Besluit 1995/2717 - Reeks richtsnoeren voor de ontwikkeling van Euro- ISDN (Digitaal netwerk voor geïntegreerde diensten) als transeuropees netwerk

Inhoudsopgave

  1. Wettekst
  2. 31995D2717

1.

Wettekst

Avis juridique important

|

2.

31995D2717

95/489/EG: Beschikking nr. 2717/95/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 9 november 1995 betreffende een reeks richtsnoeren voor de ontwikkeling van Euro- ISDN (Digitaal netwerk voor geïntegreerde diensten) als transeuropees netwerk

Publicatieblad Nr. L 282 van 24/11/1995 blz. 0016 - 0020

BESCHIKKING Nr. 2717/95/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN VAN DE RAAD van 9 november 1995 betreffende een reeks richtsnoeren voor de ontwikkeling van Euro-ISDN (Digitaal netwerk voor geïntegreerde diensten) als transeuropees netwerk

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 129 D,

Gezien het voorstel van de Commissie (1),

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité (2),

Gezien het advies van het Comité van de Regio's (3),

Volgens de procedure van artikel 189 B van het Verdrag (4),

Overwegende dat met de totstandbrenging van transeuropese telecommunicatienetwerken wordt beoogd het verkeer van informatie mogelijk te maken, teneinde de voorwaarden te scheppen om de interne markt voor alle deelnemers, met name de kleine en middelgrote ondernemingen in de Gemeenschap, naar behoren te laten functioneren en haar economische en sociale samenhang te versterken;

Overwegende dat door de interne markt een ruimte zonder binnengrenzen wordt geschapen waarin het vrije verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal moet zijn gewaarborgd; dat de met het oog op het waarborgen van deze vrijheden vastgestelde communautaire rechtshandelingen en rechtshandelingen waarvan de goedkeuringsprocedure loopt, voorzien in maatregelen die de uitwisseling van aanzienlijke hoeveelheden gegevens tussen personen, economische subjecten en de betrokken overheidsdiensten meebrengen; dat deze uitwisseling met behulp van transeuropese netwerken kan worden gerealiseerd;

Overwegende dat bij het optreden van de Gemeenschap op dit gebied in het bijzonder rekening moet worden gehouden met de noodzaak de insulaire, niet aan zee grenzende en perifere regio's met de centrale regio's van de Gemeenschap te verbinden;

Overwegende dat de Raad in Aanbeveling 86/659/EEG (5) heeft verzocht om de beschikbaarstelling van een over geheel Europa compatibel ISDN-pakket, waarover eveneens een intentieverklaring (Memorandum of Understanding) is ondertekend tussen de exploitanten van openbare telecommunicatienetten;

Overwegende dat in een resolutie van de Raad van 18 juli 1989 (6) wordt opgeroepen tot het versterken van de cooerdinatie van het ISDN in de Gemeenschap vóór einde 1992;

Overwegende dat de Raad in Aanbeveling 92/383/EEG (7) verzocht heeft om de beginselen van open toegang tot netwerken toe te passen op het ISDN;

Overwegende dat de Raad in zijn resolutie van 5 juni 1992 (8) het belang van het ontwikkelen van het ISDN in de context van transeuropese netwerken heeft erkend;

Overwegende de conclusies van de Europese Raad van 24 en 25 juni 1994 te Korfoe, met name betreffende de informatiemaatschappij;

Overwegende dat bij de verdere ontwikkeling van het regelgevende kader de doelstellingen van deze beschikking in acht moeten worden genomen;

Overwegende dat het voor de goede werking van de interne markt van belang is dat het verkeer van goederen, diensten, personen en kapitaal tussen de Gemeenschap en derde landen, met name de Lid-Staten van de Europese Vrijhandelsassociatie, wordt vergemakkelijkt; dat hierdoor de handelsbetrekkingen tussen de economische subjecten van de betrokken landen zullen worden geïntensiveerd; dat op grond hiervan met deze landen zal moeten worden samengewerkt om een geheel Europa bestrijkende onderlinge koppeling en interoperabiliteit van het ISDN te bevorderen;

Overwegende dat passende communautaire maatregelen nodig zijn om tussen de Lid-Staten en de economische subjecten die verantwoordelijk zijn voor het aanleggen van de fundamentele infrastructuur de nodige cooerdinatie tot stand te brengen, teneinde een geharmoniseerde invoering van ISDN-diensten te waarborgen; dat het uitblijven van een besluit van het Europees Parlement en van de Raad inzake de ontwikkeling van het ISDN als transeuropees netwerk er waarschijnlijk toe zal leiden dat mogelijkheden voor de interconnectie en interoperabiliteit van nationale netwerken ontbreken en dat compatibele basisdiensten slechts in beperkte mate beschikbaar zijn,

