Verordening 2013/685 - Wijziging van Verordening (EG) nr. 866/2004 inzake een regeling op grond van artikel 2 van Protocol nr. 10 van de Toetredingsakte, met betrekking tot goederen die worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en die opnieuw in deze gebieden worden binnengebracht, na te zijn vervoerd via de gebieden waarover de regering van Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent

1.

Wettekst

19.7.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 196/1

 

VERORDENING (EU) Nr. 685/2013 VAN DE RAAD

van 15 juli 2013

tot wijziging van Verordening (EG) nr. 866/2004 inzake een regeling op grond van artikel 2 van Protocol nr. 10 van de Toetredingsakte, met betrekking tot goederen die worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en die opnieuw in deze gebieden worden binnengebracht, na te zijn vervoerd via de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien Protocol nr. 10 over Cyprus (1) bij de Toetredingsakte van 2003, en met name artikel 2,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

In Verordening (EG) nr. 866/2004 van de Raad (2) zijn speciale regels vastgelegd voor goederen, diensten en personen die de lijn overschrijden tussen de delen van de Republiek Cyprus waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent, en de delen waar dat wel het geval is.

 

(2)

In bijlage I bij Verordening (EG) nr. 866/2004 wordt een lijst gegeven van goedgekeurde doorlaatposten tussen de delen van de Republiek Cyprus waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent, en de delen waar dat wel het geval is. In de loop van de jaren heeft het toegenomen aantal goedgekeurde doorlaatposten tot gevolg gehad dat er steeds meer mensen de groene lijn overschrijden.

 

(3)

Om het leven van de burgers in afgelegen delen van Cyprus te vergemakkelijken, is het noodzakelijk het verkeer van goederen te regelen die worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en die opnieuw in deze gebieden worden binnengebracht via de doorlaatposten als bedoeld in bijlage I bij Verordening (EG) nr. 866/2004, na te zijn vervoerd via de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent.

 

(4)

Om te verzekeren dat de vervoerde goederen goederen van de Unie zijn, als bedoeld in artikel 4, punt 18, van Verordening (EG) nr. 450/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 tot vaststelling van het communautair douanewetboek (gemoderniseerd douanewetboek) (3) dat de goederen die opnieuw worden binnengebracht in de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, buiten deze gebieden waren gebracht, en dat een hoog niveau van bescherming van de gezondheid van mens en dier wordt gehandhaafd, is het noodzakelijk, aangezien de verantwoordelijkheid voor de controle aan de doorlaatposten berust bij de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus, vast te stellen op welke wijze deze controles moeten worden uitgevoerd, welke documenten moeten worden overgelegd en hoeveel tijd is toegestaan tussen het ogenblik waarop de goederen worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en het ogenblik waarop de goederen opnieuw in deze gebieden worden binnengebracht.

 

(5)

Er dient te worden voorzien in strenge criteria voor het verkeer van goederen als bedoeld in deze verordening, met het oog op een hoog niveau van bescherming van de gezondheid van mens en dier. Tot dit doel dient meer bepaald het vervoer van levende dieren te worden verboden en dienen duidelijke vereisten voor het verkeer van dierlijke producten te worden vastgesteld, onder meer dat het vervoer door bedoelde gebieden, met enige flexibiliteit, beperkt dient te blijven tot de tijd die noodzakelijk is voor de af te leggen vervoersafstand.

 

(6)

Verordening (EG) nr. 866/2004 dient derhalve dienovereenkomstig te worden gewijzigd,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Verordening (EG) nr. 866/2004 wordt als volgt gewijzigd:

 

1)

In titel III wordt het volgende artikel ingevoegd:

„Artikel 5 bis

Behandeling van goederen die worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en die opnieuw in deze gebieden worden binnengebracht, na te zijn vervoerd via de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent.

  • 1. 
    Onverminderd de bepalingen van de artikelen 4, 4 bis, en 6, kunnen goederen als bedoeld in artikel 4, punt 18, van Verordening (EG) nr. 450/2008, worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en opnieuw in deze gebieden worden binnengebracht, na te zijn vervoerd via de gebieden van de Republiek Cyprus waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent, onder de volgende voorwaarden:
 

a)

elke vervoerder van dergelijke goederen dient aan de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus, aan de doorlaatpost waarlangs de goederen worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, passende documenten over te leggen waaruit blijkt dat het goederen uit de Unie betreft. Deze documenten dienen een factuur, een vervoersdocument of een gelijkwaardig document te omvatten. In gevallen waarin het niet mogelijk is dergelijke documenten over te leggen, bijvoorbeeld omdat de goederen zijn geproduceerd door de vervoerder zelf, dient een verklaring te worden overgelegd aan de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus dat de goederen wel degelijk goederen uit de Unie zijn;

