFAS-sanering vormen een aanvulling op de inspanningen van de Commissie om de uitstoot van PFAS bij de bron aan te pakken in het kader van de wetgeving inzake chemische stoffen (Reach). In dit verband moet worden opgemerkt dat de Commissie verwacht tegen eind 2025 een beperking vast te stellen voor alle PFAS in brandblusschuim, een van de belangrijkste emissiebronnen.
(33)
De economische kosten van het wegwerken van PFAS-verontreiniging in Europa worden geschat op 5 tot 100 miljard EUR per jaar, waarbij alleen al de watersector te maken krijgt met een stijging tot 18 miljard EUR per jaar voor de behandeling van drinkwater, terwijl de kosten voor de behandeling van afvalwater en het beheer van zuiveringsslib naar schatting nog hoger zijn. Deze kosten zijn geschat door het Forever Lobbying Project; meer informatie is beschikbaar op https://foreverpollution.eu/lobbying/ .
(34)
Van Grinsven e.a., Costs and Benefits of Nitrogen for Europe and Implications for Mitigation, 2013. De stikstofemissies en schadekosten omvatten emissies van alle sectoren naar oppervlakte-, grond- en zeewater en naar de lucht.
(35)
“European Climate Risk Asssessment (EUCRA)” van het Europees Milieuagentschap (EEA), 2024. Zie met name hoofdstuk 5 “Water security” (waterzekerheid) voor uitvoerige informatie over waterschaarste.
(36)
https://energy.ec.europa.eu/topics/energy-efficiency/energy-efficiency-targets-directive-and-rules/energy-efficiency-first-principle_en .
(37)
Waterbesparing voor een waterweerbaar Europa, Europees Milieuagentschap 2025 (verschijnt binnenkort).
(38)
Zo heeft Frankrijk zich ten doel gesteld de wateronttrekking tot 2030 met 10 % te verminderen.
(39)
Water Europe (2024), “Socio-economic study on the value of the EU investing in water”.
(40)
Verordening (EU) 2024/3024 van het Europees Parlement en de Raad van 27 november 2024 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 691/2011 wat betreft de invoering van nieuwe modules voor milieu-economische rekeningen.
(41)
Water Europe (2024), “Socio-economic study on the value of the EU investing in water”.
(42)
IEA, “Clean energy can help to ease the water crisis”, 22 maart 2023.
(43)
Verslag van de Commissie aan de Raad en het Parlement overeenkomstig artikel 12 van Richtlijn 2023/1791 betreffende energie-efficiëntie en tot wijziging van Verordening (EU) 2023/955 (herschikking).
(44)
Werkdocument van de diensten van de Commissie: Effectbeoordeling bij Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad inzake minimumeisen voor hergebruik van water (SWD(2018) 249 final).
(45)
De verordening inzake hergebruik van water, de herziene richtlijn industriële emissies en de herziene richtlijn inzake de behandeling van stedelijk afvalwater.
(46)
Europees Milieuagentschap (2024), “Europe’s state of water 2024”. EEA-verslag 7/2024, Bureau voor publicaties van de Europese Unie. https://www.eea.europa.eu/en/analysis/publications/europes-state-of-water-2024 .
(47)
Europees Milieuagentschap (2024), “Europe’s state of water 2024”. https://www.eea.europa.eu/en/analysis/publications/europes-state-of-water-2024 .
(48)
Bijvoorbeeld het huidige ondersteuningsplatform voor belanghebbenden “Transition Pathways” (transitietrajecten).
(49)
https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/economy-works-people/jobs-growth-and-investment/european-pillar-social-rights/european-pillar-social-rights-20-principles_en .
(50)
Het onlangs vastgestelde werkplan inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten en energie-etikettering 2025-2030 omvat textiel/kleding, ijzer en staal, en aluminium als producten waarvoor nieuwe eisen zullen worden ontwikkeld, evenals een aantal energiegerelateerde producten waarbij water een rol speelt, zoals vaatwasmachines en wasmachines waarvoor etiketten met eisen inzake ecologisch ontwerp en/of energielabels beschikbaar zullen zijn.
(51)
Op grond van de richtlijn energie-efficiëntie moeten de lidstaten ervoor zorgen dat regionale en lokale overheden lokale verwarmings- en koelingsplannen opstellen, ten minste in gemeenten met meer dan 45 000 inwoners.
(52)
Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de uitvoering van de kaderrichtlijn water (2000/60/EG) en de overstromingsrichtlijn (2007/60/EG) — Derde reeks stroomgebiedbeheerplannen — Tweede reeks overstromingsrisicobeheerplannen (COM(2025) 2 final).
(53)
Zoals ook gevraagd in de resolutie van het Europees Parlement van 7 mei 2025 inzake de Europese strategie voor waterweerbaarheid (2024/2104(INI)).
(54)
https://ec.europa.eu/regional_policy/policy/communities-and-networks/cohesion-4-transition_en .
