Uitvoeringsbesluit 2018/748 - Onderwerpen van de nieuwe psychoactieve stof 1-(4-cyanobutyl)-N-(2-fenylpropaan-2-yl)-1H-indazol-3-carboxamide (CUMYL-4CN-BINACA) aan controlemaatregelen

1.

Wettekst

22.5.2018   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 125/10

 

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2018/748 VAN DE RAAD

van 14 mei 2018

betreffende het onderwerpen van de nieuwe psychoactieve stof 1-(4-cyanobutyl)-N-(2-fenylpropaan-2-yl)-1H-indazol-3-carboxamide (CUMYL-4CN-BINACA) aan controlemaatregelen

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Besluit 2005/387/JBZ van de Raad van 10 mei 2005 inzake de uitwisseling van informatie, de risicobeoordeling en de controle ten aanzien van nieuwe psychoactieve stoffen (1), en met name artikel 8, lid 3,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Gezien het advies van het Europees Parlement (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Overeenkomstig artikel 6 van Besluit 2005/387/JBZ heeft het uitgebreide wetenschappelijk comité van het Europees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving op een bijzondere vergadering een risicobeoordelingsverslag over de nieuwe psychoactieve stof 1-(4-cyanobutyl)-N-(2-fenylpropaan-2-yl)-1H-indazol-3-carboxamide („CUMYL-4CN-BINACA”) opgesteld, dat op 14 november 2017 bij de Commissie en de Raad is ingediend.

 

(2)

CUMYL-4CN-BINACA is een synthetische cannabinoïde. De effecten ervan zijn te vergelijken met die van THC, dat verantwoordelijk is voor de grote psychoactieve werking van cannabis, maar de toxiciteit van CUMYL-4CN-BINACA is levensbedreigender. De hoge werkzaamheid van CUMYL-4CN-BINACA enerzijds, en het feit dat CUMYL-4CN-BINACA een hoog of ongekend variabel gehalte in mengsels om te roken kan uitmaken anderzijds, maken dat het een aanzienlijk risico op vergiftiging in zich draagt.

 

(3)

CUMYL-4CN-BINACA is zeker sinds oktober 2015 in de Unie verkrijgbaar en is in elf lidstaten aangetroffen. Gezien de aard van CUMYL-4CN-BINACA zullen gevallen van aantreffing van CUMYL-4CN-BINACA waarschijnlijk worden ondergerapporteerd, omdat er niet routinematig naar CUMYL-4CN-BINACA wordt gezocht. CUMYL-4CN-BINACA werd in de meeste gevallen in beslag genomen in poeder- of kruidvorm, maar werd ook, zij het in mindere mate, in beslag genomen in andere fysische vormen, bijvoorbeeld. op vloeipapier. Tot op heden waren er al 270 gevallen van inbeslagname in de Unie.

 

(4)

Twee lidstaten hebben in totaal elf sterfgevallen gemeld die in verband worden gebracht met CUMYL-4CN-BINACA. Bij ten minste vijf sterfgevallen was CUMYL-4CN-BINACA ofwel de doodsoorzaak ofwel een factor die vermoedelijk heeft bijgedragen tot het overlijden. Daarnaast hebben twee lidstaten vijf niet-dodelijke acute intoxicaties gemeld die in verband worden gebracht met CUMYL-4CN-BINACA. Gezien de aard van CUMYL-4CN-BINACA zullen er waarschijnlijk minder gevallen van niet-dodelijke intoxicaties en sterfgevallen door CUMYL-4CN-BINACA worden aangetroffen en gerapporteerd dan er in werkelijkheid zijn.

 

(5)

Er is geen informatie inzake de betrokkenheid van de georganiseerde misdaad bij het vervaardigen, distribueren, verhandelen en leveren van CUMYL-4CN-BINACA in de Unie. De beschikbare gegevens lijken erop te wijzen dat CUMYL-4CN-BINACA wordt vervaardigd door chemische bedrijven in China.

 

(6)

CUMYL-4CN-BINACA wordt doorgaans zowel in kleine hoeveelheden als in bulk verkocht in headshops, als zogezegd legale drug, als mengsel om te roken of als poeder, en online als zogezegd legale vervanger voor cannabis. De stof wordt wellicht ook rechtstreeks op de illegaledrugsmarkt verkocht. Aangezien de verpakking van dergelijke producten maar zelden de ingrediënten aangeeft, zijn de meeste gebruikers er zich niet van bewust dat zij CUMYL-4CN-BINACA of zelfs synthetische cannabinoïden in het algemeen gebruiken.