 

b)

behalve wanneer de goederen zijn bestemd voor persoonlijk gebruik, dienen de begeleidende documenten ten minste de volledige naam en het volledige adres van de afzender, of van de aangever, indien aangever en afzender niet identiek zijn, voorts de hoeveelheid en aard, alsook de markeringen en nummers van de verpakkingen, een beschrijving van de goederen, het brutogewicht in kilogram en indien nodig de containernummers te bevatten;

 

c)

de vervoerder van dergelijke goederen wijst de doorlaatpost aan waarlangs de goederen opnieuw zullen worden binnengebracht in de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en stelt de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus in kennis van deze aanwijzing aan de doorlaatpost waarlangs de goederen worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent;

 

d)

indien de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus zulks dienstig achten, worden de zendingen of de transportmiddelen verzegeld aan de doorlaatpost waarlangs de goederen worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent;

 

e)

wanneer de goederen worden binnengebracht in de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, na te zijn vervoerd via de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent, dient de vervoerder van dergelijke goederen aan de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus, aan de doorlaatpost waarlangs de goederen opnieuw worden binnengebracht in de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, dezelfde documenten over te leggen die waren gebruikt aan de doorlaatpost waarlangs de goederen waren gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent;

 

f)

de goederen dienen te worden gebracht buiten en opnieuw binnengebracht in de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, via de doorlaatposten die zijn opgesomd in bijlage I en binnen een redelijke tijdspanne die wordt vastgesteld door de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus, rekening houdend met een aanvaardbare totale vervoersduur en in overeenstemming met de totale vervoersafstand;

 

g)

de bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus controleren de documenten en indien nodig de goederen en de verzegeling ervan, om na te gaan of de goederen die opnieuw worden binnengebracht in de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, beantwoorden aan de gebruikte documenten aan de doorlaatpost waarlangs de goederen waren gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en of aan de vereisten onder f) is voldaan;

 

h)

indien niet is voldaan aan de vereisten van de punten a) tot en met g), wordt niet toegestaan dat de goederen opnieuw worden binnengebracht in de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, tenzij nadat een risico-evaluatie is uitgevoerd en op basis van deze evaluatie doeltreffende, evenredige en doelgerichte maatregelen zijn getroffen. Deze goederen worden door de douaneautoriteiten van de Republiek Cyprus in beslag genomen.

  • 2. 
    Overeenkomstig artikel 4, lid 9, is de terugkeer van levende dieren die onderworpen zijn aan de veterinaire voorschriften van de Unie, verboden.
  • 3. 
    Zendingen van dierlijke producten die onderworpen zijn aan de veterinaire voorschriften van de Unie, mogen worden gebracht buiten de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en er opnieuw worden binnengebracht, na te zijn vervoerd via de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent.

De bevoegde autoriteiten van de Republiek Cyprus garanderen dat de terugkeer van zendingen van dierlijke producten naar gebieden die onder het feitelijk gezag van de regering van de Republiek Cyprus staan, niet wordt toegestaan, indien de totale vervoersduur, overeenkomstig de totale vervoersafstand, in aanzienlijke mate de aanvaardbare vervoersduur overschrijdt, tenzij de bevoegde veterinaire autoriteit een risico-evaluatie heeft uitgevoerd met betrekking tot de gezondheid van mens en dier, en op basis van deze evaluatie doeltreffende, evenredige en doelgerichte maatregelen heeft getroffen.

De Republiek Cyprus stelt de Commissie regelmatig en telkens indien nodig in kennis van elke niet-naleving van dit lid en van alle maatregelen die zij in dat verband treft.

  • 4. 
    De goederen als bedoeld in de leden 1 tot en met 3 worden vrijgesteld van verdere douaneformaliteiten.

De bevoegde douaneautoriteiten van de Republiek Cyprus kunnen echter doeltreffende risicoanalysen en veiligheidscontroles uitvoeren volgens de toepasselijke wetgeving, op basis van de documenten van de vervoerde goederen.

De doorlaatposten als bedoeld in bijlage I worden volledig uitgerust, bemand en op elke andere manier voorbereid om de bepalingen van de leden 1 tot en met 3 te kunnen uitvoeren.”.

 

2)

Artikel 11, lid 2, wordt vervangen door:

„2.   De Commissie bekijkt de toepassing van artikel 4 en artikel 5 bis van deze verordening en de handelsstromen tussen de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent en de gebieden waar dit niet het geval is; zij bekijkt daarbij ook de omvang en waarde van de handel en gaat na welke producten worden verhandeld. De Republiek Cyprus verzamelt tot dit doel gegevens en stelt de Commissie daarvan maandelijks in kennis.”.

Artikel 2

Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag na de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.

Gedaan te Brussel, 15 juli 2013.

Voor de Raad

De voorzitter

  • V. 
    JUKNA
 

 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.