(55)
DG Milieu, “Environmental investment needs, financing and gaps in the EU-27”, update 2024 (interne analyse). Opgemerkt moet worden dat dit bedrag grotendeels is gebaseerd op de behoeften aan watervoorziening en sanitaire voorzieningen, terwijl de kosten voor andere maatregelen in verband met de uitvoering van de KRW en de overstromingsrichtlijn mogelijk niet volledig in aanmerking zijn genomen.
(56)
De ECB en Eiopa, “Towards a European system for natural catastrophe risk management”, gezamenlijke nota, december 2024.
(57)
Hierbij kan onder meer worden gedacht aan slimme meters die realtimegegevens verstrekken over watergebruik, systemen voor preventief onderhoud en lekdetectie, digitale tweelingen, evenals producten op basis van ter plekke of via drone- of satellietsensoren gegenereerde gegevens.
(58)
Richtlijn (EU) 2019/1024 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2019 inzake open data en het hergebruik van overheidsinformatie.
(59)
Cedefop (2023), “Skills in transition: the way to 2035”. Luxemburg: Publicatiebureau. http://data.europa.eu/doi/10.2801/438491 .
(60)
Strategisch plan voor STEM-onderwijs: vaardigheden voor concurrentievermogen en innovatie (COM(2025) 89 final).
(61)
Verordening (EU) 2024/3236 van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2024 tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2021/1057 en (EU) 2021/1058 wat betreft regionale noodhulp voor wederopbouw (RESTORE).
(62)
JOIN(2025) 130 final. Gezamenlijke mededeling aan het Europees Parlement, de Europese Raad, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s over de Europese strategie voor een paraatheidsunie.
(63)
Dienst van Copernicus voor het beheer van noodsituaties met zijn systemen voor vroegtijdige waarschuwing voor bosbranden (Europees Bosbrandinformatiesysteem (EFFIS)), overstromingen (Europese en mondiale waarschuwingssystemen voor overstromingen — EFAS en GloFAS) en droogten (Europees en mondiaal Waarnemingscentrum voor droogte — EDO en GDO), het visualisatie-instrument voor gebieden met overstromingsrisico in het kader van bewustmaking.
(64)
De eerste Uniedoelstellingen inzake rampbestendigheid werden vastgesteld op grond van artikel 6, lid 5, van het UCPM-besluit en werden in februari 2023 gepubliceerd. Aanbeveling tot vaststelling van Uniedoelstellingen inzake rampbestendigheid (PB C 56 van 15.2.2023, blz. 1). Mededeling over EU-doelstellingen inzake rampbestendigheid: samenwerken om toekomstige noodsituaties aan te pakken (COM(2023) 61 final).
(65)
De lidstaten zullen uiterlijk in 2026 een strategie vaststellen voor het verbeteren van de weerbaarheid van kritieke entiteiten in de sectoren drinkwater en afvalwater.
(66)
Richtlijn (EU) 2022/2555 betreffende maatregelen voor een hoog gezamenlijk niveau van cyberbeveiliging in de Unie (NIS 2-richtlijn) (PB L 333 van 27.12.2022, blz. 80).
(67)
SDG 6 — Verzeker toegang tot duurzaam beheer van water en sanitatie voor iedereen.
(68)
VN-verslag van 2024 getiteld “World Water Development Report: Water for Prosperity and Peace”.
(69)
Resolutie 79/1 van de AVVN .
(70)
fao.org/fao-who-codexalimentarius/sh-proxy/tr/?lnk=1&url=https%253A%252F%252Fworkspace.fao.org%252Fsites%252Fcodex%252FStandards%252FCXG%2B100-2023%252FCXG_100e.pdf .
(71)
https://civil-protection-humanitarian-aid.ec.europa.eu/what/humanitarian-aid/climate-change-and-environment_en .
(72)
https://sdgs.un.org/conferences/water2023/action-agenda , met 33 toezeggingen van de EU, https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-7443-2023-INIT/en/pdf .
(73)
https://docs.un.org/en/UNEP/EA.6/RES.13 .
(74)
UN_System-wide_Strategy_for_Water_and_Sanitation_July2024_vs23July2024.pdf .
(75)
Verdrag inzake de bescherming en het gebruik van grensoverschrijdende waterlopen en internationale meren.
(76)
Europese strategie om de meest dringende mondiale uitdagingen aan te pakken en tot 300 miljard EUR aan investeringen te mobiliseren voor duurzame en kwalitatief hoogwaardige projecten https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/stronger-europe-world/global-gateway_nl .
(77)
JOIN(2025) 135/3, Gezamenlijke mededeling aan het Europees Parlement en de Raad — Strategische aanpak van de Europese Unie voor het Zwarte Zeegebied.
(78)
Verdrag tot oprichting van de Energiegemeenschap — Startpagina Energiegemeenschap .
(79)
https://www.eib.org/files/press/CommitmenttoWaterSecuritywithlogos.pdf .
(80)
https://www.cbd.int/gbf/targets .