 

(7)

CUMYL-4CN-BINACA heeft noch in de humane, noch in de veterinaire geneeskunde in de Unie een erkende toepassing. Er zijn geen aanwijzingen dat CUMYL-4CN-BINACA kan worden gebruikt voor andere doeleinden dan als analytische referentienorm of in het kader van wetenschappelijk onderzoek.

 

(8)

Uit het risicobeoordelingsverslag blijkt dat veel van de vragen over CUMYL-4CN-BINACA die voortvloeien uit het gebrek aan gegevens over de risico's voor de individuele gezondheid en de volksgezondheid en over de sociale risico's, door nader onderzoek zouden kunnen worden beantwoord. De beschikbare gegevens over de gezondheids- en sociale risico's van CUMYL-4CN-BINACA geven echter voldoende aanleiding om CUMYL-4CN-BINACA in de Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen.

 

(9)

CUMYL-4CN-BINACA is niet als aan controle onderworpen stof opgenomen in het Enkelvoudig Verdrag van de Verenigde Naties inzake verdovende middelen van 1961, noch in het Verdrag van de Verenigde Naties inzake psychotrope stoffen van 1971. CUMYL-4CN-BINACA is momenteel niet in beoordeling in het kader van het systeem van de Verenigde Naties.

 

(10)

Aangezien negen lidstaten CUMYL-4CN-BINACA aan controlemaatregelen onderwerpen op grond van hun nationale drugswetgeving en vijf lidstaten de stof aan controlemaatregelen onderwerpen op grond van andere wetgeving, zou het onderwerpen van CUMYL-4CN-BINACA aan controlemaatregelen in de Unie helpen voorkomen dat er zich obstakels voordoen bij de grensoverschrijdende rechtshandhaving en justitiële samenwerking en zou bescherming worden geboden tegen de risico's die de beschikbaarheid en het gebruik ervan met zich meebrengen.

 

(11)

Teneinde op het niveau van de Unie snel en deskundig te kunnen reageren wanneer nieuwe psychoactieve stoffen door de lidstaten zijn aangetroffen en gemeld, worden bij Besluit 2005/387/JBZ uitvoeringsbevoegdheden aan de Raad toegekend om deze stoffen in de hele Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen. Aangezien is voldaan aan de voorwaarden om een aanvang te maken met de uitoefening van deze uitvoeringsbevoegdheden en de procedure is gevolgd, dient een uitvoeringsbesluit te worden vastgesteld om CUMYL-4CN-BINACA in de hele Unie aan controlemaatregelen te onderwerpen.

 

(12)

Denemarken is gebonden door Besluit 2005/387/JBZ en neemt derhalve deel aan de vaststelling en toepassing van het onderhavige besluit ter uitvoering van Besluit 2005/387/JBZ.

 

(13)

Ierland is gebonden door Besluit 2005/387/JBZ en neemt derhalve deel aan de vaststelling en toepassing van het onderhavige besluit ter uitvoering van Besluit 2005/387/JBZ.

 

(14)

Besluit 2005/387/JBZ is niet bindend voor het Verenigd Koninkrijk, en het Verenigd Koninkrijk neemt derhalve niet deel aan de vaststelling en toepassing van het onderhavige besluit, dat bijgevolg niet bindend is voor, noch van toepassing is op deze lidstaat,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

De nieuwe psychoactieve stof 1-(4-cyanobutyl)-N-(2-fenylpropaan-2-yl)-1H-indazol-3-carboxamide („CUMYL-4CN-BINACA”) wordt in de Unie aan controlemaatregelen onderworpen.

Artikel 2

De lidstaten nemen uiterlijk 23 mei 2019 overeenkomstig hun nationale wetgeving de noodzakelijke maatregelen om CUMYL-4CN-BINACA te onderwerpen aan de controlemaatregelen en strafrechtelijke sancties waarin is voorzien in hun wetgeving ingevolge hun verplichtingen uit hoofde van het Verdrag van de Verenigde Naties inzake psychotrope stoffen van 1971.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Dit besluit is van toepassing overeenkomstig de Verdragen.

Gedaan te Brussel, 14 mei 2018.

Voor de Raad

De voorzitter

  • E. 
    ZAHARIEVA
 

  • (2) 
    Advies van 3 mei 2018 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad).
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.