HEBBEN DE VOLGENDE BESCHIKKING VASTGESTELD:

Artikel 1

In deze beschikking worden de richtsnoeren vastgesteld waarin de doelstellingen, prioriteiten en algemene actielijnen worden aangegeven, alsmede een aantal projecten van gemeenschappelijk belang in verband met de ontwikkeling van het Euro-ISDN als transeuropees netwerk.

Artikel 2

In deze beschikking wordt verstaan onder:

  • "Euro-ISDN": een pakket van ISDN-faciliteiten en -diensten, die worden ingevoerd op basis van de Europese geharmoniseerde normen zoals aangegeven in bijlage I, punt 1;
  • "basisdiensten": de diensten genoemd in bijlage I, punt 2;
  • "telematicadiensten": de diensten genoemd in bijlage I, punt 3.

Artikel 3

In verband met de ontwikkeling van ISDN als transeuropees netwerk en tot een onderdeel van de infrastructuur voor de "universele dienstverlening" zijn de doelstellingen:

  • ontwikkeling van een geheel aan diensten die gebaseerd zijn op Euro-ISDN, met dien verstande dat ook rekening moet worden gehouden met een toekomstige invoering van een Europees netwerk voor breedbandcommunicatie;
  • de beschikbaarheid van volledige geografische dekking van Euro-ISDN in alle Lid-Staten met inachtneming van de marktbehoeften, met name om de toegang van de insulaire, niet aan zee grenzende en perifere regio's door middel van Euro-ISDN te vergemakkelijken.

Artikel 4

De prioriteiten voor het bereiken van de in artikel 3 genoemde doelstellingen zijn:

  • bevordering van het gebruik van Euro-ISDN, met name door kleine en middelgrote ondernemingen alsook door overheidsinstellingen;
  • bijdragen tot een snelle beschikbaarheid van betaalbare testapparatuur;
  • bevordering van de beschikbaarheid van goedkopere eindapparatuur en toepassingsprogrammatuur.

Artikel 5

De algemene actielijnen voor het verwezenlijken van de in artikel 3 genoemde doelstellingen en het in acht nemen van de in artikel 4 genoemde prioriteiten zijn:

  • analyse van de belemmeringen voor de invoering van Euro-ISDN en de middelen om die uit de weg te ruimen;
  • bevordering van de end-to-end-interoperabiliteit van telematicadiensten;
  • onderzoek naar en bevordering van migratie van toepassingen van de openbare en particuliere sector naar het Euro-ISDN-net;
  • bevordering van de beschikbaarheid van Euro-ISDN-eindapparatuur en de bijbehorende software.

Artikel 6

De ontwikkeling van Euro-ISDN als een transeuropees netwerk ingevolge deze beschikking geschiedt met projecten van gemeenschappelijk belang. Dergelijke projecten zijn omschreven in bijlage II.

Artikel 7

Deze beschikking loopt niet vooruit op eventuele financiële verplichtingen van een Lid-Staat of van de Gemeenschap.

Artikel 8

De Lid-Staten moedigen de openbare netwerkexploitanten aan de voor de ontwikkeling van Euro-ISDN vereiste infrastructuur aan te leggen overeenkomstig de marktbehoeften en de communautaire voorschriften.

Artikel 9

Deelneming van derde landen die partij zijn bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte of die associatieovereenkomsten hebben gesloten met de Gemeenschap, is in hoge mate wenselijk, mits de hand wordt gehouden aan de procedure van artikel 228 van het Verdrag om hen te betrekken bij projecten van gemeenschappelijk belang en de onderlinge koppeling en de interoperabiliteit van hun Euro-ISDN te bevorderen.

Artikel 10

In 1997 verricht de Commissie een totale evaluatie van de in deze beschikking neergelegde richtsnoeren in het licht van eventuele veranderingen in de regelgeving met betrekking tot Euro-ISDN.

Artikel 11

Deze beschikking is gericht tot de Lid-Staten.

Artikel 12

Deze beschikking treedt in werking op de twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publikatieblad van de Europese Gemeenschappen.

Gedaan te Brussel, 9 november 1995.

Voor het Europees Parlement De Voorzitter K. HAENSCH Voor de Raad De Voorzitter A. AMADOR MILLÁN

BIJLAGE I

AANVULLENDE INFORMATIE BETREFFENDE DE DEFINITIES IN ARTIKEL 2

  • 1. 
    "Euro-ISDN" in de context van deze beschikking heeft betrekking op:
  • de in punt 2 genoemde basisdiensten;
  • de enkelvoudige toegang;
  • de meervoudige toegang;
  • de internationale interfaces;
  • de dragercapaciteiten voor de in punt 3 genoemde diensten.
  • 2. 
    "Basisdiensten" in de context van deze beschikking zijn:
  • dragerdiensten - circuitgeschakelde 64-kbit/s dragerdienst zonder beperkingen;
  • circuitgeschakelde 3,1 kHz audio-dragerdienst;
  • aanvullende diensten - oproeperidentificatie-weergave;
  • oproeperidentificatie-onderdrukking;
  • meervoudige abonneenummers;
  • portabiliteit eindapparatuur en - rechtstreeks doorkiezen;
  • dragercapaciteiten - dragercapaciteiten die de in punt 3 genoemde "telematicadiensten" ondersteunen.
  • 3. 
    "Telematicadiensten" in de context van deze beschikking zijn (lijst niet uitputtend):
  • Euro-bestandsoverdracht;
  • elektronische post;
  • universele toegang tot databanken (met inbegrip van videotex);
  • videofonie en - facsimile groep 4.

De in deze bijlage bedoelde diensten en faciliteiten zijn gebaseerd op geharmoniseerde normen.

BIJLAGE II

PROJECTEN VAN GEMEENSCHAPPELIJK BELANG IN VERLANG IN VERBAND MET DE ONTWIKKELING VAN HET EURO-ISDN ALS TRANSEUROPEES NETWERK

  • 1. 
    ANALYSE VAN DE BELEMMERINGEN VOOR DE INVOERING VAN EURO-ISDN EN DE MIDDELEN OM DIE BELEMMERINGEN UIT DE WEG TE RUIMEN 1.1. Opsporing en verwijdering van belemmeringen Doel: Op basis van de resultaten van lopende studies en verdere uitvoerbaarheidsstudies maatregelen aanbevelen om de situatie te verbeteren.

1.2. Transeuropese interoperabiliteit tussen Euro-ISDN en pakketgeschakelde netten en diensten Doel: Analyse van de verschillen tussen de bestaande plannen en implementaties voor de introductie van in de ISDN-toegang opgenomen pakketgeschakelde dragerdiensten. Deze analyse moet uitmonden in een reeks aanbevelingen om interoperabele transeuropese pakketgeschakelde dragerdiensten aan te bieden; dit is namelijk een voorwaarde voor migratie van een groot aantal toepassingen naar Euro-ISDN.

1.3. Transeuropese interoperabiliteit tussen digitale cellulaire mobiele systemen en Euro-ISDN Doel: Vaststellen welke maatregelen vereist zijn voor de interoperabiliteit van niet-spraakgebonden diensten die op digitale cellulaire mobiele netten en op Euro-ISDN worden aangeboden.

1.4. Ontwikkeling van grensoverschrijdende toepassingen Doel: Beantwoorden aan de specifieke behoeften van de grensgebieden met betrekking tot de overheids- en de particuliere sectoren (met name het midden- en kleinbedrijf).

  • 2. 
    BEVORDERING VAN DE END-TO-END-INTEROPERABILITEIT VAN TELEMATICADIENSTEN EN VAN DE BESCHIKBAARHEID VAN EURO-ISDN-EINDAPPARATUUR 2.1. Bevorderen dat er voor het testen van interoperabiliteit apparatuur en diensten beschikbaar komen, zodat er een Euro-label-concept kan worden ontwikkeld Doel: Verbetering van de toegang (via passende eindapparatuur) van het midden- en kleinbedrijf tot geavanceerde diensten door middel van vrijwillige deelname aan het Euro-label-concept, gericht op de compatibiliteit van niet spraakgebonden telematicadiensten in een niet leveranciersgebonden context en derhalve bij uitstek geschikt voor het op de markt brengen van produkten op basis van software. Implementatie van het Euro-label op basis van interoperabiliteitstests (circuittests ontbreken) van eindapparatuur (hardware en software) van verschillende leveranciers.

2.2. Beschikbaarheid van bestaande en geplande Europese telematicadiensten en gebruik daarvan door het midden- en kleinbedrijf Doel: Vaststellen welke eisen het midden- en kleinbedrijf stelt aan elektronische post, bestandsoverdracht en universele toegang tot gegevensbestanden en bevordering van "communicerende gemeenschappen". Deze maatregel vormt een aanvulling op acties op andere, niet rechtstreeks met het ISDN verband houdende gebieden die bedoeld zijn om de particuliere sector te stimuleren tot investeringen met het oog op de invoering van deze transeuropese telematicadiensten.

  • 3. 
    ONDERZOEK NAAR EN BEVORDERING VAN MIGRATIE VAN BESTAANDE TOEPASSINGEN VAN DE OPENBARE EN PARTICULIERE SECTOR NAAR EURO-ISDN EN BEVORDERING VAN NIEUWE TOEPASSINGEN 3.1. Euro-ISDN voor specifieke groepen gebruikers Doel: Uitbreiding van de communicatiemogelijkheden voor een aantal gebruikersgroepen door middel van Euro-ISDN, voornamelijk ten behoeve van de oprichting van internationale "besloten gebruikerskringen" met goedkope regelingen.

3.2. Beelden van optimale kwaliteit in de bedrijfssector Doel: Verbetering van het concurrentievermogen in minstens drie bedrijfssectoren, waardoor werkgelegenheid geschapen kan worden via het gebruik van diensten voor stilstaande beelden van hoge kwaliteit; universele toegang tot beeldgegevensbanken voor de media (desktop publishing), toerisme, makelaardij.

3.3. Transeuropese toegang tot catalogussen en handleidingen Doel: Aanbevelingen doen voor middelen om op afstand toegang tot grote bestanden te bieden aan bedrijfssectoren die veelvuldig toegang moeten hebben tot catalogussen en handleidingen over de grens (handelsreizigers, verzekeringsinspecteurs, onderhoudstechnici, enz.).

3.4. Euro-ISDN ter bevordering van telewerken Doel: De voordelen van telewerken aantonen.

3.5. Euro-ISDN voor onderwijs, opleiding en onderzoek Doel: De voordelen van afstandsonderwijs benutten, onder meer door het tekort aan scholing van werklozen ongedaan te maken, permanente educatie ondersteunen, inspelen op de behoeften van sterk gespreide bevolkingsgroepen.

3.6. Euro-ISDN voor gezondheidszorg en sociale diensten Doel: Het verbeteren van de kwaliteit en de rentabiliteit van het systeem voor gezondheidszorg en de sociale diensten met inbegrip van de diensten voor gehandicapten.

3.7. Euro-ISDN in de culturele sector Doel: De wijdverspreide toegang tot alle vormen van cultuur in heel Europa vergemakkelijken en aldus bijdragen tot de instandhouding van de Europese culturele identiteit en tot de verscheidenheid ervan.

  • 4. 
    BEVORDERING VAN DE BESCHIKBAARHEID VAN EURO-ISDN-EINDAPPARATUUR 4.1. Valideringsexperimenten met het midden- en kleinbedrijf op het gebied van telematicadiensten Doel: Potentiële gebruikers van telecommunicatie op basis van Euro-ISDN bewust maken van de voordelen die deze systemen voor hun bedrijfsvoering kunnen hebben, en bijdragen tot de ontwikkeling van een "kritische massa" aan Euro-ISDN-terminals, zodat deze door grootschalig gebruik goedkoper kunnen worden. Experimenten bij de Euro-Infocentra en soortgelijke instellingen in de Lid-Staten (kosten/baten-analyse en vervolgens uitvoerbaarheidsstudie met betrekking tot de algemene invoering van de ISDN in de Euro-Infocentra).

4.2. Bevordering van een gemeenschappelijke toepassingsprogramma-interface Doel: De harmonisatie van interfaces voor toepassingsprogramma's in de gehele Gemeenschap bevorderen, waardoor de toepassingssoftware onafhankelijk gemaakt kan worden van de hardware waarmee hij wordt gebruikt.

4.3. Opleiding Doel: Opleiding van personeel wegens de invoering en verbreiding van Euro-ISDN-terminals, vooral in het midden- en kleinbedrijf.

  • 5. 
    ONE-STOP-SHOPPING Doel: Bevorderen dat er one-stop-shopping-principes worden vastgelegd die in de gehele Gemeenschap op Euro-ISDN worden toegepast.

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.